امیر کویت به تهران می‌آید

۱۳۹۷/۰۵/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۱۷۸
امیر کویت به تهران می‌آید

گروه ایران|

سفیر ایران در کویت دیروز از دعوت امیر کویت برای سفر به تهران خبر داد. دعوتی که با توجه به اظهارنظر اخیر رییس‌جمهوری کشورمان مبنی بر در پیش گرفتن راهبرد بهبود مناسبات ارتباطی با کشورهای حاشیه خلیج فارس از اهمیت مضاعفی برخوردار است و می‌توان آن را کلید بهبود شاخص‌های ارتباطی ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس قلمداد کرد.  روابط کویت و ایران از سال‌های قبل همواره نشاط و پویایی داشت زیرا علاوه بر تجارت در بنادر کویت، خرمشهر، بوشهر و بندرعباس، شاهد مهاجرت ایرانیان به کویت و بالعکس بودیم. مهاجرت‌هایی که نوع خاصی از مشارکت اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و... را میان دو کشور به وجود آورد و دریچه‌های تازه‌ای را برای عمق بخشیدن به روابط دو کشور ایجاد کرد؛ بعد از استقلال حکومت کویت در سال 1961 میلادی، روابط کویت و ایران پیشرفت چشمگیری داشت و ایران در این سال حکومت کویت را به رسمیت شناخت، در سال 1962 سفارت ایران در کویت افتتاح شد.  به گزارش تعادل؛ این فرآیند ارتباطی هرچند بعد از حمله صدام به کویت در سال‌های ابتدایی دهه 90 میلادی و مخالفت ایران با هجوم لشگر بعثی به کویت به اوج خود رسید؛ اما در ادامه به دلیل کارشکنی‌های عربستان و دمیدن در آتش ایران هراسی دچار فراز و نشیب‌هایی شد که روابط دو کشور را به خلأ روبه رو ساخت. با عبور از این دوران پر فراز و نشیب به نظر می‌رسد که افزایش دیدارهای دیپلماتیک دو کشور می‌تواند الگویی برای بهبود مراودات ارتباطی ایران با سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس باشد؛ ضمن اینکه وزن تاثیرگذار دیپلماسی ایرانی برای پشت سر گذاشتن چالش‌ها را پیش روی افکار عمومی بین‌المللی مشخص می‌کند.

علیرضا عنایتی در مصاحبه با روزنامه القبس چاپ کویت گفت: از شیخ صباح‌الاحمد جابرالصباح برای مشارکت در سومین دور اجلاس گفت‌وگوی همکاری‌های آسیایی که قرار است 13 تا 15 اکتبر (21 تا 23 مهر) در تهران برگزار شود دعوت کرده است. او افزود: روابط سیاسی و اقتصادی میان ایران و کویت بطور عادی دنبال می‌شود و مسوولان دو کشور با یکدیگر در حوزه‌های مختلف مشورت دارند. همچنین تهران و کویت روابط متقابل و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دارند.

عنایتی درباره تهدید مقام‌های ایرانی به بستن تنگه هرمز در صورت افزایش فشارهای امریکا و اعمال تحریم و جلوگیری از صادرات نفت تصریح کرد: حسن روحانی رییس‌جمهور ایران این موضوع را رد کرده و گفته است ما در حال یافتن راهی برای برقراری ثبات و امنیت در منطقه هستیم و من نیز می‌گویم کسانی که هزاران کیلومتر دورتر از منطقه ما هستند نباید منطقه را به آشوب بکشانند و باید منطقه ما را ترک کنند.

 روابط دو کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، دولت کویت با اعزام شیخ صباح الاحمد الصباح وزیر خارجه وقت این کشور (امیر فعلی) به تهران جهت دیدار با حضرت امام خمینی (ره)، ضمن استقبال از سقوط رژیم شاه، تشکیل دولت جدید در ایران را تبریک گفته و به رسمیت شناخت. با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در شهریور ماه 1359، دولت کویت در راستای حمایت سیاسی از رژیم عراق، سفیر خود از تهران را فرا خواند و دولت ایران نیز با اتمام دوره ماموریت اولین سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت در سال 1362، روابط دیپلماتیک خود با این کشور را به سطح کاردار تنزل داد.

 اشغال کویت توسط عراق

در تاریخ 2 اوت 1990 کویت به اشغال عراق در آمد و پس از آن جمهوری اسلامی ایران با اتخاذ یک موضع دوستانه و خیرخواهانه در همان ساعات اولیه و پیش از کشورهای عربی و اسلامی منطقه، این اقدام را محکوم کرد و در طول دوره اشغال این کشور نیز میزبان ده‌ها هزار کویتی که در نتیجه تجاوز ارتش صدام، کشورشان را ترک کرده بودند، شد. در پایان اشغال در سال 1991میلادی نیز متخصصان ایرانی بنا به درخواست دولت کویت، نقش موثری در خاموش کردن چاه‌های مشتعل نفت این کشور ایفاء کردند اما موضع‌گیری اصولی و دوستانه جمهوری اسلامی ایران در دوران اشغال کویت، زمینه‌های گسترش مناسبات دو کشور را فراهم ساخت و در پی معرفی سفرای جدید دو کشور، سطح روابط سیاسی فیمابین ارتقاء یافت .

با وجود فراز و نشیب‌هایی در روابط دو کشور در طول سال‌های گذشته، در مجموع مناسبات و همکاری‌های دو جانبه در ابعاد گوناگون، از روند مطلوبی برخوردار بوده و هیات‌های متعددی در سطوح مختلف میان دو کشور مبادله شده و اسناد متعددی حدود 61 سند نیز در زمینه‌های مختلف همکاری بین دو کشور به امضاء رسیده است البته بیش از 100 سفر از سوی مقامات دو کشور به تهران و کویت انجام شده است .

دو کشور در چارچوب سازمان‌ها، محافل و مجامع منطقه‌ای و بین‌المللی مانند سازمان ملل متحد، عدم تعهد و کنفرانس اسلامی نیز تشریک مساعی و همکاری خوبی با یکدیگر داشته و معمولا از مواضع و پیشنهادهای طرف مقابل حمایت می‌کنند.

 اولین دیدار روحانی با امیر کویت

اواخر سال93 بود که روحانی در دیدار با امیر کویت اعلام کرد: ظرفیت‌های فراوانی در مسیر توسعه روابط اقتصادی میان دو کشور وجود دارد اما متاسفانه در حال حاضر سطح روابط اقتصادی ایران و کویت در شأن دو ملت بزرگ و همسایه نیست.

رییس‌جمهور کشورمان توسعه روابط دو ملت با یکدیگر و گسترش گردشگری میان ایران و کویت را از جمله موارد مهم در روابط دو کشور دانست، گفت: باید تسهیلات لازم برای سفر و دیدار مردم دو کشور با یکدیگر و ارتقای روابط فرهنگی ایران و کویت فراهم شود. همچنین امیر کویت با تاکید بر ضرورت توسعه و تقویت روابط دو کشور به ویژه در زمینه همکاری‌های اقتصادی، توسعه مناسبات ایران و کویت را نیازمند برنامه‌ریزی مشخص و تعامل مسوولان دو کشور دانست و تصریح کرد: هیچ تردیدی نسبت به گسترش همکاری‌ها میان ایران و کویت وجود ندارد.

 

 

ارسال نظر