عراق توان پرداخت غرامت جنگی به ایران را دارد

۱۳۹۷/۰۵/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۸۸۵
عراق توان پرداخت غرامت جنگی
به ایران را دارد

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه غرامت تعهدی غیرقابل چشم‌پوشی در مناسبات ایران و عراق است، گفت: عراق توان پرداخت غرامت جنگی ایران را دارد. انتظار ما این است که این موضوع اجرایی شود.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت پرداخت غرامت دوران جنگ عراق به ایران براساس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، گفت: غرامت پرونده بازی در مناسبات ایران و عراق است که عراق باید طبق بند ۶ قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت سازمان ملل آن را پرداخت کند. در همین رابطه طرف عراقی هم بطور کامل پرداخت غرامت را رد نکرده است.

او افزود: در این بین یکسری از اختلافات گذشته بین ایران و عراق مانده که معمولا عوامل دخیل بیرونی مانع از رفع برخی اختلافات می‌شود که نتیجه آن ایجاد ضررهایی است. به عبارتی دیگر اگر عراقی‌ها اجازه می‌دادند در طول این مدت فقط اروند رود لایروبی شده و به دنبال ۱۰۴ کیلومتر کشتیرانی صنعتی، تجاری و اقتصادی ایجاد شود می‌توانستند از آن محل غرامت ایران را پرداخت کنند. منتهی کارشکنی‌هایی وجود دارد که هنوز اروندرود لایروبی نشده است.

فلاحت‌پیشه در عین حال گفت: البته عراقی‌ها از لحاظ فروش تولید و فروش نفت از ایران جلوتر هستند و بیشتر می‌فروشند. این یعنی توان پرداخت غرامت ایران را دارند. اکنون غرامت کویت را به دلیل یک الزام بین‌المللی پرداخت می‌کنند. انتظار ما این است که این قطعنامه درباره ایران هم اجرا شود و به تدریج مذاکرات مربوط به غرامت شروع گردد.

 

ارسال نظر