ایرادات «سی‌اف‌تی» قابل رفع است

۱۳۹۷/۰۸/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۳۲۱

گروه  ایران|

در حالی رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس معتقد است ایراد شورای نگهبان به لایحه پیوستن ایران به «سی‌اف‌تی» قابل رفع نیست که سخنگوی این شورا این موضوع را رد می‌کند. عباسعلی کدخدایی در نشست خبری دیروز خود تاکید کرد که ایرادات اصلی شورا به این لایحه 11 مورد است و بقیه موارد ایراداتی است که اگر مجلس 11 مورد اصلی را برطرف کند، خود به خود رفع می‌شود. اما پیش از این دو تن از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگوهایی گفته بودند ایرادات این شورا قابل اصلاح نیست. حشمت‌الله فلاحت پیشه رییس این کمیسیون گفته بود که براساس‌بندی از نامه شورای نگهبان که این مصوبه را خلاف منافع ملی و در نتیجه شرع تشخیص داده، امکان اصلاح وجود ندارد. روز جمعه هم مجتبی ذوالنوری از مخالفان لایحه «سی اف تی» در مصاحبه‌ای گفت که «ایرادات شورای نگهبان به سی‌اف‌تی به هیچ عنوان قابل رفع نیست چراکه ایرادات وارده به متن کنوانسیون است نه شروط کمیسیون امنیت ملی مجلس»، از این رو، تصمیم نهایی را مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهد گرفت. با این حال کدخدایی اعلام کرد که بر خلاف اعتقاد برخی از نمایندگان مجلس، امکان رفع ایرادات لایحه «سی اف تی» وجود دارد. او دیروز به سوالات خبرنگاران که بیشتر درباره عدم تایید لایحه «سی‌اف‌تی» توسط شورای نگهبان بود، پاسخ داد.

  چرایی تاخیر در ارسال نامه

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا شورای نگهبان نظر اصلی‌اش را 6 آبان به مجلس اعلام کرد، ولی نظر رسمی 13 آبان منتشر شد؟ گفت: این بدان دلیل بود که مجمع تشخیص مصلحت نظام هنوز نظرات خود را برای شورای نگهبان ارسال نکرده بود و ما منتظر بودیم نظر کامل را برای مجلس ارسال کنیم.

او افزود: به دلیل آنکه دوشنبه 6 آبان زمان ارایه نظرات شورای نگهبان به مجلس به پایان می‌رسید، ما نظرات را اعلام کردیم، هیات عالی مجمع نیز شنبه عصر نظراتش را برای ما ارسال کرد که ما نیز یک‌شنبه 13 آبان آن را به مجلس فرستادیم و در همان تاریخ نیز اعلام رسمی کردیم.

کدخدایی یادآور شد: آیین نامه فعلی مجمع تشخیص مصلحت محدوده زمانی برای ارایه نظرات مجمع قائل نیست، از این رو هر زمان آنان نظرات خود را به شورای نگهبان بفرستند، ما آن را به مجلس ارسال می‌کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان درباره اظهارات فلاحت پیشه رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس که اعلام کرده ایراد کلی شورای نگهبان که در ذیل 22 ایراد آورده شده کلا سی‌اف‌تی را خلاف منافع ملی می‌داند و با ایراد کلی می‌گوید که ایرادات سی‌اف‌تی قابل رفع نیست، گفت: اگر مجلس 11 ایراد اصلی را رفع کند، این ایراد کلی هم مانند بقیه ایرادات رفع شده تلقی می‌شود.  در ادامه خبرنگاری از کدخدایی پرسید آیا اعلام ایرادات شورای نگهبان به سی‌اف‌تی نوعی خودتحریمی نبود؟ که او در پاسخ گفت: ما از شما گلایه داریم که چرا این اصطلاح (خودتحریمی) را به کار می‌برید، خبر شما باعث این وضعیت شده است.

سخنگوی شورای نگهبان یادآور شد: رییس‌جمهوری امریکا جمعه 11 آبان تحریم‌ها را اعلام کرد و ما نیز ایرادات به سی‌اف‌تی را یکشنبه 13 آبان اعلام کردیم، اینها هیچ ربطی به هم نداشت.

سخنگوی شورای نگهبان درباره ایراد این شورا به بند 2 ماده واحده و بند ب جز یک ماده 2 لایحه سی‌اف‌تی در مورد حق شرط‌ها نیز پاسخ داد: این ایراد به ماده 6 کنوانسیون است که براساس آن هیچگونه حق شرطی را نپذیرفته است و فقط تنها جایی که حق شرط را پذیرفته درخصوص ارجاع به داوری و ICJ (دیوان لاهه) است. فقهای شورای نگهبان نسبت به این موضوع ایراد گرفتند و آن را خلاف شرع دانستند.

کدخدایی ادامه داد: براساس ایرادات به لایحه «سی اف تی» حق شرط‌ها کامل نیست و می‌تواند کامل‌تر باشد، خوشبختانه قانون اساسی ظرفیت‌های خوبی را پیش بینی کرده برای اینکه هیچگونه بن بستی در نظام نداشته باشیم. مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام مکانیز‌م‌هایی هستند که راهکارهایی را در مصوبات مختلف پیدا می‌کنند.

   جایگاه مجمع تشخیص در تصویب مصوبات

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره فعالیت‌های هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام و نقش آنان در بررسی مصوبات مجلس، گفت: مجمع تشخیص مصلحت از سال 84 یا 86 وظیفه نظارتی بر سیاست‌های کلی نظام را داشته است. سیاست‌های کلی نظام بعد از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت از سوی رهبری ابلاغ می‌شود و نظارت هم بر عهده رهبری است؛ در سال‌های گذشته نظارت بر این سیاست‌ها از سوی رهبر معظم انقلاب به مجمع تفویض شد و این اختیار از سال 96 به تمامی اعضای مجمع تفویض شده است.

او اضافه کرد: این وظیفه نظارتی به هیات 15 نفره به انتخاب خود اعضای مجمع واگذار شده که آنان وظیفه نظارت بر سیاست‌های کلی را دارند که این ربطی به وظایف شورای نگهبان ندارد. در اصل این هیات جانشین مجمع تشخیص مصلحت نظام در این موضوع هستند و نظارتشان را در مورد مصوبات اعلام می‌کنند.

کدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره فشارها به شورای نگهبان درباره سی‌اف‌تی اظهار داشت: ما هم مانند شما منشأ این فشارها را نمی‌دانیم وگرنه حتما جلوگیری می‌کردیم، ما هم مثل شما هستیم، در کشور آزادی کامل وجود دارد و هر کسی اظهارنظر می‌کند. خیلی نباید به مسائل دامن زد، افراد مختلف از ظن خود حرف‌هایی را می‌زنند امیدواریم همه سر عقل بیایند و حرف‌های منطقی و مستند با  دلایل بزنند.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: لایحه خاک با لایحه سی‌اف‌تی برای ما فرقی ندارد، همان‌طور که به لایحه خاک ایراد گرفتیم به سی‌اف‌تی  هم ایراد گرفتیم، چون ایراد داشت. اگر ایرادی نداشت آن را نمی‌گرفتیم.

 

ارسال نظر