تهدیدکننده نمایندگان مجلس احضار شد

۱۳۹۷/۰۵/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۵۲۴
تهدیدکننده نمایندگان مجلس احضار شد

لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم یکی از لوایح اثرگذاری است؛ که برای نخستین‌بار در ۳۰ اردیبهشت ۹۷ به صورت غیرعلنی در مجلس با حضور علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. مسوولان دولتی در این جلسه با تشریح این لایحه از ضرورت تصویب آن سخن گفتند.

22خردادماه بود که علی رضا رحیمی نماینده اصلاح‌طلب تهران در حساب توییتری خود نوشت: «امروز از گزارش پیامکهای حاوی تهدید و توهین به نمایندگان در حضور دکتر لاریجانی مشخص شد مرکز طراحی و سازماندهی پیامکها علیه نمایندگان و مجلس (با هدف رد لایحه مقابله با تامین مالی تروریسم) شهر مشهد بوده است.» خبری که بلافاصله پس از انتشار حاشیه‌های فراوانی را در سطح رسانه‌های گروهی ایجاد کرد و زمزمه‌هایی در خصوص مشارکت برخی رقبای انتخاباتی رییس‌جمهوری در شهر مشهد در این پروژه شنیده شد.

 یک ماه از انتشار خبر شناسایی یکی از عاملان ارسال پیامک‌های تهدیدآمیز به نمایندگان مجلس گذشته و اکنون معاون سیاسی استانداری مشهد به خبرنگار ان خبر احضار او را داده است.

خیلی وقت نیست که آتش توپخانه مخالفان لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) علیه خانه ملت خبرساز شده است. نمایندگان از پیامک‌هایی صحبت می‌کردند که آنها را تهدید و تحقیر می‌کرد. چیزی نگذشت که نمایندگان خبر دادند، کد اغلب شماره‌هایی که پیامک‌ها از آنها فرستاده شده، مربوط به مشهد است؛ این خبری بود که علیرضا رحیمی، نماینده تهران منتشر و گروه دیگری از بهارستانی‌ها، ازجمله بهروز نعمتی، عضو هیات رییسه مجلس آن را تایید کردند.

علی مطهری، نائب رییس مجلس نیز سرنخ دیگری در این باره داده و به تابناک گفته که گویا عاملان این پیامک‌ها، همان کسانی هستند که به کنسولگری عربستان در مشهد حمله کردند.

 احضار عامل پیامک‌های تهدیدآمیز

بعد از انتشار این اخبار بود که محمدرحیم نوروزیان، معاون سیاسی استانداری مشهد پرده از این ماجرا برداشت و برای نخستین بار خبر از پیگیری و شناسایی عاملان آن داد. به گفته وی، زنی شناسایی شده، اما خبری مبنی بر دستگیری‌اش وجود ندارد.

حالا یک ماه بعد از انتشار این خبر، نوروزیان در گفت‌وگو با ایرنا درباره پیگیری ماجرای این پیامک‌ها و منبع آن در مشهد، خبر تازه‌یی می‌دهد. به گفته وی، یکی از دستگاه‌های امنیتی، این خانم را شناسایی کرده است. نوروزیان می‌گوید: تا جایی که بنده اطلاع دارم این خانم احضار شده و توضیحاتی از ایشان خواسته‌اند. اقداماتی نیز در این زمینه انجام داده‌اند، اما بنده از آنها مطلع نیستم.

 قول لاریجانی برای پیگیری‌ هیات‌رییسه

البته ماجرا محدود به پیگیری‌های استانداری مشهد نمی‌شود. علی لاریجانی، رییس مجلس دهم نیز در جلسه بررسی لایحه پالرمو که 20 خردادماه برگزار شد، در واکنش به تذکر علی ادیانی، نماینده قائم‌شهر که با استناد به ماده 124 آیین‌نامه داخلی مجلس به این اقدام اعتراض کرد و شأن نمایندگی را اجل از این رفتارها دانست، گفت: « معتقدم این موضوع باید در هیات رییسه بررسی شود تا برای آن چاره‌یی یافته و مانع از ادامه پیامک‌های تهدیدآمیز به نمایندگان شویم، چرا که برخی‌ها از طریق پیامک‌ها مانع از تفقد نمایندگان در موضوعات مختلف می‌شوند. »

علاوه بر این، علی مطهری، نائب رییس مجلس دهم در این باره گفت: «باید پیگیری اطلاعاتی و امنیتی خاصی روی این پیامک‌ها صوت گیرد تا منشأ اصلی آن پیدا شود. حتی اگر لازم است، باید پیگیری‌های قضایی انجام گیرد. چراکه در برخی از این پیامک‌ها به نماینده‌های مجلس هم توهین شده است. » در شرایطی که افکار عمومی ایرانیان منتظر اطلاع‌رسانی شفاف در این زمینه هستند تا مشخص شود چه فرد یا گروهی به خود اجازه می‌دهد تا نمایندگان مجلس را به عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان کشور تحت فشار رسانه‌یی قرار دهند و از طریق تهدید آنها را مجبور به تصویب یا عدم تصویب طرحی کنند؛ باید دید که آیا سرانجام مشخص خواهد که پشت پرده ارسال پیامک‌های تهدید آمیز به نمایندگان به کجا ختم خواهد شد یا اینکه این پرونده هم در ردیف بسیاری از پرونده‌های ناگشوده باقی خواهد ماند.

 

ارسال نظر