گلوگاه تولید فقر در جامعه

۱۳۹۷/۱۲/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۰۵۷۱
گلوگاه تولید فقر در جامعه

رییس کمیته امداد با بیان اینکه خط کشی سیاسی در کمیته امداد برای کمک به نیازمندان وجود ندارد، گفت ربا در بانکداری، فاصله گرفتن از زندگی اسلامی و ایرانی و زندگی اشرافی برخی مسوولان گلوگاه تولید فقر در جامعه شده‌ است.

 به گزارش ایلنا، پرویز فتاح در سخنان پیش خطبه نماز جمعه دیروز تهران با بیان اینکه در ادبیات امام راحل از عبارت مستضعف برای محرومان جامعه استفاده می‌شود نه فرودست، ادامه داد: محرومان کسانی هستند که حقوق‌شان پایمال شده و حق آنها تضعیف شده است امام راحل پایه‌های انقلاب اسلامی را بر دوش محرومان استوار ساخته است و انقلاب متعلق به محرومان قلمداد می‌شود اینها ولی‌نعمات ما هستند.

رییس کمیته امداد امام خمینی با بیان اینکه سبک زندگی امام و رهبری مصداق بارز پیشوای محرومان است، ادامه داد: فشارها، تحریم‌ها، جنگ، تورم و گرانی، سیاست‌های غلط سیاسی و اقتصادی، سوء مدیریت و ناکارآمدی برخی مدیران باعث ایجاد فقر در جامعه شده‌ است همچنین معضلات اجتماعی، تغییر سبک زندگی، آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد و هزینه‌ها بالای درمان بر شدت فقر در جامعه افزوده است همچنین ربا در بانکداری، فاصله گرفتن از زندگی اسلامی و ایرانی و زندگی اشرافی برخی مسوولان گلوگاه تولید فقر در جامعه شده‌ است.

فتاح با بیان اینکه اگر به جای تولید ملی نگاه‌مان به واردات باشد قطعا گلوگاه‌های تولید فقر در جامعه ایجاد می‌شود، خاطرنشان کرد: درمان اصلی فقر و ریشه‌کنی آ‌ن در گرو رشد اقتصادی، مهار گرانی و تورم و حفظ ارزش پول ملی، افزایش درآمد سرانه هر ایرانی و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است. همچین برای رفع محرومیت مبارزه جدی با اشرافی‌گری صورت بگیرد.

   رفع موانع کارآفرینی

رییس کمیته امداد امام خمینی خاطرنشان کرد: ایجاد بسترهای لازم برای رفع موانع کارآفرینی می‌تواند در فقرزدایی موثر باشد و کار محرومان اصولا با مشارکت مردم برطرف می‌شود ماموریت کمیته امداد نیز که برخواسته از دستورات دین اسلام است وحدت‌آفرینی بوده و هر کس به انقلاب و ایران ارادتمند باشد، می‌تواند در این زمینه به ما در کمیته امداد یاری رساند و خط‌کشی سیاسی در این خصوص در کمیته امداد جایی ندارد.

او با اشاره به اقدامات کمیته امداد برای بهبود شاخص‌های معیشتی تصریح کرد: کمک به معیشت نیازمندان، تامین هزینه درمان بیماران صعب‌العلاج تامین جهیزیه، هزینه تحصیل، رفع سوء تغذیه کودکان زیر پنج سال، سفرهای زیارتی، کمک‌های موردی و ... از وظایف اصلی کمیته امداد است اما مهم‌ترین ماموریت ما اشتغال و خودکفایی محرومان است که در همین خصوص در سال ۹۷ بیش از ۷ هزار میلیارد تومان کمک به معیشت صورت گرفته است، در بخش درمان ۵۰۰ میلیارد تومان، در بخش مسکن هزار میلیارد تومان، در بخش جهیزیه ۱۵۰ میلیارد تومان، در بخش دانشجویان ۱۲۰ میلیارد تومان، در بخش رفع سوءتغذیه کودکان ۱۲۰ میلیارد تومان، حق بیمه‌های اجتماعی ۲۰۰ میلیارد تومان، در بخش سفرهای زیارتی ۱۶۰ میلیارد تومان هزینه شده است. وی ادامه داد: همچنین با تخصیص اعتبار در حدود دو هزار میلیارد تومان در سال ۹۷ به بیش از صد هزار نفر وام اشتغال پرداخت شده است.

به گفته فتاح در تبصره ۱۴ و ۱۶ بودجه سال ۹۸ و همچنین مواد دیگری که به نفع محرومان هزینه می‌شود شاهد اقدامات موثری هستیم. همچنین در سال ۹۸ برای افراد پشت نوبتی ظرفیت‌های لازم ایجاد شده است.

 وی ادامه داد: در طی پنج ماه گذشته ۶۲۰ هزار خانوار به‌طور موقت وارد چرخه حمایتی کمیته امداد شده‌اند و خوشبختانه دیگر پشت نوبتی نداریم و در سال آینده نیز صف‌ها در کمیته امداد از بین خواهد رفت همچنین کارمزد وام کمیته به مددجویان سه درصد بوده است که از سال آینده این کارمزد اعمال نخواهد شد و وام به صورت کاملا قرض‌الحسنه به مددجویان پرداخت خواهد شد. رییس کمیته امداد خاطرنشان کرد: با توجه به مشکلات اقتصادی که در جامعه مواجه بودیم اما خوشبختانه با کمترین معوقات بانکی و لاوصولی مددجویان کمیته امداد مواجه بودیم.

رییس کمیته امداد با اشاره به امدادرسانی به زلزله‌زدگان کرمانشاه گفت: موفق شدیم ۹ هزار ساخت و تعمیر منازل را در کرمانشاه به پایان برسانیم بدون اینکه مددجویان هزینه‌ای پرداخت کنند.

او با بیان اینکه با دریافت زکات، صدق و انفاقات مردم فقر را از بین می‌بریم، گفت: با وجود همه سختی‌ها ما به آینده امیدواریم و کمر تحریم را شکسته و خواهیم شکست و از همه سختی‌ها عبور می‌کنیم و آرزوی شورش محرومان را بر دل دشمن خواهیم گذاشت.

 

ارسال نظر