برای پرتاب ماهواره معطل نظر دیگران نمی‌مانیم

۱۳۹۷/۱۰/۲۵ - ۰۰:۰۹:۳۲
کد خبر: ۱۳۷۶۲۷
برای پرتاب ماهواره معطل نظر دیگران نمی‌مانیم

به دنبال سخنان رییس‌جمهوری مبنی بر آنکه ایران طی روزهای آینده 2 ماهواره به فضا پرتاب می‌کند و واکنش برخی از کشورهای غربی به این سخنان روحانی، ‌سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایران به عنوان کشور مستقل، حق استفاده از تمامی تکنولوژیها را برای پیشرفت کشور دارد و ایران در این حرکت معطل نظر و خواست دیگران نخواهد بود

بهرام قاسمی در نشست خبری دیروز - دوشنبه - در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه ایران قصد دارد 2 ماهواره با موشک‌های ساخت داخل به فضا پرتاب کند امریکایی‌ها این اقدام را خلاف دانسته و وزارت خارجه فرانسه نیز آن را محکوم کرده است ایران چه اقدامی در پاسخ به این اقدامات انجام داده است، گفت: اظهارنظر پمپئو و مقام فرانسوی یک موضع‌گیری نابجا و غلط است و آنان سخن مغلطه آمیز در این حوزه بیان می‌کنند.

وی افزود: ایران به عنوان کشوری مستقل طبق موازین بین‌المللی حق استفاده از تکنولوژی‌های موجود را برای پیشرفت کشورمان دارد و در این مسیر نیز حرکت می‌کند. ما در مسیر حرکت خود معطل نظر و خواست دیگران نخواهیم بود. قاسمی اضافه کرد: در این موضوع ما در گذشته با یک کشور اروپایی وارد مذاکره شدیم .توافقات اولیه حاصل شد .متاسفانه یا خوشبختانه طرف اروپایی به تعهدات خود عمل نکرد. وی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران در مسیر توسعه خود در انتظار دیگران نخواهد بود و با استفاده از امکانات بومی و دانشمندان خود و برای پیشرفت تلاش می‌کند.سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: بعد از اینکه با کوتاهی یک کشور اروپایی و یک شرکت مشخص روبرو شدیم کار خود را دنبال کردیم و به موفقیت در حوزه فضایی رسیدیم این بحث منافات با قطعنامه سازمان ملل ندارد.قاسمی افزود: آنچه که دیگران می‌گویند که این موضوع خلاف قطعنامه 2231 است به هیچ‌وجه درست نیست. آنان می‌خواهند تلاش مذبوحانه علیه ایران ایجاد کنند.وی گفت: ساختار ماهواره‌هایی که در این حیطه روی آنها کار می‌کنیم از لحاظ ساختار فنی، سرعت، برد و موتور آن با سکوهای پرتابی که متعلق به موشک‌های نظامی است متفاوت است و شباهتی با هم ندارد. از این رو کاملا مشخص است که اقدام ما غیرنظامی است و در راستای تلاش‌های علمی است.قاسمی تصریح کرد: این اقدام در راستای پیش بینی‌های هواشناسی و رصد علمی خواهد بود و تکنولوژی کاملا بومی خواهد داشت که در این راستا اقدامات عمده‌ای انجام شده است.

  اروپایی‌ها علاقه‌مند به ایجاد ساز و کار

ویژه مالی هستند

خبرنگاری درباره رفتارهای متناقض و تحریمی‌های اروپا علیه ایران از قاسمی پرسید و اظهار داشت: آیا اروپا می‌خواهد SPV را راه‌اندازی کند یا شانه خالی کند که قاسمی پاسخ داد: اروپا علاقه‌مند به نهایی کردن این

ساز و کار است البته در این راستا با تاخیر زیادی مواجه شده است.سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: این نشان می‌دهد آنان ساختارهای لازم را به اندازه کافی برای تحقق این ساز و کار در اختیار ندارند و شدیدا تحت فشار امریکا هستند. امریکا سعی می‌کند به هر قیمت ممکن و با استفاده از تمامی ابزارها مانع تحقق این همکاری ایران و اروپا شود.قاسمی گفت: ما گلایه مند هستیم و تذکرات لازم را به اتحادیه اروپا داده‌ایم . ما از ابتدا هم منتظر آنان نبودیم و مسیر خود را با جدیت دنبال می‌کنیم.وی اضافه کرد: برای ما این سازو کار آزمونی است تا بتوانیم در نوع رابطه و سرمایه‌گذاری‌های آینده ایران در حوزه اروپا تصمیم‌گیری‌های لازم را انجام دهیم.قاسمی افزود: آنان امیدوار هستند که دیر یا زود به این تفاهم برسند از نظر ما تاخیرهایی وجود دارد ولی پیام‌های که دریافت می‌کنیم این است که با وجود همه مشکلات علاقه‌مندی برای این ساز و کار وجود دارد. و نمی‌توانیم بگوییم این بحث پایان یافته است.سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: اتحادیه اروپا و ایران برخی مسائل را به دلیل موضوعات نمی‌توانند به صراحت بگویند ما امروز شاهد عنان و کینه‌توزی امریکایی‌ها هستیم و امیدواریم در آینده بتوانیم بیشتر در این رابطه صحبت کنیم.

  مذاکرات با طالبان با اطلاع دولت افغانستان بوده است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه یکی از مقامات افغان اعلام کرده که مذاکرات با طالبان با نظر دولت افغانستان نبوده است، گفت: ما شاهد برخی گفته‌ها و شنیده‌ها در این راستا بوده‌ایم ولی اعلام می‌کنیم مذاکرات ما با اطلاع دولت افغانستان بوده است.

قاسمی با اشاره به روابط خوب و مثبت ایران و افغانستان اظهار داشت: روابط خوبی میان ایران و افغانستان وجود داشته و دارد و ما علاقه‌مند صلح و ثبات در افغانستان هستیم و بارها در این موضوع با مقامات افغانستانی گفت‌وگو کرده‌ایم. وی ادامه داد: بلافاصله پس از مذاکره با طالبان در کابل با مقامات افغانستانی گفت‌وگو کردیم و گزارش لازم را ارایه دادیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی از روند صلح در افغانستان با جدیت حمایت می‌کند، اظهار داشت: در مسیر این روند مذاکرات افغان - افغان که باید در این مسیر انجام شود محوریت کار دولت قانونی افغانستان است.

قاسمی عنوان کرد: هیج اقدامی را بدون در نظر داشتن محوریت دولت افغان نمی‌پذیریم و این گفت‌وگوها باید آغاز شود و قطعا افغانستان در مسیر جلوگیری از تنش‌ها گام بر خواهد داشت. وی گفت: ما از اظهارنظری که یکی از مقامات افغانستانی کرده تعجب می‌کنیم در حالی که ما دولت افغانستان را در جریان گذاشته بودیم.

  ایران به تمامی تعهدات خود  پایبند است

وی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر رییس سازمان انرژی اتمی درباره اینکه روند طراحی سوخت مدرن

20 درصدی برای رآکتور تهران، در حال انجام است، آیا این موضوع در روند برجام تغییری ایجاد می‌کند؟ گفت: ما تاکنون به برجام متعهد بوده‌ایم و به تمامی تعهدات خود پایبند هستیم. اینکه در آینده چه اتفاقی می‌افتد مربوط به آینده است و به نقش و اثر عملکرد طرف‌های مذاکره‌کننده در برجام و تعهداتی که باید انجام دهند مربوط است.

قاسمی تصریح کرد: برجام بحث کلان و مشخصی است که تصمیمات آن توسط هیات عالی نظارت بر برجام گرفته می‌شود.

 

ارسال نظر