تلاش برای آشتی ملی

۱۳۹۷/۰۵/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۴۴۵
تلاش برای آشتی ملی

گروه ایران|

با پایان تلاطم‌ها در حزب اعتماد ملی پس از کنگره ماه پیش، قائم‌مقام جدید دبیرکل این حزب در نشستی خبری آنچه پیش‌تر در این حزب رخ داده را تشریح کرد، از آینده حزب سخن گفت و خبرهایی تازه از تحولات سیاسی در کشور داد. خبرهایی که پیش از این در حد شایعه مطرح شده بود، اما اظهارات الیاس حضرتی نشان داد این خبرها بیش از یک شایعه بوده است؛ آنجا که او از تلاش جهانگیری معاون اول روحانی برای افزایش وحدت در کشور با برگزاری جلسه‌یی خبر داد که در آن بزرگان نظام و سید محمد خاتمی در کنار هم بنشینند.

 داستان اختلاف در حزب اعتماد ملی

در نشست روز گذشته الیاس حضرتی، قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی، نخستین سوال خبرنگاران درباره اختلافات در این حزب و اعتقاد رسول منتخب‌نیا مبنی بر غیرقانونی بودن تغییرات اخیر در حزب بود. سوالی که حضرتی در پاسخ به آن، به داستان احزاب در ایران که او آن را «غم‌انگیز» خواند، اشاره کرد و گفت: متاسفانه احزاب از دید حکومت‌ها در ادوار مختلف جایگاهی نداشتند و حکومت‌ها احزاب قوی و قدرتمند را به رسمیت نمی‌شناختند و همیشه احزاب را کمرنگ کرده و به حاشیه می‌رانند. از سوی دیگر، روشنفکران هم این کم‌ظرفیتی را نسبت به احزاب داشتند. از این رو، برایند این دو موضوع موجب شده تا یک بی‌رغبتی و نگرانی به احزاب وجود داشته باشد.

 حضرتی در ادامه با اشاره به تاسیس حزب اعتماد ملی در سال ۸۴ توسط مهدی کروبی، خاطرنشان کرد: آقای کروبی در سال ۸۴ حزب و روزنامه اعتماد ملی را راه‌اندازی کردند. البته قصد راه‌اندازی یک شبکه ماهواره‌یی نیز داشتند که مانع شدند و حتی آقای افخمی هم که مسوول این راه‌اندازی بود، احضار شد. نخستین کنگره این حزب با حضور همه شخصیت‌های کشوری و ۲۷ سفیر از کشورهای مختلف و تاثیرگذار برگزار شد. اما پس از حصر آقای کروبی، دچار مشکلاتی شدیم؛ حزب از آن تاریخ تا سال 92 پلمب شد و ما با محدودیت‌هایی برای تشکیل جلسات مواجه شدیم.

وی با بیان اینکه «حزب اعتماد ملی در سال ۹۲ با یک فضای تنفسی روبرو و فعالیت‌های حزب از سر گرفته شد»، افزود: اختلافاتی جزئی در حزب داشتیم و آن این بود که آیا به شورای عالی سیاست‌گذاری که با محوریت آقای خاتمی تشکیل شده بود، بپیوندیم یا خیر. اصرار دوستان بر این بود که شورای عالی سیاست‌گذاری برآیند اکثریت جبهه اصلاح‌طلبان است و آقای خاتمی هم محوریت آن است که باید این محوریت تقویت شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقای منتجب‌نیا که همیشه برای ما عزیز هستند، تاکنون چهار مرتبه استعفا دادند. آقای کروبی نیز دو بار استعفا دادند که با اکثریت قاطع این استعفا رد شد. پس از آن آقای کروبی شورای اجرایی به ریاست بنده را تشکیل دادند تا تمشیت حزب را در اختیار بگیرد. در کنار این قضیه، قانون جدید احزاب، تشکل‌های سیاسی را ملزم به برگزاری کنگره‌های خود و تطبیق شرایط‌شان با قانون جدید احزاب کرده بود. این در حالی است که ما پیش از آن قصدی برای برگزاری کنگره نداشتیم. حضرتی گفت: دلیل این مساله آن است که با برگزاری کنگره، دبیرکلی آقای کروبی با مشکل روبرو می‌شد و حضور ایشان نیز برای ما بسیار مهم است. با این وجود، کنگره حزب اعتماد ملی برگزار شد. در آن کنگره، دو نظر وجود داشت؛ یکی برگزاری انتخابات شورای مرکزی و دیگری تثبیت شورای مرکزی براساس قیام و قعود، زیرا اگر شورای مرکزی جدید انتخاب می‌شدند، باید فرآیند استعلام برای اعضا انجام می‌شد و امکان رد صلاحیت آقای کروبی توسط برخی نهادهای امنیتی نیز وجود داشت. در واقع ما برای فرار از رد صلاحیت دبیرکل، تصمیم به تثبیت شورای مرکزی گرفتیم.

وی افزود: این مساله موجب برخی اختلافات شد. در ادامه این موضوع، آقای کروبی برای باز گذاشتن دست شورای مرکزی استعفا دادند، ولی حزب و شورای مرکزی برای بار دوم، با استعفا ایشان مخالفت کردند و در ادامه، دبیرکل طی نامه‌یی اختیارات خود را به شورای مرکزی واگذار کردند. من به عنوان رییس شورای اجرایی برای دو جلسه‌یی که برگزار شد از همه اعضا برای حضور دعوت کردم و این جلسات نیز برگزار شد؛ در جلسه نخست نظرات اعضای شورای مرکزی مطرح شد و در جلسه دوم نیز که با حضور 33 نفر از اعضا برگزار شد، انتخابات شورای مرکزی انجام شد و دوستان برخلاف اصرار و التماس هایم، بنده را به عنوان قائم مقام دبیرکل انتخاب کردند. همچنین آقای گرامی‌مقدم مجددا به عنوان سخنگوی حزب و 5 نفر دیگر نیز به عنوان روسای دفاتر 5گانه در این انتخابات انتخاب شدند. به گفته حضرتی هفته آینده در جلسه شورای مرکزی تصمیم‌گیری راجع به شاخه‌ها و کمیته‌های حزب انجام خواهد شد.

 تلاش جهانگیری برای وحدت

 وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات اخیر معاون اول رییس‌جمهوری مبنی بر ایجاد وحدت ملی در کشور و در کنار هم قرار گرفتن شخصیت‌های برجسته نمادین، اظهار کرد: امروز جامعه ما بیش از هر چیز به وحدت نیاز دارد، این وحدت نیز در دو حوزه مورد نظر است؛ یکی وحدت در میان حاکمیت و مسوولان و شخصیت‌های مختلف با یکدیگر و دیگری، وحدت میان حاکمیت و ملت. حضرتی افزود: در بخش اول تلاش آقای جهانگیری رفع محدودیت‌های آقای خاتمی است تا در جلسه‌یی با حضور بزرگان نظام ایشان نیز حضور داشته باشند و بتوانیم تجلی از وحدت و انسجام به نمایش بگذاریم.

قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی با بیان اینکه تلاش دشمنان ایران ایجاد شکاف میان دولت و ملت است، خاطرنشان کرد: تلاش ترامپ حمله به ایران نیست بلکه ایجاد شکاف است تا این شکاف آنقدر گسترش پیدا کند تا ایران از هم بپاشد؛ اگر ما عاقل و اهل تدبیر هستیم، که هم انسجام میان حاکمیت و مسوولان را فراهم کنیم و هم شکاف میان ملت و دولت را که به دلیل سوءتدبیرهایی در دولت‌های مختلف ایجاد شده، بپوشانیم. دولت باید جدیتی در برنامه‌ریزی‌هایش داشته باشد تا مردم متوجه آن شود. مردم نیاز به عمل دارند و به سخنرانی نیاز ندارند.

 اتصال مخالفان اصلاحات از داخل و خارج

حضرتی با بیان اینکه مردم در سال ۹۲، ۹۴ و ۹۶ به اصلاح‌طلبان اعتماد کردند، تصریح کرد: در نقطه مخالفت با اصلاح‌طلبان هم در داخل و هم خارج شاهد یک اتصال و ائتلاف هستیم. هم بی‌بی‌سی و هم صدای امریکا شروع به تخریب اصلاح‌طلبان کردند.

وی افزود: در داخل کشور نیز برخی به نادانی و سادگی فکر می‌کنند با زدن اصلاح‌طلبان، میدان به دست آنها می‌افتاد در حالی که ممکن است کشور در دست آنها نیفتند بلکه در دست کسانی بیفتد که در خارج از کشور هستند. 

 

ارسال نظر