رژه خونین در اهواز

۱۳۹۷/۰۷/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۰۰۳۰
رژه  خونین در اهواز

گروه ایران     

دقایقی از رژه نیروهای مسلح در اهواز نگذشته بود که صدای رگبار مسلسل تروریسم کور، ایران را عزادار کرد. 25شهید وده‌ها زخمی، قربانیان حمله‌ تروریستی دیروز به رژه نیروهای مسلح در اهواز بودند؛ قربانیانی از میان شهروندان عادی و سربازان بی‌دفاع. ابتدا گفته شد هدف تروریست‌ها مقامات بوده؛ اما ساعاتی بعد شاهدان عینی تایید کردند که حمله‌کنندگان شهروندان عادی را هم نشانه رفته بودند. آنطور که شاهدان عینی و رسانه‌ها می‌گویند، ابتدا دو تروریست از پارک شهید سبحانی که پشت جایگاه رژه قرار داشت با به رگبار بستن مردم قصد حمله به جایگاه رژه را داشتند که نیروهای مسلح مستقر در محل رژه با آنها درگیر شدند. در این بین مردم حاضر در محل رژه گمان می‌کنند که تیراندازی سهوی بوده اما با زخمی شدن چند نفر از شهروندان متوجه حمله تروریستی می‌شوند. فارس هم گزارش داده که این دو تروریست قصد رساندن خود به مقابل جایگاه را داشته‌اند که پس از ناکامی، اقدام به تیراندازی بی‌هدف به مردم و نیروهای رژه رونده می‌کنند. 2 تن دیگر از مهاجمان هم در مرحله بعدی این حمله، 20 دقیقه پس از تیراندازی اول، از ساختمان مجاور ساختمان تالار آفتاب مجددا به سوی مردم و نیروهای مسلح تیراندازی می‌کنند که آنها نیز با واکنش نیروهای حفاظتی به هلاکت می‌رسند.

  تروریست‌ها که بودند؟

مهاجمانی که ماهیت‌شان هنوز آشکار نشده؛ ابتدا یک گروهک تروریستی جدایی طلب مسوولیت حمله را بر عهده گرفت، چندی بعد هم داعش حمله را به تروریست‌های خود منتسب کرد. دقایقی پس از این حمله سخن‌گوی گروه جدایی طلب «الأحواز» در گفت‌وگو با یک تلویزیون فارسی زبان خارج از ایران حمله به مراسم رژه را به‌عهده گرفت؛ در عین حال مدعی شد به شهروندان عادی حمله نشده است. این ادعا در حالی بود که در میان شهدا، یک کودک 4 ساله هم قرار داشت. سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم تایید کرد که افرادی که در جریان رژه نیروهای مسلح اقدام به تیراندازی به مردم و نیروهای مسلح کردند وابسته به جریان الاحوازیه بودند.

سردار شریف در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه این جریان از عربستان سعودی تغذیه می‌کند گفت که «اقدام آنها برای تحت الشعاع قرار دادن عظمت رژه نیروهای مسلح است.» به گفته او «چنین اقداماتی پیش از این هم مسبوق به سابقه است و این جریان به سمت کاروان‌های راهیان نور در سال‌های گذشته تیراندازی کرده است.» هر چند سخنگوی ارشد نیروهای مسلح وابستگی این افراد به گروه‌های تروریستی را رد کرد و این اقدام تروریستی را کار سرویس‌های اطلاعاتی امریکا و موساد دانست. سردار ابوالفضل شکارچی در تشریح حادثه دیروز افزود: طبق اطلاعات ارزیابی شده دریافتی از محل وقوع این حادثه مشخص شد که تروریست‌های شرکت‌کننده در این عملیات مسلحانه کور، سلاح‌های خود را در روزهای گذشته وارد کشور کرده و در محلی در نزدیکی محل رژه نیروهای مسلح پنهان کرده بودند.

او توضیح داد: حادثه تروریستی اهواز روز 31 شهریور 1397 رأس ساعت 9 صبح از سوی چهار تروریست انجام شد که طی آن تروریست‌ها با سلاح کلاشینکف مردم و تعدادی از مجریان برگزاری رژه 31 شهریور و شماری از رژه روندگان از نیروهای مسلح را هدف رگبار گلوله‌های خود قرار دادند.

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح اضافه کرد: با اقدام سریع و بهنگام نیروهای امنیتی و انتظامی حاضر در محل وقوع این حادثه تروریستی سه نفر تروریست با پاسخ متقابل نیروهای امنیتی حاضر در محل رژه در دم کشته شدند و نفر چهارم نیز که مجروح شده بود نیز در بیمارستان به هلاکت رسید.

سردار شکارچی در پاسخ به این سوال که آیا تروریست‌ها وابسته به جریان یا گروه خاصی از گروه‌های معاند نظام اسلامی هستند، گفت: «این تروریست‌ها نه داعشی هستند و نه وابسته به سایر گروه‌های معاند نظام اسلامی، آنان افرادی هستند که از سوی دو کشور حاشیه خلیج فارس، سازماندهی و آموزش داده شده و وارد کشور شده‌اند. این افراد  وابسته به امریکا و موساد، این حادثه کور را رقم زده‌اند.»

محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران هم این تروریست‌ها را وابسته به یک رژیم خارجی دانست. او در توییتی نوشت: «تروریست‌هایی که توسط یک رژیم خارجی به کار گرفته، آموزش دیده، مسلح شده و از آنها دستمزد گرفته بودند به اهواز حمله کردند. کودکان و خبرنگاران در میان تلفات حادثه بودند. ایران حامیان تروریست منطقه‌ای و اربابان امریکایی‌شان را برای چنین حملاتی مسوول می‌داند. ایران در دفاع از جان ایرانیان به سرعت و قاطعانه پاسخ خواهد داد.»

  25 شهید حادثه اهواز

در این بین، تا لحظه تنظیم این گزارش، آمار دقیق شهدا روشن نیست. آنطور که معاون سیاسی و امنیتی استاندار خوزستان گفته، تعداد شهدا به 25 نفر رسیده است. نبی دریس (بیمارستان آیت‌الله کرمی)، ابراهیم بنداوی (بیمارستان آیت‌الله کرمی)، خلیل هاشمی‌فر (بیمارستان آپادانا)، امید نریمیسایی (بیمارستان آپادانا)، علی سلمان‌وند (بیمارستان آپادانا)، حسین فاروق (بیمارستان آپادانا)، مهران زرافشان (بیمارستان رازی)، حسین ولایتی‌فر (بیمارستان رازی)، محمد افشنگی (بیمارستان رازی)، سعید زارع (بیمارستان رازی)، محمد عذاری (بیمارستان امام (ره)، یونس پورجلو (بیمارستان شهید نیاکی ارتش)، رضا شعیبی (بیمارستان شهید نیاکی ارتش)، اسماعیل شفیع‌نژاد (بیمارستان شهید نیاکی ارتش)، میلاد جهانگیری (بیمارستان شهید نیاکی ارتش)، سعید کریمی (بیمارستان شهید نیاکی ارتش)، امید فخری زنگنه (بیمارستان شهید نیاکی ارتش)، علی کمایی (بیمارستان شهید نیاکی ارتش)، علی لویمی (بیمارستان شهید نیاکی ارتش)، امید حسینی، (بیمارستان شهید نیاکی ارتش)، اقدامی، کودک خردسال فرزند سرگرد ارتش (بیمارستان شهید نیاکی ارتش)، هویت ناشناس (بیمارستان بقایی)، سینا آغاجاری (بیمارستان بقایی)، حسین منجزی (بیمارستان بقایی) و محمد عوذاری (بیمارستان بقایی) 25 شهیدی بودند که معاون سیاسی امنیتی خوزستان اسامی آنها را اعلام کرد. این در حالی است که ایلنا به نقل از یک منبع آگاه از شهادت 26 تن خبر داد. معاون کل وزارت بهداشت هم که به اهواز رفته، آماری از تعداد شهدا اعلام نکرده است. با این حال حریرچی گفت که تا حدود ساعت 14 روز گذشته، ۵۴ مصدوم این حادثه در بیمارستان‌ها بستری بودند که به تدریج مصدومان سطحی مرخص و سایرین نیز طی روزهای آتی و پس از تکمیل روند درمان‌شان، ترخیص می‌شوند. به گفته حریرچی پس از انتقال مجروحان این حادثه به بیمارستان‌ها، فوتی در خود بیمارستان و بعد از انتقال به اتاق عمل و انجام اقدامات درمانی نداشتیم. در بین شهدا یک کودک 4 ساله هم قرار دارد. پدر این کودک 4 ساله که طاها نام داشت، درباره این حادثه گفت: پسر و همسرم که  بیننده رژه بودند تیر خوردند؛ پسرم را جلوی چشمم کشتند و همسرم اکنون در اتاق عمل است. به گفته او «نیروهای نظامی در حال رژه بودند که ناگهان از پشت جایگاه چند فرد ناشناس به سمت نظامیان و مردمی که نظاره‌گر بودند، آتش گشودند که پسر من هم در این حادثه شهید شد.»

  دستور روحانی برای برخورد با جنایت

رییس‌جمهوری هم در پی این حمله تروریستی در تماسی تلفنی با «عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور و «غلامرضا شریعتی » استاندارخوزستان، در جریان تازه‌ترین گزارش‌ها درباره روند شناسایی و رسیدگی به وضعیت مجروحان این استان قرار گرفت و دستورات لازم را صادر کرد. حسن روحانی در این تماس‌های تلفنی دستور داد تمام امکانات در جهت اقدامات فوری و امدادی برای رسیدگی به وضعیت مجروحان این حادثه تروریستی به‌کار گرفته شود. رییس‌جمهوری همچنین دستورات لازم را به وزارت اطلاعات برای بسیج همه امکانات دستگاه‌ها و نهادهای امنیتی و نظامی جهت شناسایی سریع تروریست‌ها و سرشاخه‌های ارتباطی آنان و برخورد قاطع و عبرت آموز با مرتبطین این جنایت صادر کرد. علی نجفی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هم با محکوم کردن حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح گفت که این کمیسیون در جلسه امروز (یکشنبه) با حضور دستگاه‌های ذی‌ربط به بررسی این موضوع می‌پردازد.

  مصاحبه سخنگوی گروه تروریستی

با شبکه فارسی زبان

از سوی دیگر، مصاحبه سخنگوی گروه تروریستی الاحوازیه با یکی از شبکه‌های فارسی زبان مستقر در انگلیس، با واکنش سفیر ایران در لندن مواجه شد. حمید بعیدی نژاد خواستار برخورد جدی نهاد نظارتی در انگلیس (آفکام) با شبکه ایران اینترنشنال به دلیل پخش مصاحبه سخنگوی گروه تروریستی «الاحوازیه» شد. بعیدی‌نژاد در صفحه توییتر خود با اشاره به حادثه تروریستی روز شنبه در اهواز نوشت: «شبکه ایران اینترنشنال در اقدامی بی‌شرمانه مصاحبه‌ای از سخنگوی گروه تروریستی که امروز  (روز گذشته) افراد زیادی را به خاک و خون کشید، پخش کرد. سفارت ایران در لندن ضمن محکومیت این اقدام، برخورد جدی نهاد نظارتی در انگلیس (آفکام) با این اقدام را به عنوان ترویج تروریسم و خشونت پیگیری فوری می‌کند.»

 

ارسال نظر