خداحافظی مدیران بازنشسته از تلویزیون

۱۳۹۷/۰۶/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۶۶۷
خداحافظی مدیران بازنشسته از تلویزیون

گروه ایران  

آیا روسا و معاونین بازنشسته سازمان صدا و سیما با اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان با صندلی‌های خود خداحافظی می‌کنند؟ سخنگوی شورای نگهبان که در این باره موضع سکوت گرفته؛ اما نمایندگان مجلس می‌گویند تنها رییس سازمان صدا و سیما را که مقام معظم رهبری منصوب می‌کند، از این قانون مستثنی است؛ اما روسا و معاونین این سازمان نمی‌توانند بازنشسته باشند. دیروز عباسعلی کدخدایی در نشستی خبری بیش از همه درباره نحوه اجرای قانون منبع به‌کارگیری بازنشستگان مورد سوال قرار گرفت. قانونی که چهارشنبه هفته گذشته از سوی شورای نگهبان تایید شد تا بر اساس متن قانون، تا دو ماه آینده مدیران بازنشسته از دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی خداحافظی کرده و جای خود را به جوان‌تر‌ها بدهند. اگرچه متن قانون پس از اصلاحات انجام شده توسط مجلس، شفاف شده است؛ اما همچنان ابهاماتی در این باره وجود دارد. سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی در این رابطه گفت که وارد مصادیق نمی‌شود و این موضوع به دستگاه‌های اجرایی مربوط است. اما دیروز یکی از نمایندگان مجلس در گفت‌وگویی تاکید کرد که این قانون شامل تمام دستگاه‌ها، اعم از دولتی و حاکمیتی می‌شود.

   وضعیت صدا و سیما در قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان

زهرا ساعی که با خانه ملت گفت‌وگو می‌کرد، توضیح داد: «در این قانون تنها افراد یا روسای نهادهایی که با اذن مقام معظم رهبری انتخاب می‌شوند، مستثنی شده‌اند و به غیر از آنها هیچ استثنایی وجود ندارد.» بر این اساس، در قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان تنها رییس سازمان صدا و سیما استثناء شده است، اما معاونانش و سایر مدیران این سازمان مشمول این قانون قرار می‌گیرند.  برخی گزارش‌ها از تعداد بالای مدیران بازنشسته در صدا و سیما خبر می‌دهد. هر چند یکی از معاونین علی عسگری چندی پیش این خبر را تکذیب کرده بود؛ در عین حال عددی که او اعلام کرد، از کناره‌گیری چند ده مدیر ارشد در صدا و سیما خبر می‌داد. لطف‌الله سیاهکالی مرادی در واکنش به جابه‌جایی سریالی در صدا و سیما، پس از تصویب قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، گفته بود که « تعداد مدیران ارشد بازنشسته سازمان صداوسیما به 36 نفر نمی‌رسد و این تودیع و معارفه سریالی هم اغراقی بیش نیست، چون کل کارکنان و مدیران میانی به 80 نفر نمی‌رسند.» اگرچه سیاهکالی در مصاحبه خود کوشیده رقم جابه‌جایی در صدا و سیما را کم جلوه دهد؛ اما رقم اعلامی او تایید‌کننده اظهارات رییس کمیسیون فرهنگی مجلس است که خبر از تحول جدی در مجموعه مدیریتی صدا و سیما داده بود. به گفته پژمانفر با اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، باید منتظر تحول جدی در صداوسیما بود.

با این حال همچنان نگرانی‌ها درباره دور زدن قانون از سوی برخی افراد وجود دارد. کدخدایی در نشست دیروز در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر اینکه به نظر می‌رسد با توجه به استثنائات در نظر گرفته شده در قانون منع به کارگیری بازنشستگان، سوءاستفاده‌هایی انجام می‌شود، گفت: ‌نسبت به هر قانونی ممکن است تخلفاتی صورت گیرد، اینکه وقتی قانونی تصویب می‌شود آیا انحرافی از اجرای آن قانون انجام می‌شود یا نه، همه این مباحث در نظام اداری وجود دارد. طبیعتاً‌ نسبت به این قانون هم چنین مسائلی ممکن است وجود داشته باشد، این وضعیت و این آسیب نسبت به این قانون هم شاید وجود دارد اما راهکار آن این است که ما باید قوانین را شفاف تصویب کنیم. در مورد مصادیق، بنده ورود نمی‌کنم و این موضوع بر عهده دستگاه‌های اجرایی است.

به گفته سخنگوی شورای نگهبان، قانون منع به کارگیری بازنشستگان به کسانی که بازنشسته شده‌اند و می‌خواهند اعاده به خدمت شوند، مربوط می‌شود اما اگر کسی هنوز بازنشسته نشده و به صندوق بازنشستگی نرفته و با محل کار قطع ارتباط نکرده، شامل حال او نمی‌شود.

   واکنش کدخدایی به انتقادات دو نماینده

بررسی لایحه مبارزه با پولشویی و انتقاد دو تن از نمایندگان از نظارت استصوابی شورای نگهبان دیگر موضوعاتی بود که در نشست خبری دیروز مطرح شد. سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با لایحه اصلاح مبارزه با پولشویی گفت که در مرحله اول قانون مبارزه با پولشویی با ایراداتی مواجه شد و این ایرادات که در 4 بند بوده، برای مجلس ارسال شده است.  کدخدایی همچنین درباره انتقادات برخی گروه‌های سیاسی از عملکرد شورای نگهبان، بطور مشخص یکی از نمایندگان مجلس که در صحبت‌های خود گفته بود به دلیل نظارت استصوابی شورای نگهبان مردم مجبور به انتخاب ما نمایندگانی هستند که شاید صلاحیت نداریم، گفت: شورای نگهبان از نقد و انتقاد و نصیحت به خیر نه ضرر کرده و نه از آنها ناراحت می‌شود همیشه هم اعلام می‌کنیم که اگر به عملکرد ما ایرادی وجود دارد آن را بیان کنند. او افزود: نقدی که ما داریم این است که نظرات صحیح باشد نه خلاف واقع زیرا اعتبار گوینده را زیر سوال می‌برد. اگر کسی خود را شایسته نمی‌بیند کناره‌گیری کند. چرا خود را در معرض انتخاب قرار می‌دهد؟ سخنگوی شورای نگهبان درباره پیشنهاد یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر نظارت شورای نگهبان بر انتخابات شوراهای شهر و روستا گفت: شورای نگهبان نه ادعایی نسبت به شوراهای شهر و روستا دارد و نه امکانات لازم را برای نظارت بر این انتخابات دارد فلذا امکان نظارت شورای نگهبان بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا منتفی است.

 

ارسال نظر