ظرفیت‌سازی برای توسعه مناسبات با همسایگان

۱۳۹۷/۱۲/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۱۱۳۹
ظرفیت‌سازی برای توسعه مناسبات با همسایگان

گروه ایران|

رییس‌جمهوری کشورمان که ارتباط نزدیک با همسایگان را جزو اولویت‌های سیاست خارجی دولت دوازدهم می‌داند، روز گذشته در جریان دیدارهای دیپلماتیکی که با وزرای خارجه و سفرای برخی از کشورهای همسایه ایران داشت از ضرورت ایجاد ظرفیت برای توسعه مناسبات در مرزهای کشورمان  صحبت کرد.

دیدارهایی که روحانی در جریان آنها تلاش کرد تا با یادآوری ظرفیت‌های فراوان کشورهای همسایه برای استفاده از پتانسیل‌های اقتصادی؛ انرژی و بازرگانی یکدیگر دورنمایی از توسعه مناسبات در همه زمینه‌ها ایجاد کند. بر این اساس رییس دولت دوازدهم دیروز ابتدا در جریان دیدار سفیر جدید عراق در کشورمان راهکار افزایش دامنه مناسبات اقتصادی دو کشور در مرزهای جنوبی را مرور کرد و بلافاصله پس از آن به جلسه ملاقات با وزیر خارجه جمهوری آذربایجان رفت تا برنامه‌های بهبود مراودات اقتصادی و تجاری را با این همسایه شمالی بررسی کند.

در کنار این دیدارها روحانی استوارنامه‌های جدید سفرای کشورهای میانمار، هند، همچنین سفرای آکردیته جمهوری کنگو، مالت و بورکینافاسو در ایران را نیز دریافت کرد تا صبح روز شنبه رییس‌جمهوری را مجموعه‌ای متنوع از دیدارهای دیپلماتیک دربر گیرد.

رییس‌جمهوری، روابط ایران و عراق را بسیار نمونه و الگویی مثال زدنی در منطقه دانست و ابراز امیدواری کرد که این روابط، برای همه منطقه الگویی تاثیرگذار باشد.

روحانی دیروز هنگام دریافت استوارنامه سفیر جدید عراق در تهران، با بیان اینکه ظرفیت گسترده‌ای برای تعمیق بیش از پیش همکاری‌های تهران و بغداد وجود دارد، علاقه مردم دو کشور را بی‌نظیر و سرمایه‌ای در مسیر توسعه و گسترش روابط مشترک در همه حوزه‌ها ذکر کرد.

رییس‌جمهوری تقویت امنیت، رشد، توسعه و آبادانی عراق به عنوان یک کشور برادر، همسایه و دوست را آرزوی ملت و دولت ایران دانست و تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همانند یک برادر در همه زمینه‌ها و حوادث تلخ و شیرین، در کنار دولت و ملت عراق بوده و خواهد بود.

روحانی به سفر قریب الوقوع خود به عراق اشاره و ابراز امیدواری کرد در جریان این سفر توافقات ارزشمند و مهمی در مسیر تعمیق روابط دو کشور دوست و برادر حاصل شود.

 همه زمینه‌ها برای موفقیت سفر رییس‌جمهوری ایران به بغداد آماده است

عبدالرحمن سعدجواد قندیل سفیر عراق در تهران نیز ضمن تقدیم استوارنامه خود به رییس‌جمهوری، اظهارداشت: عراق خواهان گسترش و تعمیق روابط با جمهوری اسلامی ایران در همه عرصه‌ها است.

سفیر عراق در تهران گفت: ایران یکی از مهم‌ترین کشورها برای عراق محسوب می‌شود و تلاش ما توسعه و تحکیم بیش از پیش روابط تهران – بغداد است.

قندیل اظهارداشت: در عراق همه زمینه‌ها برای موفقیت سفر رییس‌جمهور ایران به بغداد آماده است و امیدواریم توافقات این سفر، گامی ارزنده در تحکیم بیش از پیش روابط باشد.

  پروژه راه‌آهن رشت - آستارا گامی مهم

در تامین منافع دو ملت است

بعد از دیدار با سفیر جدید عراق در ایران رییس‌جمهوری در دیدار با وزیر خارجه جمهوری آذربایجان بر ضرورت تلاش در زمینه گسترش بیش از پیش مناسبات و همکاری‌های تهران - باکو تأکید کرد و گفت: پروژه راه‌آهن رشت - آستارا گامی مهم برای منطقه و در جهت تامین منافع دو ملت است.

روحانی در دیدار «اِلمار ممدیارف» وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان، با ابراز خرسندی از توسعه روابط و تحرک مثبتی که در همکاریی‌های دو کشور ایجاد شده است، اظهار داشت: اراده مسوولان جمهوری اسلامی ایران بر گسترش و تقویت بیش از پیش مناسبات همه‌جانبه با جمهوری آذربایجان است. رییس‌جمهوری با بیان اینکه طرح‌ها و پروژه‌های مهمی با همکاری دو کشور در حال اجرا است، به افتتاح راه‌آهن قزوین- رشت اشاره کرد و افزود: پروژه راه‌آهن رشت - آستارا نیز گامی مهم برای منطقه و در راستای منافع دو ملت است و امیدواریم عملیات اجرای آن هر چه سریع‌تر آغاز شود. روحانی همکاری دو کشور در زمینه احداث سد و نیروگاه و همچنین در زمینه انرژی را حائز اهمیت دانست و بر ضرورت تلاش برای اجرا و عملیاتی شدن توافقات فی‌مابین در این راستا تأکید کرد. رییس‌جمهوری خاطرنشان کرد: ایران و آذربایجان در موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی همواره ایجاد صلح و ثبات همراه با احقاق حقوق را دنبال می‌کنند. روحانی با اشاره به ضرورت تلاش در راستای تقویت روابط و همکاری‌ سه جانبه ایران، آذربایجان و روسیه، تصریح کرد: پروژه‌های گوناگونی در منطقه وجود دارد که می‌توانیم آنها را به صورت سه‌جانبه و چندجانبه دنبال کنیم و مسوولان دو کشور با افزایش تعاملات باید در راستای توسعه و گسترش بیش از پیش این همکاری‌ها تلاش کنند.

«اِلمار ممدیارف»، وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان نیز در این دیدار با اشاره به روابط برادرانه و رو به گسترش دو کشور گفت: هیچ مانع و مشکلی در مسیر توسعه روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی تهران -  باکو وجود ندارد. وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان احداث پروژه راه‌آهن مشترک رشت -  آستارا را به عنوان پروژه‌ای مهم و استراتژیک در منطقه دانست و افزود: با اجرای این خط آهن روسیه، جمهوری آذربایجان و ایران به‌هم مرتبط شده و ایران نیز از طریق گرجستان به دریای سیاه وصل خواهد شد. ممدیارف همکاری‌های ایران و آذربایجان در بخش‌های گوناگون از جمله دریای خزر و احداث سد و نیروگاه را حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: با عملیاتی شدن توافقات و اجرای طرح‌ها و پروژه‌های مشترک روابط اقتصادی و تجاری فی‌مابین بیش از پیش توسعه خواهد یافت. وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در این دیدار دعوتنامه رسمی «الهام علی‌اف» رییس‌جمهوری آذربایجان برای شرکت دکتر روحانی رییس‌جمهوری اسلامی ایران در اجلاس جنبش عدم تعهد که سال آینده در باکو برگزار خواهد شد را تقدیم کرد.

   چابهار نماد همکاری گسترده تهران -   دهلی‌نو است

رییس‌جمهوری زمینه‌های همکاری‌های ایران و هند را بسیار گسترده برشمرد و گفت: چابهار به نمادی برای همکاری گسترده تهران – دهلی نو تبدیل شده است.

روحانی هنگام دریافت استوارنامه سفیر جدید هند در تهران با بیان اینکه توسعه و تحکیم روابط با هند به عنوان یک کشور دوست اهمیت ویژه‌ای دارد، گفت: در سراسر دو کشور آثار همکاری دو ملت در قرون گذشته به خوبی مشاهده می‌شود و رسالت ما حفظ همان روابط بسیار مستحکم دو ملت در طول تاریخ است.

وی با ابراز خرسندی از تعمیق و گسترش روابط دو کشور به ویژه در سال‌های اخیر به دستاوردهای سفر نخست وزیر هند به جمهوری اسلامی ایران در سال گذشته اشاره کرد و اظهارداشت: توافق‌های دو کشور در جریان آن سفر، به ویژه در زمینه چابهار و همچنین توافق‌های سه جانبه ایران، افغانستان و هند، بسیار مهم بود.

روحانی، روابط ایران و هند را در همه زمینه‌ها رو به توسعه خواند و یادآور شد: تهران از توسعه و تعمیق روابط با دهلی‌نو در حوزه‌های مورد علاقه استقبال می‌کند.

وی همچنین تسریع در اجرای توافق‌ها را در حوزه مشارکت در طرح‌های انرژی و تدوین و نهایی کردن توافقنامه بلندمدت تهران-  دهلی نو، گامی ارزنده در مسیر تعمیق روابط مشترک برشمرد.

رییس جمهوری همکاری همه کشورهای منطقه در مبارزه با تروریسم را ضروری خواند و ابراز امیدواری کرد که دهلی‌نو و اسلام‌آباد به عنوان دو همسایه مهم منطقه‌ای همواره در مسیر صلح و برقراری روابط دوستانه گام بردارند. روحانی گفت: ایران آماده گسترش همکاری‌های خود با هند در مبارزه با تروریسم و ایجاد و تقویت امنیت در منطقه است.

سفیر جدید هند در تهران نیز در این دیدار ضمن تقدیم استوارنامه خود به همراه سلام گرم رییس‌جمهوری و مردم هند به دولت و مردم ایران، تصریح کرد: دهلی نو خواهان توسعه بیش از پیش روابط با تهران در همه حوزه‌های مورد علاقه است.

«گدام دارمندرا» با تاکید بر اینکه همکاری‌های دو کشور در چابهار با شتاب ادامه دارد، گفت: پیشبرد طرح‌ها پیشرفت خوبی داشته‌اند و به‌کارگیری پول ملی در تبادلات تجاری، این روند همکاری‌ها را بیش از پیش تقویت کرده است.

وی همچنین خواهان تقویت همکاری‌های مشترک دو کشور در حوزه مبارزه با تروریسم شد.

روحانی همچنین هنگام دریافت استاورنامه سفیر میانمار آمادگی ایران را برای همکاری با میانمار برای بازگشت ثبات و امنیت به این کشور اعلام کرد و گفت: امیدواریم شرایطی فراهم شود مسلمانان روهینگیا که ناچار به مهاجرت شده‌اند به سرعت و ایمن به خانه‌های خود بازگردند.

 

ارسال نظر