ادغام بانک‌های نظامی اقدامی پیچیده و بسیار درست است

۱۳۹۷/۱۲/۱۸ - ۰۰:۱۸:۴۵
کد خبر: ۱۴۱۰۶۰
ادغام بانک‌های نظامی اقدامی پیچیده و بسیار درست است

گروه ایران|

رییس‌جمهوری در دومین روز سفرش به استان گیلان با تشریح رویکرد دولت دوازدهم در اصلاح ساختار پولی و بانکی کشور ادغام بانک‌های نظامی در بانک سپه را در استمرار تصمیم‌سازی‌های گذشته دولت در ساماندهی موسسات غیرمجاز ارزیابی کرد و آن را اقدامی پیچیده، مهم و البته درست دانست. راهبردی که به اعتقاد رییس‌جمهوری با گذشت زمان جریان سیال گردش مالی کشور را در مسیر شفافیت بیشتر و در مسیر برنامه‌ریزی‌های کلان کشور قرار خواهد داد.  روحانی با بیان اینکه ما اهل مذاکره هستیم و قدرت آن را نیز داریم و به دلیل تخصص در این حوزه با قدرت اعلام می‌کنم ترسی از میز مذاکره نداریم، تصریح کرد: منطق و استدلال ما قوی و مطمئن است تا جایی که در دادگاه‌های بین‌المللی در برابر امریکا موفق شده‌ایم و از میز مذاکره بحث حقوقی و جنگ ترسی نداریم. رییس دولت دوازدهم در جلسه شورای اداری استان گیلان با بیان اینکه ملت ایران نشان داد که از سختی‌ها خسته نمی‌شود و متکی به خداست، گفت: با وجود همین مشکلات و تحریم‌ها، بزرگ‌ترین پالایشگاه‌ها و پروژه‌های راه آهن را افتتاح کردیم و به زودی نیز بزرگ‌ترین پروژه گازی در عسلویه افتتاح می‌شود. رییس‌جمهور با اشاره به سختی‌های ملت بزرگ ایران در سال 97، تأکید کرد: با این وجود موفقیت‌های کشور در سطح بین‌المللی، جای شکرگزاری در پیشگاه خداوند متعال را دارد و با وجود تحریم‌های یکجانبه امریکا علیه ایران، این برای اولین‌بار از ابتدای انقلاب اسلامی است که تحریم‌های این کشور تنها چند طرفدار بیشتر در دنیا ندارد و اکثریت یا قریب به اتفاق کشورهای جهان با آن مخالف هستند.

روحانی با بیان اینکه در ابتدای انقلاب امریکا برای تحریم ایران بهانه‌هایی می‌آورد و در مواردی نیز اروپا به آنها حق می‌داد، تصریح کرد: اما الان شرایطی به وجود آمده است که سردمداران تحریم امریکاست و چند کشور مرتجع به همراه رژیم صهیونیستی از آن طرفداری می‌کنند، اما متحدین این کشور یعنی اروپا، آسیا، آفریقا، امریکای لاتین و حتی امریکای شمالی و در داخل امریکا نیز معتقدند که این تحریم‌ها علیه ایران درست نبود. رییس‌جمهور با اشاره به نظرسنجی انجام شده در داخل امریکا مبنی بر اینکه 60 درصد مردم این کشور، معتقد بودند ترامپ حق اعمال تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران را نداشته است، تأکید کرد: این یک پیروزی سیاسی است و در سازمان ملل متحد نیز شاهد بودیم که اکثریت کشورها این تحریم‌های یکجانبه را تقبیح یا محکوم می‌کردند و تنها چند کشور از آن حمایت کردند و این موفقیت سیاسی، فرهنگی و افکار عمومی بسیار مهم است و نباید این نعمت خداوند را فراموش کرد.

    عبور از چالش‌ها با کمک مردم

روحانی با تأکید بر اینکه حضور ملت ایران با وجود سختی‌ها و مشکلات، نشانگر این است که خسته نمی‌شوند، ایستادگی می‌کنند و قدرت بزرگ در منطقه هستند، ادامه داد: ملت بزرگ ایران متکی به خداست و پروردگار نیز در این مسیر به آنها یاری می‌رساند. او با اشاره به زلزله کرمانشاه در سال 96، ادامه داد: اینکه جمهوری اسلامی ایران در حوادثی همانند زلزله کرمانشاه و سرپل‌ذهاب به گونه‌ای عمل کرد که در عرض یکسال 71 هزار خانه ساخته یا مرمت شد، نشانگر کار بزرگی است که ملت ایران انجام دادند. رییس‌جمهور با ذکر خاطره‌ای از سفر به مناطق زلزله زده کرمانشاه و بیهوش شدن یکی از کادرهای پزشکی بر اثر بی‌خوابی و فعالیت‌های شبانه‌روزی و امدادرسانی به مردم، افزود: انجام 300 عمل جراحی در 48 ساعت کاری بسیار بزرگ بود که در آن زمان اتفاق افتاد و این به معنای ایمان، اخلاق و ایثار مردم است.

روحانی با تأکید بر اینکه واضح است که روزهای سختی برای کشور پیش رو داریم اما راهی جز ایستادگی و مقاومت وجود ندارد، گفت: در سفر به نیویورک در سال 96 مقامات دولت امریکا 8 بار تقاضای ملاقات با دولت جمهوری اسلامی ایران را داشتند و در سال 97 نیز 5 رهبر دنیا واسطه ملاقات شدند اما در آنجا اعلام کردم که زمان و شرایط مناسب برای مذاکره و ملاقات وجود ندارد. رییس‌جمهور تأکید کرد: در آنجا اعلام کردم که امریکا ابتدا باید به توافق هسته‌ای برجام بازگردد و جبران نماید، چرا که این‌گونه نیست ما عاشق چشم و ابروی آنها باشیم و شاید آنها این‌گونه و به دنبال ما باشند.

روحانی با بیان اینکه ما نیز اهل مذاکره هستیم و قدرت آن را نیز داریم و به دلیل تخصص در این حوزه با قدرت اعلام می‌کنم ترسی از میز مذاکره نداریم، تصریح کرد: منطق و استدلال ما قوی و مطمئن است تا جایی که در دادگاه‌های بین‌المللی در برابر امریکا موفق شده‌ایم و از میز مذاکره بحث حقوقی و جنگ ترسی نداریم.

    دستاوردهای دولت در سال97

روحانی با اشاره به توطئه‌های امریکا در سال 97 برای اینکه ملت ایران را بشکند، به موفقیت‌های بزرگ دولت ایران در سال 97، همانند افتتاح پالایشگاه، اتصال دو استان ارومیه و گیلان به راه‌آهن سراسری کشوری، اشاره کرد و گفت: تا آخر سال نیز بزرگ‌ترین طرح گازی در عسلویه افتتاح می‌شود و تا الان در هر استانی تا هزاران میلیارد پروژه، افتتاح یا عملیات اجرایی آنها آغاز شده است. رییس‌جمهور با تأکید بر اینکه ما مأیوس نیستیم و راه را ادامه می‌دهیم، تصریح کرد: البته در میدان مبارزه گاهی شکست می‌خوریم و گاهی نیز پیروز می‌شویم؛ گاهی بدر و گاهی احد است و در این مسیر فراز و نشیب وجود دارد. روحانی تأکید کرد: در این شرایط باید تلاش کنیم که هزینه‌ها کاهش یابد و البته در این میدان هزینه پرداخت می‌شود و‌گر نه در میدان جنگ تسلیم خواهیم شد و برای مقاومت، باید هزینه کرد. رییس‌جمهور با بیان اینکه باید تلاش و هنر مسوولان کاهش هزینه‌ها باشد، تأکید کرد: مبنای رابطه جمهوری اسلامی ایران با دنیا منفعت مشترک است و قطعاً یک رابطه یک طرفه نبوده و باید در مراودات با کشورهای دنیا منفعت یکدیگر در نظر گرفته شود وگر نه این مسیر ادامه‌دار نیست.

روحانی در ادامه با تأکید بر اینکه در کشورمان 2 مشکل عمده وجود دارد که باید حل و فصل شود، اظهار داشت: یکی از این مشکلات نبود احزاب قوی است. امروز احزابی که در کشورمان فعالیت دارند، عمدتاً فصلی هستند و شیوه‌های حزبی مرسوم دنیا در آنها رعایت نمی‌شود.

    تقویت بخش خصوصی

رییس‌جمهور ضعیف بودن بخش خصوصی را یکی دیگر از مشکلات کشور عنوان کرد و گفت: اگر چه بخش خصوصی در کشورمان وجود دارد، اما آنچنان توانمند نیستند که بتوانند در عرصه منطقه‌ای و جهانی به رقابت بپردازند لذا باید این بخش هر چه بیشتر تقویت شود. روحانی خاطرنشان کرد: اگر اقتصاد کشور بر عهده بخش خصوصی آگاه به تجارت جهانی بود، بی‌تردید تحریم‌ها اثر کمتری روی کشورمان می‌گذاشت و اگر چند بانک خصوصی قوی داشتیم با دغدغه کمتری می‌توانستیم با مشکلات مواجه شویم. رییس‌جمهور لزوم ساماندهی بانک‌ها را مورد تأکید قرار داد و گفت: در این راستا چند قدم مهم برداشته شده است و در دولت یازدهم، ریشه موسسات اعتباری غیرمجاز کنده شد. اگر چه در این مسیر فحاشی و توهین‌های زیادی به دولت شد که باید وزارت اطلاعات یک روزی پشت صحنه این قضایا را منتشر کند. روحانی با بیان اینکه نقدینگی را کسانی ساختند که موسسات غیرمجاز را افریدند؛ سر مردم را کلاه گذاشتند و خودشان آنها را به خیابان‌ها کشاندند! افزود: در مسیر انحلال موسسات غیرمجاز بار سنگینی بر دوش دولت بود و توانستیم حدود 30 هزار میلیارد تومان پول مردم را پرداخت کنیم که البته این کار به‌طور طبیعی در افزایش نقدینگی تأثیر داشته است، اما نقدینگی اصلی را کسانی ایجاد کردند که موسسات غیرمجاز را تأسیس کرده و مردم را به خیابان کشاندند و دولت به خاطر مردم ناچار شد که برای جبران زیان مردم به آنها پول پرداخت کند.

    اصلاحات بانکی در گام دوم

رییس‌جمهور با بیان اینکه دولت گام دوم را برای اصلاحات بانکی آغاز کرده است، گفت: یکی از این گام‌ها ادغام بانک‌های نیروهای مسلح در بانک سپه است که در این زمینه تصمیم‌گیری‌ها و هماهنگی‌های لازم انجام شده است و البته در مسیر اصلاحات بانکی گام‌های دیگری را هم در سال آینده برخواهیم داشت. ادغام بانک‌های نظامی در بانک سپه اقدامی پیچیده، مهم و بسیار درست است. رییس‌جمهور حل و فصل ریشه‌ای مشکلات اقتصادی کشور را مورد تأکید قرار داد و گفت: در کشورمان میزان مصرف انرژی زیاد است و زمانی که قیمت آن گران می‌شود، زندگی مردم با مشکل مواجه می‌گردد و با قیمت ارزان نیز با مشکل قاچاق مواجه هستیم و لذا بهبود چنین وضعیتی نیازمند ایجاد تحول اقتصادی است.

روحانی خاطر شان کرد: دولت تصمیم گرفته که 25 رقم کالا اساسی با ارز 4200 تومان به دست مردم برسد، اما در روند اجرا بعضی از این موارد درست اجرا شده و در برخی موارد نیز شاهد نابسامانی هستیم و برای غلبه بر این مشکلات لازم است همه در کنار هم باشیم و نظارت همگانی شکل بگیرد تا یک دلال نتواند نظم امور را به‌هم بزند.

 

 

ارسال نظر