راهکار عبور از چالش‌های اقتصادی امروز جامعه

۱۳۹۷/۰۴/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۸۷۲

 یک فعال سیاسی گفت: ۱۳ سال است که تصمیمات اشتباهی در عرصه اقتصاد گرفته شده که یک شبه قابل حل نیست. تمام نهادها از جمله بخش خصوصی و تعاونی‌ها باید

بر اساس دستور رهبری به کمک تیم اقتصادی دولت بیایند و تولید داخلی را افزایش دهند.

محمد هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا در ارتباط با دستورات اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت حمایت از تیم اقتصادی دولت با اشاره به تصمیمات اقتصادی دولت نهم و دهم، گفت: از سال ۸۴ به بعد دو یا سه مساله اتفاق افتاد که مورد حمایت دولت قرار گرفت؛ موضوع اول این بود که یارانه را نقدی به اقشار مختلف مردم ارائه کنند. با این تصمیم حجم نقدینگی در جامعه بسیار بالا رفت و روستایی‌ها روستاهایشان را رها کرده و به حاشیه‌های شهر آمدند، الان بیش از ۱۱ میلیون حاشیه‌نشین در اطراف شهرهای بزرگ داریم. وی همچنین افزود: ما تولید را کاهش دادیم، نقدینگی را افزایش دادیم و فضا را برای کالای قاچاق آماده کردیم که به قول خود دولتی‌های آن زمان تا ۲۵ میلیارد دلار کالای قاچاق افزایش یافته بود. ارزش پول ملی با این اقدامات کاهش پیدا کرد و وقتی تولید نبود حجم پولی که به جامعه پمپاژ می‌شد وارد حوزه‌هایی می‌شد که به اقتصاد ضربه می‌زد، از جمله این حوزه‌ها دلالی دلار یا ماشین‌ها و کالاهای خارجی بود.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: باید جامعه به سمتی حرکت کند که از حاصل دسترنج خود و تولیدات خود درآمد کسب کند. مردم شریف ایران دنبال پول مفت نیستند، دنبال این نیستند که عزت‌شان زیر پا گذاشته شود، خواسته اولیه آنها این است که به خود و فرزندان‌شان شغل داده شود که با درآمد کافی‌اش زندگی‌شان را بگذارنند.

 

ارسال نظر