باید به دستگاه‌های اجرایی کمک کنیم

۱۳۹۷/۱۱/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۸۷۱

گروه ایران|

« در جنگ اقتصادی نیازمند یک تیم اقتصادی قوی هستیم.»این عباراتی است که دادستان کل کشور با استفاده از آنها به تحلیل مهم‌ترین اولویت‌های امروز کشور برای مقابله با راهبردهای دشمنان پرداخته است؛ راهبردهایی که از منظر منتظری دشمنان با استفاده از تمام ابزارهای رسانه‌ای، ارتباطی و اقتصادی شان تلاش می‌کند تا   به‌وسیله آنها افکار عمومی را از دستاوردهای نظام منحرف و متوجه بخشی از نارسایی‌هایی کند که بنا به دلایل گوناگون در کشور وجود دارد.

دادستان کل کشور اما در عین اذعان به وجود برخی مشکلات اقتصادی و معیشتی تاکید می‌کند: نظام و انقلاب در همه دوره‌ها خدمت‌های زیادی به مردم ارایه کرده است.

به گزارش میزان حجت‌الاسلام منتظری در همایش علمی – فرهنگی قضات استان سیستان و بلوچستان، شرایط اقتصادی امروز کشور را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: بخش عمده‌ای از این مشکلات که امروز در کشور شاهد هستیم ثمره برنامه‌ریزی‌های دشمن است ولی بخشی از مشکلات اقتصادی که در درون کشور شاهد و ناظر هستیم، ناشی از سوء ضعف مدیریت است.

دادستان کل کشور با اشاره به پیشرفت‌های صورت گرفته از ابتدای انقلاب تاکنون تصریح کرد: با گذشت ۴۰ سال باید توجه داشت ایران عزیز ما کجا بوده و به کجا رسیده است، آمار و ارقام در بخش‌های مختلف نشان‌دهنده این موضوع است و ایام مبارک دهه فجر نیز فرصتی است که صدا و سیما و رسانه‌ها بتوانند بخش اندکی از خدمات را به مردم نشان دهند. وی بیان داشت: نظام و انقلاب در همه دوره‌ها خدمت‌های زیادی به مردم ارایه کرده است. اشکالات، ضعف‌ها، نارسایی‌هایی نیز بوده است که درصد آن در برابر خدمات ناچیز است و حال سوال این است که دشمنان چگونه در افکار عمومی، آن دو سه درصد از ضعف‌ها و اشکال‌ها را آنقدر بزرگ جلوه می‌دهند و این خدمات زیاد را نادیده می‌گیرند. دادستان کل کشور افزود: دشمن در جهت جنگ روانی تا توانسته کار و سرمایه‌گذاری کرده و می‌کند و این آثار جنگ روانی است.

منتظری بیان کرد: البته ما امروز با جنگ اقتصادی مواجه هستیم؛ چراکه دشمنان نتوانستند جنگ نظامی را به ثمر برسانند و در جنگ‌های نیابتی نیز ناکام بودند.

وی در ادامه به تشریح سه جبهه دشمن در مقابل نظام جمهوری اسلامی پرداخت و گفت: امروز دشمن در سه جبهه تلاش می‌کند که یکی از آنها جبهه روانی است. دشمن تلاش دارد تا در مردم ناامیدی ایجاد کرده و آنها خدمات را نادیده بگیرند. دادستان کل کشور عنوان کرد: دومین جبهه، جبهه جنگ اقتصادی است که در جنگ اقتصادی همه ابزار‌ها را به کار گرفتند و پرچم را علنی برافراشتند، برجام نیمه جان را آنگونه بی‌جان کردند و رسماً کاری را که صدام در قرارداد الجزایر انجام داد صدام دوم یعنی ترامپ قراردادی بین‌المللی را که دو سال روی آن کار شده بود یکطرفه پاره کرد و همه آماده و تسلیم در برابر امریکا شدند و به نحوی به جنگ اقتصادی ورود پیدا کردند. دادستان کل کشور گفت: یک بخشی از این وضعیت اقتصادی، محصول اقدامات دشمن است و بخشی از آن متأسفانه ناشی از مسائل داخلی است که بنده این مسائل را به دو دسته تقسیم کرده‌ام. بخشی از این مسائل حساب شده است و برخی به صورت عامل دشمن و نفوذی‌های دشمن، سختی‌ها و مشکلاتی را در عرصه اقتصادی به کشور و مردم تحمیل می‌کنند.

منتظری تأکید کرد: ما امروز در جنگ اقتصادی نیازمند یک تیم اقتصادی جنگی هستیم. امروز برخی از مسوولان اقتصادی ما از آن اتو کشیده‌هایی هستند که می‌خواهند بروند و در سنگر بنشینند و جنگ کنند؛ اما اگر بخواهند در جنگ اقتصادی موفق شوند باید مرد جنگ اقتصادی باشند؛ اما آنطور که باید امروز برنامه‌ریزی صورت گیرد نمی‌شود.

وی در ادامه با اشاره به سومین جبهه دشمن علیه نظام جمهوری اسلامی گفت: سومین جبهه‌هایی که دشمن علیه نظام گشوده فضای فرهنگی است که آن هم بسیار مهم است. ما شاهدیم که چگونه در فضای مجازی و سطوح مختلف، خیلی آرام کار می‌کنند.

دادستان کل کشور تصریح کرد: بساط سند ۲۰۳۰ با  نهیبی که مقام معظم رهبری زدند و با آن دستور قاطعی که دادند جمع شد، اما ظاهراً جمع گردید؛ چرا که در برخی از مراکز فرهنگی شاهدیم بعضی از محتویات سند ۲۰۳۰ در حال اجرا است. منتظری بیان کرد: بنده در این خصوص با یکی از مقامات فرهنگی عالی کشور تماس گرفتم و گفتم که انتظار نیست از دستگاه شما که ما شاهد چنین مسائلی باشیم و برای او اسناد و مدارک را فرستادم؛ اما عملاً شاهد هستیم که در برخی از مراکز فرهنگی متأسفانه توسط عوامل و عناصری برخی از موارد سند ۲۰۳۰ به بدنه جوانان و نوجوانان ما تزریق می‌شود. دادستان کل کشور خطاب به برخی از مسوولان گفت: چرا زمانی که مقام معظم رهبری و مسوولان امر تاکید کردند و اکثریت شورای عالی فضای مجازی رأی دادند، مصوبات اجرا نمی‌شود و چرا شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی نشد، چرا شبکه‌های اطلاع‌رسانی داخلی راه‌اندازی نمی‌شود. چرا به آن جوانانی که اعلام آمادگی کردند امکانات، زیرساخت و پهنای باند نمی‌دهید، حرف ما این است که چرا از پهنای باندی که به تلگرام دادید کم نمی‌کنید تا آن را در اختیار پیام رسان‌های داخلی قرار دهید. منتظری افزود: اگر جواب منطقی دارید بگویید و اگر نادانسته این اقدام را انجام می‌دهید تذکر می‌دهیم؛ اما اگر خدای ناکرده از روی جهل نباشد آن وقت چه باید کرد.

   حمایت از دولتمردان

منتظری در ادامه و خطاب به قضات گفت: شما قضات در این مقطع از زمان وظیفه دارید در جهت کمک و حمایت از دولتمردان و مردم کمر همت را محکم ببندید و در این شرایط وظیفه ما در دستگاه قضایی سنگین است.

دادستان کل کشور در ادامه با اشاره به بخشنامه اخیر دادستانی کل کشور در خصوص مقابله با گرانفروشی‌ها و مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: بخشنامه‌ای که اخیراً به سراسر کشور و دادستانی‌های محترم ابلاغ کردم بخش عمده آن در جهت حمایت از دولت و خدمت به مردم بوده است؛ چراکه تنظیم بازار، قیمت‌گذاری، نظارت بر توزیع جزو وظایف دادستانی و قوه قضاییه نیست و جزو وظایف دولت و دستگاه‌های اجرایی محسوب می‌شود؛ اما ما به این موضوع اذعان داریم که اکنون شرایطی است که حتماً باید به دولت کمک کرد. وی افزود: امروز قشر ضعیف و متوسط جامعه که اکثریت جامعه را تشکیل می‌دهند، در سختی و در مشکلات اقتصادی و معیشتی به سر می‌برند؛ لذا وظیفه ما است که تمام توان خود را به‌کار‌گیریم و به دولت و مسوولان امر و صاحبان صنعت و سرمایه کمک کنیم.

دادستان کل کشور گفت: امروز در سنگر قضاوت نشسته‌ایم؛ اما شرایط کشور به گونه‌ای است که باید به دستگاه اجرایی کمک کنیم. منتظری تصریح کرد: باید در حمایت ازسرمایه‌گذاران وارد میدان شویم و به سراسر کشور نیز ابلاغ کردیم که هر جا دیدند در بخش تولید و کارخانه مشکلی به خاطر مسائل حقوقی، بدهی و بانکی به وجود آمده به صاحبان سرمایه کمک کنند.

   موضوع حقوق عامه و گرانی ها

دادستان کل کشوردر بخش دیگری از سخنان خود در خصوص موضوع حقوق عامه گفت: دستگاه قضایی در موضوع حقوق عامه به صورت جدی به میدان آمده و در دادستانی کل، معاونت خاصی نیز در این مورد داریم و به دادستان‌های سراسر کشور گفتیم که مساله حقوق عامه را جدی بگیرند.

منتظری ادامه داد: بسیاری از دادستان‌های ما انصافاً به میدان آمدند و مشکلی که ما داشتیم این بود که دستورالعمل جامع و کاملی که همه یکسان و همگون عمل کنند، نداشتیم و مشکلاتی در اجرا بود که ما مکلف کرد هر چه زودتر آن انسجام و هماهنگی لازم را به وجود بیاوریم که البته با جمع‌آوری نظرات مختلف شروع کردیم و با مکاتبات و جلساتی که داشتیم کار نسبتاً جامع و خوبی انجام گرفت.

وی در ادامه اذعان کرد: سپس پیش‌نویس آن تهیه و خدمت ریاست قوه قضاییه تقدیم شد، ایشان هم در دستور کار مسوولان عالی قضایی گذاشتند و به صورت خیلی جامع و کامل بررسی و خوشبختانه ابلاغ شد.

دادستان کل کشور از قضات خواست که این دستورالعمل را با دقت مطالعه و در چارچوب آن اقدام کنند و گفت: از آنجایی که این دستورالعمل مسبوق به سابقه نیست تلاش کنید اگر اشکال، نارسایی و نقصی در این دستورالعمل و در مرحله اجرا ملاحظه کردید به معاونت دادستانی کل اعلام بفرمایید که جمع‌آوری شود و اگر لازم به اصلاح باشد ظرف دو سه ماه صورت گیرد؛ چرا که ما می‌خواهیم این دستورالعمل را مقدمه‌ای برای تهیه لایحه قانونی قرار دهیم.

 

ارسال نظر