رییس‌جمهور برای استقلال بانک مرکزی اقدام کند

۱۳۹۷/۰۴/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۴۰۵
رییس‌جمهور برای استقلال بانک مرکزی اقدام کند

گروه ایران|

«چگونه می‌توان به توسعه پایدار دست پیدا کرد؟» این پرسشی است که حجت‌الاسلام ابوترابی خطیب نمازجمعه تهران با طرح آن تلاش کرد تا افکار عمومی را متوجه راهکارهایی کند که از طریق آنها می‌توان به رشد فزاینده و پایدار رسید؛ موضوعاتی که به اعتقاد خطیب جمعه تهران هر چند یک بخش مهم آن متوجه دولت و ساختارهای حاکمیتی است اما در عین آن مردم نیز نقش برجسته‌یی در تصویرسازی آن عهده‌دار هستند و واکنش‌های مثبت یا منفی آنان در موضوعات مختلف در شمایل نهایی توسعه کشور اثرگذار است. بر این اساس است که ابوترابی از یک طرف به دولت پیشنهاد می‌دهد که استقلال بانک مرکزی را برای تصمیم‌سازی موثر در اقتصاد کشور افزایش دهد و از سوی دیگر به مردم تذکر می‌دهد که با رفتارهای اقتصادی معقول به دولت و کشور برای مهار نوسانات و فراز و نشیب‌های اقتصادی یاری رسانند.

خطیب نماز جمعه موقت تهران خطاب به رییس دولت دوازدهم گفت: من پیشنهاد می‌دهم در شرایطی که رییس کل بانک مرکزی پایان حکم خود را تجربه می‌کند، رییس‌جمهور محترم برای استقلال بانک مرکزی اقدام کند.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با توصیه به آحاد ملت نسبت به رعایت تقوا و آراستگی ظاهر و باطن و با بیان اینکه جامعه، نظام سیاسی، اقتصادی و فرهنگی محصول عمل و رفتار ما است، افزود: اگر می‌خواهیم با تحول در حیات فردی و اجتماعی و سیاسی و اقتصادی روبه‌رو شویم، باید عمل خود را اصلاح کنیم. ابوترابی‌فرد خاطرنشان کرد: تصمیم‌های درست است که راه درست را تبیین می‌کند، دولتمردان برای روبه‌رو شدن با مشکلات راهی جز عمل صالح ندارند. اقدامات مقطعی گره‌گشا نیست. بهترین عمل آن عملی است که دوام دارد هرچند محدود باشد، تداوم در عمل صالح تحول‌آفرین است. تداوم در حرکت سعادت خلق می‌کند. باید تصمیم صحیح و اقدامی مبتنی با اصول اتخاذ شود. یکی از مشکلات رو به روی مدیریت کشور تصمیماتی است که دوام ندارد؛ چراکه اصولی نیست تصمیم اگر مبتنی بر علم و دانش باشد ثبات دارد. یکی از مشکلات ما قوانینی است که ثبات ندارد. خطیب نماز جمعه تهران ادامه داد: تداوم در راه مستقیم نیازمند صبر جمعی و فردی است. هیچ انسان و جامعه‌یی مسیر تحول و تکامل را طی نمی‌کند، مگر آنکه راه درست را بشناسد و در راه درست قدم بردارد و در این راه ثبات قدم داشته باشد که این مقام دستاورد مقام صبر است. جامعه اسلامی یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها و ویژگی‌هایش این است که بر چنگ زدن به ریسمان حق توصیه می‌کند. بدون صبر هیچ موفقیتی به دست نمی‌آید. اقتدار سیاسی و مثال‌زدنی نظامی و امنیت غرور آفرین ایرانی و خلق جبهه مقاومت دستاورد صبر ملت ایران و رزمندگان و سپاه اسلام در دوران دفاع مقدس و فراز و نشیب‌ها است.

 نگاه مدیران به قله‌ها باشد

ابوترابی‌فرد ادامه داد: ما باید قله‌ها را ببینیم ملتی رستگار است که نگاهش به قله معطوف باشد. خداوند برای انسان قله‌هایی را اراده کرده است، اگر قله و افق‌های بلند را دیدیم حرکت ما عزت بخش خواهد بود. جامعه باید به قله‌های بلند بنگرد. اینکه رهبری انقلاب بر رشد اخلاق و توسعه علمی و خلق قدرت اقتصادی و سیاسی و تبدیل شدن جامعه به قدرت بالنده در برابر نظام حاکم بر جهان توصیه می‌کنند، نگاه به قله‌ها است. مدیران اقتصادی باید بدانند که کشور ایران باید به یک قدرت اقتصادی و نقش‌آفرین در جهان تبدیل شود. این هدف والا باید نقشه ما را تعیین کند. نه تامین بودجه سالانه کشور. این نگاه‌های خرد چالش‌ها اقتصادی را برای ما خلق می‌کند. او با تاکید بر اینکه باید رو به سوی دانش و علم آورد، ادامه داد: باید اقدامات اقتصادی دولت را چهره‌های صاحب فکر و تجربه و آشنا با مسائل اقتصادی کشور تبیین کنند. تعلم با تعقل گره خورده است. استحکام دانش به سلوک عقلانی است. علم را باید از عالم ربانی فرا گرفت. عالمی که به علم و معرفات خود متعهد است. این احتیاج علم به عقل در دو حوزه است. اگر حیات عقلانی نبود سخن عالم را نمی‌فهمیم. انسان با قدرت عقلانی کلام عالم را درک می‌کند و با عقل است که عالم را می‌شناسد. حیات عقلانی با حیات علمی گره خورده است. ابوترابی‌فرد در ادامه گفت: کشوری که سال‌ها بودجه سالانه‌اش با درآمد نفت گره خورده است، اگر می‌خواهد تحولی را تجربه کند و قدرت خلق کند، با الهام از سیاست‌های ابلاغی رهبری رابطه بودجه عمومی و نفت را به صفر کاهش دهد، نیازمند به عزم و تصمیم و مدیریت و کاهش هزینه‌ها و ارتقای بهره‌وری است. بدون اجماع نمی‌شود این راه را پیمود. کشوری که با خلق پول مشکلات خود را حل کرده و خلق پول آن را با یک نقدیگنی بیش از یک تریلیون روبه‌رو کرده اگر بخواهد این نقشه راه را تغییر دهد و اراده کند تا هزینه‌های خود را با استقراض از بانک‌ها و بانک مرکزی و فروش درآمدهای ارزی کشور به بانک مرکزی تامین نکند؛ نیاز به اجماع ملی دارد.

 پیش‌بینی منابع پایدار

او افزود: روسای قوا باید جلساتی را از سال‌ها قبل به صورت منظم با دبیرخانه مقتدر و کارامد با پیوند استوار با مجامع علمی و دانشگاهی سامان می‌دادند که ندادند اما امروز اقدام کرده‌اند و جای تشکر نیز دارد. اگر می‌خواهند تحولی خلق شود باید اجماعی برای اصلاح رفتار‌های گذشته داشته باشند. باید اعلام کنند ما تصمیم گرفتیم در بودجه سال ۹۸ خطاهای سال‌های گذشته خود را اصلاح کنیم. باید اعلام کنند ما تصمیم گرفتیم هزینه‌های غیرمنطقی که بار سنگینی بر مردم تحمیل می‌کند و دستاوردی برای کشور ندارد را کنار‌گذاریم. او در ادامه تاکید کرد: باید اعلام کنند تصمیم گرفتیم بدون پیش‌بینی منابع پایدار برای کشور خلق هزینه نکنیم. باید اعلام کنند برای اداره کشور دست خود را به سوی بانک مرکزی دراز نمی‌کنیم، این راه نجات است. خطیب جمعه تهران گفت: من پیشنهاد می‌دهم امروز که رییس کل بانک مرکزی پایان حکم خود را تجربه می‌کنند رییس‌جمهور محترم برای استقلال بانک مرکزی اقدام کنند و برای انتخاب مدیرکلی که مورد تایید مدیران سایر روسای قوا است و مورد تایید چهره‌های هوشمند اقتصادی و مدیران لایق نظام بانکی و پولی کشور، گام بر دارد تا بانک مرکزی از این پس با استقلال و با مدیریت مبتنی بر دانش سیاست‌های پولی و ارزی کشور را مدیریت کند. ابوترابی‌فرد افزود: تا زمانی که بانک مرکزی به عنوان صندوقی برای تامین هزینه‌ها ایفای نقش می‌کند مشکلات اقتصادی و تورم، مدیریت و کنترل نمی‌شود و هیچ اقتصاددانی با این نظر کمترین اختلافی ندارد. پرچم علم و وحدت و اطاعت صادقانه از رهبری کجاست. باید در عمل دید، با شعار کار کشور پیش نمی‌رود.

 

 

ارسال نظر