هیات عالیرتبه اروپا درباره سازوکار ویژه مالی به ایران می‌آید

۱۳۹۷/۱۲/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۰۷۹۶
هیات عالیرتبه اروپا درباره سازوکار ویژه مالی به ایران می‌آید

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در آینده‌ای نزدیک میزبان هیاتی از اتحادیه اروپا که در زمینه سازوکار ویژه مالی (اینستکس) مسوولیت دارند؛ خواهیم بود. این هیات، هیات عالیرتبه کارشناسی اقتصادی و فنی خواهد بود. به گزارش ایرنا، بهرام قاسمی دیروز در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره ساز و کار مالی اروپا (ساحات‌اینستکس) اظهار داشت: راه‌اندازی این ساز و کار به عنوان یک گام نخست و دیرهنگام و البته مهمی بود و در داخل ایران دستگاه ذی‌ربط در حال ایجاد ساز وکار متناظر هستند تا بتوانند در ارتباط با ساز و کار اروپایی اقدام عملی خود را آغاز کنند. قاسمی ادامه داد: در هفته‌های گذشته در سطوح کارشناسی در بخش‌های مختلف اقتصادی و بانکی تبادلات خوبی داشتیم و در آینده نزدیک میزبان هیات‌هایی از اروپا که در این سازوکار مسوولیت دارند، خواهیم بود. وی افزود: در جریان این سفر کارشناسان دو طرف درباره گام‌های عملیاتی شدن این سازو کار و نهایی کردن آن گفت‌وگو خواهند کرد. در عین حال اینکه بگوییم این ساز و کار، اقدام مشخصی انجام می‌دهد، هنوز به آن مرحله نرسیده‌ایم، شاید با آمدن هیات اروپایی بتوانیم گام‌های بلندتری در این خصوص‌ برداریم. سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا مقامات سیاسی اروپا در این هیات حضور خواهند داشت، گفت: اراده لازم بین دو طرف در این زمینه وجود داشته و تلاش‌های لازم انجام شده است، ما امروز نیاز به نشست بین کارشناسان ارشد داریم که بتوانند این دو ساز وکار متناظر را با هم تنظیم کرده و آن را به مرحله اجرا بگذارند و فکر می‌کنم این هیات، هیات عالیرتبه کارشناسی اقتصادی و فنی است.

    روابط بانکی و گروه ویژه اقدام مالی

قاسمی در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارات محمدجواد ظریف در دو مقطع پنج ماه قبل و اظهارات اخیر وی درباره تاثیر‌گذاری FATF اظهار داشت: روابط بانکی خارجی ما نیازمند یک سری ابزارها و نرم‌های جهانی برای همکاری با سایر کشورها است و این کنوانسیون هم از همین مسائل است. وی ادامه داد: کنوانسیون‌هایی که در مجمع مطرح بود، مخالفین و موافقینی دارد و با توجه به مسوولیتی که مجمع دارد، عواقب تصمیمات خود را در هر صورت می‌پذیرد. سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: ما قطعا برای روابط اقتصادی خارجی ملزم هستیم برخی چارچوب‌های رایج را بپذیریم چرا که بسیاری از موضوعات با وجود آنکه ممکن است درباره آنها تحفظ داشته باشیم، می‌تواند برخی از مشکلات ما را حل کند. قاسمی یادآور شد: این اعتقاد که پیوستن به این کنوانسیون‌ها می‌تواند همه مشکلات و نواقص را حل کند، درست نیست، چرا که این مسائل ریشه‌های مشخص و تک علتی ندارد. وی افزود: این ابزارها می‌تواند روابط بانکی تجاری را تسهیل کند ولی حل‌کننده همه مشکلات نیست. در شرایط کنونی پیوستن به این کنوانسیون بهتر از نپیوستن است. سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری درباره عملیات تروریستی که در هفته‌های اخیر در سیستان و بلوچستان رخ داد، گفت: بررسی و پیگیری این حادثه، موضوع مهمی برای حاکمیت، دولت و همه نهادهای ذی‌ربط بوده و به‌طور جدی دنبال می‌شود. قاسمی اضافه کرد: ما با بخش‌های مختلف در کشور پاکستان اعم از دیپلماتیک و غیردیپلماتیک مذاکرات مان را ادامه می‌دهیم و تا رسیدن به نتیجه مطلوب این مسیر را دنبال خواهیم کرد.

    استعفای ظریف

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره استعفای محمدجواد ظریف و شایعه اختلاف نظر او با رییس‌جمهور هم گفت: در این خصوص توضیحات لازم داده شده است.مرتبط کردن استعفای دکتر ظریف وزیر امور خارجه به جناح بازی‌های رایج و بیان اینکه منشأ آن اختلاف نظر با رییس‌جمهور محترم بوده، اشتباه است. وی افزود: این استعفا موضوعی شخصی یا بر اثر اختلاف نظر با آقای روحانی نبود بلکه همان‌طور که گفته شد تلاشی برای ارتقای جایگاه وزارت امور خارجه بود. سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: آقای ظریف اعتقاد دارند وزارت امور خارجه باید بتواند وظایف ذاتی خود را انجام دهد، ایشان بر این باور هستند که برای برخورداری از سیاست خارجی توانمندی که بتواند از جایگاه واقعی جمهوری اسلامی ایران دفاع کند باید وزارت امور خارجه جایگاه حقیقی خودش را پیدا کند. وی اضافه کرد: بنابراین مرتبط کردن این استعفا به جناح بازی‌های رایج و بیان اینکه منشأ آن اختلاف نظری با رییس‌جمهور محترم وجود داشت، موضوع اشتباهی است.

    با برخی کشورهایی اروپایی در سیاست‌های منطقه‌ای اختلاف سلیقه داریم

قاسمی در پاسخ به سوالی درباره ادعای روزنامه الشرق‌الاوسط مبنی بر اینکه کشورهای اروپایی شروطی را در مذاکرات با ایران مطرح کرده‌اند، اظهار داشت: این موضوع درست نیست، البته ما برخی کشورها، از جمله تعدادی از کشورهای اروپایی درباره سیاست‌های منطقه‌ای اختلاف سلیقه داریم. سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: تلاش کردیم به این کشورهای تفهیم کنیم نفوذ منطقه‌ای ایران که رژیم صهیونیستی و امریکا درباره آن مباحثی مطرح می‌کنند نفوذ ذاتی و معنوی است و ارتباطی به اقدام خاص از جانب ما ندارد. وی تصریح کرد: در واقع نفوذ ایران ریشه در تاریخ و تمدن ما دارد و نمی‌توان آن را با خواست و اراده چند کشور کاهش داد.

    حاشیه‌های سفر بشار اسد

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره سفر بشار اسد به تهران و اینکه آیا دولت از این سفر اطلاع داشته است یا خیر، گفت: چنین سفرهایی در این سطح با توجه به مجموع حواشی که می‌تواند داشته باشد وهمچین اثرات سیاسی و امنیتی آن از سفرهایی است که درباره آن قبل از انجام خبر داده نمی‌شود و این کاملا مشخص و منطقی است و باید همچنین باشد. سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: در مورد ایشان هم این روش به درستی هم در مرحله ورود و خروجشان از ایران اتخاذ شد و باید هم به همین شکل عمل می‌شد. قاسمی خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم کسانی که باید در جریان این سفر قرار می‌گرفتند، در جریان قرار داشتند و چنین سفری نمی‌تواند از دید مقامات عالی پنهان بماند، بنابراین حاشیه‌سازی‌ها و تفاسیر و تحلیل‌هایی که با نگاه جناحی به این مساله دامن زده می‌شود را نباید جدی تلقی کرد.

    برجام نیاز به رفراندوم ندارد

قاسمی در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارات یکی از نمایندگان مبنی بر پیشنهاد برگزاری رفراندوم درباره برجام اظهار داشت: در کشور افراد نظرات خود را مطرح می‌کنند و مطالبی می‌گویند که برخی از این مطالب از سر عدم آگاهی است. ما قرار نیست درباره هر سخنی که در رسانه‌ها مطرح می‌شود یا مطالبی که توسط نمایندگان بیان می‌شود، اظهارنظر کنیم. ضمن اینکه این نوع مباحث بحث‌های کلانی است که در سطوح عالی‌تر درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود و ما درباره برجام به عنوان یک موفقیت در عرصه سیاست خارجی نیازی برای رفراندوم نداریم.

    وضعیت دیپلمات بازداشت‌شده ایرانی در هلند

قاسمی در پاسخ به سوال دیگری درباره آخرین وضعیت اسدالله اسدی دیپلمات بازداشت‌شده در هلند عنوان کرد: روند پیگیری‌ها ادامه دارد. وکلای ذی‌ربط کارشان را دنبال می‌کنند و امیدواریم این تلاش‌های دیپلماتیک و قضایی به نتیجه مطلوب برسد.  وی ادامه داد: از تحول جدیدی در این باره اطلاع ندارم ولی این پرونده به عنوان یک مساله مهم در دستگاه‌ دیپلماسی و بخش‌های ذی‌ربط در جریان است و امیدواریم بی‌گناهی ایشان ثابت شود و هرچه زودتر به ایران بازگردند.

    سفر رییس‌جمهور به عراق

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر رییس‌جمهوری به عراق هم گفت: این سفر از پیش تعیین شده و در ادامه رایزنی‌های گسترده ایران و عراق است.  قاسمی اضافه کرد: ما در سطوح و حوزه‌های مختلف، تلاش‌های بسیاری داشتیم و رفت و آمدهای بسیاری میان مقامات دو کشور وجود داشته است. در یک سفر طولانی و بسیار پر ثمر که آقای دکتر ظریف به عراق داشتند، زمینه‌های این سفر بیش از گذشته فراهم شد. ما موضوعات زیادی درباره انرژی اقتصاد و فرهنگی و تجاری خواهیم داشت و این سفر می‌تواند نقطه آغاز دیگری برای جهش در ارتقای همکاری‌های دو کشور باشد. قاسمی در پاسخ به سوال دیگری درباره قرار دادن حزب‌الله در لیست گروه‌های تروریستی از سوی دولت انگلیس گفت: در یک حالت خوشبینانه لندن در این زمینه دچار اشتباه فاحش راهبردی شد و بسیاری از کشورهای اروپایی این موضع را تایید نکردند. از سوی دیگر و در حالت بدبینانه، این اقدام در راستای سیاست‌های زیاده‌خواهانه این کشور برای جلوگیری از ثبات، امنیت و آرامش در منطقه است.  سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: حزب‌الله بخش مهمی از کشور لبنان و حاکمیت این کشور و همچنین پارلمان لبنان است که طی سال‌های گذشته توانسته مقابل تروریسم ایستادگی کند و به سرکوب تروریسم و جلوگیری از اشاعه و سرایت آن به منطقه و حتی اروپا کمک کند. وی افزود: به‌جای قرار دادن چنین گروهی در لیست تروریست‌ها که دخالت اشکار در مسائل لبنان تلقی می‌شود حزب‌الله باید مورد تشویق قرار بگیرد. در یک حالت متفاوت تروریسم کور می‌تواند در اروپا مشکلات عدیده‌ای برای مردم بی‌گناه این کشورها فراهم کند همان‌طور که در گذشته شاهد چنین اتفاقاتی در اروپا بودیم . قاسمی یادآورشد: این اقدام یک خطای بدبینانه و راهبردی است که به ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه کمک می‌کند و در آینده لندن باید نسبت به این اقدام خود و پیامدهای آن پاسخگو باشد.

    لوایح مرتبط با اف‌ای‌تی‌اف

وی در پاسخ به سوالی درباره عدم تعیین تکلیف لوایح مرتبط با اف‌ای تی اف در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: این مهم است اعضای محترم مجمع با توجه به استدلال‌هایی که در این زمینه مطرح است به یک جمع‌بندی خیراندیشانه برای کشور برسند ولی اینکه تا مقطع بعدی به تفاهم می‌رسیم یا نمی‌رسیم و اگر تفاهم حاصل نشود چه خواهد شد، مسائلی است که صحبت درباره آنها صرفا گمانه‌زنی است و بهتر است بازهم کمی صبر کنیم.

    اسراییل جرات برخورد با ایران را ندارد

قاسمی درباره سفر نتانیاهو به مسکو و حملات لفظی بین ایران و اسراییل و اینکه آیا سفرهایی از این دست باعث دوری روسیه از تهران نمی‌شود، گفت: در گذشته نیز سفرهایی اینچنینی وجود داشته است.روسیه کشور مستقلی است و از هوشمندی و خرد لازم برای منافع ملی خود برخوردار است. علاوه بر این روسیه کشوری نیست که بخواهد از فرامین بی‌ربط رژیم اشغالگر قدس پیروی کند و روابط تهران و مسکو هم آن‌قدر مستحکم است که این سفرها و حرف‌ها، تاثیری بر آن ندارند.  وی درباره احتمال تنش میان ایران و اسراییل هم گفت: اسراییل به دلیل مشکلات عمیق خودش توان و جرات برخورد با ایران را ندارد و در گذشته نیز شکست‌های پی در پی را تجربه کرده است.لذا بحث تنش را رد می‌کنیم و رژیم اشغالگر قدس در چنین حد و توانی نیستند.  سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارات اخیر مولود چاووش اوغلو درخصوص تحریم‌های امریکا علیه ایران و عدم تبعیت ترکیه از این تحریم‌ها اظهار داشت: اراده آنکارا و تهران برای همکاری‌ها اراده بالایی است و از گذشته این اراده وجود داشته و در حد بهتری در آینده ادامه خواهد یافت.  وی یادآورشد: بسیاری از کشورها اعلام کردند که در صورتی که سازوکار اروپایی بتواند به مرحله اجرا دربیاید، آمادگی دارند آنها هم از این سازوکار برای همکاری با ایران استفاده کنند و این چیزی است که توسط بسیاری از کشورها مطرح شده است. این دیپلمات ارشد کشورمان اضافه کرد: ما با دولت ترکیه تماس‌های زیادی برای ادامه همکاری‌ها داشته‌ایم و صحبت‌های لازم انجام شده است. همکاری‌ها هم ادامه می‌یابد ولی مکانیزم‌های دوجانبه میان ما و ترکیه برای برخی همکاری‌ها طراحی شده است نیازی به تشریح و توضیح در شرایط کنونی ندارد .

 

 

ارسال نظر