برخی حقایق را برای مردم بازگو خواهم کرد

۱۳۹۷/۰۵/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۰۱۱
برخی حقایق را برای مردم بازگو خواهم کرد

«برای بیان حقایق به مجلس می‌آیم.»  این عباراتی است که عصر دیروز به نقل از رییس‌جمهوری حول و حوش عصر ابتدا روی خروجی پایگاه اطلاع‌رسانی دولت قرار گرفت و بلافاصله پس از آن روی خروجی اکثر خبرگزاری‌ها نشست تا بررسی تحلیلی ابعاد و زوایای گوناگون حضور رییس‌جمهوری در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی آغاز شود. عباراتی که نشان می‌دهد رییس‌جمهوری نه تنها حضور در جمع نمایندگان را «تابو»و«خط قرمز»نمی داند بلکه این حضور را فرصتی برای ایجاد ارتباط معقو ل با نمایندگان می‌داند و قصد دارد از آن نهایت بهره‌برداری را انجام دهد.

هرچند طی سال‌های گذشته، همواره فرآیند سوال از رییس‌جمهور در ساختار سیاسی و عمومی کشورمان تابو محسوب می‌شد، اما نحوه رفتار محمود احمدی‌نژاد در زمان دولت‌های نهم و دهم نمایندگان مجلس نهم را به این نتیجه رساند که برای مهار حاشیه‌سازی‌های محمود احمدی‌نژاد چاره‌ای جز کشاندن او به راهروهای بهارستان و قرار گرفتن وی در معرض پرسش‌های نمایندگان وجود ندارد؛ این فرآیند در زمان دولت تدبیر و امید نیز به گونه‌ای دیگر تکرار شد؛ نمایندگان جبهه پایداری که جمعیتی حداکثر 60نفری را شامل می‌شدند از همان سال‌های ابتدایی حضور روحانی در راس هرم اجرایی کشور تلاش دامنه داری را آغاز کردند تا پای روحانی را نیز به مجلس بکشانند؛ تلاش‌هایی که به دلیل موضوعیت نداشتن و جناحی بودن با پاسخ منفی اکثر نمایندگان مواجه می‌شد تا تلاش‌های تندروهای مجلس بیشتر به آب در هاون کوبیدن شبیه باشد تا واقعیتی که بتوان روی آن حساب جدی باز کرد؛ اما نوسانات اخیر در حوزه ارز و طلا و افزایش دامنه گرانی‌ها تعداد بیشتری از نمایندگان را مجاب کرد که در غیاب وزرای پاسخگو؛ شخص رییس‌جمهوری را برای پاسخگویی به مجلس فرا بخوانند؛ اما به نظر می‌رسد تیم مشاوران رییس‌جمهوری تلاش می‌کنند تا تابوی حضور رییس‌جمهوری در مجلس را به فرصتی برای گفت‌وگو و استدلال بدل کنند و از طریق تریبون مجلس صدای خود را به گوش ایرانیان برسانند.

 

 سوال از روحانی  روی میز خبرنگاران

رییس‌جمهور در نامه‌ای به علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه «سوال تعدادی از نمایندگان، در چارچوب قانون اساسی و زمان و شرایط مناسب مطرح نشده است»، تاکید کرد: اما برای جلوگیری از هر نوع اختلاف بین قوا و احترام به مجلس شورای اسلامی، در فرصت مقرر به مجلس خواهم آمد. به گزارش پاد، متن کامل نامه حسن روحانی به علی لاریجانی به شرح ذیل است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم؛ جناب آقای دکتر لاریجانی؛ ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

سلام علیکم

احتراماً؛ درست در سالروز تحلیف رییس‌جمهوری دوره دوازدهم، سوال تعدادی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی واصل گردید. بی تردید سوال از رییس‌جمهور کشور با مراعات حداقل دو نکته می‌تواند مبارک باشد؛ اولاً در چارچوب قانون اساسی باشد، ثانیاً در زمان و شرایط مناسب کشور اقدام شده باشد، که متاسفانه هیچکدام از این دو حاصل نشده است. اما برای جلوگیری از هر نوع اختلاف بین قوا و احترام به مجلس شورای اسلامی ان‌شا‌الله در فرصت مقرر به مجلس خواهم آمد و به سوالات پاسخ خواهم داد. البته این امر می‌تواند فرصت خوبی باشد تا برخی از حقایق را برای مردم عزیز کشورم بازگو نمایم که آنها صاحب واقعی کشورند و مشروعیت من و شما نیز از آرای  آنها  است.

 روحانی  تریبون مجلس را انتخاب کرد

بلافاصله پس از انتشار نامه رییس‌جمهوری خطاب به رییس مجلس، دامنه وسیعی از ارزیابی‌های تحلیلی در خصوص تصویرسازی از حضور روحانی در مجلس به راه افتاد؛ عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت یکی از این چهره‌ها بود که حضور رییس‌جمهوری در مجلس را فرصت مناسبی برای درمیان گذاشتن موانع و چالش‌های پیش روی دولت با مردم دانست و از این حضور دفاع کرد.

سعید شریعتی در گفت‌وگو با ایرنا، گفت: رییس‌جمهوری هم در دور قبل و هم در دولت دوازدهم به صورت مکرر از عوامل و موانعی صحبت کرد که مانع تحقق برنامه‌ها و اجراهای تعهدات دولت بوده است. این انتقادات در زمینه برجام و موانع داخلی اجرای آن، حتی صریح‌تر بوده و متوجه قوای دیگر هم شده است. او از جریانات و گروه‌هایی که خارج از دولت به صورت موازی و پنهان علیه دولت اقدام به کارشکنی کردند، سخن گفت. بر اساس همین رفتارها انتظاری از دولت و شخص رییس‌جمهوری در افکار عمومی و میان حامیان او به وجود آمد که رییس دولت با صراحت بیشتری این موانع را معرفی و برنامه‌های دولت را از موضع اقتدار برای حذف این موانع طلب کند.  این فعال سیاسی درباره سوال مجلس از رییس‌جمهوری و استقبال«حسن روحانی» از طرح پرسش گفت: اگر رییس‌جمهوری از این فرصتی که مجلس در اختیار او قرار داده استفاده کند و صریح و شفاف با مردم از تریبون خانه ملت سخن بگوید و این موانع را چه در داخل و چه در خارج روشن کند می‌تواند در موازنه قوا در کشور و در جلب و اعتماد دوباره افکارعمومی به دولت موثر باشد.

شریعتی درباره انتقاد رییس‌جمهوری از رویه طی شده برای طرح سوال گفت: اگر رییس‌جمهوری به عنوان مجری قانون اساسی نسبت به رویه طی شده در طرح سوال از رییس‌جمهوری، انتقادی دارند، می‌تواند در پی بررسی حقوقی ایشان و همکارانشان از چنین طرح سوالی به وجود آمده باشد و مستدلی برای این موضوع در دست دارند. اما من مستقل از نحوه طرح سوال و ضرورت آن، این سوال را فرصتی برای طرح موانع و مشکلات کشور و گفت‌وگوی رییس‌جمهوری با مردم می‌دانم.

این فعال سیاسی ادامه داد: رییس‌جمهوری و دولت قرار است طی روزهای آینده هم در مجلس حضور یابند و هم بسته ارزی و اقتصادی را به مردم ارایه دهند؛ بنابراین سکوت دولت چندان هم ادامه‌دارنبود. بسته‌ای که به گفته معاون اول دولت از سوی سران هر سه قوه هم مورد تایید قرار گرفته می‌تواند به نوعی اعلام موضع رییس‌جمهوری و دولت درباره مشکلات اقتصادی کشور هم تعبیر شود.

 

ارسال نظر