لیست تغییرات در جیب روحانی

۱۳۹۷/۰۷/۰۸ - ۰۰:۰۴:۵۷
کد خبر: ۱۳۰۵۴۹
لیست تغییرات در جیب   روحانی

گروه ایران|

پس از آنکه دومینوی استیضاح وزرا به سه وزارتخانه صمت، راه و مسکن و شهرسازی و و نیرو رسید، روحانی تصمیم گرفت خود دست به کار شود و چهره کابینه را تغییر دهد. این را هفته گذشته یکی از نمایندگان مجلس خبر داده بود، دیروز هم چند تن دیگر از نمایندگان آن را تایید کردند. به گفته این نمایندگان روحانی پیش از آنکه تهران را به مقصد نیویورک و برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل ترک کند، به علی لاریجانی پیام داده که استیضاح وزرا را در دستور کار قرار ندهد؛ چراکه او به زودی لیستی از تغییرات دولت را به مجلس ارایه می‌کند. روحانی این پیام را زمانی به مجلس فرستاد که استیضاح وزیر بی‌سر و صدای نیرو به هیات رییسه داده شده بود، طرح استیضاح شریعتمداری، وزیر پرحاشیه این روزهای دولت هم به کمیسیون صنایع رفته بود تا اعضای آن بگویند شریعتمداری لایق ماندن است، یا باید دولت را ترک کند. هرچند با پیام روحانی، رسیدگی به هر دوی این استیضاح‌ها معلق ماند.

  تعلیق بررسی طرح استیضاح

به گفته محمدرضا نجفی عضو کمیسیون صنایع مجلس، «با هماهنگی بین دولت و مجلس استیضاح شریعتمداری از دستور کار کمیسیون خارج شده و روال دیگری قرار است در پیش گرفته شود.» نجفی توضیح بیشتری درباره «روال دیگر» نداد؛ اما به نظر اشاره به همان درخواست روحانی از لاریجانی دارد. هفته گذشته حمیده زرآبادی دیگر نماینده عضو کمیسیون صنایع هم از خارج شدن طرح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت از دستور کار این کمیسیون به علت آنچه او وعده معرفی وزیر جدید این وزارتخانه خواند، خبر داده بود. هفته گذشته همچنین خبری مبنی بر استعفای شریعتمداری از وزارت صمت منتشر شد که اظهارات ضد و نقیض مقامات دولتی نشان داد این خبر صحت دارد. از سوی دیگر، آنطور که برخی از نمایندگان می‌گویند، معرفی وزرای جدید دولت تنها به معرفی وزرای کار و اقتصاد و صمت محدود نخواهد شد. گفته می‌شود براساس توافق غیررسمی دولت و مجلس قرار است به زودی دولت فهرستی از تغییرات وزرا را به نمایندگان ارایه کند که وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت اقتصاد و دارایی که وزرای‌شان در مردادماه و شهریورماه گذشته از سوی مجلس برکنار شدند، از یک سو و ایجاد تغییراتی در وزارت راه و شهرسازی و وزارت صمت و وزارت آموزش و پرورش از سوی دیگر در آن قرار دارند.

  چرایی برکناری احتمالی آخوندی

یکی از نمایندگان دلیل قرار گرفتن به یک‌باره نام آخوندی در لیست تغییرات را نه نارضایتی نمایندگان که

اختلاف‌نظر روحانی با وزیر راه می‌دانند. در همین ارتباط یکی از نمایندگان اصولگرا مدعی شده است که تصمیم رییس‌جمهور برای برکناری آخوندی جدی است و این دو از قبل هم با یکدیگر اختلاف داشته‌اند. او درباره این ادعای خود به یک انتصاب روحانی استدلال کرده و گفته است: در راستای نوسازی بافت‌های فرسوده، باید رییس‌جمهور از جانب خود به وزیر راه و شهرسازی نمایندگی می‌داد، اما آقای ترکان را به عنوان نماینده خود برای اجرای این پروژه منصوب کرد. این انتصاب نشان می‌دهد که رییس‌جمهور با آقای آخوندی اختلافات زیادی دارد و ایشان را قبول ندارد.

  جابه‌جایی به جای تغییر

در این بین برخی از احتمال جابه‌جایی به جای تغییر چهره کابینه سخن می‌گویند. چنانکه چندی پیش تعدادی از نمایندگان از احتمال معرفی مسعود کرباسیان وزیر سابق اقتصاد به عنوان وزیر صمت خبر داده بودند. خبری که با واکنش کرباسیان مواجه شد. او در یک پست اینستاگرامی با تکذیب این خبر نوشت: این روزها بازار شایعات داغ شده و تقریبا در هر محفلی باید برای دوستان و نزدیکانم توضیح دهم که قصد بازگشت به دولت را ندارم. کرباسیان با اشاره به استیضاح خود گفت: «متاسفانه استیضاح در مجلس که در واقع پاسخگویی من به عملکرد دیگران بود، شاید فرجام خوبی برای

۴٠ سال تلاش اجرایی در کشور نبود.با این وجود معتقدم که حضور کهنه سربازانی همچون من باید به معنای انتقال تجربه به جوانان باشد و این نسل تازه‌نفس است که آینده ایران را می‌سازد.» در همین ارتباط یکی از نمایندگان مجلس می‌گوید که بعید است مجلس شورای اسلامی مجددا به افرادی که یک‌بار استیضاح شده‌اند، برای وزارتخانه‌ای دیگر رای بدهد. ابوالفضل سروش که با مهر گفت‌وگو کرده می‌افزاید: زمانی که ضعف و ناکارآمدی این افراد در یک وزارتخانه ثابت شده است، در وزارتخانه دیگری نمی‌توانند کار کنند و مجلس به آنها رأی اعتماد نخواهد داد.

  تغییر پس از تفکیک

از سوی دیگر، طرح دوباره تفکیک وزارتخانه‌های صمت، راه، مسکن و شهرسازی و وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مجلس، احتمال دیگری را به میان آورده که دولت وعده تغییرات گسترده را پس از تصویب لوایح تفکیک این وزارتخانه‌ها داده است. چنانکه هفته گذشته کلیات لایحه تفکیک وزارت کار در کمیسیون اجتماعی مجلس تصویب شد. به گفته بادامچی نماینده عضو این کمیسیون، پس از توضیحات جمشید انصاری معاون رییس‌جمهور، «نمایندگان به این نتیجه رسیدند با توجه به عریض بودن وزارتخانه و اصرار رییس‌جمهور مبنی بر این موضوع با تصویب کلیات موافقت کرده و باقی بررسی‌ها را به کارگروه‌های مربوطه ارجاع کنند.» رسول خضری نماینده مجلس هم در این باره گفته که باید سه وزارتخانه صمت، وزارتخانه راه، مسکن و شهرسازی و وزارتخانه کار، تعاون و رفاه اجتماعی تفکیک شوند. به اعتقاد او « حوزه راه و حمل و نقل بر برنامه‌های مسکن و شهرسازی سایه انداخته است و برای تحقق برنامه‌ها و سیاست‌های مسکن، این وزارتخانه باید تفکیک شود.»  او همچنین موافق تفکیک دو وزارتخانه دیگر است و می‌گوید باید این تفکیک هر چه زودتر صورت گیرد. از این رو برخی این احتمال را مطرح کرده‌اند که شاید لیست تغییرات نه برای 5 وزارتخانه که برای بعد از تفکیک و معرفی 8 وزیر باشد، احتمالی که با توجه به فرصت اندک روحانی برای معرفی وزیر کار بعید به نظر می‌رسد.

 

ارسال نظر