سفر برای نجات برجام

۱۳۹۷/۰۴/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۷۴۰
سفر برای نجات برجام

همزمان با افزایش دامنه تلاش‌های ترامپ و تندروهای امریکایی برای محدود کردن مناسبات ارتباطی و اقتصادی ایران و کشورهای اروپایی؛ رییس‌جمهوری کشورمان تور اروپایی خود به کشورهای اروپایی را از سوییس آغاز می‌کند و در ادامه با سفر به اتریش به عنوان رییس دوره‌یی اتحادیه اروپا تلاش می‌کند تا ضمن تشریح برنامه‌های ایران برای تنش‌زدایی در سطح منطقه‌یی و فضای بین‌الملل از راهبردهای اجرایی دولتش برای ایجاد ارتباط معقول با جهان پیرامونی دفاع کند. سفری که بسیاری از رسانه‌های اروپایی آن را در پاسخ به حاشیه‌سازی‌هایی می‌دانند که از سوی مثلت ترامپ؛ نتانیاهو و

بن سلمان در فضای بین‌المللی پمپاژ می‌شود. نگاهی به لیست همراهان رییس‌جمهوری در این سفر و حضور چهره‌های برجسته اقتصادی و صنعتی کشور در لیست همراهان رییس‌جمهوری نشان می‌دهد، اقتصاد مهم‌ترین اولویتی است که رییس‌جمهوری در جریان این تور اروپایی به دنبال تحقق ابعاد و زوایای گوناگون آن است.

بعد از استقبال از روحانی در سوییس، مذاکرات رسمی اولیه بین رییسان جمهوری ایران و سوییس در برن، پایتخت سوییس با حضور وزیران امور خارجه دو کشور انجام می‌شود.

مذاکرات رسمی امروز(سه‌شنبه) با حضور برست سیمونتا سوماروگا، وزیر دادگستری و یوهان اشنایدر آمان برگزار می‌شود. اشنایدر آمان در سفر به تهران در سال 2016 از روحانی برای دیدار از سوییس دعوت کرد. رییس‌جمهوری اما پیش از عزیمت به سوییس و اتریش خاطرنشان کرد: در جریان این سفر در زمینه برجام و توافقات با اتحادیه اروپا مذاکره خواهیم کرد.

روحانی رییس‌جمهوری ظهر دیروز در پاویون فرودگاه مهر آباد در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این سفرها به دعوت روسای جمهور دو کشور و در پاسخ به سفر‌های آنها به تهران در سال‌های قبل انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران برای روابط با کل اروپا و اتحادیه اروپا به ویژه کشورهایی که با آنها روابط دوستانه‌یی داشته‌ایم، اهمیت قائل است. او گفت: روابط سیاسی ما با اتریش به 160سال قبل بازمی‌گردد و این روابط برای هر دو طرف اهمیت دارد. همچنین روابط ما با سوییس به دهه‌ها قبل بازمی‌گردد دو کشور ظرفیت‌های فراوانی برای روابط اقتصادی، تجاری و علمی و فرهنگی داریم اما متاسفانه تاکنون از همه این ظرفیت‌ها استفاده نشده است.

رییس‌جمهور همچنین با بیان اینکه ‌شرایط امروز ما با اروپا مقداری با گذشته متفاوت است، اظهار کرد: اروپا امروز با صدای بلندتری با یکجانبه‌گرایی مخالفت می‌کند و با لحن صریح‌تری اعلام آمادگی می‌کند تا در مسائل منطقه‌یی و بین‌المللی با ایران و کشورها تاثیرگذار همکاری کند.

 برجام روی میز بررسی

رییس دولت دوازدهم افزود: توافق هسته‌یی میان ایران و 1+5 عمدتا به میزبانی دو کشور سوییس و اتریش صورت گرفت و محل مذاکرات یا در سوییس بود یا در اتریش بر همین اساس هر دو کشور تلاش‌های فراوانی انجام داده‌اند تا فضای مناسب برای مذاکرات انجام شود. امروز که امریکایی‌ها بر خلاف مقرارت بین‌المللی از برجام خارج شده‌اند، ارتباط و مذاکره با اروپا جایگاه خود را دارد به دلیل اینکه هر 5 کشور و کل اتحادیه اروپا تلاش می‌کنند، برجام بدون امریکا باقی بماند. همه احساس می‌کنند که بقای برجام به نفع منطقه و جهان است و همه یک صدا امریکا را محکوم می‌کنند چراکه از قطعنامه 2231 که کشورها را ملزم به همکاری می‌کند، خارج شده‌اند. او اظهار کرد: ‌بنابراین سفر پیش رو فرصتی است که در زمینه آینده برجام و نیز توافقات با اتحادیه اروپا مذاکره کنیم. همچنین با توجه به اینکه از دیروز ریاست اتحادیه اروپا بر عهده اتریش قرار گرفته به عنوان رییس اتحادیه اروپا در این مقطع با آنها صحبت خواهیم کرد. همچنین قرار است راجع به بسته‌یی که اتحادیه اروپا ارائه می‌کند، صحبت کنیم. رییس‌جمهوری خاطرنشان کرد: همچنین مسائل دیگری همچون مسائل منطقه‌یی و جهانی وجود دارد که ما از گذشته با اروپا و دیگران درباره آنها مذاکره کرده‌ایم و به این مذاکرات ادامه خواهیم داد. این مسائل راجع به سوریه و یمن و مسوولیتی که همه جهان در این مسائل دارند و نقشی که ایران می‌تواند در ثبات و امنیت خاورمیانه داشته باشد، است. روحانی با اشاره به مذاکره و دیدارهای چند جانبه میان هیات‌های ایرانی و کشورهای اروپایی در این سفر گفت: در این سفر اسنادی در زمینه‌های روابط صنعتی و تجاری، بهداشت و درمان و در زمینه‌های مربوط به فناوری‌های نوین و مدیریت منابع آب امضا خواهیم کرد و درباره این مسائل گفت‌وگو‌هایی انجام خواهد شد. رییس‌جمهوری در پایان با اشاره به همراهی نمایندگان بخش‌های اقتصادی کشور در این سفر اظهار کرد: هم در وین و هم در برن جلسه‌یی با حضور تجار و کارآفرینان دو کشور برگزار خواهد شد همچنین در این دو پایتخت دیداری با ایرانیان مقیم سوییس و اتریش خواهیم داشت.

 برجام محور اصلی مذاکرات روحانی است

در آستانه سفر رییس‌جمهوری به اروپا تارنمای خبری و اطلاع‌رسانی سوییس اینفو نوشت: در سفر رسمی «حسن روحانی» رییس‌جمهوری ایران به سوییس و اتریش درباره توافق هسته‌یی ایران و برخی مسائل مربوط به خاورمیانه مذاکره می‌شود. این تارنمای خبری دیروز در گزارشی با عنوان «سفر رسمی رییس‌جمهورایران به سوییس» و بازتاب سفر «حسن روحانی» رییس‌جمهوری به دو کشور اروپایی سوییس و اتریش به نقل از وزارت امور خارجه سوییس نوشت: ایران شریک مهم تجاری و اقتصادی سوییس است. این رسانه افزود: «آلین بِرست» که امسال ریاست چرخشی ریاست‌جمهوری سوییس را برعهده دارد میزبان روحانی خواهد بود. رییس‌جمهوری کنفدراسیون سوییس در واقع رییس نهاد اجرایی موسوم به «شورای فدرال سوییس» است که 7 عضو دارد و این شورا در مجموع رییس کشور به شمار می‌رود و مسوول اداره و هدایت دولت فدرال سوییس است اما هر کدام از اعضای این شورا ریاست یکی از

7 بخش اجرایی را بر عهده دارد. پست ریاست‌جمهوری فدرال به طور سالانه و چرخشی بین 7 عضو این شورا تغییر می‌کند.

 

ارسال نظر