حج ۹۸ بدون هیچ مشکلی برگزار خواهد شد

۱۳۹۷/۰۹/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۰۹۹

گروه ایران|

مراسم تودیع و معارفه روسای سازمان حج و زیارت با حضور چهره‌های دولتی از جمله وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و دادگستری برگزار شد. جلسه‌ای که در جریان آن ضمن بررسی مهم‌ترین اِلمان‌های تاثیرگذار در برگزاری حج مطلوب و ترسیم مناسبات ارتباطی معقول با عربستان برای تامین منافع حجاج ایرانی چشم‌اندازی از حج 98 نیز پیش روی مردم و رسانه‌ها گشوده شد.

در این مراسم نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، وزیر دادگستری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهردار تهران، سفیر عراق در ایران، روسای سابق سازمان حج و زیارت (اوحدی، قهرودی و لیالی)، جمعی از نمایندگان مجلس و دیوان محاسبات اداری، سازمان‌های بازرسی کشور، مدیران حج و زیارت استان‌ها و بعثه مقام معظم رهبری و همچنین شماری از کارگزاران زیارتی حضور داشتند.حجت‌الاسلام سیدعلی قاضی‌عسکر سرپرست سازمان حج و زیارت و نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تکریم از مسوولانی که مسیر دشوار حج را تا امروز سپری کرده‌اند، اقدامی ارزنده دانست و بیان کرد: اگر حج ایران الگو شده به خاطر مجموع زحمات همه مدیران این سازمان بوده است، چه آنهایی که‌دار فانی را وداع گفته‌اند و چه آنها در مسوولیت دیگری همچنان خدمت می‌کنند. او با اشاره به دوران مسوولیتش در بعثه مقام معظم رهبری که از سال ۱۳۵۹ بوده است، گفت: حج روزهای دشواری را از سر گذرانده، به ویژه در سال ۶۶. از آن به بعد تا امروز همه از جان مایه گذاشتند و رفته رفته به جایی رسیده‌ایم که رضایت مقام معظم رهبری به دست آمده است، ولی اگر به قله نگاه کنیم راه دشواری در پیش داریم. نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه شرایط امسال حج را ساده ندانست و اظهار کرد: ‌هیچ‌وقت در تاریخ کشور، روابط ایران و عربستان تا این حد تلخ و تیره نبود. الان عمره تعطیل است، ۶ میلیون مطالبه‌گر وجود دارد که حق دارند به این سفر بروند، آنها سال‌ها انتظار کشیده‌اند. باید به هر شکل شده زمینه عمره را فراهم کنیم، چون کمک می‌کند حج هم بهتر برگزار شود. باید سامان‌دهی عتبات را در برنامه قرار دهیم چرا که مشکلات زیادی دارد و گرانی ارز وضعیت خاصی را پیش روی آن قرار داده است. پیگیری شهدای منا و مسجدالحرام نیز جزو اولویت‌های ما است که بنده یک روز یک بار این موضوع را پیگیری می‌کنم و امیدوارم حضور آقای رشیدیان نیز کمکی باشد.

 قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان استاندار خراسان رضوی را رییس سازمان حج کرد

‌سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیز در سخنانی تاکید کرد: باید از فرصت‌های حج در توسعه‌های محلی و ملی استفاده کرد و به تاثیری که در روابط ملت‌ها دارد و می‌تواند سوءتفاهم‌ها را برطرف کند، توجه کرد. اینکه در نظام جمهوری اسلامی سازمان حج و زیارت شکل گرفت بر خاسته از نگاه قرآنی و دینی بود که آن را یک سیاحت صرف نمی‌دید. با این نگاه به سازماندهی حج نیاز داریم. راه خوبی را در این ۴٠ سال آمده‌ایم اما تا قله فاصله داریم.

او با اشاره به شرایط واگذاری مسوولیت سازمان حج و زیارت به حمید محمدی اظهار کرد: در دو سال گذشته اتفاقات خوبی افتاد، مخصوصا در آن شرایط سخت، تیره و مبهم با آن فضای دولت، با وجود مخالفان و نبود ارتباط بین دو کشور که البته با حمایت مقام معظم رهبری، رییس‌جمهور، وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بعثه و تلاش‌های آقای محمدی، حج با عزتی در امنیت و با رفاه نسبی برگزار شد. در این مدت شرایط سختی در تامین ارز وجود داشت که به مرحله سختی رسیدیم و ممکن بود خیلی چیزها را از دست بدهیم.صالحی افزود: آقای محمدی در سه نوبت درخواست کردند که این مسوولیت واگذار شود، شرایط سازمان حج خاص بود که به راحتی جایگزینی میسر نمی‌شد، اما مسیری که قانون بازنشستگی باز کرد این فرصت را به سازمان حج داد.وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: ما در شرایط سخت و پیش‌بینی نشده ارتباطات خارجی هستیم که مدیریت ویژه‌ای را طلب می‌کند. در افق پیش‌رو اتفاقات متعددی باید رخ دهد تا کارها را به سرعت پیش ببریم و رضایت حداکثری زائران را جلب کنیم.علیرضا رشیدیان ـ رییس جدید سازمان حج و زیارت ـ‌نیز پس از دریافت حکمش در سخنانی کوتاه گفت: برای ادامه مسیر آغاز شده در حج و کاهش هزینه‌ها به همکاری قوای مختلف، بانک مرکزی، روحانیت و دیگر دستگاه‌های مرتبط نیاز داریم، با این اتحاد امیدواریم این مسیر نورانی که با کمک کارگزاران طی شده ادامه پیدا کند. مطمئنا در این مسیر مشکلات جدی وجود دارد که مسلما آنچنان نیست که از ادامه کار ناامید شویم.

 

 

ارسال نظر