آتش سیاسی

۱۳۹۷/۰۶/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۱۴۹
آتش سیاسی

گروه ایران| در ساختمان کنسولگری ایران را می‌شکنند، هر چه جلوی خود می‌بینند را تخریب می‌کنند؛ در آخر ساختمان را هم به آتش می‌کشند. اینها معترضان عراقی در شهر بصره هستند که از بیکاری، کم آبی و فقدان برق به ستوه آمده‌اند و عکس‌العمل‌شان به این وضعیت، شورش و تخریب است. چند روز قبل ساختمان‌های دولتی در عراق را تصرف کرده بودند، دیروز هم کنسولگری ایران در بصره را آتش زدند. رسانه‌های غربی می‌گویند که معترضین عراقی ریشه برخی مشکلاتشان را در ایران می‌بینند. اما سفیر ایران در عراق، سرنخ را در جایی دیگر می‌داند.

  تلاش برای برهم زدن

رابطه ملت ایران وعراق

 ایرج مسجدی می‌گوید که برخی کشورهای عربی، اسراییل و امریکا و افرادی در داخل عراق، روابط مردم دو کشور را نشانه رفته‌اند. او اشاره‌ای به نام کشورهای عربی نمی‌کند؛ اما کدهایی که می‌دهد به عربستان می‌رسد. اما بصره مدت‌هاست که در آتش اعتراضات می‌سوزد. آنطور که مسجدی گفته از چندی پیش مقامات ایرانی احتمال می‌دادند که به کنسولگری ایران در بصره حمله شود؛ از این رو سفارت ایران به مسوولان عراقی برای حفاظت از اماکن دیپلماتیک هشدار داده بود. با این حال، مقامات امنیتی عراق از حفظ امنیت شهر بصره عاجز بودند. در این بین رسانه‌های محلی عراق گزارش داده‌اند که رییس پلیس بصره پس از این حادثه از کار برکنار شده است، هرچند هیچ یک از مقامات عراقی این خبر را تایید نکرده‌اند. با این حال، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق دستور تحقیقات در مورد پرسنل نیروهای امنیتی که جمعه شب مسوول حفاظت از نهادهای عراق و کنسولگری ایران در بصره بودند و از تکالیفشان به هر دلیلی سرباز زدند را صادر کرده است. ساعاتی پس از حادثه نیز برخی رسانه‌ها مدعی شدند ایران از شهروندان خود در عراق خواسته که این کشور را ترک کنند. خبری که به سرعت از سوی مقامات وزارت خارجه تکذیب شد. اما کنسولگری ایران تنها هدف حملات معترضین و شورشیان نبوده. دیروز خبرگزاری روسی اسپوتنیک به نقل از یک مقام محلی از اصابت چند راکت در نزدیکی کنسولگری امریکا در این شهر خبر داد. به ادعای اسپوتنیک، این راکت‌ها در نزدیکی میدان هوایی بصره و نزدیک دیوار کنسولگری امریکا اصابت کرده است. این خبرگزاری به نقل از مقام محلی عراقی نوشت که به احتمال زیاد، هدف اصلی کنسولگری امریکا بوده است. هرچند مقامات عراقی گفتند واقعیت این حادثه آنگونه نبوده که رسانه‌ها منتشر کرده‌اند.حمله به کنسولگری ایران در بصره با واکنش‌هایی در داخل و خارج عراق هم همراه شده است. وزارت خارجه امریکا ساعاتی پس از حمله معترضین، بدون آنکه نامی از ایران ببرد به حادثه بصره اشاره و خشونت علیه دیپلمات‌ها را محکوم کرد. سخنگوی وزارت خارجه امریکا از همه طرف‌ها اعم از گارد امنیتی و معترضان خواست که حق اعتراض مسالمت آمیز خود را با حفاظت از دیپلمات‌ها و اماکن آنها برگزار کنند.

  واکنش گروه‌های عراقی

گروه‌های سیاسی در عراق هم به حوادث بصره واکنش نشان داده و خواهان تعجیل دولت در رفع مشکلات این شهر شدند. در همین رابطه، مقتدا صدر رهبر جریان صدر روز جمعه در توییتی خطاب به العبادی با لحنی هشدار گونه گفت که مثل سلف خود (نوری‌المالکی نخست وزیر سابق) انقلابی‌های بصره را پوشالی فرض نکند. او در این پیام از نخست وزیر عراق که دوره قانونی مسوولیتش رو به پایان است، خواست که اعتبارات تخصیص یافته به بصره را تامین کند تا عملیات خدمات رسانی به این استان آغاز شود. نوری مالکی رییس ائتلاف دولت قانون عراق نیز در واکنش به اتفاقات اخیر در بصره، اقدام دستگاه‌های امنیتی در این زمینه را کند و ضعیف دانست. در همین ارتباط، به درخواست فراکسیون اکثریت مجلس، روز گذشته جلسه‌ای با حضور حیدرالعبادی در مجلس شورای ملی عراق برگزار شد. عبادی نیز در این جلسه پرحاشیه که با درگیری محافظان او و نیروهای امنیتی پارلمان همراه شده بود، اقدامات خرابکارانه در استان بصره را دارای منشأ سیاسی دانست و نسبت به تبدیل اختلافات به درگیری‌های مسلحانه هشدار داد.

  مجازات حمله‌کنندگان؛ مطالبه ایران از بغداد

از سوی دیگر، ایران خواستار شناسایی متعرضین به سفارت ایران و مجازات آنان شده است. بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ضمن محکوم کردن این اقدام خلاف موازین و با یادآوری مسوولیت خطیر دولت عراق در حفاظت از اماکن دیپلماتیک، نسبت به دست‌های آشکار و پنهانی که درصدد تخریب روابط دوستانه دولت و ملت ایران و عراق هستند، هشدار داد و از دولت عراق خواست هر چه سریع‌تر نسبت به شناسایی، دستگیری و مجازات آمران و عاملان این جرم سنگین اقدام کنند. ‌به گفته قاسمی، با توجه به اطلاع و هشدار قبلی به مقامات دولت عراق، مسوولیت هرگونه اهمال و تعلل امنیتی برعهده دولت عراق بوده و ایران انتظار دارد مقامات عراقی در شناسایی و اشد مجازات مهاجمین تعجیل کنند. از مجلس شورای اسلامی هم خبر رسید که کمیسیون امنیتی و سیاست خارجی مجلس به زودی نشستی را برای بررسی حادثه بصره برگزار می‌کند.

 

ارسال نظر