اخبار

۱۳۹۷/۰۸/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۱۶۴

اعتراض به قیمت پیشنهادی خرید گندم

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: وزارت جهاد کشاورزی قیمت پیشنهادی خرید تضمینی گندم برای سال ۹۸ را ۱۵۸۰ تومان اعلام کرده که نمایندگان مجلس به پایین بودن این قیمت اعتراض کردند. عباس پاپی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، بیان داشت  قیمت پیشنهادی خرید تضمینی گندم برای سال ۹۸ که از سوی وزارت جهاد کشاورزی اعلام شده ۱۵۸۰ تومان است و این قیمت در مقایسه با تورم بسیار پایین است. عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه اعضای کمیسیون به این قیمت پایین اعتراض کردند، گفت: در حالی که پیش‌بینی می‌شود تورم کشور تا سال آینده به ۴۰ درصد برسد، قیمت پیشنهادی ۱۵۸۰ تومان ظلم به کشاورز است.

پاپی‌زاده ادامه داد: براساس قانون خرید تضمینی میزان افزایش نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی باید براساس میزان تورم باشد. وی گفت: دولت در سال‌های گذشته هم قانون خرید تضمینی را نقض کرد و علاوه بر اینکه قیمت محصولات کشاورزی را در زمان خودش اعلام نکرد، بلکه نرخ آن را نیز با میزان تورم جامعه محاسبه نکرد. عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: دولت باید بداند که ارزش تولید داخل چقدر برای کشور با ارزش است، چرا که اگر بخواهیم محصولی مانند گندم را وارد کنیم با ارز نیمایی حدود ۲۶۰۰ تومان برای کشور تمام می‌شود. چرا دولت حاضر نیست حداقل کیلویی ۲۰۰۰ تومان برای کشاورز بپردازد؟! پاپی‌زاده همچنین تأکید کرد: کشور ۹۵ درصد دانه‌های روغنی مورد نیاز را وارد می‌کند، همچنین در تأمین نهاده‌های دامی نظیر ذرت نیز به‌شدت وابسته‌ایم، اگر حمایت از کشاورز صورت گیرد و نرخ‌های خرید تضمینی به موقع و مناسب اعلام شود، یعنی حداقل قانون رعایت شود، بخش زیادی از آن در داخل تولید خواهد شد و نیاز به واردات و خروج ارز از کشور به ویژه در شرایط تحریم نخواهیم بود.

طرح‌های آبخیزداری  10هزار میلیاردتومان می‌خواهد

مدیرکل دفتر آبخیزداری و تثبیت خاک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت که برای اجرای طرح‌های آبخیزداری 10 میلیون هکتار طبق قانون برنامه ششم توسعه به 10 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است. هوشنگ جزی روز دوشنبه در نخستین کارگاه آموزشی تحلیل عملکرد و هم افزایی فعالیت‌های آموزشی و مشارکتی در پروژه‌های آبخیزداری از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی ویژه استان‌های منطقه 3 در کلارآباد شهرستان عباس آباد آفزود: براین اساس سالی 2 هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در کشور نیاز است درحالی که امسال از محل صندوق توسعه ملی حدود 700 میلیارد تومان اختصاص یافت. وی با اعلام اینکه امسال جهش بزرگی در حوزه آبخیزداری کشور رخ داد، گفت که اعتبارات تخصیصی از صندوق توسعه می‌تواند کمک کند تا سازمان جنگل‌ها به هویت خود دست یابد. این مسوول رضایت مندی مردم از اثربخشی طرح‌های آبخیزداری در کشور را مهم دانست و خواستار کمک دیگر نهادها در این زمینه شد. تشریح اهداف، سیاست‌ها، ‌درس آموخته‌ها و تجارب به دست آمده در زمینه انجام فعالیت‌های آموزشی، ترویجی و مشارکتی، تشریح سیاست‌ها، برنامه‌های بخش آبخیزداری در زمینه فعالیت‌های مشارکتی از برنامه‌های این کارگاه بود.

برنج جدید به شالیزارهای شمال کشور می‌آید

کمتر از یک هفته پس از مصوبه هیات دولت در محدود کردن کشت برنج به استان‌های مازندران و گیلان، مسوولان حوزه کشاورزی مازندران اعلام کرده‌اند که امسال رقم جدید برنج پرمحصول کیفی را وارد شالیزارهای استان می‌کنند. هیات دولت هفته پیش تصویب کرد که با توجه به محدودیت‌های منابع آبی در حوضه‌های آبریز، کشت برنج در خارج از استان‌های گیلان و مازندران با محدودیت رو به رو شود. دلیل اجرای این سیاست وجود منابع آب تامینی برای تولید برنج به عنوان محصول آب بر در این دو استان شمالی کشور در مقایسه با سایر استان‌ها عنوان شد و به همین دلیل، برنامه وزارت جهاد کشاورزی اختصاصی کردن کاشت برنج در کشور فقط در استان‌های مازندران و گیلان است. معاون موسسه تحقیقات برنج کشور مستقر در آمل به خبرنگار ایرنا گفت که توزیع بذر اصلاح شده و پرمحصول مهم‌ترین پیش نیاز اختصاصی کردن کشت برنج در دو استان شمالی است. رحمان عرفانی افزود: توسعه مکانیزاسیون و ساماندهی واردات هم سبب می‌شود تا کشت ارقام کیفی پر محصول برنج با موفقیت همراه شود. کشت ارقام پرمحصول برنج با هدف دستیابی به خودکفایی در تولید این محصول راهبردی از دهه 60 در دستور کار قرار گرفت ولی به علت آماده نبودن زیرساخت‌ها و عدم معرفی ارقام مناسب به شکست انجامید. کشت ارقام پرمحصول نامناسب مانند آمل 2 و آمل 3 در شالیزارهای مازندران مهم‌ترین دلیل شکست این طرح بود که در عین حال سبب بدنامی ارقام پرمحصول نزد افکار عمومی شالیکاران و همچنین مصرف کنندگان شد.  اگر چه بعدها ارقام کیفی پرمحصول به کشاورزان شالیکار معرفی و کشت آنها مورد ترغیب قرار گرفت، ولی آمارهای رسمی نشان می‌دهد در حال حاضر تنها در حدود 60 هزار هکتار از شالیزارهای مازندران و گیلان برنج ارقام پرمحصول کشت می‌شود.معاون موسسه تحقیقات برنج کشور به وجود ارقام «شیرودی»، «فجر» و «ندا» به عوان رقم‌های کیفی پر محصول برنج اشاره کرد و بیان داشت: در سال زراعی جاری هم رقم «تیسا» به عنوان یک رقم کیفی پرمحصول برای کشت رونمایی می‌شود.

 

 

ارسال نظر