اصلاح ساختار بودجه مورد وفاق همگانی است

۱۳۹۷/۱۰/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۱۴۳
اصلاح  ساختار  بودجه مورد  وفاق  همگانی  است

رییس سازمان برنامه و بودجه: هیچ ایرانی خارج نشینی یارانه نمی‌گیرد

گروه ایران|

در آستانه ارایه بودجه 98 به مجلس دهم در روزهای منتهی به 15آذرماه بود که اعلام شد دولت ارسال بودجه به اهالی بهارستان را برای تامین نظرات رهبر معظم انقلاب به تاخیر انداخته تا بعد از مطابقت بودجه با شرایط پساتحریم مهم‌ترین سند مالی کشور برای چکش کاری نهایی در اختیار نمایندگان قرار بگیرد؛ رهنمودهایی که بنا به اظهارات دولتمردان قرار بود تا تصویر شفاف‌تری از بودجه مبتنی بر واقعیات اقتصادی ارایه کند.  با گذشت یک ماه از موعد رسمی ارایه بودجه به مجلس، معاون اول رییس‌جمهوری با بیان اینکه حمایت رهبر معظم انقلاب از اصلاح ساختار بودجه منجر به وفاق ملی و اجماع برای انجام این کار بزرگ می‌شود، گفت: لازمه اصلاحات ساختاری در بودجه اجماع و وفاق همگانی است. به گزارش پاد، اسحاق جهانگیری در جلسه ستاد فرماندهی اقتصادی مقاومتی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر تدوین برنامه‌ای برای اصلاح ساختار بودجه کشور با هدف کاهش هزینه‌ها و حمایت از برنامه‌های اقتصاد مقاومتی، گفت: یکی از ظرفیت‌های اقتصاد مقاومتی قدرت اجماع‌سازی آن است. معاون اول رییس‌جمهوری افزود: یکی از ظرفیت‌های اقتصاد مقاومتی قدرت اجماع‌سازی آن است و در حال حاضر شاهد شکل‌گیری وفاق ملی و فرصتی مناسب هستیم که اجماع همه ارکان نظام برای اصلاحات ساختاری در بودجه کشور را فراهم کرده و زمینه‌های لازم برای مشارکت در این کار به خوبی ایجاد شده است. وی همچنین با اشاره به آمادگی مجلس برای کمک به اصلاح ساختاری بودجه، خاطرنشان کرد: لازم است سازمان برنامه و بودجه کشور موضوع اصلاح ساختار بودجه را در قالب نقشه راهی جامع و منسجم به همراه برنامه زمانبندی برای اجرا تدوین کند تا با مشارکت قوای سه گانه و سایر نهادها و دستگاه‌ها بتوانیم این کار بزرگ و ضروری را به انجام برسانیم.

       چالش‌های پیش روی اقتصاد کشور

جهانگیری در ادامه با اشاره به اینکه ویژگی مشکلات کشور امروز پیچیده و دشوار است، خاطرنشان کرد: البته حل این چالش‌ها غیرممکن نیست و می‌توان با اصلاحات مناسب در ساختار بودجه، برنامه‌ها و راه‌کارهای مناسب برای حل و فصل این مسائل تدوین کرد. معاون اول رییس‌جمهوری مسائل صندوق‌های بازنشستگی، چالش محیط زیست، مساله کم آبی و موضوع بیکاری را از جمله چالش‌های اصلی کشور برشمرد و تصریح کرد: باید در برنامه‌ها و هدفگذاری‌های خود به دنبال رشد اقتصادی پایدار مستمر اشتغال زا باشیم چرا که یکی از اصلی‌ترین چالش‌های کشور بیکاری است و در این مقطع، رشد اقصادی که منجر به ایجاد فرصت‌های شغلی شود، امری ضروری است. رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی بر لزوم برنامه‌ریزی برای بازدهی مناسب دارایی‌های شرکت‌های دولتی تاکید و اظهار داشت: با وجود اینکه مجموع دارایی این شرکت‌ها رقم بسیار بزرگی است اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که مجموع بازدهی و سودآوری این شرکت‌ها پایین‌تر از سطح انتظارات است که باید در این زمینه چاره اندیشی شود. در این جلسه مسعود پزشکیان نایب‌رییس اول مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اهمیت اصلاح ساختاری بودجه و آثار مثبت آن در اقتصاد کشور، گفت: اجرای این کار نیازمند هماهنگی میان همه قوا و نهادها است و مجلس آمادگی دارد در این برنامه مهم مشارکت و همراهی لازم را با دولت انجام دهد.

       گزارش پیش‌نویس اصلاح ساختاری بودجه

در این جلسه همچنین نماینده سازمان برنامه و بودجه گزارشی از پیش نویس برنامه اصلاح ساختاری بودجه بر اساس سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ارایه کرد.

او گزارشی از وضعیت موجود بودجه و ضرورت اصلاحات ساختاری آن ارایه کرد و گفت: هزینه‌های ناشی از چالش‌های مختلف نظیر مسائل محیط زیست، مسائل نظام بانکی، مشکلات صندوق‌های بازنشستگی و بدهی دولت، منجر به ناترازی مستمر بودجه با ساختار فعلی شده است که تاکنون برای رفع این ناترازی یا از منابع بانک مرکزی استفاده شده که منجر به تورم می‌شود یا از پس اندازها و ثروت ملی استفاده شده که به افزایش بدهی دولت منجر می‌شود.

در این گزارش همچنین چارچوب اصلاحات بودجه‌ای شامل ثبات اقتصاد کلان، درآمدزایی پایدار، هزینه کرد کارا و تقویت نهادی بودجه تشریح و اعلام شد که اصلاحات ساختار بودجه بر اساس این 4 مولفه که هر کدام شامل زیرمجموعه‌هایی است، می‌تواند پشتیبان رشد پایدار اقتصاد کشور باشد. در ادامه این نشست پس از بحث و تبادل نظر پیرامون این گزارش و برنامه اصلاح ساختاری بودجه، مقرر شد سازمان برنامه و بودجه کشور با مشارکت سایر قوا و نهادهای مرتبط هرچه سریعتر این برنامه را در قالب نقشه راهی منسجم و با تنظیم برنامه زمانبندی اجرا، تدوین و آن را به دولت ارایه دهد.

       هیچ ایرانی خارج نشینی یارانه نمی‌گیرد

در شرایطی که برخی رسانه‌ها طی هفته گذشته از پرداخت یارانه نقدی به 7الی 8میلیون ایرانی خارج از کشور خبر داده بودند؛ رییس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: به هیچ یک از ایرانیان مقیم خارج از کشور یارانه پرداخت نمی‌شود.نوبخت در حاشیه شصت و دومین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: کسانی که مدعی هستند به ایرانیان مقیم خارج یارانه پرداخت می‌شود بدون استناد سخن نگویند بلکه موارد ادعایی خود را با استناد مطرح کنند. رییس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: بخش نخست برنامه اصلاح ساختاری بودجه تقدیم ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی شد. نوبخت افزود: اصلاح ساختاری بودجه به‌طور جدی در دستور کار دولت قرار دارد و ما نیز در سازمان برنامه و بودجه، بخش نخست آن را تهیه و تقدیم ستاد اقتصاد مقاومتی کردیم که پس از آن به شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا ارسال و در صورت تصویب برای تأیید نهایی خدمت مقام معظم رهبری تقدیم خواهد شد. او گفت: البته در بودجه 97 بخشی از ساختار بودجه با کاهش آن از 433 هزار میلیارد تومان به 407 هزار میلیارد تومان انجام شد اما بخش دیگر آن مربوط به نهادسازی در بودجه است که آن را پیگیری می‌کنیم. نوبخت همچنین درباره روند پرداخت یارانه‌ها گفت: دولت 934 هزار میلیارد تومان یارانه پنهان پرداخت می‌کند در حالی که فقط یارانه مستقیم که در لایحه بودجه آورده شده 42 هزار میلیارد تومان است. او همچنین اشاره‌ای به وضع اشتغال کرد و افزود: برای سال جاری به میزان یک میلیون و 33 هزار فرصت شغلی برنامه‌ریزی کرده بودیم که گزارش پاییز ما نشان می‌دهد 680 هزار نفر وارد بازار کار شدند که از این میزان برای 623 هزار نفر شغل ایجاد شد. ­رییس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: برنامه ما برای سال 98 ایجاد یک میلیون و 77 هزار فرصت شغلی است و تلاش می‌کنیم که به آن دست پیدا کنیم..

       ۷ میلیون میلیارد تومان دارایی غیرمولد

رییس سازمان برنامه و بودجه با اعلام اینکه برنامه اصلاح ساختار بودجه در چهار سرفصل به ستاد اقتصاد مقاومتی ارایه شد، رقم دارایی‌های غیرمولد دولت را ۷ میلیون میلیارد تومان اعلام کرد. محمد باقر نوبخت با بیان اینکه موضوع مهمی که در این جلسه مورد توجه قرار گرفت، اصلاح ساختار بودجه بود، افزود: شرایط تحریم فرصت مناسبی است که برخی اصلاحاتی را که در شرایط عادی با مقاومت روبه‌رو خواهد شد، مورد توجه قرار دهیم و در ابلاغیه اخیر مقام معظم رهبری نیز این موضوع گنجانده شده بود که بودجه ۹۸ را با اصلاح ساختارهایی به انجام برسانیم.

 

 

ارسال نظر