استیضاح زیر آتش افشاگری

۱۳۹۷/۰۵/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۲۵۷
استیضاح زیر آتش افشاگری

گروه ایران|

علی ربیعی که برای سومین بار در یکسال گذشته رودرروی نمایندگان برای ابقا در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تلاش می‌کرد، در اقناع اکثر نمایندگان ناکام ماند تا پس از 5 سال از قطار دولت روحانی پیاده شود. آن هم در استیضاحی که همه‌چیز داشت؛ از توقف و تلاش برای منتفی شدن استیضاح گرفته تا افشاگری‌های دوطرفه نمایندگان  و  ربیعی.

 استیضاح با تاخیر

صبح دیروز که استیضاح ربیعی در دستور قرار گرفت، از استیضاح‌کنندگان خواسته شد به پشت تریبون آمده و از دلایل خود بگویند؛ اما برای دقایقی خبری از 13 نماینده موافق استیضاح نشد تا با اعتراض تعدادی از نمایندگان، احتمال منتفی شدن استیضاح مطرح شود. با بالاگرفتن انتقاد‌ها از طرح استیضاح ربیعی -که برخی آن را بر خلاف آیین نامه می‌دانستند- علی لاریجانی تنفسی 30 دقیقه‌ای داد تا به این چالش پایان دهد؛ یا استیضاح‌کنندگان رای خود را پس بگیرند و ربیعی به وزارت باز گردد یا آنکه آنان به پشت تریبون آمده و از دلایل شان برای استیضاح بگویند. در 30 دقیقه‌ای که نه خبرنگاری در آن حضور داشت نه نمایندگان دولت، تصمیم به ادامه استیضاح و نطق مخالفان و موافقان گرفته شد. نطق‌هایی که یکی از دیگری آتشین‌تر بود.

 ادعای رشوه 500 میلیونی

علی رستمیان اولین نماینده موافق استیضاح بود که پشت تریبون آمد. او که می‌گفت از سوی کمیسیون اجتماعی برای تحقیق درباره کمک‌های بهزیستی و کمیته امداد مامور شده است، مدعی شد رییس سازمان بهزیستی با واسطه به او پیشنهاد رشوه داده و وقتی این را به ربیعی منتقل کرده، وزیر کار بی‌اعتنا از آن عبور کرده است. رستمیان گفت: در استان لرستان مسائل و مشکلاتی را در خصوص بهزیستی مشاهده کردم و وقتی به اسناد و مدارک رسیدم آقای بندپی به استان‌هایی که به صورت پایلوت بنده باید رسیدگی می‌کردم دستور دادند بنده را راه ندهند. او افزود: یک سر نخ برای من در اینجا ایجاد شد. توسط یکی از فرستاده‌های آقای بندپی به بنده گفتند ۵۰۰ میلیون تومان به شما می‌دهیم تا دهنم قرص باشد و حرفی از وضعیت استان نزنم، به بنده گفتند ۲۰ میلیون تومان را به خیریه بده و ۴۸۰ میلیون تومان را خودت بردار تا به اسم خیریه باشد. زمانی که به این سر نخ پی بردم به استان لرستان رفتم خیریه‌هایی که کمک‌های زیادی گرفته بودند رسیدگی کردم و به رییس مجلس نیز کتبا گزارش دادم و به معاون وزیر اطلاعات نیز گزارش دادم.

 ثروت اندوزی فرصت طلب ها

اما این تنها آغاز حملات به ربیعی نبود. محمود نگهبان سلامی دیگر نماینده موافق استیضاح که پشت تریبون آمد، ربیعی را به به‌کارگیری افراد فرصت طلب و بازنشسته‌ای متهم کرد که به واسطه زیرمجموعه‌های اقتصادی وزارت کار به ثروت اندوزی مشغول هستند. سلامی با اشاره به تبدیل بنگاه‌های تامین اجتماعی به بخش خصوصی گفت: خصوصی سازی باید به معنای واقعی عملیاتی شود نمایندگان مجلس حق دارند به پول کارگرانی که در اختیار شما است حساس باشند. توسعه بنگاه‌های اقتصادی باید همراه با سرازیر شدن سودهای کلان به دهک‌های پایین جامعه باشد. نگهبان سلامی ادامه داد: امروز با عملکرد نادرست جنابعالی آسیب‌های اجتماعی نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش هم پیدا کرده است؛ ضمن اینکه آمار طلاق و بزهکاری نیز گویای این واقعیت است. او افزود: در مورد تعاونی‌ها هم متاسفانه مدیریت شما باعث شده سقف تعاونی‌ها در اقتصاد کاهش یابد و در دوره وزارت جنابعالی 30 درصد تعاونی‌ها تعطیل شود. در واقع استمرار وزارت شما باعث شده تا تعاونی‌ها حذف شوند و امروز در چنین وضعی قرار‌گیریم.

 ادعای حمایت دولت از استیضاح ربیعی

در این بین یکی از نمایندگان از لابی وزیر کار در مجلس سخن گفت و در عین حال مدعی شد دولت قصد حفظ ربیعی را نداشته؛ اما با عدم برکناری او تلاش کرده هزینه کنار گذاشتن وزیر کار را به گردن مجلس بیندازد. حسین مقصودی نماینده سبزوار مدعی شد که با حسینعلی امیری معاون رییس‌جمهور صحبت کرده و از او پرسیده بین کرباسیان و ربیعی چه کند؛ امیری هم به او گفته که «از کرباسیان دفاع کنید و ربیعی را خود می‌دانید.» این ادعای مقصودی با واکنش امیری مواجه شد و او در نامه‌ای به رییس مجلس این ادعا را تکذیب کرد. با این حال، مقصودی در ادامه نطق خود با متهم کردن ربیعی به لابی‌گری گفت: امروز نمایندگان می‌گویند وزیر اقتصاد در اولویت است اما سوال من این است مگر وزارت کار، وزارت اقتصاد نیست؟ این چارت سازمانی وزارت کار است. در بانک توسعه و تعاون یک و نیم میلیارد دلار از ذخیره این مملکت پول برداشت شد. آقای ربیعی جواب مردم و جواب مقام معظم رهبری را چه می‌خواهید بدهید. بانک توسعه و تعاون اقتصادی نیست؟ موسسه کار و تامین اجتماعی، شستا، سازمان بیمه روستاییان، صندوق سرمایه‌گذاری و تعاون اقتصادی نیست؟

 تغییر ربیعی، گام دیگر در تغییر تیم اقتصادی دولت

یکی دیگر از نمایندگان مجلس نیز استیضاح ربیعی را در راستای خواسته مجلس برای تغییر تیم اقتصادی دولت عنوان کرد. امیر خجسته که در موافقت با استیضاح ربیعی سخنرانی می‌کرد، طعنه‌ای به او زد و گفت اگر این میزان توان که برای خنثی کردن استیضاح گذاشتید و وعده و وعید دادید اگر در حوزه کار توان گذاشته بودید الان به نتیجه مطلوب رسیده بودیم: «یکی از دوستان گفتند که وعده و وعید دادند، این وعده و وعید غلط و حرام است. اتفاق امروز در خصوص استیضاح برای ما حجت شد که همه آگاه باشیم که استیضاح حق مجلس است.»

 دفاع از خود با صدای گرفته

با پایان نطق موافقان استیضاح که در آن بیشتر بر لابی‌گری وزیر کار در مجلس برای مقابله با استیضاح و ناتوانی زیرمجموعه‌های اقتصادی این وزارت خانه تاکید شد، ربیعی به پشت تریبون رفت تا به سوال‌ها پاسخ دهد.

وزیر کار که هر از گاهی صدایش می‌گرفت، با بیان اینکه در کمتر از یک سال برای سومین بار است که به مجلس می‌آیم در پاسخ به نمایندگان استیضاح‌کننده گفت: آثار رفتار ترامپ ناجوانمرد و یغماگر را در کشور و برخی ناآرامی‌ها را در کشور داریم اما متصل کردن این مساله به حیثیت یک فرد و به حیثیت مجلس درست است؟ اگر با رفتن بنده فقر کمتر شد و شرایط اقتصادی درست می‌شود، به گوشه‌ای از کشور می‌روم و کار خودم را انجام می‌دهم. منصفانه این است که آمار و ارقامی علیه بنده بیان می‌کردید که متاسفانه هیچ یک از استیضاح کنندگان اینچنین صحبت نکردند. یکی از آنان گفت چرا مجلس تنها وزیری که پاسخگوست را استیضاح می‌کند؟

ربیعی گفت: به بیش از ۹۰ درصد سوالات استیضاح که چهار ماه قبل مطرح شد، پاسخ داده‌ام. نمی‌دانم در این چهار ماه اتفاقی افتاد که بنده نتوانستم از آن شرایط برای بهبود وضعیت استفاده کنم؟ اولین وزیری بودم که در دولت آژیر کشیدم و طرح و لایحه دادم.

او افزود: در این چهار سال مثل سربازهای گمنام با چراغ خاموش اقداماتی انجام دادم. از تجمع کارگران و بازنشستگان مقابل مجلس سخن گفتید اما نگفتید که ما برای آنان چه اقداماتی انجام دادیم که دیگر مقابل مجلس تجمع نمی‌کنند. آیا بنده روش پلکانی (حقوق) را ابداع نکردم و فاصله 500 – 400 هزار تومانی را به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان افزایش ندادم؟

ربیعی گفت: آیا اجرای اقتصاد مقاومتی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است؟ اما بنده برای اجرایی شدن آنها اقدامات متعددی انجام دادم. امروز چه شاخصی از عملکرد ضعیف بنده ارایه کردید؟ بیشترین سفر استانی را دارم، هفته‌ای سه شب در محل کارم خوابیدم. ۱۲۰۰ کیلومتر سفر استانی رفتم. ناتوانی وزارتخانه را با کدام شاخص بیان کردید؟

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره اینکه چرا بخش تعاون به سهم ۲۵ درصدی نرسیده یک بار توضیح دادم و اتاق‌های تعاون بیانیه داد. تعاونی‌های مرده را غربال کردم و برخی از آنها را جان دادم. چند بانک و صندوق را در هم آمیختم تا بنیه مالی تعاونی‌ها تقویت شود. همه ارکان نظام باید درباره چرایی ایجاد نابسامانی‌های کشور جوابگو باشند. باید با هم کار کنیم و تصمیم بگیریم تا حقوق کارگران افزایش یابد. وام‌های ارزان را دنبال کردم. بیش از همه سفره خالی را درک می‌کنم. اما شما می‌گویید «باز گریه» کرد.

ربیعی در ادامه تصریح کرد: سوال دیگری که مطرح شده است این است که چرا مقام وزارت به وعده‌ها عمل نمی‌کند. در تامین اجتماعی در همین ۵ سال اخیر در برخی از استان‌ها به اندازه ۴۰ سال تخت و درمانگاه اضافه کردیم. شستا را من نساختم بلکه بنگاه‌ها را به من تحویل دادند. بنگاه‌ها را به زور به صندوق‌ها دادند. اما از روزی که آمدم سعی کردم گسترش درمان در تامین اجتماعی که در حوزه من بوده است را به بهترین شکل انجام دهم و به مناطق محروم بروم.

او خاطرنشان کرد: اگر منابع من بیشتر شود قطعا می‌توانم اقدامات بیشتری انجام دهم. بعضی می‌گویند که چرا تعداد ۲۸ هزار تا به ۸۰ هزار تا رسیده است؟ بنده باید بگویم که به بالای صد هزار رسیده است و دلیل آن این نیست که هزینه‌های پرسنلی ما افزایش پیدا کرده است بلکه تعداد بازنشستگان است که افزایش یافته است. ظرف ۴ سال یک و نیم میلیون به بازنشستگان اضافه شده است. دوران بحران صندوق‌ها رسیده است. بنده اتفاقا تدبیری اندیشیده‌ام و بنا دارم تامین اجتماعی را به سمتی ببرم که نسل‌های آینده با مشکل روبرو نشوند. بالا رفتن این عدد دلیل علمی دارد.ربیعی پس از این اظهارات، ادامه نطق خود را به پایان سخنرانی موافقان و مخالفان استیضاح موکول کرد.

 دفاع جدی پزشکیان از وزیر

 در ادامه مسعود پزشکیان در مقام دفاع از وزیر کار برآمد و آن دسته از نمایندگان که ربیعی را به لابی‌گری برای ساکت کردن نماینده‌ها متهم می‌کردند، به انصاف دعوت کرد. او گفت: اینکه بگویند نمایندگان لابی کرده و پول گرفتند، بی‌احترامی و بی‌انصافی است. ما می‌خواهیم چه کسی را زیر سوال ببریم؟ بنده به عملکرد آقای ربیعی رای مثبت می‌دهم اما این چه جوی است راه افتاده که اگر کسی به استیضاح رای ندهد حیثیت مجلس از بین می‌رود. اگر ما تحت جو و بر اساس فشار رای دهیم آن وقت است که حیثیت مجلس از بین می‌رود. باید بر اساس حق و نه جوسازی و زدن انگ، تهمت و افتراء رای داد.

این عضو فراکسیون امید، گفت: کدام نماینده پول گرفته که به استیضاح رای ندهد؟ اگر این موضوع ثابت شود باید آن نماینده از مجلس اخراج شود. اینگونه حرف زدن‌ها انصاف نیست. نماینده‌ای پول نگرفته و باج نداده است که به ربیعی رای دهد. اگر پول گرفته بودیم خفه می‌شدیم و هیچ حرفی نمی‌زدیم. بنده هیچ گاه دنبال پول، دنیا و قدرت نبوده‌ام.

عبدالحمید خدری هم با دفاع از ربیعی، اعلام وصول استیضاح ربیعی را غیرقانونی دانست. به اعتقاد خدری پاسخ لاریجانی به تذکر او درباره غیرقانونی بودن استیضاح وزیرکار، قانع‌کننده نبوده و استیضاح خلاف قانون است. او با بیان اینکه هیات رییسه به سوگندی که یاد کرد عمل نکرده است از آنها خواست برای نقض این سوگند کفاره پرداخت کنند!

 نطق پرحاشیه

اما پرحاشیه‌ترین نطق را محمدرضا پورابراهیمی داشت. او با حمله به مسعود پزشکیان نماینده موافق ربیعی، تلویحا دلیل حمایت نائب رییس مجلس را اشتغال فرزند او در پتروشیمی زیرمجموعه وزارت کار دانست. او ضمن انتقاد از مدیریت ربیعی در بخشی از نطق خود با خطاب قرار دادن پزشکیان گفت: آقای پزشکیان شما تقوا را رعایت کردید؟ آیا شما مطمئنید در این وزارتخانه تخلفی روی نداده است؟ وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه پرونده عریض و طویل اطرافیان ربیعی و مشکلات اقتصادی زیادی ناشی از این مساله را بررسی کنند و به مردم گزارش دهند. او افزود: «آقای پزشکیان، زهرا پزشکیان مسوول فاینانس پتروشیمی جم چه نسبتی با شما دارد؟»

 افشاگری ربیعی

ادعاهای پورابراهیمی با نطق تند ربیعی همراه شد. او در بخش دوم سخنرانی خود با اشاره به اتهاماتی که به او وارد کردند، خطاب به پورابراهیمی گفت: آقای پورابراهیمی، آقای کهنوجی را شما می‌شناسید. رزومه ایشان دست من چکار می‌کند؟ اگر ایشان مدیرعامل مس می‌شد مشکل شما اینچنین با من ادامه پیدا می‌کرد؟ لطفا توجه کنید که این نامه از سوی اطلاعات نیروی انتظامی نوشته شده است. آقای پورابراهیمی این نامه را که بنده ننوشته‌ام. آقای پورابراهیمی هر نشستی که در هیات مدیره استان داریم شما من را بیچاره می‌کنید و در استان شبکه می‌چینید. وزیر کار درباره اتهام پورابراهیمی به پزشکیان نیز توضیح داد: دختر آقای پزشکیان قبل از بنده در آنجا پروژه داشته است. ربطی به دوره بنده نداشته است. شما یک دختر مسلمان مومن شاگرد اول فوق‌ لیسانس را که قبل از دولت من در آنجا پروژه داشته و در آنجا کار می‌کرده زیرسوال می‌برید. اینگونه نکنید. ربیعی در ادامه بیان کرد: رییس بهزیستی سبزوار یک خانم برجسته است اما به من فشار می‌آوردند که یا این فرد را بردار یا شما را استیضاح می‌کنیم. در اتاق من در جلوی چشم من بدون اینکه ترسی از من داشته باشند در چشم من نگاه می‌کنند و می‌گویند سالی 500 – 400 میلیون تومان به حساب فرد مورد نظر واریز کن و به هر کسی که من می‌گویم بده. ربیعی در ادامه تاکید کرد: ما اگر امروز از بحرانی که ترامپ برایمان ایجاد کرده بخواهیم عبور کنیم تنها با تقویت یکدیگر می‌توانیم این کار را انجام دهیم. زدن دولت استیضاح و انداختن مشکلی از مردم حل نمی‌کند. اتفاقا نزدیک‌ترین وزارتخانه‌ای که ارتباطی با مردم دارد و مردم نیز به آن اعتماد دارند وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. او در پایان با بیان اینکه من چه وزیر باشم و چه وزیر نباشم هرچه در توان دارم برای حل مشکلات مردم خواهم گذاشت و روز و شب نمی‌شناسم؛ گفت که اگر هم نمایندگان به او رای ندهند دست آنها را می‌بوسد و به یک کار اجتماعی می‌پردازد.  در آخر هم نمایندگان مجلس با ۱۲۹ رای موافق و ۱۱۱ رای مخالف به کار علی ربیعی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پایان دادند تا او پس از فرجی دانا وزیر اسبق علوم، دومین وزیری باشد که در دولت روحانی استیضاح می‌شود.

 

ارسال نظر