منتظر اروپا نمی‌مانیم و با شرکای سنتی خود همکاری می‌کنیم

۱۳۹۷/۱۰/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۲۱۴
منتظر اروپا نمی‌مانیم و با شرکای سنتی خود همکاری می‌کنیم

ظریف، هند را کشوری خواند که در شرایط سخت کنار ایران بوده و در زمان‌های بهتر هم در کنار ما خواهد بود. وزیر امور خارجه کشورمان، این را در فروم اقتصادی ایران و هند در دهلی نو گفت؛ آنجا که چندتن از مقامات هندی و بخش خصوصی دو کشور هم حضور داشتند.

محمد جواد ظریف که روز دوشنبه راهی هند شده بود، دیروز به دیدار چند مقام هندی رفت و در نشستی اقتصادی نیز سخنرانی کرد. دیدار با وزیر حمل و نقل و وزیر مشاور در امور خارجه هند و سخنرانی در فروم اقتصادی ایران و هند برنامه دیروز ظریف در دهلی نو بود.

او امروز نیز دیدارهایی خواهد داشت که محوریت آن دور زدن تحریم‌های امریکا با همکاری بخش خصوصی و همراهی دولت هند است. همکاری برای فروش نفت ایران به هند و حل مشکل تبادل مالی میان دو طرف و سرمایه‌گذاری هندی‌ها در چابهار دو اولویت ظریف در این سفر است.

    امضای توافق بانکی ایران و هند

 چنانکه وقتی او به دهلی نو رسید در گفت‌وگویی تاکید کرد ایران و هند زمینه‌های زیادی در گسترش روابط دوجانبه دارند که یکی از این حوزه‌ها سرمایه‌گذاری در چابهار است. وزیر امور خارجه کشورمان همچنین به توافق بانکی با هندی‌ها اشاره کرد که در پاییز امسال بعد از تحریم‌ها به امضا رسید و این امکان را برای ایران فراهم کرد که هم صادرات و واردات و هم سایر نیازها را از این مسیر تامین کند.

ظریف توضیح داد: « uco بانک هند و بانک پاسارگاد ایران همکاری خود را در زمینه تجارت آغاز کرده‌اند ما امیدواریم که با وجود تحریم‌های امریکا، ایران و هند در راستای منافع مردم دو کشور همکاری‌های بیشتری داشته باشند».

«نیتین گادکاری» وزیر حمل و نقل هند هم با تایید اعطای مجوز به بانک پاسارگاد گفت که این بانک با هدف تسهیل در روابط بانکی، شعبه‌ای در بمبئی تاسیس می‌کند.

سرمایه‌گذاری هند در بندر چابهار از دیگر موضوعات مورد اشاره دو طرف بود. گادکاری پس از دیدار با ظریف تاکید کرد که «بندر چابهار برای ما خیلی مهم است و ما روی این موضوع بطور جدی کار می‌کنیم.

طرف ایرانی برخی از مشکلاتی که وجود دارد را حل خواهد کرد و از طرف ما هم فرایند در حال اجرا است، من مطمئن هستم که ما در مقطعی هستیم که چابهار کارکرد کامل خود را هر چه زودتر آغاز کند. چنانکه نخستین کشتی از برزیل در چابهار پهلو گرفته است».

 ظریف هم در پاسخ به سوالی دراین خصوص گفت: «ما برای گفت‌وگو با هند آمادگی داریم تا اینکه آنها بتوانند سرمایه‌گذاری در چابهار از جمله پتروشیمی را آغاز کنند.»

    برای تعامل به شرق آماده‌ایم

حضور در فروم اقتصادی ایران و هند دیگر برنامه دیروز ظریف بود. در این نشست اقتصادی وزیر مشاور در امور خارجه هند و فعالان بخش خصوصی دو کشور هم حضور داشتند. ظریف در جمع مقامات سیاسی و فعالان بخش خصوصی دو کشور گفت: «ایران و هند تعامل بلندمدت و بلکه هزار ساله دارند. حوزه‌های زیادی بین ایران و هند مکمل هم هستند. ایران و هند برای چندین قرن با هم زندگی و همکاری کرده‌اند. ریشه‌های عمیقی برای جوامع تجاری ما وجود دارد. من فکر می‌کنم که اراده سیاسی در دو دولت وجود دارد که می‌تواند بر فایق آمدن بر چالش‌ها کمک کند.»

او اضافه کرد: «یک کشور، یا یک فرد از کشورهای دیگر می‌خواهد که آن کشورها مفاد قطعنامه شورای امنیت در زمینه عادی‌سازی روابط با ایران را نقض کنند. در امریکا انقلاب نشده، بلکه یک دولت عوض شده است. این چالشی است که ما با آن مواجهیم.»

وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: «ما اراده سیاسی و اقتصادی داریم که با این چالش مقابله کنیم. کشاورزان شما به خاطر تحمیل‌های (اراده) یک شخص، 38 درصد هزینه بیشتر پرداخت می‌کنند.»

او افزود: «فرصت‌ها وسیع هستند. ایران قابل اطمینان‌ترین شریک است. در ایران ما برای تامین امنیت‌مان بر مردم خودمان تکیه داریم.

ما برای توسعه علمی و زمینه‌های دیگر بر مردم خود تکیه داریم.

این به مفهوم انزواگرایی نیست. ما برای تعامل با شرق و طرف‌های دیگر آمادگی داریم این می‌تواند به شما برای انتخاب شریک کمک کند که کسی به دلایل سیاسی نیاید و فشار وارد کند.»

به گفته ظریف، دو طرف همچنین به دنبال یافتن مکمل‌ها (در زمینه همکاری اقتصادی) هستیم. وزیر امور خارجه کشورمان در این باره توضیح داد: «ما نمایندگان و افراد جوانی در زمینه استارتاپ‌ها و زمینه‌های مختلف مانند کشاورزی، پتروشیمی و همه حوزه‌ها داریم. هیچ کدام از این موارد برای همکاری غیرقانونی نیستند. تلاش برای ایجاد مانع در این زمینه غیرقانونی است.» ظریف تاکید کرد: «چالش‌ها پشت سرگذاشته خواهند شد و راه‌ها پیدا می‌شوند. تحریم‌ها برای ایران جدید نیستند. ما حدود 40 سال است که ذیل تحریم‌های مختلفی بوده‌ایم. ما به بقای خود ادامه خواهیم داد و همکاری با دوستان مان را ادامه خواهیم داد. هند در این زمان و زمان‌های سخت، در کنار ما بوده است و همچنین در زمان‌های بهتر هم خواهد بود.»

    تاکید بر اشتراک امنیتی-اقتصادی

ویجای کومار سینگ، وزیر مشاور در امور خارجه هند که دیگر سخنران این فروم بود، تاکید کرد که « ایران برای هند فقط یک شریک تجاری نیست بلکه همسایه‌ای نزدیک است . ما با این کشور حوزه‌های اقتصادی و امنیتی مشترک داریم.» او افزود: «روابط دو کشور جدید نیست و برای مدت زمانی طولانی برقرار بوده است. جوامع تجاری ما برای مدت زمان زیادی یکدیگر را می‌شناسند. اقدامات زیادی هست که می‌تواند بین دو کشور انجام شود. ما شرکایی در حوزه‌های مختلف و دغدغه‌های مشابه داریم.»

کومارسینگ با بیان اینکه فضای زیادی برای همکاری اقتصادی دو کشور وجود دارد، تأکید کرد: «باید زمینه‌های مشترک برای سرمایه‌گذاری‌های دو کشور را پیدا کنیم.

فرصت‌های بزرگی برای افزایش تجارت دو کشور وجود دارد و ما نیاز به یافتن راه‌ها و ابزارهای این موارد داریم.» وزیر مشاور در امور خارجه هند اضافه کرد: «همه شما می‌دانید که هند یکی از سریع‌ترین رشدهای اقتصادی را دارد. ما می‌توانیم روابط اقتصادی خود را با رفع موانع تعمیق کنیم. صادرات اصلی مواد غذایی ما به ایران، برنج و چای است. اینکه آیا موارد دیگر هم هست باید آنها را بررسی کنیم.» او یادآور شد: «ایران هم تولیدات زیادی دارد که در هند مورد نیاز است، مثل زعفران؛ علاوه بر این مواد ارگانیک نیز صادر می‌کند.»

      منتظر اروپا نمی‌مانیم

ظریف در حاشیه دیدارهای دیروز خود، به سوالی درباره تاخیر اروپا در راه‌اندازی سازوکار ویژه مالی (اس پی وی) هم پاسخ داد. او با بیان اینکه « اروپایی‌ها تلاش کرده‌اند اما در حد انتظار ما نتوانستند پیشرفت کنند»، گفت که «ما همکاری خود را از طریق کانال‌های مختلف همچون هند گسترش می‌دهیم.» رییس دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: «ایران به همکاری با اروپا به همکاری درباره SPV ادامه می‌دهد؛ اما منتظر آنها نمی‌ماند و با شرکای سنتی خود مثل هند، چین و روسیه در راستای منافع مردم ایران همکاری می‌کند.»

 

 

ارسال نظر