سپاه و حوزه علمیه درباره حاشیه‌های نشست عدالت اقتصادی توضیح می‌دهند

۱۳۹۷/۰۵/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۸۰۶۱

گروه ایران|

تجمع پرحاشیه تعدادی از طلاب در مدرسه فیضیه قم با اعتراض چندتن از مراجع عظام تقلید مواجه شد. آیت‌الله مکارم شیرازی آنچه در این تجمع رخ داد را «فاجعه» خواند، آیت‌الله نوری همدانی هم سخنرانان مراسم را شماتت کرد. پنج‌شنبه هفته گذشته در تجمع طلاب که به گفته برگزار‌کنندگان آن، علیه فساد اقتصادی برگزار شده بود، شماری از حاضران شعارهای ضددولتی سردادند و نوشته‌هایی تهدیدآمیز علیه رییس‌جمهوری در دست داشتند. «وزیران میلیاردی، زالوی این نظامند»، «ملت ما نجیب است، وزیر به فکر جیب است»، «رهبر با درایت، دولت بی‌کفایت»، «برجامیان برگردید، مطیع رهبر گردید»، «محصل انگلیس، مذاکره کلید نیست»، «نه برجام نه 2030، لعنت به انگلیسی»؛ از جمله شعارهایی بود که حاضران در این نشست سر دادند. نشستی که دولت روحانی را نشانه رفته بود. در این میان، یک پلاکارد با شعاری عجیب، جنجال برانگیز شد. «ای آنکه مذاکره شعارت، استخر فرح در انتظارت»، شعاری بود که انتشار تصویر آن واکنش‌های بسیاری را برانگیخت. بسیاری این شعار را اشاره به نحوه درگذشت مرحوم آیت الله اکبرهاشمی رفسنجانی دانستند و آن را نوعی تهدید رییس‌جمهور تفسیر کردند.

 «فاجعه» در فیضیه

 آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به همین موضوع، و سخنرانی حسن رحیم‌پورازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و حسین طیبی‌فر، فرمانده تیپ ۸۳ امام جعفر صادق قم در بیانیه‌ای خواهان پاسخگویی مدیریت حوزه علمیه قم و مقامات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد. این مرجع تقلید در بیانیه‌ای، با بیان اینکه «حادثه‌ای که در مدرسه فیضیه کانون حوزه علمیه در چند روز پیش رخ داد به تمام معنا یک فاجعه بود»، گفت: متاسفانه جمعی از طلاب و اساتید محترم را به آنجا دعوت کرده بودند تا درباره  مسائل اقتصادی مردم صحبت کنند، سپس ورق برگشت، گوینده‌ای را که هیچ اطلاعی از وضع حوزه‌های علمیه  شیعه نداشت، دعوت کرده و بدترین اهانت‌ها را به حوزه علمیه و مراجع شیعه کرد و پلاکاردی را در دست گرفتند که رییس‌جمهور محترم را تهدید به مرگ می‌کرد و اعتراف ضمنی به مطالب دیگری داشت.

آیت‌الله مکارم شیرازی با طرح این پرسش که آیا صحیح است در کانون حوزه علمیه اینگونه سخنان گفته شود؟ افزود: حوزه علمیه‌ای که محل پرورش امام، بنیانگذار انقلاب اسلامی و رهبر انقلاب بوده است، حوزه علمیه‌ای که بیشترین شهیدان را نسبت به سایر مردم تقدیم انقلاب نموده، حوزه علمیه‌ای که در سال ده‌ها هزار نفر برای تبلیغ به اقصی نقاط در داخل یا خارج کشور برای دفاع از اسلام و مذهب اهل‌بیت (علیهم السلام) می‌فرستد، حوزه علمیه‌ای که در سال صدها کتاب برگزیده درباره علوم اسلامی و مسائل مورد نیاز مردم و مسائل اقتصادی و سیاسی می‌نویسد و منتشر می‌کند، حوزه علمیه‌ای که مراجع آن هزاران مدرسه، مسجد، خانه عالم و مراکز خیریه در نقاط محروم کشور ساخته‌اند.

این مرجع تقلید در ادامه از مسوولان حوزه علمیه خواست که روشن کنند «این برنامه زیان‌بار با اجازه چه کسی صورت گرفته» و همچنین مسوولان سپاه که به این سوال پاسخ دهند «آیا با اجازه آنها گروهی از سپاهیان در این برنامه شرکت داشته‌اند؟!»

 بی انصافی نسبت به علما

آیت‌الله نوری همدانی هم از دیگر علمایی بود که به اتفاقات مراسم هفته گذشته واکنش نشان داد. او صبح دیروز در یک سخنرانی در مشهد با انتقاد از طرح ادعاهایی از سوی سخنرانان علیه حوزه علمیه و مراجع، آنچه در این مراسم رخ داد را «بی انصافی» دانست و پرسید چرا باید کسی را به حوزه بیاورند که اطلاعاتی از حوزه ندارد. این مرجع تقلید ضمن اظهار تاسف از بعضی مطالب و شعارهای تجمع طلاب در مدرسه فیضیه گفت: در شرایط فعلی کشور نیاز به تفکر و کمک برای حل مشکلات مردم دارد و این تجمع هم ظاهرا برای همین موضوع بود اما چطور می‌شود کسی بیاید سخن بگوید و حوزه علمیه و خدمات علماء و مراجع را زیرسوال ببرد.

آیت‌الله نوری همدانی افزود: حوزه علمیه که در طول تاریخ در مقابل ظلم ماند استکبار ستیز بود حال اینگونه قضاوت بی‌انصافی است. حوزه هیچگاه سکولار نبود و نیست و نخواهد بود. چرا باید کسی را به حوزه بیاورند که از حوزه بی اطلاع باشد.

او برخی شعارهای دست نوشته شده را در این تجمع بسیار ناراحت کننده دانسته و بیان کرد: کسانی که این شعارها را نوشتند خواسته به حق طلاب و علماء را منحرف کردند. علما و مراجع خواستار کمک به مردم هستند.  آیت‌الله نوری همدانی تاکید کرد: بخشی از سخنان سخنران و بعضی از شعارها نادرست و موجب تاسف بود و اجازه نخواهیم داد کسی خدمات مراجع و علمای بزرگ و حوزه علمیه را زیر سوال ببرد و از مسوولان محترم حوزه می‌خواهم که سریعا موضوع پیگیری شود.

 واکنش سپاه و حوزه علمیه

واکنش مقامات حوزه علمیه قم و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به انتقاد این دو مرجع تقلید، اعلام موضع رسمی درباره اتفاقات مراسم مدرسه فیضیه قم بود. آیت‌الله احمد خاتمی عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه اعلام کرد این نهاد درباره حواشی تجمع طلاب در مدرسه فیضیه قم جلسه برگزار می‌کند و موضع‌گیری خواهد داشت. او با بیان اینکه نه قبل و نه بعد از برگزاری در جریان مراسم نبوده، گفت که « شورای عالی حوزه سخنگو دارد و موضع می‌گیرند. ما به صورت پراکنده موضع نخواهیم داشت. ان‌شاالله جلسه داریم و موضع‌گیری خواهیم کرد.»  سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در بیانیه‌ای با محکومیت شدید برخی شعارها و دست نوشته‌ها در این تجمع هرگونه دخالت این نهاد درفرآیند برگزاری مراسم را تکذیب کرد.

در این بیانیه با اشاره به انتساب برخی حواشی تجمع پنج شنبه ۲۵ مرداد ماه ۹۷ طلاب و روحانیون حوزه‌های علمیه در مدرسه فیضیه قم به سپاه، تصریح شده است: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با محکومیت شدید برخی شعارها، دست نوشته‌ها و پلاکاردهای تجمع اعتراضی روحانیون و طلاب در قم، هرگونه دخالت این نهاد درفراخوان، دعوت سخنران و برگزاری این مراسم که بر اساس قرائن و شواهد موجود به صورت خودجوش برپا شده است را تکذیب و اعلام می‌دارد سپاه هیچگونه برنامه‌ای برای حضور کارکنان خود در این مراسم نداشته است.  این بیانیه افزوده است: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همان‌گونه که در بیان فرماندهان و مسوولان ارشد و نیز مواضع رسمی خود اعلام داشته است، با نصب العین قرار دادن منویات و رهنمودهای حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی وفرماندهی کل قوا   امام خامنه‌ای عزیز (مدظله العالی)، حمایت، همکاری و کمک به دولت محترم برای رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را فریضه‌ای غفلت‌ناپذیر دانسته و همه امکانات و ظرفیت‌های خود را در این مسیر مبارک بسیج کرده است.

 پیگیری فراکسیون امید

این در حالی است که در پی این اتفاق، وزارت کشور نیز با پرسش نمایندگان روبرو شده است. روز گذشته چند تن از نمایندگان عضو فراکسیون امید از وزیر کشور خواستند تا درباره اتفاقات رخ داده پاسخگو باشد. محمدرضا تابش نائب رییس فراکسیون امید با اعلام اینکه «سوال از وزیر کشور درباره تجمعات اخیر قم تقدیم هیات رییسه مجلس شده است»، گفت: از وزیر کشور می‌خواهیم در این باره گزارش دهد به ویژه اینکه برخوردی هم با این افراد انجام نشده در حالی که برای دانشجویان، فعالان محیط زیست، کارگران یا وکلا احکامی صادر شده است. این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: « رهبری اخیرا از دولت حمایت کردند و در سخنرانی‌های خود حرکات ساختارشکنانه را محکوم کردند و گفتند حتی اگر این اقدامات از سوی حزب‌اللهی‌ها انجام شود مورد حمایت من نیست.» از وزارت کشور هم روح‌الله جمعه‌ای مشاور وزیر در توضیحی درباره این اتفاق، با اشاره به اینکه « قانون تکلیف صدور مجوز برای برگزاری اینگونه تجمعات در محیط‌های سربسته مانند مساجد و دانشگاه‌ها را بر عهده وزارت کشور نگذاشته است»، گفت که « این تجمع قرار بود ابتدا بیرون از محوطه برگزار شود که وزارت کشور با آن مخالفت کرد و از برگزاری و تداوم آن در بیرون از محوطه جلوگیری شد.»

 

ارسال نظر