روی اسب بازنده شرط‌بندی نکنید

۱۳۹۷/۱۰/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۵۴۴

ایران|

ظریف برای انجام یک سفر چهار روزه و دیدار با مقامات عراق و همچنین شرکت در چند نشست مشترک اقتصادی دیروز بعدازظهر وارد بغداد شد و مورد استقبال «نزار خیرالله» قائم مقام وزیر امور خارجه عراق و سفیر جدید این کشور در تهران قرار گرفت.در روزهایی که امریکایی‌ها و برخی از بدخواهان کشورمان اصرار دارند که روابط اقتصادی کشورهای همسایه و سیار شرکای اقتصادی کشورمان از جمله دولت بغداد با ایران کاهش یا قطع شود؛ محمد جواد ظریف راهی بغداد شد تا در دیدار رو در رو با مقامات بلندپایه این کشور راهکارهای اجرایی برای توسعه مناسبات در تمام سطوح را دنبال کند.

سفری که دامنه وسیعی از چهره‌های اقتصادی متشکل از فعالان اقتصادی کشور در بخش‌های دولتی و خصوصی و از حوزه‌های مختلف از جمله انرژی، خدمات فنی و مهندسی و ... همراه با ظریف تلاش می‌کنند تا سیاست برد برد مورد نظر دولت را در مواجهه با همسایه غربی کشورمان تحقق بخشند. بر اساس اعلام آمارهای رسمی، روابط تجاری ایران با دولت عراق یک روابط مثال زدنی است چنانکه در نه ماه اخیر بیشترین صادرات ایران به عراق بوده است و درواقع عراق رتبه‌ اول را در این زمینه به خود اختصاص داده است.بر اساس این دورنمای کلی است که ظریف بلافاصله پس از ورود به عراق درباره خطر کارشکنی دشمنان در روابط فی مابین هشدار داده است.وزیر خارجه با اشاره به مزاحمت‌های امریکا در مسیر همکاری‌های اقتصادی ایران و عراق به کشورهای منطقه توصیه کرد که روی اسب بازنده هیچ‌وقت شرط‌بندی نکنند.به گزارش فارس، محمدجواد ظریف که دیروز در رأس یک هیات سیاسی و اقتصادی وارد بغداد شد در بدو ورود به عراق در جمع خبرنگاران درباره این سفر گفت: ما با عراق هم سابقه طولانی داریم و هم کشوری بودیم که در دوران سختی در کنار مردم عراق بودیم. وی با بیان اینکه مردم عراق توانستند یک خطر را که برای کل منطقه خطرناک بود رفع کنند و ما در کنار آنها بودیم، درباره هیات اقتصادی‌ همراهش عنوان کرد: بخش خصوصی ما در سال‌های گذشته همواره در بازسازی عراق نقش فعالی داشته و روابط بسیار قوی تجاری بین ایران و عراق وجود دارد، البته برخی‌ها تلاش کردند این روابط را به هم بزنند، ولی به لطف خدا و درایت مسوولان دو کشور توفیقی در این زمینه نداشتند.

  زمینه‌سازی برای سفر روحانی به عراق

وزیر خارجه افزود: این سفر اولین سفری است که بنده توفیق پیدا می‌کنم بعد از انتخابات عراق و تشکیل حکومت جدید در عراق به این کشور سفر کنم، قبلا قرار بود به عراق سفر کنیم که با سفر آقای برهم صالح به ایران، این سفر را قدری دیرتر انجام دادیم تا زمینه برای سفر ریاست‌جمهوری ایران به عراق هم فراهم شود.ظریف گفت: در این سفر علاوه بر بغداد به عتبات مقدسه در نجف و کربلا سفر خواهیم داشت که در کربلا علاوه بر تشرف به عتبات مقدسه، یک فروم اقتصادی مشترک با عراقی‌ها خواهیم داشت.به اقلیم کردستان نیز خواهیم رفت و در سلیمانیه و اربیل برنامه‌هایی داریم منجمله یک فروم (مجمع) اقتصادی در سلیمانیه.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران برنامه تدارک دیده شده در این سفر را در راستای همکاری و فعالیت بیشتر بخش خصوصی با همتایان عراقی خود برشمرد و یادآور شد: مشکلاتی در ماه‌های گذشته مخصوصا بعد از حمله داعش به عراق در مسیر فعالیت‌های بخش خصوصی ایران ایجاد شده بود از جمله مشکلات در بخش فنی و مهندسی و سایر بخش‌ها و مزاحمت‌هایی که امریکایی‌ها ایجاد می‌کنند که امیدواریم بتوانیم با همفکری دو طرف این مشکلات را حل کنیم.

  استقبال از موضع عراق در قبال تحریم‌ها

ظریف افزود: ما از مواضع مسوولان عراقی درباره تحریم‌ها استقبال کردیم و لازم است با همفکری زمینه‌های عملیاتی کردن این مواضع سیاسی را پیدا کنیم.

او در پاسخ به سوالی درباره رفع مشکلات بخش خصوصی ایران در عراق نیز گفت: ما مجموعه نگرانی‌هایی که بخش خصوصی ما دارند را جمع‌آوری کردیم، در سفرهای قبلی که بنده و همکاران دیگر از دولت داشتند این موضوعات بررسی شده و در این سفر نگرانی‌های بخش خصوصی برطرف می‌شود.وزیر خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در توصیه به کشورهای منطقه و مزاحمت‌هایی که امریکایی‌ها ایجاد می‌کنند نیز گفت: این حرکت‌ها نتیجه شکست سیاست‌های امریکاست و این شکست‌ها 40 سال است ادامه یافته و پیشنهاد من به کشورها این است که روی اسب بازنده هیچ‌وقت شرط‌بندی نکنند.

وزیر خارجه ایران در این سفر با «محمدعلی الحکیم» همتای عراقی خود ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی را بررسی می‌کند و قرار است دوشنبه در بغداد با «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر، «محمد الحلبوسی» رییس پارلمان و «برهم صالح» رییس‌جمهور عراق دیدار کند.

زیارت عتبات عالیات نجف اشرف و کربلای معلی از دیگر برنامه‌های ظریف در این سفر است.

  دیدارهای بلندپایه با مقامات عراقی

وزیر امور خارجه ایران قرار است در این سفر علاوه بر مذاکره با همتای عراقی خود همچنین با «برهم صالح» رییس‌جمهوری، «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر، «محمد الحبلوسی» رییس پارلمان عراق دیدار و گفت‌وگو کند.

شرکت و سخنرانی در نشست بزرگ اقتصادی با حضور فعالان اقتصادی دو کشور در بغداد و نشست اقتصادی سرمایه‌گذاری ایران و عراق در شهر کربلا و همچنین سفر به اربیل و سلیمانیه در اقلیم کردستان عراق و دیدار و گفت‌وگو با مقامات کرد عراقی از برنامه‌های سفر چهار روزه ظریف به عراق است.سفارت ایران در عراق اعلام کرد: وزیر خارجه ایران صبح روز سه شنبه عازم اربیل خواهد شد تا علاوه بر دیدار با مسوولان کردستان عراق در دومین سمینار اقتصادی که میان تاجران ایرانی و کردستانی برگزار می‌شود شرکت کند. وی ظهر سه‌شنبه به سوی سلیمانیه خواهد رفت تا با رهبران کرد دیدار کند.در پایان این بیانیه آمده است: ظریف بعد از سفر به اقلیم کردستان عراق صبح روز چهارشنبه عازم کربلا خواهد شد تا در سومین سمینار اقتصادی که میان سرمایه‌گذاران ایرانی و عراقی برگزار می‌شود شرکت کند. وزیر خارجه ایران پس از پایان این سمینار به نجف می‌رود و روز پنجشنبه به ایران بازمی‌گردد.

بر اساس این گزارش این سفر در حالی انجام می‌شود که اواخر هفته گذشته بیژن زنگنه، وزیر نفت به عراق سفر کرده بود و همچنین طی سه هفته اخیر شاهد سفر دونالد ترامپ و مایک پمپئو، رییس‌جمهور و وزیر امور خارجه امریکا به این کشور همسایه بوده‌ایم .

 

ارسال نظر