قصور قطعی در تامین امنیت رژه

۱۳۹۷/۰۷/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۰۸۰۲
قصور قطعی در تامین امنیت رژه

گروه ایران|

نمایندگان مجلس می‌گویند مقامات در تامین امنیت رژه اهواز قصور داشته‌اند. این را پیش‌تر اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس، پس از دیدن دو فیلم از حادثه گفته بودند، دیروز هم پس از یک جلسه غیرعلنی با حضور مقامات امنیتی، تعداد دیگری از نمایندگان بر آن تاکید کردند. به گفته بهروز نعمتی عضو هیات رییسه مجلس در جلسه دیروز که سردار آشتیانی مسوول حفاظت ستاد کل فرماندهی معظم کل قوا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمود علوی وزیر اطلاعات و عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، مدیرکل اطلاعات خوزستان و استاندار این استان حضور داشتند، تاکید شده که « قصور قطعی است». آن‌طور که این نماینده می‌گوید با مقصرین حادثه هم برخورد شده و تعدادی از مقصرین به دادگاه معرفی شده‌اند. به گفته نعمتی « در این جلسه همچنین مطرح شد که با توجه به فضای کشور و با توجه به اینکه گروه‌های مختلف تکفیری در عراق، سوریه و اطراف کشورمان حضور دارند، نباید این منافذ وجود داشته باشد و باید برخورد جدی‌تری با آنان صورت گیرد.» اما همایون یوسفی نماینده اهواز از بررسی چرایی حادثه اهواز و قصور احتمالی توسط ستاد کل نیروهای مسلح و وزارت کشور خبر می‌دهد. یوسفی می‌گوید که «مقامات مسوول درخصوص مقصران حادثه تروریستی اهواز باید پاسخگو باشند».

     احتمال استیضاح رحمانی فضلی

سخنگوی وزارت کشور هم از دستور مجلس به وزیر کشور برای ارایه گزارش درباره این حادثه خبر داد. سامانی که در جلسه غیرعلنی دیروز در مجلس بوده، می‌گوید: «پس از بررسی گزارش‌های ارایه شده، مقرر شد وزارت کشور با بررسی گزارشات دستگاه‌های متولی موضوع، گزارش جامعی از اقداماتی را که توسط دستگاه‌ها، قبل و حین حادثه تروریستی اهواز انجام شده، تهیه و تدوین کند.»بنابر اعلام سامانی «این گزارش پس از تدوین، در شورای امنیت کشور جمع‌بندی و در اولین فرصت به مجلس شورای اسلامی ارایه می‌شود»

این اظهارات سخنگوی وزارت کشور در حالی است که یکی از نمایندگان خوزستان می‌گوید پس از حمله تروریستی اهواز، تعدادی از نمایندگان به دنبال استیضاح وزیر کشور هستند. علی ساری که با ایلنا گفت‌وگو کرده از کلید خوردن طرح استیضاح وزیر کشور به‌دلیل کوتاهی‌های بخش امنیتی و انتظامی این وزارتخانه در جریان حمله تروریستی به اهواز خبر می‌دهد. ساری مسوولیت تامین امنیت رژه اهواز را برعهده نیروی انتظامی و وزارت کشور می‌داند و می‌افزاید: «بنده طراح طرح استیضاح وزیر کشور هستم و به‌همراه دیگر نمایندگان و متقاضیان استیضاح تلاش‌مان را خواهیم کرد که روند قانونی آن به سرعت طی شود.»

او همچنین با اشاره به زمزمه‌های استیضاح وزیر کشور در مقاطع مختلف زمانی، به تشریح محورهای استیضاح اخیر پرداخت و گفت: «مهم‌ترین انگیزه و درواقع محور اصلی و شماره یک استیضاح وزیر کشور، همین کوتاهی‌ها و قصور امنیتی آشکار حوزه انتظامی و امنیتی وزارت کشور در جریان حمله تروریستی اهواز است.»

     تصاویر زجر آور برای مجلسی‌ها

پیش از این نیز اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس، بعد از دیدن دو فیلم از قصور قطعی مقامات امنیتی در حفظ امنیت رژه اهواز سخن گفته بودند. در همین رابطه، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از فیلم‌هایی که تنها در اختیار نهادهای مسوول و مجلس قرار گرفته، سخن گفت و عنوان کرد: «این فیلم توسط دوربین وزارت اطلاعات که به صورت ثابت در منطقه رژه مستقر شده بود و دوربین ارتش تهیه شده است. کسی که مسوول فیلمبرداری از سوی ارتش بود، با شجاعت و بدون ترس صحنه‌ها را کامل فیلمبرداری کرد. البته این فیلم در صفحه مجازی پخش نشده و فقط در اختیار ماست.»

فلاحت پیشه صحنه‌های حادثه تروریستی اهواز را زجرآور خواند و گفت: «در این صحنه‌ها مظلومیت آنهایی که ترور شده‌اند به خوبی مشهود است که ایجاد چنین صحنه‌هایی تنها به خاطر اشتباه امنیتی بود. اینکه چند نفر به کسانی که در حال جان دادن هستند تیر خلاص می‌زنند، بسیار ناراحت‌کننده است و این‌اقدام به هیچ‌وجه قابل دفاع نیست.»

او با تأکید بر اینکه «کمیسیون امنیت ملی این حادثه را پیگیری می‌کند» گفت: باید جلوی این سهل انگاری‌ها گرفته شود تا در آینده شاهد این اتفاقات نباشیم. به هیچ‌وجه قابل قبول نیست چند تروریست از خدا بی‌خبر به عزیزان ما تیر خلاص زدند؛ آن هم کسانی که سابقه رفتن به سوریه داشتند. آنهایی که مجروح شدند، می‌گفتند که اگر یک تفنگ در دست داشتند، جلوی این کار را می‌گرفتند، چون از صحنه‌های بدتر از این در سوریه با پیروزی عبور کردند اما چون رژه بود آنها نمی‌توانستند تفنگ پر از فشنگ همراه داشته باشند. این افراد قربانی تیر خلاص شدند.

فلاحت‌پیشه با بیان اینکه «دلیلی ندارد کشوری با اقتدار جمهوری اسلامی ایران به دلیل اشتباه محاسباتی چند نفر دچار مشکل شود»، افزود: در زمان حادثه تروریستی، فیلمبردار به کسی که تفنگ دوربین‌دار دستش است التماس می‌کند که به سمت آنهایی که تیر خلاص می‌زنند، شلیک کند اما آن شخص منتظر دستور فرمانده‌اش است. اینها همه نشان از ضعف مدیریت دارد.

حسین نقوی حسینی، دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی هم با فلاحت پیشه هم عقیده است. به اعتقاد او«در تأمین امنیت، حراست و حفاظت محیط برنامه (رژه اهواز) ضعف‌های زیادی بود و این ضعف از خود ما است.»

حسینی با بیان اینکه باید امنیت کامل این مراسم تأمین و رفت‌وآمدها کاملاً کنترل می‌شد گفت: فضای سبز پشت جایگاه خالی از هر نوع نظارت بود و تروریست‌ها به راحتی می‌آیند و با اسلحه به سمت مردم شلیک می‌کنند. او تأکید کرد: این ضعف‌ها در کمیسیون امنیت مورد بررسی قرار گرفت و ما تأکید کردیم که از این خطاها نمی‌گذریم و دستگاه‌های مربوطه باید پاسخگو باشند. نقوی حسینی تاکید کرد که «افرادی که در تأمین امنیت مراسم رژه کوتاهی کرده‌اند را مشخص و اعلام می‌کنیم.»

در جلسه دیروز مجلس وزارت کشور مسوول تهیه گزارش جامعه درباره حادثه اهواز شد و حال باید دید چه افراد و نهادهایی قصور بیشتری در حادثه اهواز داشتند و آیا مجلس نام آنان را اعلام می‌کند یا خیر.

 

ارسال نظر