حضور رییس‌جمهور در مجلس برای دفاع از وزرای پیشنهادی

۱۳۹۷/۰۷/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۱۵۹

گروه ایران|

در روزهایی که موضوع معرفی سکانداران 4وزارتخانه کلیدی توسط رییس‌جمهوری به مجلس و ماجرای لایحه مقابله با پولشویی در راس ارزیابی‌های خبری و تحلیلی رسانه‌ها قرار گرفته؛ طبیعی است که خبرنگاران با مشاهده معاون پارلمانی رییس‌جمهوری جویای دیدگاه‌های مشخص دولت در خصوص این موضوعات کلیدی شوند. حسینعلی امیری قبل از هر صحبت دیگری با بیان اینکه رییس‌جمهور برای معرفی وزرای پیشنهادی در مجلس شخصا حضور پیدا می‌کند، خط بطلانی بر گمانه زنی‌هایی کشید که در خصوص عدم تمایل رییس‌جمهوری برای دفاع از وزرای پیشنهادی‌اش سخن می‌گفتند. معاون پارلمانی رییس‌جمهوری در خصوص ارزیابی و پیش‌بینی‌اش از گارد نمایندگان در خصوص چهره‌های جدید کابینه هم گفت: « امیدواریم در طول یک هفته‌ آینده گفت‌وگوهای سازنده و مفیدی بین وزرا با نمایندگان انجام شده و در نهایت شاهد رای بالای نمایندگان به آنها باشیم.»او همچنین اظهار امیدواری کند که در نهایت نمایندگان مجلس ctf را نیز تایید کنند.

حسینعلی امیری که در حاشیه جلسه علنی دیروز مجلس سخن می‌گفت به ارایه توضیحاتی درباره پروسه معرفی چهار وزیر پیشنهادی و همچنین جلسه شورای نگهبان با تعدادی از اعضای کابینه دولت برای بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) پرداخت.

 پروسه معرفی وزرا

معاون پارلمانی رییس‌جمهوری در توضیح پروسه معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس دهم، با تاکید مجدد بر اینکه اشخاص معرفی شده به مجلس برای تصدی چهار وزارتخانه نتیجه‌ بحث‌ها، بررسی‌ها و کارشناسی‌های خیلی طولانی و مفصل است، گفت‌: از همان زمان که رییس‌جمهور به این نتیجه‌ رسید که باید تغییراتی را در دولت ایجاد کند و بعد از آن نیز دو وزیر استیضاح شده و نتوانستند رای اعتماد را از مجلس بگیرند، پروسه انتخاب وزرا انجام شد و جمع‌بندی معرفی چهار وزیر به مجلس بود.امیری خاطرنشان کرد: از ابتدای تشکیل دولت، اعضای کابینه به رییس‌جمهور اعلام کردند که در هر مقطع و شرایطی که تغییرات در دولت به نفع نظام و دولت بود و مطالبه‌ای از ناحیه افکار عمومی شکل گرفت، رییس‌جمهور تغییرات لازم را اعمال کند. لذا معرفی چهار وزیر هم در راستای تعیین تکلیف دو وزارتخانه‌ای بود که با سرپرست اداره می‌شد و همچنین با توجه به تغییر شرایط امروز نسبت به یک سال گذشته انجام شد. طبیعتا دولت باید متناسب با تغییرات ایجاد شده تغییراتی را لحاظ می‌کرد.معاون پارلمانی رییس‌جمهور در مورد زمان برگزاری رای اعتماد به وزرای پیشنهادی، گفت‌: طبق آیین‌نامه‌ بعد از اعلام وصول نامه معرفی وزیر یا وزرای پیشنهادی مجلس باید ظرف یک هفته‌ جلسه رای اعتماد را برگزار کند. قاعدتا باید یکشنبه‌ هفته‌ آینده این جلسه برگزار شود ولی هنوز هیات رییسه به ما روز برگزاری جلسه را اعلام نکرده است.امیری درباره پیش‌بینی‌اش از رای مجلس به چهار وزیر پیشنهادی، با توجه به مخالفت برخی از نمایندگان در زمان قرائت این نامه با دو دو کردن، گفت‌: همانطور که برخی از نمایندگان در جلسه امروز به نشانه مخالفت «دو دو» می‌کردند تعدادی از نمایندگان نیز به نشانه موافقت «چهار چهار» می‌کردند. البته این حق نمایندگان است که نظرات خود را بیان‌ کنند و در نهایت آنها هستند که به وزیر یا وزرا رای اعتماد می‌دهند. تا یک هفته‌ آینده نیز وزرای معرفی شده در کمیسیون‌ها، فراکسیون‌ها و مجامع نمایندگان حضور پیدا کرده و به سوالات و ابهامات پاسخ می‌دهند.

امیری تاکید کرد: بر این اساس نباید «دو دو» گفتن نمایندگان ملاک رای مجلس باشد. بسیار امیدواریم در یک هفته‌ پیش رو گفت‌وگوهای سازنده و مفیدی با وزرا و نمایندگان صورت بگیرد و آنها به سوالات پاسخ دهند تا اگر ابهامی وجود دارد شفاف‌سازی شود. خیلی امیدواریم هفته‌ آینده شاهد رای بالای نمایندگان به وزرای معرفی شده باشیم.معاون پارلمانی رییس‌جمهور در ادامه‌ و در پاسخ به سوالی در خصوص انتقادات مطرح شده به دولت به دلیل معرفی شریعتمداری جهت تصدی وزارت کار، با توجه به درخواست تعدادی از نمایندگان جهت استیضاح او در زمان تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت، خاطرنشان کرد: کسانی که به مجلس شورای اسلامی معرفی شده‌اند هیچ کدام وزیر استیضاح شده‌ای که بر کنار شود، نبودند. البته همیشه نسبت به وزرا در مجلس شورای اسلامی سوال، تذکر و استیضاح انجام می‌شود اما این طور نیست که همه استیضاح‌ها به صحن آمده و بعد منجر به کناره‌گیری آن وزیر شود. یکی از وظایف و اختیارات مجلس شورای اسلامی در کنار تقنین، نظارت است که شامل سوال، تحقیق و تفحص و استیضاح می‌شود. لذا اگر درخواست استیضاحی نسبت به وزیری مطرح شود، آن وزیر آماده پاسخگویی در مجلس خواهد بود و در کمیسیون‌های تخصصی حضور پیدا می‌کند. اکنون هم با توجه به شرایط موجود و تغییرات در دولت، جابه‌جایی صورت گرفته است.

  پاسخ به منتقدان

معاون پارلمانی رییس‌جمهور درباره جلسه شورای نگهبان برای بررسی لایحه CFT، گفت‌: این لایحه جزو چهار لایحه‌ای است که دولت به مجلس تقدیم کرد. مجلس به مدت دو ماه آن را مسکوت گذاشت و بعد از آن نیز ابتدا در جلسه غیر علنی به بررسی ابعاد آن پرداخت و دولت به ابهامات پاسخ داد و مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی و با مدیریت خوب آقای لاریجانی و پس از استماع نظرات موافقان، مخالفان و نماینده دولت این لایحه را تصویب کرد. معتقدم تصویب CFT در مجلس شورای اسلامی نشان از بلوغ سیاسی نظام جمهوری اسلامی، مجلس و دولت و نخبگان CFT دارد.

امیری با اشاره به بررسی این لایحه در شورای نگهبان، گفت‌: دولت مکاتبه‌ای با شورای نگهبان داشت مبنی بر اینکه آمادگی دارد تا در صحن شورا به سوالات پاسخ دهد. در همین راستا چهارشنبه هفته گذشته که شورا به بررسی این لایحه پرداخت، نمایندگان دولت نیز دعوت شدند از دولت، آقای جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور، ظریف وزیر امور خارجه، همتی رییس کل بانک مرکزی و بنده حضور پیدا کردیم و راجع‌ به ضرورت الحاق به این کنوانسیون توضیحاتی داده شد.

او توضیح داد: در این جلسه آقای جهانگیری راجع‌ به ضرورت‌ها صحبت کرد. اعضای شورای نگهبان هم سوالاتی داشتند که هر کدام از ما چهار نفر به تناسب به سوالات پاسخ دادیم. جلسه خوب و در فضایی صمیمی با گفت‌وگوهای سازنده برگزار شد که لازم است از دبیر شورای نگهبان و اعضای آن برای اجابت درخواست دولت تشکر کنیم.امیری ابراز امیدواری کرد که CFT در جلسه شورای نگهبان مورد تایید قرار گیرد و مشکلات و خلأهای قانونی رفع شود. معاون پارلمانی رییس‌جمهور در ادامه درباره گلایه فراکسیون امید از رییس‌جمهور به دلیل مشورت نکردن با این فراکسیون جهت معرفی وزرای پیشنهادی، گفت‌: ما همیشه با نمایندگان از فراکسیون‌های مختلف مشورت می‌کنیم. آنها پیشنهاداتی داشته باشند را اعلام می‌کنند. تعدادی از نمایندگان هم با دفتر رییس‌جمهور در ارتباط هستند. این طور نبوده که تصور شود ارتباطات قطع شده است. این افراد معرفی شده و نقطه نظرات منتقل و مشورت‌هایی هم بوده است. در نهایت باید به موضوع توانمندی کار تیمی برای حل مشکلات کشور توجه کرد.

معاون پارلمانی رییس‌جمهور در پایان درباره گمانه زنی‌ها در خصوص شهرداری آخوندی در پایتخت، گفت‌: در این باره نیز باید از شورای اسلامی شهر تهران سوال شود.

 

ارسال نظر