تغییر در قانون انتخابات خبرگان

۱۳۹۷/۰۴/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۷۴۱
تغییر در قانون انتخابات خبرگان

سخنگوی مجلس خبرگان رهبری می‌گوید که آنها به دنبال تغییر قانون انتخابات خبرگان هستند؛ تغییری که براساس توضیحات آیت‌الله خاتمی، ثبت نام نامزدها را دشوارتر از گذشته می‌کند.

آیت‌الله سیداحمد خاتمی صبح دیروز در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به اینکه «به دنبال تصحیح قانون انتخابات مجلس خبرگان هستیم» گفت: مجلس شورای اسلامی گفته است برای نام نویسی مجلس باید افراد کارشناسی ارشد داشته باشند ولی در مجلس خبرگان چنین موردی وجود ندارد و در نتیجه افرادی که از نام نویسی برای مجلس بازمی‌ماندند در خبرگان نام‌نویسی می‌کردند و سبب بالا رفتن هزینه شورای نگهبان می‌شدند؛ چراکه صلاحیت نداشتند ولی به دلیل این خلأ در قانون مجلس خبرگان برای این مجلس نام نویسی می‌کردند که در نهایت در اصلاحیه‌یی که منتظر تصویب آن در صحن مجلس خبرگان در شهریور ماه هستیم که طی آن برای

نام‌نویسی افراد برای حضور در خبرگان سطح چهارم حوزه در نظر گرفته شده است.

سخنگوی هیات رییسه خبرگان با اشاره به تشکیل هیات مقدماتی اندیشه ورز خبرگان گفت: طرح دو فوریتی برای تشکیل هیات اندیشه‌ورز منجر به شکل‌گیری آن شد که 13جلسه تاکنون برگزار کرده که در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و علم و تکنولوژی به بحث و ارزیابی موارد پرداخته است.

سخنگوی هیات رییسه مجلس خبرگان با اعلام موضع این نهاد درباره مسائل روز اظهار کرد: متنی را در 3 بند با هماهنگی آیت‌الله جنتی، رییس مجلس خبرگان رهبری درباره مسائل روز تنظیم کرده‌ایم که در آن تصریح شده است، دشمنان این ملت امروز به روشنی می‌گویند که درصدد براندازی هستند و این درحالی است که تا پیش از این آنان چنین به صراحت از براندازی سخن نمی‌گفتند و تحریم‌های اقتصادی، چالش‌های فرهنگی و سیاسی ما نیز در این راستاست.

وی افزود: باور مجلس خبرگان بر این است که دشمن قطعا ناکام خواهد بود چراکه با رهبری هوشیار و آینده‌اندیشی که ما داریم، خواهیم توانست کشتی انقلاب را به ساحل نزدیک کنیم و با مردمی که این‌ چنین همراه انقلاب هستند، مطمئن هستیم که دشمن راه به جایی نخواهد برد.

خاتمی با بیان اینکه مردم مشکلاتی دارند و نمایندگان خبرگان که با رای مردم برگزیده شده‌اند با تمام وجود این مشکلات را درک می‌کنند، اظهار کرد: ما از مسوولان می‌خواهیم قدر نجابت این مردم را بدانند و برای حل مشکلاتشان از تمام همت خود مایه بگذارند و در پی حل مسائل باشند.

سخنگوی هیات رییسه خبرگان تاکید کرد: دشمن در پی پمپاژ ناامیدی است تا مردم را مایوس کند اما واقعیت این است که آینده انقلاب روشن است و ما مشکلات سخت‌تر از این را هم در طول سال‌های جنگ تحمل کرده‌ایم و مشکلات فعلی نیز به یاری خداوند به زودی حل خواهد شد اما راه برون‌رفت از مشکلات موجود چیزی جز وحدت و همدلی حول محور ولایت نیست تا بتوانیم برای حل مشکلات مردم تدبیری بیندیشیم.

وی با بیان اینکه امیدواریم مسوولان به جای آنکه با یکدیگر از تریبون‌ها صحبت کنند در جلسات خصوصی مشکلاتشان را حل کنند، گفت: ما از مسوولان می‌خواهیم که مشکلات را به مردم و جامعه نکشانند و برای حل مشکلات مسائل را در جلسات خصوصی مطرح کنند تا در عین حال مردم نیز به آنان برای حل مشکلات کمک کنند.

خاتمی تاکید کرد: اشرافی‌گری سم این کشور است حال از ناحیه هر کس که انجام شود، فرقی نمی‌کند اما این را هم بدانیم که نباید همه مسوولان را اشرافی ببینیم، ما مسوولان غیراشرافی و همدم با مردم نیز داریم. سخنگوی هیات رییسه خبرگان در واکنش به سخنان اخیر رییس‌جمهوری درباره مقاومت در برابر امریکا اظهار کرد: ما از هر سخنی که در آن دعوت به وحدت، جهاد و مقاومت انجام شود، استقبال می‌کنیم و از هر گوینده‌یی که این سخن را به زبان آورد، حمایت خواهیم کرد اما وحدت، محور می‌خواهد و محور ما باید حبل‌الله باشد که در مجمع‌البیان، امام علی(ع) حبل‌الله اعلام شده و در عصر ما نیز محور وحدت، ولایت است تا زمینه‌های اختلاف را ایجاد نکنیم و حریم مردم و یکدیگر را نگه داریم و منطقی سخن بگوییم چراکه در جامعه ما از گذشته اختلاف نظر بوده و هست و این لازمه یک جامعه آزاد است اما باید در این جامعه منطقی و محترمانه سخن گفت تا زمینه‌های چالش به وجود نیاید. خاتمی در پاسخ به این پرسش که تدبیر وی به عنوان یکی از امامان جمعه تهران درباره کاهش اقبال جوانان به حضور در نماز جمعه چیست، اظهار کرد: ‌به عنوان کسی که خودم امام جمعه هستم به این پرسش پاسخ می‌دهم نه به عنوان سخنگوی هیات رییسه خبرگان. باید بگویم که این موضوع کلیت ندارد و ما نمی‌توانیم بگوییم که در همه نماز جمعه‌ها حضور جوانان کاهش پیدا کرده بلکه در برخی مناطق این اتفاق افتاده پس باید واقع‌بینانه صحبت کنیم.

وی افزود: رسانه‌ها نیز در این زمینه نقش دارند و باید برای تشویق مردم به حضور در نماز جمعه دعوت می‌کردند و در برابر این همه تهاجم و تخریب نسبت به نماز جمعه دین خود را ادا می‌کردند اما آنچه که تدبیر ما برای اصلاح این وضعیت است، این است که می‌توان از همین حالا نقش بیشتری به جوانان حزب‌اللهی داد تا طرح و برنامه خود را به ستادهای اقامه نماز جمعه ارائه کنند تا این خود راهی برای حضور بیشتر جوانان در نماز جمعه باشد. البته این را هم باید در نظر داشت که امامان جمعه با به‌روزتر خطبه خواندن و مختصر کردن خطبه‌هایشان می‌توانند برای افزایش حضور جوانان در نماز جمعه موثرتر عمل کنند. سخنگوی هیات رییسه خبرگان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا اقدامی از سوی هیات رییسه برای تعیین سقف سنی برای اعضای این مجلس در نظر گرفته شده است یا نه؟ اظهار کرد: در طرحی که برای اصلاح قانون انتخابات در نظر داریم این موضوع مطرح شده اما آنچه که در این قانون مطرح است این است که سقف سنی برای اعضای خبرگان وجود ندارد بلکه آنچه مطرح شده این است تا زمانی که افراد توانایی کار داشته باشند و موثر باشند، می‌توانند در مجلس خبرگان حاضر شوند اما از طرفی مبدا یا حداقل سنی این موضوع لحاظ شده و مشخص است که حداقل سن برای حضور در مجلس خبرگان باید چه باشد. وی در پایان افزود: به هر حال مسلم این است که مجلس خبرگان مجلسی است که رهبر را تعیین می‌کند و ترکیب آن باید ترکیبی باشد که زمینه پذیرش تصمیم آنان درباره رهبری مورد اقبال مردم و پذیرش آنان قرار گیرد.

 

ارسال نظر