موضع واحد شرق و غرب علیه امریکا

۱۳۹۷/۰۸/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۹۹۱
موضع واحد شرق و غرب علیه امریکا

گروه ایران|

از امروز تحریم‌های نفتی و مالی امریکا علیه ایران به اجرا در می‌آید؛ اما رییس‌جمهوری ایران معتقد است اگرچه ایالات متحده زمان آغاز تحریم‌ها را 13 آبان اعلام کرده، اما خیلی قبل‌تر، از آن زمان که ترامپ اعلام کرد از برجام خارج شده، تحریم‌های امریکا به اجرا در آمده بود، از این رو، اتفاق جدیدی از 13 آبان به بعد رخ نمی‌دهد. با این حال، چه ایران و چه اروپا، چین و روسیه به بازگشت تحریم‌ها علیه تهران واکنش منفی نشان دادند. هنوز ساعاتی از بیانیه امریکا مبنی بر آغاز اجرای تحریم‌ها نگذشته بود که اروپایی‌ها در بیانیه‌ای از این تصمیم امریکا ابراز تاسف کردند.

   به برجام پایبندیم

وزرای امور خارجه و دارایی آلمان، بریتانیا، فرانسه و اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای از بازگشت دوباره تحریم‌های امریکا علیه ایران عمیقا ابراز تاسف کرده و از ایران خواستند که به توافق برجام پایبند بماند. آنها در این بیانیه «تاسف عمیق» خود را از اعمال دوباره تحریم‌های امریکا اعلام کردند و گفتند که برجام یک عامل مهم در ساختار مقابله با اشاعه تسلیحات هسته‌ای است. آنها در بیانیه خود اعلام کردند که انتظار دارند ایران همچنان به برجام پایبند باشد و آنها نیز از منافع شرکت‌های اروپایی حمایت خواهند کرد. این بیانیه می‌گوید برجام کار تجارت را تسهیل کرد و اهمیتش تاثیری است که بر زندگی مردم ایران گذاشت. آنها در این بیانیه اضافه کرده‌اند که به حفظ کانال‌های مالی با ایران و صادرات نفت و گاز ایران متعهد هستند.

این بیانیه اروپایی‌ها در حالی منتشر شده که آنها به ایران قول داده‌اند سازوکاری را برای مراوده مالی میان ایران و شرکت‌های اروپایی ایجاد کنند. جزییاتی از پیشنهاد اروپایی‌ها منتشر نشده، اما برخی منابع خبری گفته‌اند آنچه اروپا پیشنهاد داده، یک سیستم مبادله ای است که ایران می‌تواند در ازای فروش نفت، از کشورهای اروپایی کالا و خدمات دریافت کند. با این حال، از گفته‌های مقامات اروپایی اینطور بر می‌آید که جزییات این سازوکار هنوز روشن نشده و کارشناسان در حال کار بر روی آن هستند.

  مسیر اشتباه ایالات متحده

وزارت امور خارجه روسیه هم دیروز جداگانه بیانیه‌ای صادر کرد و بازگشت تحریم‌های امریکا را ضربه بزرگی به پیمان «منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای» خواند. وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه خود آورد: هدف دور جدید تحریم‌های ضدایرانی که واشنگتن از آن حرف می‌زند، سست کردن تلاش‌های راسخ طرفین برجام برای حفظ توافق بر سر برنامه هسته‌ای ایران است. ایالات متحده ضربه بزرگ دیگری به پیمان منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای وارد کرده است. آنها به طرز ریاکارانه‌ای می‌گویند که این پیمان باید مستحکم‌تر شود اما در حقیقت باعث ازهم پاشیدن آن می‌شوند.

دولت روسیه همچنین با تاکید بر تایید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر متعهد بودن ایران به توافق هسته‌ای، اظهار کرد که «همین مساله مدرکی بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران است.»

با وجود تحریم‌های امریکا، وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که تمامی اقدامات لازم برای حفظ و گسترش همکاری‌های تجاری، اقتصادی و مالی بین‌المللی با ایران را اتخاد خواهد کرد.

وزارت امور خارجه روسیه همچنین در ادامه اعلام کرد که «این وزارت تمامی تحریم‌های یک‌جانبه‌ای که تصمیمات شورای امنیت سارمان ملل را دور بزند و بر منافع کشورهای ثالث تاثیر بگذارد را رد خواهد کرد.»

در ادامه بیانیه آمده است: «اگر واشنگتن، همانطور که اعلام کرده است، واقعا به مذاکره با تهران مشتاق است، آن وقت باید در سیاست فشار تحریم‌ها که هدفش کاهش پتانسیل دفاعی و اقتصادی ایران و همچنین سست کردن اوضاع سیاسی داخلی (این کشور) است، به سرعت تجدید نظر شود.»

روسیه تاکید کرده است که تجربه نشان داده، «جلب امتیاز از ایران با استفاده از روش‌هایی که فشار در آن دخیل است، امکان‌پذیر نیست.»

   سقوط اخلاقی رژیم حاکم امریکا

 مقامات ایران هم اگرچه از آمادگی برای مقابله با تحریم‌ها سخن گفته‌اند، با این حال، تاکید دارند اعمال مجدد تحریم‌ها یک سقوط اخلاقی و سیاسی بزرگ برای رژیم حاکم بر امریکاست. این را وزارت خارجه ایران روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد. در این بیانیه آمده است: «این اقدام اگرچه به لحاظ عینی و عملی نسبت به دوره شش ماهه اخیر تبعات منفی اندکی برای اقتصاد ایران به دنبال خواهد داشت، اما برای رژیم حاکم بر امریکا یک سقوط اخلاقی و سیاسی بزرگ محسوب می‌شود. این اقدام به تنهایی نقض برجام، نقض قطعنامه شورای امنیت، نقض دستور دیوان بین‌المللی دادگستری، تقابل با اراده صریح اکثریت قریب به اتفاق کشورهای جهان و بی‌توجهی به اصول انسانی، حقوقی و اخلاقی است.»

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی خاطرنشان کرد: «وزیر امور خارجه رژیم ترامپ در سخنان خود در روز جمعه از عبارت «حداکثر فشار » بر ایران سخن گفت و در عین ابراز خوشحالی چندباره از تاثیرگذاری این فشارها بر اقتصاد ایران و بر زندگی مردم ایران، با غیرحرفه‌ای‌ترین و کودکانه‌ترین عبارت‌ها تلاش کرد این فشار حداکثری را متوجه مردم ایران نداند.»

همچنین دستگاه دیپلماسی ایران از موضع‌گیری اروپایی‌ها، چین و روسیه در این باره استقبال کرد و آورد: «جمهوری اسلامی ایران ضمن محکوم کردن اعمال غیرقانونی تحریم‌های امریکا، از بیانیه مشترک خانم موگرینی، وزرای خارجه و وزرای خزانه داری سه کشور اروپایی و نیز بیانیه‌ها و مواضع دولت‌های روسیه و چین در قبال اقدام غیرقانونی امریکا و تعهد آنها به حفظ کانال های مالی با ایران و تداوم صادرات نفت و گاز کشورمان استقبال کرده و آن را گامی صحیح در مسیری درست می‌داند. پیشرفت‌های حاصله در زمینه اجرایی کردن تعهدات سیاسی این کشورها برای تامین منافع اقتصادی ایران مورد توجه جمهوری اسلامی ایران است.»

 

ارسال نظر