چهره‌ها

۱۳۹۷/۰۹/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۹۵۲

داد مردم از بی‌انصافی و گران‌فروشی درآمده‌ است

Taadol-02-2مرجع تقلید شیعیان با اشاره به مسائل جاری کشور گفت: داد عده‌ای از بی‌انصافی گروهی از تجار و کسبه درآمده که پشت سر هم اجناس خود را گران می‌کنند. به گزارش باشگاه خبرنگاران، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در جلسه درس خارج فقه خود که دیروز در مسجد اعظم برگزار شد، با اشاره به مسائل جاری کشور گفت: داد عده‌ای از بی‌انصافی گروهی از تجار و کسبه درآمده که پشت سر هم اجناس خود را گران می‌کنند، چرا باید در یک کشور اسلامی تعزیرات باشد، چراکه یک تاجر مسلمان بدون نیاز به تعزیرات باید وظیفه خود را انجام دهد. آیت‌الله مکارم شیرازی ادامه داد: برخی از این کسبه می‌گویند که جریمه کنید ما پول جریمه را با گران کردن اجناس از مردم می‌گیریم، درحالی‌که نباید اینگونه باشد. او ابراز کرد: وقتی به آنها می‌گوییم چرا گران می‌کنید ابراز می‌کنند که دلار بالا رفته و وقتی دلار پایین می‌آید می‌پرسیم چرا باز اجناس گران است، بهانه‌های دیگر می‌آورند. استاد برجسته حوزه علمیه قم تصریح کرد: چنین جامعه‌ای عقب می‌ماند و پیشرفتی نخواهد کرد، در زمان گذشته و اوایل انقلاب، گردن‌کلفت‌هایی که کیسه‌های خود را پرکرده بودند ابتدا به حساب آنها رسیدگی کردند و به مجازات رسیدند.

 

تبعات خروج از برجام و توسعه سلاح هسته‌ای

Taadol-02-3دیپلمات پیشین کشورمان گفت: قصد امریکا برای نوسازی و توسعه سلاح‌های هسته‌ای صلح و ثبات جهانی را به خطر خواهد انداخت. به گزارش ایسنا، سید حسین موسویان در مقاله‌ای در پایگاه خبری تحلیلی لوبلاگ امریکا نوشت: قدرت‌های جهانی در پنج دهه گذشته نه تنها از وظیفه نابودی سلاح‌های هسته‌ای خود سرباز زده و هیچ اقدام موثری نکرده‌اند، بلکه در مسیر نوسازی و توسعه سلاح‌های هسته‌ای با هزینه‌های سنگین حرکت کرده‌اند. برای مثال امریکا بودجه 1.7تریلیون دلاری برای نوسازی و توسعه سلاح‌های هسته‌ای خود در 30 سال آینده اختصاص داده که این مبلغ برابر با کل تولید ناخالص داخلی کشور کانادا است.  در سال 1974 به ابتکار ایران و همراهی مصر طرح عاری‌سازی خاورمیانه از سلاح‌ها و کلاهک‌های هسته‌ای به تصویب سازمان ملل رسید و از آن زمان به بعد، اسراییل به عنوان تنها دارنده سلاح هسته‌ای در خاورمیانه، مانع اصلی تحقق قطعنامه‌های سازمان ملل در این مورد بوده است. توافق هسته‌ای ایران نیز یک گام به سوی خلع سلاح هسته‌ای بود. همانطور که اوباما گفت، توافق هسته‌ای ایران جامع‌ترین توافق تاریخ عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای بود.

 

ایران در لیست سیاه « اف ای تی اف» نیست

Taadol-02-4رییس کمیسوین امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم به معنای خود تحریمی نیست گفت که اکنون ایران در لیست سیاه گروه اقدام ویژه مالی«اف‌ای‌تی‌اف» قرار ندارد. به گزارش خانه ملت، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه دیروز در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش درباره اعتقاد تعدادی از نمایندگان به خودتحریمی بودن پیوستن به «سی‌اف‌تی» گفت: برخی نگران بودند که ممکن است «سی‌اف‌تی» شرط پذیر نباشد حال اینکه ۷۳ کشور دنیا شروطی را تعیین کرده و اکنون هم عضو هستند. با این فرض که آنها شرط ما را نپذیرند ما برای این دغدغه بندی را به انتهای طرح دوم آورده‌ایم مبنی بر اینکه مفاد ماده ۶ این کنوانسیون مانع شرط گذاری جمهوری اسلامی ایران نمی‌شود با این عبارت مشکل را حل کردیم. فلاحت پیشه با اشاره به تشکیل کار گروه مشورتی برای بررسی ایرادات شورای نگهبان گفت: سعی کردیم موضوع را با توافق و تفاهم پیش ببریم به همین دلیل رای‌گیری صورت گرفت. اعضای کمیسیون رای اجماعی دادند. در مجلس هم بیش از ۱۲۵ نفر رای دادند.

 

پیش‌بینی توزیع سبد کالا در بودجه سال آینده

Taadol-02-5یک نماینده مجلس تاکید کرد: بالا بردن توقعات مردم در این شرایط که منابع ما محدود و کم است باعث دامن زدن به بی‌اعتمادی می‌شود. محمدرضا تابش در گفت‌وگو با ایلنا، درباره مطرح شدن بالا بردن میزان یارانه افراد با توجه به گرانی‌های اخیر در جامعه گفت: توزیع همین یارانه فعلی به نوبه خود یک منبع عظیم از دارایی‌های کشور را از دسترس خارج می‌کند و مانع تولید و پیشرفت می‌شود؛ پس این کار همچین هدفمند هم نیست. او ادامه داد: تلاش‌مان این است که طبقات متوسط و پایین جامعه بیشتر از درآمدهای فروش حاصل از نفت بهره‌مند شوند.  نماینده مردم اردکان در مجلس دهم خاطرنشان کرد: بسیاری از طرفداران آقای احمدی‌نژاد و نمایندگان مجلس امروز عنوان می‌کنند یارانه افراد پردرآمد جامعه قطع شود و یارانه دیگران چند برابر شود. او با اشاره به وضعیت اقتصادی و معیشتی امروز جامعه عنوان کرد: چگونه یارانه‌ها را افزایش دهیم، دولت امروز یک‌سری اقداماتی را در این زمینه انجام داده است مثلا یارانه مستمری بگیران و افراد تحت پوشش کمیته امداد را بین پنج تا شش برابر افزایش داده است، این یعنی جهت‌دهی و بهره‌مندسازی افراد نیازمند یارانه .

 

ایران اسیر فشارهای امریکا نخواهد شد

Taadol-02-6سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: امریکا با راه‌اندازی ستاد و گروه‌هایی در مناطق مختلف جهان به ویژه کشورهای همسایه تلاش می‌کند مانع از همکاری‌های اقتصادی ایران شود اما با مدیریت دقیق و نظامی به راحتی از این دوران عبور می‌کنیم و اسیر اقدامات امریکا نمی‌شویم. بهرام قاسمی در گفت‌وگو با ایرنا گفت: اینطور نیست که ما نتوانیم از این وضعیت عبور کنیم یا اسیر اقدامات آنها شویم، آنها بی شک باید دیر یا زود به مرحله پشیمانی برسند و خواهند رسید؛ ما امکانات بسیار زیادی داریم که با مدیریت دقیق و نظام‌مند به راحتی می‌توانیم از این دوران هم عبور کنیم. او در ادامه سرعت و غیرقابل پیش بینی بودن را دو ویژگی شرایط در حال گذار جهان امروز عنوان کرد و گفت: سیاست خارجی ادامه سیاست داخلی است و نمی‌توان بدون سیاست مدون و مشخص در حوزه داخلی به سیاست خارجی مطلوب رسید. او با یادآوری این نکته که با شرایط پیچیده‌تری از دور قبل مواجه هستیم، افزود: دستگاه عظیمی در وزارت خزانه داری امریکا راه‌اندازی شده و ستاد و گروه‌هایی را در مناطق مختلف جهان به خصوص در کشورهای همسایه مستقر کرده و تلاش می‌کند مانع از همکاری‌های اقتصادی ایران شود.

 

ارسال نظر