ایران در سوریه پایگاه نظامی ندارد

۱۳۹۷/۱۱/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۹۵۸

در روزهایی که دشمنان ایران از طریق جنگ رسانه‌ای تلاش می‌کنند در آتش ایران هراسی در منطقه بدمند؛ مسوولان ایرانی با تشریح راهبردهای معقول و منطقی ایران تلاش می‌کنند تا افکار عمومی مردم منطقه و جهان را متوجه آتش افروزی‌های امریکا؛ صهبونیست‌ها و حامیان منطقه‌ای شان کند. رییس مجلس دهم نیز در واکنش به تهدید‌های نظامی امریکا علیه ایران، گفت: امریکایی‌ها بی‌عقلی می‌کنند، ولی مختصر عقلی دارند که روی مین پا نگذارند تا ویلچری نشوند.به گزارش خانه ملت علی لاریجانی در گفت‌وگو با شبکه المیادین لبنان به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب، اظهار داشت: در زمینه‌های مختلف می‌توان در خصوص انقلاب اسلامی ایران صحبت کرد؛ در سال ۱۳۵۷ انقلاب اسلامی ایران به وقوع پیوست و این یک حادثه بزرگ تاریخی بود. برخی از صاحبنظران در خصوص انقلاب اسلامی ایران گفتند یک زلزله بزرگ در خاورمیانه رخ داده است، زیرا در ایران شاه یک حاکم مستبد، دیکتاتور و وابسته به امریکا و غرب بود که در داخل کشور بر مبارزین فشار ایجاد کرده بود و زندان‌ها پُر از سیاسیون مبارز بود.رییس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در آن مقطع اعراب قیافه مبارزه با اسراییل را داشتند و مبارزه می‌کردند البته اکنون ندارند، اما شاه ایران در همان شرایط که اعراب در جنگ با اسراییل بودند با اسراییل ارتباط داشت و نفت به آنها می‌داد و به صهیونیست‌ها کمک می‌کرد. حادثه مهمی که ملت ایران رقم زدند منجر به واژگونی این پایگاه شد و ایران به قطبی برای دفاع از مردم فلسطین و مبارزات بر حق مردم مسلمان تبدیل شد.وی افزود: از بُعد اقتصادی در زمان پهلوی، چند شهرِ آباد ایجاد شده بود و بقیه شهر‌ها را رها کرده بودند. در تهران، شیراز و چند شهر دیگر پول نفتی که می‌فروختند را خرج می‌کردند، اما روستا‌ها و شهر‌های دیگر را رها کرده بودند.

    اوباما ۲ بار به مقام معظم رهبری نامه نوشت

لاریجانی در پاسخ به این سوال که آیا سیاست‌های امریکا برای تاثیرگذاری بر سیاست‌های ایران، عراق و منطقه موثر بوده است یا خیر؟، اظهار داشت: البته این کار را انجام دادند و در اخبار نیز می‌شنوید، اما تا اینجا موفق نبوده‌اند. برای تحقق توافق هسته‌ای، ۲ سال مذاکره انجام شد که البته با درخواست امریکایی‌ها مذاکرات آغاز شده بود. آقای اوباما ۲ بار به رهبر انقلاب اسلامی ایران نامه نوشت و تقاضا کرد تا در مورد مساله هسته‌ای مذاکره شود و در آنجا قید کرد که امریکا غنی‌سازی در ایران را قبول دارد و قصد همکاری داریم.رییس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با تقاضای امریکا مذاکرات هسته‌ای شکل گرفت، ولی رییس‌جمهور بعدی امریکا، توافق هسته‌ای را بر هم زد، این شرایط نشان می‌دهد که امریکا هیچگاه پای توافقات نمی‌ایستد و کشوری لاابالی است. از توافق پاریس نیز که مساله‌ای جهانی است، خارج شده در حالی که مساله آب و هوا موضوع کوچکی نیست و با حیات همه انسان‌ها ارتباط دارد، اما این توافق را بر هم می‌زنند.

   تنظیم امور اقتصادی در شرایط تحریم

وی افزود: اگر اینها بر فروش نفت ایران فشار بیاورند ما راه دیگری برای تنظیم امور اقتصادی داریم و ملت ایران ملت آبدیده‌ای هستند و راه‌های آن را پیدا می‌کنند. فروش نفت اینگونه نیست که امریکایی‌ها در وزارت خزانه داری تیمی درست کرده‌اند و می‌گویند ما چریک‌های کراواتی هستیم و در کشور‌های مختلف مانع از فروش نفت ایران می‌شویم. ایران نفت خود را آن قدری که لازم باشد فروخته و بازهم می‌فروشد. در جا‌های مختلف اکنون پالایشگاه‌های زیادی داریم و بنزین را خودمان تولید می‌کنیم و از نظر تولید بنزین خودکفا هستیم. زمانی مشکل واردات بنزین داشتیم، اما اکنون اینگونه نیست. رسیدن به اقتدار اقتصادی

بی‌سخت کوشی ممکن نیست.

   ضرر وابستگی به امریکا

وی در خصوص اینکه امریکا به دنبال تفرقه ایجاد کردن بین کشور‌های اروپایی است، افزود: بعد از اینکه امریکایی‌ها از توافق هسته‌ای خارج شدند برای اروپایی‌ها و روسیه سنگین بود که با حضور این کشور‌های مهم در توافق هسته‌ای، یک مرتبه امریکا توافق را برهم زد. البته یک مسائلی در این حین روشن شد اینکه فرانسوی‌ها اعلام می‌کنند در حال ایجاد یک ارتش اروپایی هستیم، حرف ساده‌ای نیست و مشخص است که روی آن فکر کرده‌اند، مساله سوئیفت که در امریکا هست برای اینها سوال شده است، زیرا مشکلات مالی برای اروپایی‌ها ایجاد می‌کنند.رییس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: روابط ایران با کشور‌های عربی علی‌العموم خوب است، ۲ یا ۳ کشور هستند که در روابط با ایران مساله ایجاد می‌کنند که اینها در گذشته نیز گاهی از این رفتار‌ها انجام می‌دادند. ایران اکنون با الجزایر و لبنان روابط خوبی دارد و کشور‌های حاشیه خلیج فارس نیز علی اغلب روابط خوبی با ایران دارند و مشکلی نداریم.

   ایران پایگاهی در این کشور ندارد

وی افزود: در سوریه آقای بشار اسد جریانی دارد که نسبتاً جریان روپایی است. اینها تلاش کردند این جریان را از بین ببرند و سوریه از ما کمک خواست و ایران به آنها کمک کرد، اما ایران پایگاهی در آنجا ندارد که می‌گویند ما پایگاه ایران را مورد اصابت قرار دادیم. به نظر من خوشحال هستند از چیزی که وجود ندارد. ما نیاز نداریم در کشور‌های دیگر حضور داشته باشیم ممکن است از ما کمک بخواهند و ما نیز کمک می‌کنیم. ایران به دنبال پایگاه درست کردن در سایر کشور‌ها نیست اگرچه ایران به فلسطین، حماس یا جهاد اسلامی کمک می‌کند، اما پایگاه نمی‌زنیم، خود فلسطینی‌ها دفاع می‌کنند، زیرا اسراییل ظلم می‌کند و فلسطینی‌ها نیز دفاع می‌کنند.

لاریجانی ادامه داد: ممکن است از ما کمک بخواهند و ما نیز کمک می‌کنیم و کمک خود را نفی نمی‌کنیم، اما به نظر من اسراییلی‌ها به دنبال چیز دیگری هستند که به همان معامله بزرگ قرن مربوط است. اسراییلی‌ها ترسو هستند و به دنبال ایجاد یک اقتدار برای خود در منطقه هستند و می‌گویند یک جایی را مورد اصابت قرار دادیم. کجا را زدند؟ آنها یک منطقه مسکونی را در سوریه مورد حمله قرار می‌دهند و می‌گویند ایران را زدیم.

رییس قوه مقننه خطاب به اسراییلی‌ها گفت: اگر جرأت دارید، ایران را بزنید، به نظرم اسراییلی‌ها به دنبال ساختن یک پرستیژ کاذب برای خود هستند.

 

ارسال نظر