لوایح مرتبط با FATF بر اساس شرع و قانون بررسی می‌شود

۱۳۹۷/۰۶/۲۱ - ۰۰:۰۱:۵۶
کد خبر: ۱۲۹۴۰۳
لوایح مرتبط با FATF بر اساس شرع و قانون بررسی می‌شود

بعد از اخبار ضد و نقیضی که طی روزهای اخیر در خصوص روند بررسی لوایح مرتبط با FATF در شورای نگهبان و مجمع تشخیص مطرح شد، دیروز یکی از اعضای شورای نگهبان در پاسخ به این پرسش که آیا شورای نگهبان با کلیات این لایحه مخالفتی دارد؟ اعلام کرد: « این لایحه براساس شرع و قانون بررسی می‌شود.»عباراتی که نشان می‌دهد برخلاف برخی فضاسازی‌های خاص، شورای نگهبان فرآیند بررسی لایحه را نه براساس حاشیه‌سازی‌های رسانه‌ای بلکه در راستای منافع ملی کشور دنبال خواهد کرد و اگر این لایحه در مسیر راهبردهای کلان کشور باشد شورای نگهبان مخالفتی با اجرایی شدن آن نخواهد داشت.

 آیت‌الله محمد یزدی در دیدار رییس و اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس که به قم سفر کرده‌اند، اعلام کرد: لوایح معروفی که اکنون بحث آنها مطرح است، در شورای نگهبان بر مبنای مسائل شرع و قانون اساسی بررسی می‌شود.

در کنار بحث لایحه مقابله با پولشویی؛ موضوع حاشیه‌سازی‌هایی که اخیرا در خصوص سفر اتباع عراقی در کشورمان می‌شود، از جمله مواردی بود که در دیدار محمد یزدی و اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، عضو شورای نگهبان با بیان اینکه مساله زائران ایرانی و عراقی غیر از اینکه در ابعاد سیاسی مسوولیت‌هایی را ایجاد می‌کند، موضوعی صددرصد مردمی، عاطفی و مذهبی است، گفت: تاریخ نشان داده است که هیچ قدرتی نتوانسته جلوی این روابط را بگیرد.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه اگر روابط دو کشور قطع باشد، مردم نمی‌گذارند این ارتباط مذهبی منقطع شود، اظهار داشت: به بیان دیگر رابطه دینی مردم به دلیل روابط حکومت‌ها قطع نمی‌شود.

او افزود: حکومت موظف است به هر مقداری تسهیلاتی را برای زائران فراهم کند، اگر قوانینی وجود دارد که موانع را زیاد می‌کند، مجلس باید این قوانین را بررسی و زمینه تسهیل را فراهم کند تا مردم بتوانند به‌راحتی رفت و آمد کنند.

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه برای دشمنان ما موضوع مذهب مطرح نیست و آنها منافع خود را دنبال می‌کنند، گفت: برخی از کشورهای اسلامی با رژیم صهیونیستی ارتباط دارند و گاو شیرده امریکا شده‌اند و هدف سران این کشورها صرفا حفظ منافع خود است. در عراق پس از قرن‌ها شرایطی به وجود آمده که برای دشمن مشاهده این شرایط سنگین است و تلاش می‌کنند تا در متن حکومت عراق تغییرات اساسی ایجاد کنند.

او با اشاره به تلاش دشمنان علیه ایران، بیان کرد: هدف دشمن از راه‌اندازی جنگ‌های روانی، تبلیغاتی و اقتصادی براندازی حاکمیت اسلامی است و ما وظیفه داریم به هر مقداری مراقبت داشته باشیم. عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه موضوع تنش‌زدایی که کمیسیون امنیت ملی به دنبال آن است، در روابط با سایر کشورها خوب است، گفت: باید توجه داشت که امنیت ملی مفهوم وسیع‌تری است و تنش زدایی یکی از ابزارهای تامین منافع ملی است.

  95 درصد مناسبات ایران

با کشورهای همسایه و همجوار است

حشمت‌الله فلاحت پیشه رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در این دیدار اظهار داشت: کمیسیون امنیت ملی مجلس در اجلاسیه سوم خود تنش‌زدایی با کشورهای اسلامی را در دستور کار قرار داده است. معتقدیم تنش‌های موجود بین کشورها ریشه در بین مردم ندارد و ملت‌های اسلامی با یکدیگر دچار اختلاف نشده‌اند. رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دشمنان به دنبال ایجاد تنش در منطقه هستند، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با 15 کشور همسایه و با 25 کشور همجوار است که 95 درصد مناسبات ایران با همین کشورها انجام می‌گیرد.

او تصریح کرد: در کمیسیون امنیت ملی مجلس ماموریت‌هایی را برای هر کدام از اعضا تعریف کرده‌ایم تا موانع روابط دوجانبه با سایر کشورها را بررسی کرده و در جهت رفع اختلافات اقدام کنیم که در این زمینه اقدامات خوبی در ارتباطات با روسیه، ترکیه و پاکستان انجام شده است.

فلاحت پیشه با بیان اینکه دنیا فقط امریکا نیست، گفت: در گذشته بارها ایالات متحده تهدید نظامی را مطرح می‌کرد، اما اکنون آنها می‌دانند حتی نباید این تهدید را به زبان بیاورند. نماینده مردم اسلام‌آباد غرب و دالاهو در مجلس دهم بیان کرد: در سایه وحدت باید ظرفیت‌هایی که در روابط دو جانبه با سایر کشورها وجود دارد، احیا کنیم. عده‌ای فکر می‌کردند همه دنیا فقط امریکا است در حالی که مجموعه مناسبات ایران با عراق چند برابر مناسبات ما با کل کشورهای اتحادیه اروپایی است.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: زنجیره طلایی زائران دینی و مذهبی بسیار برای ما ارزشمند هستند ولی دشمنان تلاش می‌کنند تا با طرح شایعاتی در زمینه زائران مذهبی مشکلاتی را به وجود آورند.

 

ارسال نظر