نمایندگان از لاریجانی توضیح خواستند

۱۳۹۷/۰۹/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۳۹۱

گروه ایران|

۲۷ نماینده مجلس در نامه‌ای خواستار پاسخگویی رییس مجلس در مورد ارسال مصوبات مجلس (لوایح پولشویی و پالرمو) به مجمع تشخیص مصلحت بدون رعایت تشریفات قانونی شدند. در نامه ۲۷ نماینده خطاب به غلامرضا کاتب، رییس کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس آمده است:

همان‌گونه که می‌دانید شورای محترم نگهبان طی نامه‌های شماره ۹۷/۱۰۲/۷۲۶۲ و ۹۷/۱۰۲/۷۲۷۴ مورخ ۱۸ مهرماه ۹۷ (پیوست یک و دو) اصلاحات اعمال شده در جلسه سوم مهرماه ۱۳۹۷ مجلس شورای اسلامی جهت رفع ایرادات آن شورا را در خصوص تصویب لوایح الحاق دولت ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی و اصلاح قانون مبارزه با پولشویی را کافی ندانسته و کماکان این مصوبات را مغایر بند ۲ اصل ۱۱۰ قانون اساسی اعلام کرده است.

متعاقب آن، ریاست محترم مجلس طی مکاتبه شماره ۶۰۲۹۰ به تاریخ ۱۹ مهرماه ۹۷ مصوبات موصوف را که مورد ایراد شورای نگهبان بوده است بدون ارجاع به کمیسیون و متعاقباً طرح در صحن علنی رأساً و مستقیماً و بدون اطلاع مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال می‌کند.

پر واضح است که به استناد اصل ۱۱۲ قانون اساسی مجمع تشخیص مصلحت نظام وقتی در خصوص مصوبات مجلس تصمیم می‌گیرد که مجلس (نه ریاست آن) با در نظر گرفتن مصلحت نظام نظر شورای محترم نگهبان را تأمین نکند و طبق ماده ۲۰۰ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس، اگر مصوبات مجلس وافی نظرات شورای نگهبان نباشد مجدد در مجلس مطرح می‌گردد و در صورتی که مجلس با در نظر گرفتن حفظ مصلحت نظام همچنان بر رأی خود باقی باشد مجلس مصوبه مذکور را به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال می‌کند.تصدیق می‌فرمایید که اقدام ریاست محترم مجلس در ارسال مصوبات فوق‌الذکر به مجمع تشخیص مصلحت نظام بدون طی تشریفات قانونی یعنی طرح در صحن علنی و اصرار مجلس به مصوبه خود مغایر صریح اصل ۱۱۲ قانون اساسی و ماده ۲۰۰ آیین‌نامه داخلی مجلس و ناقض سوگندی است که برابر ماده ۱۶ آیین‌نامه به خداوند قادر متعال در برابر قرآن کریم یاد کرده است.علی‌المراتب به استناد ماده ۲۴ آیین‌نامه مذکور (ماده 26 جدید) رسیدگی به اقدام مغایر قانون رییس محترم مجلس توسط اینجانبان امضاء کنندگان ذیل به عنوان نمایندگان مردم مورد تقاضا است.

 نمایندگانی که نامه استیضاح را امضا کردند

در لیست اسامی نمایندگان امضا‌کنندگان نامه استیضاح لاریجانی این نام ها به چشم می خورد:

چهره‌هایی چون حسینعلی حاجی دلیگانی، سهراب گیلانی، جواد کریمی قدوسی، سید جواد حسینی کیا، ضیاءالله اعزازی ملکی، اکبر ترکی، موسوی لارگانی، کعبی، نصرالله پژمانفر، حسین نقوی حسینی، محمد اسماعیل سعیدی، احمد سالک، ذبیح‌الله نیک‌فر، محمد شکری، صدیف بدری، سید قاسم جاسمی، پور بافرانی، سید راضی نوری، مجتبی ذوالنوری، ابطحی .

پرسشی که با یک چنین توضیحاتی به ذهن خطور می‌کند آن است که آیا نمایندگان می‌توانند تقاضای استیضاح رییس مجلس را داشته باشند؟ در ماده ۲۶ آیین نامه داخلی مجلس آمده است: «هر گاه نمایندگان به کیفیت اداره جلسات یا سایر امور مجلس و نحوه ایفای وظایف رییس یا سایر اعضای هیأت رییسه معترض باشند، می‌توانند طی تقاضای کتبی با امضای حداقل بیست و پنج نفر و یا به‌ درخواست کمیسیون تدوین آیین‌ نامه داخلی مجلس، تشکیل هیأت رسیدگی به اعتراضات، مرکب از روسای کمیسیون‌های تخصصی و اعضای کمیسیون تدوین آیین‌ نامه داخلی مجلس را درخواست نمایند. کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مکلف است ظرف سه روز نسبت به تشکیل هیأت رسیدگی به اعتراضات، اقدام نماید. هیأت اخیر مکلف است ظرف ده روز با حضور سه نفر از منتخبین معترضین، به موضوع رسیدگی نماید. در صورتی که اکثریت اعضای هیأت رأی بر عدم صلاحیت فرد مورد اعتراض دادند عضویت وی در هیأت رییسه تعلیق می‌گردد. گزارش هیأت در این باره در جلسه غیرعلنی مورد بررسی قرار می‌گیرد و در اولین جلسه علنی مجلس بدون بحث به رأی‌‌گیری گذاشته می‌شود. درصورت رد عدم صلاحیت، عضو مزبور به کار خود ادامه خواهد داد و درغیر این‌ صورت از سمت خود مستعفی شناخته می‌شود و حق شرکت در انتخابات مجدد آن دوره را ندارد.»

 استیضاح «ظریف» تحویل هیات رییسه مجلس شد

در همین خصوص یک عضو هیات رییسه مجلس از تقدیم طرح استیضاح وزیر خارجه به هیات رییسه مجلس خبر داد. علی اصغر یوسف نژاد با اعلام این خبر گفت: استیضاح محمدجواد ظریف با ۲۴ امضا و در ۱۱ محور به شرح زیر تحویل هیات رییسه مجلس شده است: اظهارات و اتخاذ مواضع ناصواب از جمله اتهام پولشویی به ایران، ‌بی‌توجهی به اقتصاد در دیپلماسی کشور، عدم توجه کافی به توسعه و فعال‌کردن روابط با کشورهای قاره آسیا، آفریقا و امریکای لاتین، استفاده از برخی سفیران ناکارآمد، فرصت‌سوزی و عدم انتخاب سفیر برای برخی کشورهای دوست که ارتباط خوبی با آنها داریم، مانند چین و هند، دستگیری دیپلمات‌های ایرانی در کشورهای اروپایی به بهانه واهی و عدم مقابله به مثل و تحرکات کافی در دفاع از دیپلمات‌ها، عدم استفاده از فرصت‌هایی که مقاومت در منطقه فراهم کرده است، مواضع منفعلانه دستگاه دیپلماسی در خصوص کشتار حجاج در منا، به‌کارگیری افراد نامطمئن در مذاکرات حساس و مهم، تهدید بنیه دفاعی کشور به از بین رفتن توانایی آن، عدم تامین منافع ملت ایران در قراردادهای منعقد شده. یوسف‌نژاد در این باره گفت که هیات رییسه این استیضاح را به کمیسیون امنیت ملی جهت بررسی در این کمیسیون ارجاع خواهد کرد.

 

ارسال نظر