مذاکره با واشنگتن فعلا نه

۱۳۹۷/۰۵/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۶۲۹
مذاکره با واشنگتن فعلا نه

گروه ایران|

چندی پیش، زمانی که محمد جواد ظریف در سفری پیش بینی نشده به عمان رفت، برخی از میانجیگری دوباره این کشور میان ایران و امریکا سخن گفتند. این خبر کم جان بود که چند روز پیش یوسف بن علوی وزیر امور خارجه عمان به امریکا رفت تا یک روزنامه عرب زبان چاپ لندن، در گزارشی تکرار تاریخ را یادآور شود؛ اینکه این‌بار هم عمان واسطه رفع مناقشات میان تهران و واشنگتن می‌شود. سخنگوی وزارت خارجه ایران در عین حال که این خبر را تکذیب نمی‌کند؛ اما می‌گوید که سیاست فعلی امریکا راهی برای مذاکره باز نگذاشته است. روز گذشته در نشست خبری هفتگی بهرام قاسمی، نخستین سوالی که پیش روی او قرار گرفت، تنش‌های لفظی ایران و امریکا و برخی ادعاها مبنی بر مذاکره دو کشور بود که او در پاسخ به این سوال گفت: بحث برجام کاملا روشن است، موضوعاتی توسط امریکا و برخی کشورها درباره سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران مطرح شده اما این مسائل ارتباطی با توافق هسته‌یی ندارد. وی یادآور شد: ممکن است بخش‌هایی در امریکا آرزوهایی را مطرح کنند ولی با توجه به شرایط موجود از جمله خروج این کشور از برجام، اقدامات خصمانه و تلاش برای فشار اقتصادی بر ملت ایران و اعمال تحریم‌ها شرایطی برای مذاکره وجود ندارد. سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه فاصله طولانی تا مراحلی که مطرح می‌شود، وجود دارد، گفت: با این امریکا و این سیاست‌ها قطعا امکان گفت‌وگو و تعامل وجود نخواهد داشت و دولت این کشور نشان داده که غیر قابل اعتماد است. قاسمی همچنین در پاسخ به سوالی درباره سفر یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان به واشنگتن و امکان میانجیگری وی بین ایران و امریکا اظهار داشت: از محتوای مذاکرات و اهداف سفر این مقام عمانی اطلاعی ندارم. وی افزود: روابط ایران با عمان روابط مستمر و خوبی است و در تماس دایم هستیم؛ هفته‌های گذشته هم وزیر امور خارجه به این کشور سفر کرد اما نباید دنبال پیوست دادن این سفرها به یکدیگر باشیم.

  ترامپ قابل اطمینان نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کارشناسان معتقدند با توجه به سابقه شکایت ایران از امریکا به لاهه، این دادگاه ضمانت اجرایی ندارد و شکایت بی‌نتیجه خواهد ماند، گفت: ایران برای احقاق حقوق خود و نشان دادن تعهدات و ماندن در تعهدات با توجه به خروج غیرقانونی امریکا از برجام از این ساز و کار و دیگر روش‌ها استفاده می‌کند.

قاسمی افزود: شکایت ایران در دادگاه لاهه اعلام وصول شده و در شهریور ماه توسط دادگاه جلسه استماع برگزار می‌شود و باید دید مسیر حقوقی را چگونه طی می‌کند. وی ادامه داد: باید صبور بود و این اقدام بهتر از سکوت و عدم هرگونه اقدامی است و امیدواریم به نتایج مطلوبی برسد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به اینکه چرا ترامپ می‌گوید ایران دیگر آن کشور سابق نیست و مطمئن است مقامات ایرانی برای توافق تماس می‌گیرند، گفت: این سوال را از ترامپ بپرسید، هر بامداد که بیدار می‌شود با تصور اینکه با حضور خود در کاخ سفید جهان از نو متولد می‌شود، اظهارات جدیدی دارد.

قاسمی تصریح کرد: ترامپ خیلی قابل اطمینان نیست و شاید وی در اطراف خود تغییراتی می‌بیند که آن را به همه جهان تسری می‌دهد.

وی در پاسخ به این سوال که سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارحه گفت که مهلت اروپا برای پیشنهادات ارائه شده 15 مرداد است و با توجه به اینکه یک هفته به این مهلت باقی مانده، مذاکرات در چه وضعیتی است، گفت: تماس‌های دایم بین ایران و طرف‌های اروپایی ادامه دارد و خوشبینی‌هایی نیز وجود دارد و در کلیات علامت مثبتی دیده می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: گام‌های رو به جلو برداشته شده است و جزییاتی باقی مانده که دنبال می‌شود، امیدواریم به شرایط نسبتا مطلوب در زمان مقتضی برسیم و بتوانیم در یک دور جدید از همکاری‌ها و روابط با اتحادیه اروپا گام‌های بلندتری را‌برداریم. قاسمی در پاسخ به اینکه برخی نمایندگان اظهار داشتند که با توجه به ایجاد معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه باید این معاونت در زمینه قاچاق کالا در مناطق آزاد تجاری اقداماتی را انجام دهد، گفت: این معاونت برای ایجاد ارتباط، هماهنگی و تسهیلات بین سازمان‌های اقتصادی و بنگاه‌های خصوصی دولتی داخل با خارج از کشور است و قرار نیست وظیفه تصدی‌گری را بر عهده بگیرد. وی ادامه داد: این مساله در حیطه دیگر سازمان‌ها است و ربطی به وزارت خارجه ندارد ولی اگر بتوانیم به عنوان عنصری به این مساله کمک کنیم، ورود و تسهیلات لازم را فراهم می‌کنیم. سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به اینکه اخیرا نماینده ویژه رییس‌جمهوری فرانسه با جابری انصاری دستیار ارشد وزیر خارجه در امور ویژه سیاسی ملاقاتی کرد، آیا فرانسه می‌تواند در زمینه حل بحران سوریه کمک کند، گفت: سفیر فرانسه در تهران ماموریتش پایان یافته و اخیرا به عنوان نماینده ویژه رییس‌جمهوری فرانسه در موضوع سوریه انتخاب شده است. قاسمی خاطرنشان کرد: وی در حال انجام دیدارهای خداحافظی با مقامات ایران است و تصور می‌کنم این موضوع در مورد دیدار سفیر فعلی فرانسه در ایران است که با توجه به نقش جابری انصاری در موضوع سوریه این ملاقات انجام شد.

  استفاده از واژه ناتوی عربی برای بهره‌برداری‌های خاص است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به سوالی درباره احیای طرح ناتوی عربی از سوی رییس‌جمهوری امریکا اظهارداشت: این موضوع بحث جدیدی نیست و در گذشته هم برخی اندیشکده‌ها و نهادها آن را مطرح کردند اما امروز این موضوع با صدای بلندتری مطرح می‌شود. قاسمی خاطرنشان کرد: ناتو با توجه به وضعیت زمانی و برخی ضرورت‌ها و ظرفیت‌ها تشکیل شد اما با مسائلی که در حوزه کشورهای عربی به عنوان واقعیات روشن وجود دارد، استفاده از چنین واژه‌یی اشتباه است و نمی‌توان شباهتی بین این مجموعه با کشورهای پیمان آتلانتیک شمالی برقرار کرد. وی ادامه داد: آنچه در روابط بین‌العربی دیده‌ایم، شرایط موجود، عدم انسجام و فاصله‌یی که بین این کشورها وجود دارد، باید به این موضوع بیشتر در حد شعار توجه کرد. اگر چه ترامپ در دوران ریاست‌جمهوری خود نشان داده که تلاش می‌کند به دلیل ضعف کشورهای عربی و اسلامی از درآمدهای نفتی این کشورها به نفع خود استفاده کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: بنابراین نمی‌توان برای تحقق چنین سازمان یا پیمانی اظهار خوشبینی کرد و به نظر می‌رسد این اقدام عمدتا برای بهره‌برداری‌های خاص در منطقه انجام می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره ادعای یکی از سناتورهای جمهوری‌خواه مبنی بر برنامه‌ریزی برای فروپاشی ایران همانند آنچه در شوروی سابق اتفاق افتاد، گفت: این حرفی بی‌ربط و آرزویی خام است که تعبیر نخواهد شد. جمهوری اسلامی ایران طی چهاردهه نشان داده است که چگونه در کنار مردم و با مقاومت مردم مقابل انواع توطئه‌ها و فشارهای خارجی بایستد و از مراحل دشوار به خوبی عبور کند و این مرحله را هم حتما طی خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارات رییس‌جمهوری مبنی بر اصلاح روابط با عربستان، امارات و بحرین، اظهارداشت: رییس‌جمهوری سیاست کلی جمهوری اسلامی را مطرح کرده است، هدف ما ارتقای روابط با همه همسایگان و تلاش برای ایجاد محیطی امن در منطقه و تثبیت اوضاع و مبارزه با تروریسم است.

قاسمی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران در سطوح مختلف آمادگی خود را اعلام کرده است اما سخنان رییس‌جمهوری در سمینار سفرا بر اهمیت موضوع می‌افزاید. وی ادامه داد: اما اینکه چگونه می‌توان با توجه به کج اندیشی برخی کشورها و نفوذ عناصر ثالثی که منطقه را امن و با ثبات نمی‌خواهند، چگونه می‌توان به وضعیت مطلوب‌تری رسید، بحث پیچیده‌یی است. سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: ما از هر ابزاری برای امنیت و ثبات منطقه استفاده خواهیم کرد و امیدواریم دیگران هم این ضرورت را با توجه به منافع ملی خودشان مدنظر قرار دهند. قاسمی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره آخرین وضعیت گفت‌وگوهای ایران و چهار کشور اروپایی در خصوص یمن اظهار داشت: گفت‌وگو با کشورهای اروپایی در حوزه‌های مختلف ادامه داد و بحث یمن هم در دستور کار ما و چهار کشور اروپایی است که در این راستا دو نشست را برگزار کرده‌ایم.

وی ادامه داد: در زمان مقتضی و در فرصت‌های آتی می‌توانیم باوجود تلاش برخی کشورها برای ممانعت از این اجلاس و گفت‌وگوها کار را ادامه دهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت بسیار وخیم یمن و نیازهای مردم این کشور، ادامه این گفت‌وگوها یک ضرورت است.

  حق اقدام متقابل برای ایران محفوظ است

قاسمی در پاسخ به سوال دیگر درباره اخراج دیپلمات‌های ایرانی از هلند و اینکه چرا ایران از اقدام متقابل خودداری کرده است، گفت: دستگاه دیپلماسی در پیگیری منافع و مصالح کشور سعی می‌کند بهترین گزینه‌ها را انتخاب کند، بعد از اقدام دولت هلند روز بعد سفیر این کشور احضار و مراتب اعتراض ایران به وی ابلاغ شد. وی اضافه کرد: اما به دلایلی ما خبر احضار را بعد از چند هفته اعلام کردیم و تاریخ احضار را هم قید نکردیم اما بلافاصله بعد از این حادثه سفیر هلند احضار شد. سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ما با دولت هلند در تماس و در حال گفت‌وگو هستیم و در عین حال جمهوری اسلامی ا یران این حق را برای خودش قائل است که در شرایط مقتضی اقدام متقابل را انجام دهد. قاسمی ادامه داد: این اقدام بستگی به بررسی‌های ما و سیاست‌هایی که دنبال می‌کنیم، دارد.

قاسمی همچنین در پاسخ به سوالی درباره سفر وزیر امور خارجه به سنگاپور گفت: وزیر امور خارجه بنا به دعوت دولت سنگاپور برای حضور در پنجاه و یکمین اجلاس وزیران خارجه آ. س. آن به این کشور سفر می‌کند. وی تصریح کرد: هدف اصلی این سفر امضای سند پیمان مودت ایران و آ. س. آن است، این سند طی ماه‌های گذشته در مجلس تصویب و شورای نگهبان هم آن را تایید کرده است و با توجه به آماده شدن این سند و دعوت دولت سنگاپور، وزیر امور خارجه به این کشور سفر می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: البته وزیر امور خارجه قبل از سنگاپور به سریلانکا سفر می‌کند.

قاسمی یادآور شد: در جریان این سفر تعدادی ملاقات با همتایان وزیر امور خارجه تنظیم شده است که در این خصوص بعد از انجام این دیدارها اطلاع‌رسانی می‌شود.

«بهرام قاسمی» در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران این مطلب را در پاسخ به این سوال بیان کرد که باتوجه به ادعای وزیر خارجه امارات مبنی بر اینکه حمله انصارالله در باب المندب مرتبط با تهدید ایران در خصوص بستن تنگه هرمز است، موضع وزارت خارجه چیست؟

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهارداشت: با وجود نگاه سازنده و مثبتی که ایران علاقه‌مند است با همسایگان خود داشته باشد، وزیر خارجه امارات هرازگاهی سخنان بی‌ربطی مطرح می‌کند که در حد و اندازه وی نیست. قاسمی تصریح کرد: این کشور در این حد نیست که درشت گویی کند، آنها می‌خواهند مشکلات و معضلات خود را که توسط خود و کشورهای دیگر در یمن به وجود آورده‌اند به صورت یک سری موضوع طنز فرافکنی کنند. وی همچنین گفت: امارات و کشورهای دیگر نقش اساسی در فاجعه انسانی یمن و تجاوزی که در این کشور اتفاق افتاده دارند و با شکست متمادی در بن بست گرفتار هستند، حال به دنبال آن هستند که با پیدا کردن کشوری به عنوان دشمن فرضی بتوانند از بار گناهان خود بکاهند.

وی یادآور شد: مردم یمن، مردمی مقاوم و مبارز در مقابل متجاوز بودند و از کشور خود در هر وضعیتی دفاع کردند و متکی به سلاح‌های خود هستند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: ایران بارها تکرار کرده که نقشی در ارسال سلاح و نیرو به یمن نداشته است و این اتهامات صرفا فرافکنی است و امارات باید هر چه زودتر متوجه رفتار غلط خود باشد. منفعت آن کشور ایجاب نمی‌کند به این موضوعات بپردازد و این اتهامات را به دیگران وارد کند.

  جنگی را بین ایران و امریکا متصور نمی‌بینم

قاسمی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا امکان جنگ بین ایران و امریکا وجود دارد یا یک بلوف است، گفت: سیاست‌های خصمانه ترامپ ادامه می‌یابد و ایران هم برای این رفتار خود را آماده کرده و با تمام توان تلاش می‌کند توطئه‌ها و سیاست‌های خصمانه این کشور را خنثی کند. وی افزود: فکر می‌کنم در این موضوع ایران و مردم پیروز میدان خواهند بود و ترامپ باید روزی برگردد و خواسته‌های خود را به شکل دیگری از ایران مطرح کند. سخنگوی دستگاه دیپلماسی یادآور شد: با توجه به توانمندی‌های ایران به عنوان قدرت منطقه‌یی و مردم دلاور و شجاع آنکه ویژگی‌های خود را در طول تاریخ نشان داده‌اند، جنگی را بین ایران و امریکا متصور نمی‌بینم. قاسمی در پاسخ به اینکه با توجه به فضا‌سازی رسانه‌یی نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی ایران، دستگاه دیپلماسی برای خنثی‌سازی این اقدام چه برنامه‌یی دارد، اظهارداشت: این سوال قابل پاسخ نیست. وی افزود: طبیعی است نخست وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه جنگ روانی، سیاست‌های خصمانه خود را برای تخریب جمهوری اسلامی ایران داشته باشد که قطعا با شکست روبه‌رو خواهد شد.

وی ادامه داد: ماهیت رژیم صهیونیستی برای مردم کشور روشن است و نیازی به اقدام دولت نیست و با توجه به آگاهی ملت و آشنایی با اهداف شوم آن، مسائل روشن است و خیلی نباید به این اقدامات توجه کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: کسی که دستش به خون ملت فلسطین آلوده است و جنایات زیادی را در جهان انجام داده و می‌دهد، برای فرار از این نوع جنایات باید به راهکارها و ادعاهایی متوسل شود که بی‌ربط و بی‌اساس است.

  سفیر ایران در چین به زودی انتخاب می‌شود

قاسمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به پایان ماموریت برخی سفرا، تکلیف سفرای ایران در چین و هند چیست و آیا شما به عنوان سفیر ایران به فرانسه می‌روید، گفت: تعداد زیادی از سفرایی که ماموریت آنها تمام شده در حال بازگشت به کشور هستند و سفیران جدید به محل ماموریت خود اعزام می‌شوند. وی ادامه داد: وضعیت درمورد سفیر ایران در چین متفاوت شد و سفیر جدید پس از چند هفته اقامت در پکن با پیگیری مقامات کشور و انتخاب رییس‌جمهوری به عنوان رییس کل بانک مرکزی درحال بررسی برای انتخاب سفیر جدید ایران در این کشور هستیم. سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: با توجه به اهمیت چین و نوع روابط دو کشور سفیر جدید را معرفی خواهیم کرد و امیدواریم هر چه زودتر این اتفاق بیفتد.

قاسمی تصریح کرد: من به عنوان سخنگو در خدمت شما هستم و فکر نمی‌کنم آنچه در رسانه‌ها مطرح می‌شود را باید جدی تلقی کرد. عمدتا نوع سمت و وظیفه‌یی که انجام می‌دهم در مورد من گمانه زنی در برخی رسانه‌ها نوشته می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه یکی از نمایندگان افغانستان مدعی همکاری ایران با طالبان و ارسال سلاح به این مجموعه است، واکنش وزارت خارجه چیست، گفت: این موضوع را تکذیب می‌کنم و چنین چیزی وجود ندارد. وی افزود: تسلیح نیروهای افغان در برنامه کاری ایران نیست و تلاش ما این است که افغانستان به عنوان کشور همسایه با ثبات، امن و توسعه یافته باشد که با توجه به مرزهای مشترک دو کشور، برای ما اهمیت دارد. سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: ایران در این زمینه رایزنی‌های زیادی انجام داده است و این سیاست جمهوری اسلامی ایران برای همه همسایگان در زمینه تثبیت امنیت در منطقه است.

قاسمی خاطرنشان کرد: هر آنچه مطرح می‌کند به توصیه عناصر ثالث برای تخریب افکار عمومی مردم افغانستان نسبت به ایران است و مردم این کشور را به هوشمندی در قبال اقدامات خصمانه که صورت می‌پذیرد، دعوت می‌کنم. وی در پاسخ به اینکه یک ماه از بازداشت اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی در اتریش می‌گذرد، این پرونده در چه مرحله‌یی است، اظهارداشت: وی دیپلمات ایران در وین بود که زمانی در تعطیلات به همراه خانواده در آلمان به سر می‌برد، دستگیر شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در حال تماس با دولت و مقامات ذیربط کشور اتریش هستیم و امیدواریم هر چه زودتر این سوءتفاهم و اتهام برطرف شود. قاسمی ادامه داد: البته به نظر می‌رسد این جنگ روانی با رهبری امریکا و رژیم صهیونیستی که سعی در تخریب روابط ایران و اروپا دارد، این اتفاقات را شکل داده است و باید این موضوعات را در این چارچوب دید. وی اضافه کرد: این اتفاق در روزی که دیپلمات‌های ما در وین مذاکره داشتند، انجام شد که نشان می‌دهد عناصری درصدد ایجاد خدشه در روابط ایران و اروپا هستند ولی این پرونده مفتوح است و طرفین در حال مذاکره هستند.

  کشورها تاکید دارند امریکا قابل اعتماد نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به اینکه با توجه به اظهارات وزیر خارجه اتریش در حمایت از برجام، دستگاه دیپلماسی ایران چقدر با این حمایت‌ها همراهی دارد و تا چه حد این حمایت‌ها موثر است، گفت: اقدام نسنجیده امریکا در خروج از برجام و مخالفت با تعهدات بین‌المللی با عکس‌العمل‌های منفی جهان روبه‌رو شده است و به غیر از رژیم صهیونیستی اکثریت کشورهای جهان این رفتار امریکا را سرزنش کردند. قاسمی افزود: کشورها تاکید دارند که امریکا با رفتارش نشان داد که کشور قابل اعتمادی نیست و فضای بین‌المللی و رفتار عمومی جهان نگاه مثبت به ایران دارد که به تعهدات خود پایبند بوده است.

وی در پاسخ به اینکه برای ارائه بسته پیشنهادی اروپا برنامه زمان‌بندی دیده شده است، گفت: نخست اراده سیاسی اروپا در باقی ماندن در برجام بود که ادامه دارد. ضرب‌الاجل و زمان مشخصی برای پایان مهلت ارائه پیشنهادات نداشتیم و می‌دانستیم مذاکرات سخت و پیچیده است. سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: امیدوارم مسائل فنی حل وفصل شود و بتوانیم به نتایج لازم در درون کشور برای اخذ تصمیم لازم برسیم. قاسمی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود بسته تشویقی از سوی روسیه به ایران برای خروج ایران از سوریه ارائه شده است، گفت: روابط ایران و روسیه روشن است و همکاری زیادی میان دو کشور وجود دارد وخواهد داشت و در حوزه سوریه تجربه خوبی کسب کردیم. وی با بیان اینکه اجلاس آستانه دهم نیز به مدت دو روز در سوچی برگزار می‌شود، ادامه داد: ماه آینده نیز نشست ژنو برگزار می‌شود ومباحث اصولی بحث کمیسیون قانون اساسی و آوارگان که مهم انست جزو اولویت‌های اجلاس خواهد بود ولی در مورد بسته پیشنهادی و تشویقی اطلاعی ندارم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهارداشت: رابطه ایران و روسیه در قبال سوریه روشن است وهمکاری‌ها ادامه داشته وادامه پیدا خواهد کرد و مسائل دوجانبه در حوزه انرژی، نفت و اقتصادی ارتباطی با همکاری منطقه‌یی نخواهد داشت.

قاسمی در پاسخ به سوالی درباره فرآیند نظارت بر سفارتخانه‌ها در خارج از کشور گفت: بحث حضور نهادهای نظارتی از دیرباز در وزارت امور خارجه وجود داشته است و بازرسی‌های دوره‌یی با زمان‌بندی مشخص بر نمایندگی‌ها و سفارتخانه‌ها اعمال می‌شود. وی با بیان اینکه نظارت کاملی بر نمایندگی‌های ایران داریم، افزود: وزارت امور خارجه از شفاف‌ترین و شاید سالم‌ترین دستگاه‌های کشور محسوب می‌شود. سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین درخصوص صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌ها خاطرنشان کرد: با توجه به مجموع شرایطی که سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های سیاسی باید داشته باشند توسط بخش‌های مختلف طراحی‌های لازم صورت گرفته است. بخشی از این طراحی‌ها به نمایندگی‌ها ابلاغ شده و بخشی دیگر هم در پایان سمینار به آنها ابلاغ می‌شود.

  دو تابعیتی بودن سفرا

دروغ محض و افتراست

قاسمی در پاسخ به سوال دیگری درباره حضور مدیران دو تابعیتی در بین سفرا هم گفت: فرد دو تابعیتی سفیر نمی‌شود؛ این موضوع بحث عجیبی در کشور شده و برخی ناآگاهانه آمار و لیست منتشر می‌کنند در حالی که ارگان‌های امنیتی این لیست‌ها را تکذیب می‌کنند.

وی ادامه داد: این موضوع درباره یکی از سفرا هم مطرح شد که دروغ محض و افترا بود. همه کسانی که از مسوولیت برخوردار می‌شوند قبل از صدور حکم درباره آنها تحقیق می‌شود، ما چنین افرادی را نه در وزارت امور خارجه و نه در میان سفرا داریم.

وی اضافه کرد: وقتی ما بدون دلیل و بدون هیچ پشتوانه جدی مرتب در بلندگوهای مختلف از افراد دو تابعیتی نام می‌بریم و از حرف‌های ناروا استفاده می‌کنیم، برای برخی از ایرانیان وضعیت نامطلوب ایجاد می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: اگر قرار است ایرانیان خارج از کشور بتوانند به صورت مکرر به ایران سفر کنند باید یک اجماع کلی در کشور وجود داشته باشد تا بتوانیم از این فرصت به صورت بهینه استفاده کنیم. قاسمی همچنین در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات مقامات امریکایی با طرف‌های تجاری ایران برای خودداری از مراودات اقتصادی اظهارداشت: مدتی است که امریکایی‌ها با هدف اخلال در روابط ایران با سایر کشورها تلاش می‌کنند ایران را منزوی کنند و نمونه‌های بسیاری در این زمینه وجود دارد.

وی ادامه داد: هرگاه ما یا نمایندگان سایر وزارتخانه‌ها به کشوری سفر می‌کنند، در پی آن هیاتی از امریکا هم به آن کشور سفر و تلاش می‌کند که اگر تفاهمی ایجاد شده آن را تخریب کند ولی این تلاش‌ها پاسخگوی تلاش‌های نابجای امریکا نخواهد بود.

 

ارسال نظر