اعتراضات، سازمان‌یافته و امنیتی نیست

۱۳۹۷/۰۴/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۶۷۱
اعتراضات، سازمان‌یافته و امنیتی نیست

گروه ایران |

«امنیت؛ وحدت و اقتصاد» سه‌گانه‌یی است که از منظر عبدالرضا رحمانی‌فضلی در شرایط حساس فعلی در اولویت برنامه‌ریزی‌های وزارت کشور قرار دارد. اولویت‌هایی که به اعتقاد رحمانی‌فضلی می‌تواند کشور را از چالش‌های پیش‌رو به سلامت هدایت کند و ایران را در آستانه فصلی تازه از توسعه قرار دهد. اما در مسیر دستیابی به این اولویت‌ها مشکلاتی وجود دارد که مجموعه تصمیم‌سازان کشور از طریق هماهنگی باید بر این چالش‌ها و مشکلات فائق آیند. در شرایطی که برخی شبکه‌های اجتماعی با انتشار اخبار کذب از کشته شدن افرادی در ماجرای اعتراضات شنبه شب خرمشهر خبر داده بودند؛ وزیر کشور خاطرنشان می‌کند که این اعتراضات سازمان یافته و امنیتی نبوده و هیچ کشته‌یی در اعتراضات خرمشهر وجود نداشته و تنها یک نفر زخمی بوده که به بیمارستان منتقل شده است. عبدالرضا رحمانی‌فضلی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار کرد: نخستین اولویت ما برای امسال موضوع امنیت است و آن را یک موضوع اصلی می‌دانیم، در ادامه آن بحث وحدت را مطرح می‌کنیم. با توجه به خواست و مطالبه مردم وحدت را موضوع بعدی قرار دادیم. موضوع رضایتمندی را هم مخرج مشترک تمام فعالیت‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی می‌دانیم.

 اعتراضات خرمشهر

رحمانی‌فضلی در پاسخ به این پرسش که چند نفر در اعتراضات شهر خرمشهر کشته شدند، گفت: اصلی‌ترین وظیفه وزارت کشور برقراری امنیت است. مجوزها اگر پاسخگو باشند و امنیت را برقرار کنند با اعتراضات مشکلی نداریم. وقنی اعتراضاتی به کف خیابان می‌رسند، افرادی پیدا می‌شوند که هیجانی می‌شوند و افرادی هستند که سوءاستفاده می‌کنند. در این صورت نیروهای انتظامی وظایفی دارند که اگر به وظایفشان پاسخ ندهند، امنیت و انتظام دچار خدشه می‌شود. تلاش ما در این است که هر چه زودتر این اعتراضات را با خویشتنداری نیروی انتظامی و همکاری مسوولان به پایان برسانیم. اما اگر خلاف این باشد قوه قضاییه و نیروی‌های انتظامی وظایف خود را انجام می‌دهند. او همچنین درباره تاثیر تک نرخی شدن  ارز بر مقابله با قاچاق کالا خاطرنشان کرد: پیش از این بخشی از تقاضای ارز مربوط به موادمخدر یا قاچاق کالا بوده است و همین تقاضا در نوسانات ارز تاثیرگذار بود. یکی از اهداف تک نرخی شدن ارز هم مقابله با قاچاق کالا بود به خاطر همین سیاست و همچنین سیاست کنترلی دقیق در مرزها حدود ۸۰درصد کالاهای قاچاق در مرزهای غربی کشور کنترل شده است.

 تجمع بدون مجوز

وزیر کشور در ادامه در پاسخ به سوالی درباره طرح در حال بررسی مجلس برای برگزاری تجمع بدون مجوز در اطراف ساختمان مجلس گفت: وزارت کشور طبق قانون شرایط برگزاری تجمع را فراهم کرده است، اما با برگزاری تجمع بدون مجوز مخالف است، زیرا تجمعات باید با پذیرش مسوولیت هم همراه باشد، زیرا در غیر این صورت تجمع از کنترل خارج می‌شود اما اگر این موضوع به قانون تبدیل شود، وزارت کشور آن را اجرا می‌کند، ولی یقین دارم مجلس به این طرح رای نمی‌دهد.

در ادامه رحمانی‌فضلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اعتراضات چند ماه اخیر سازمان یافته بوده است یا خیر؟ خاطرنشان کرد: ما هر اعتراض را به صورت مستقل بررسی کردیم و به نتیجه رسیده‌ایم شرایطی ایجاد شده است که بهره‌برداران یک حوزه پس از اینکه مطالبات‌شان به نتیجه نرسیده و رضایت به دست نیاوردند به خیابان‌ها آمدند مثل بازاری‌ها، کامیونداران یا همین مساله اخیر آب اما اگر به صورت پیوسته اعتراضات را بررسی کرده و ریشه‌های اجتماعی و سیاسی آن را دنبال کنیم به نتیجه متفاوتی می‌رسیم.

 طرح آب غدیر

رحمانی‌فضلی ادامه داد: از سال ۷۱ طرح غدیر برای آبرسانی به خرمشهر مطرح شد یعنی ۲۵ سال این طرح در دست اجرا بود که دولت در سه سال گذشته این موضوع را اولویت اول خود قرار داد و ۱۵ تیر این طرح به نتیجه می‌رسد. پیمانکار طرح هم سپاه و قرارگاه خاتم‌الانبیاء است که در این زمینه خیلی تلاش کرد و هنوز خیلی از مطالبات خود را دریافت نکرده اما شاهد برخی تحریک‌ها در خرمشهر بودیم، چرا در پنج روز مانده به افتتاح طرح این اعتراضات انجام می‌شود؟ به این دلیل که مردم اقناع نشدند که اینجا رسانه‌ها باید نقش ملی خود را برای اقناع مردم به کار بگیرند.

او همچنین در واکنش به انتشار برخی فیلم‌ها که افرادی با لباس نیروی انتظامی در حال تخریب اموال عمومی هستند، گفت: این موضوع را از فرمانده ناجا سوال کردیم که توضیح آنها این بود که برای بازداشت برخی افراد مجرم در اعتراض‌ها مجبور شده‌ایم شیشه‌یی را بشکنیم، مثل آتش‌نشانی که برای مهار آتش مجبور است برخی تخریب‌ها را انجام بدهد، اما در مورد صحت فیلم‌هایی که منتشر می‌شود باید دقت زیادی شود. فیلم‌های زیادی منتشر می‌شود که قابل اعتنا نیست. رحمانی‌فضلی در مورد تخریب‌هایی که علیه او انجام می‌شود، گفت: من باغچه‌یی در فشند دارم، نه در فشم، این باغچه ۹۷متر است و من آن را با قسط خریدم. آنجا ۲۰۰ واحد وجود دارد که فقط باغچه مرا خراب کردند که من اعتراض کتبی خود را اعلام کردم و البته تابع قانون هستم اما رسانه‌ها کاخ‌ها و ویلاهایی تحت عنوان عمارت رحمانی‌فضلی نوشتند. من هنوز خانه هم ندارم و پیش خرید کردم، آیا در این پنج سال نمی‌توانستم این باغچه را جزو روستا کنم؟ البته این کار غیرقانونی بود و من این کار را انجام ندادم. طرح این مسائل میان مردم و مسوولان شکاف ایجاد می‌کند.

 همکاری ایران و اروپا

او در خصوص برنامه همکاری ایران با اروپا در موضوع پناهندگان و موادمخدر در صورت پایان یافتن برجام بیان کرد: همکاری ما با اروپا در حوزه پناهندگان و موادمخدر یک‌جانبه است. ما امسال هزار درگیری در حوزه موادمخدر داشتیم، ۱۲۰۰تن موادمخدر کشف کردیم و در کشور نزدیک به 3میلیون مهاجر داشتیم. من جای دیگر هم گفته‌ام اگر ۲۴ ساعت چشم خود را ببندیم 2هزار تن موادمخدر و یک میلیون پناهنده از مرزهای غربی‌مان گذر می‌کنند. در زمان تحریم به ما حتی سگ موادیاب و دستگاه ایکس‌ری نمی‌دادند. او همچنین درباره لزوم همکاری با دولت برای حل مشکلات کشور تصریح کرد: در حوزه‌های اقتصادی مشکلات زیادی داریم. بیش از دو میلیون نفر بیکار داریم و سالی یک میلیون نفر هم به آنها اضافه می‌شود. سال قبل دولت ۸۰۰ هزار شغل درست کرد اما بیکاری رفع نشده است. دولت تورم را تک رقمی و رشد اقتصادی را دو رقمی کرد. مجموعه همه این عوامل موجب شکوفایی اقتصادی می‌شود اما اگر یاس و ناامیدی را القا کنیم، اعتراضات ایجاد می‌شود و دولت با مسائل دیگری درگیر می‌شود. تاکید و توصیه من این است که در جهت مشکل مردم حرکت کنیم نه اینکه فقط مشکلات را بیان کرده و خدای نکرده مردم را تهیج کنیم، برای حل مشکلات کشور باید همه همکاری کنیم.

او در پاسخ به این پرسش که تکلیف ادامه حضور زنان در ورزشگاه‌ها چه می‌شود، بیان کرد: من مسوول رفتن بانوان به ورزشگاه نیستم بلکه مسوول امنیت کشور هستم. اگر نهادهای مسوول در این زمینه از ما درباره تامین امنیت ورود زنان به ورزشگاه سوال کردند ما حتما جواب آنها را می‌دهیم.

 

 

ارسال نظر