بازداشت 9 متهم پرونده‌های موسسات مالی

۱۳۹۷/۰۴/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۲۷۳

سلبریتی‌ها دخالت‌ و اظهارنظرهای بی‌جا می‌کنند

گروه ایران|

دادستان تهران با انتقاد از اقدامات و اظهارات برخی سلبریتی‌ها می‌گوید:«تحرکات این افراد جای تامل دارد که چرا این افراد به جای پرداختن به اموری که در آن تخصص دارند، دخالت‌های بی‌جا و اظهارنظرهای بی‌مبنا می‌کنند.» اشاره دولت‌آبادی متوجه برخی چهره‌هاست که اخیرا یا در قالب ایده‌های فراگیر اجتماعی طرح‌هایی چون ممنوعیت خرید اجناس گران را استارت زده‌اند یا اینکه با ارائه شماره حساب بعد از حادثه زلزله از مردم پول جمع کردند اما منابع هزینه‌کرد این اموال هنوز مشخص نشده است. اما در کنار موضوع سلبریتی‌ها، چهارمین جلسه دادستان تهران با قضات دارای پایه قضایی با حضور ۲۵نفر از قضات زن و برخی معاونان این دادسرا به ریاست جعفری‌دولت‌آبادی دادستان تهران برگزار شد. جعفری دولت‌آبادی در این جلسه با اشاره به اجرای حکم محمد ثلاث که در اول اسفند ماه سال گذشته و در جریان آشوب‌های خیابان پاسداران با راندن و هدایت اتوبوس موجب شهادت 3 نفر از ماموران ناجا شد درخصوص برخی ایرادها به محکومیت و اجرای حکم نسبت به نامبرده اظهار کرد: بلافاصله پس از حادثه، شهریاری سرپرست دادسرای جنایی در بیمارستان محل بستری متهم حضور یافت و از متهم تحقیق نمود. نامبرده نیز با اقرار به ارتکاب جرم و اینکه آگاهانه و عامدانه چنین اقدامی را نموده است در توجیه اقدام خود به عصبانیتش نسبت به ماموران استناد کرد؛ ضمن اینکه فیلم پخش شده از حرکت اتوبوس موید عمد بودن اقدام راننده است.

 صدور حکم برای متهمان خیابان پاسداران

دادستان تهران درخصوص محاکمات دیگر متهمان حادثه پاسداران از صدور 210 فقره حکم از سوی شعب دادگاه انقلاب اسلامی خبر داد و افزود: برنامه‌ریزی به گونه‌یی است که محاکمه تمامی عوامل آشوب‌های اسفند ماه تا پایان تیر ماه به اتمام می‌رسد.

جعفری‌دولت‌آبادی به موضوع موسسات مالی و اعتباری نیز پرداخت و با اشاره به انتقاد یک مقام دولتی نسبت به آزادی برخی متهمان مرتبط با موسسات مالی و اعتباری و مرتبط دانستن تجمعات اعتراضی مردم با آزادی این متهمان گفت: درحال حاضر ۹متهم اصلی پرونده‌های موسسات مالی و اعتباری در بازداشت به سر می‌برند. علت تشکیل پرونده‌های قضایی مربوط به این موسسات ناشی از عدم نظارت مسوولان دولتی بر وضعیت موسسات مذکور بوده و به واقع این پرونده‌ها میراث گذشته است که امروز مشکلات آن به دولت و دستگاه قضایی سرریز شده است. وی افزود: دادستانی تهران برای حل مشکلات مرتبط با این موسسه‌ها علاوه بر شناسایی اموال متهمان ‌نسبت به تعقیب مسوولانی که با قصور در انجام وظایف نظارتی خود بستر ارتکاب جرم در موسسات مالی و اعتباری را فراهم نموده‌اند، اقدام کرده و در این راستا پرونده‌یی نیز در دادسرای کارکنان دولت تحت رسیدگی است.

دادستان تهران افزود: دولت مجبور شده است میلیاردها تومان به سپرده‌گذاران این صندوق‌ها کمک کند و قوه قضاییه نیز در بخش شناسایی اموال و تعقیب متهمان جدیت دارد و عوامل اصلی این موسسات آزاد نیستند و امیدواریم در رسیدگی به پرونده‌ها تسریع شود.

 نحوه رسیدگی به اتهام محمد ثلاث

جعفری‌دولت‌آبادی درخصوص رعایت مقررات اصول دادرسی عادلانه در جریان تحقیق و محاکمه محمد ثلاث و با اشاره به برخی نقدها نسبت به محاکمه و اجرای حکم محمد ثلاث اظهار کرد: برخی معتقد بودند با توجه به مشهود بودن جرم و اهمیت و بازتاب آن در جامعه، محاکمه باید سریعا انجام و حکم اعدام در محل ارتکاب جرم اجرا می‌گردید؛ در مقابل برخی مدعی عجولانه بودن محاکمه و رسیدگی بودند. اما دادسرای تهران و دادگاه کیفری یک تهران با لحاظ همزمانی دو ضرورت «تسریع» و «دقت» در رسیدگی درصدد بود که حقوق متهم تضییع نشود لذا جلسات دادگاه در چندین نوبت با حضور وکیل متهم برگزار شد و مرحله اعتراض نسبت به حکم صادره نیز طی گردید.

دادستان تهران درخصوص اظهارات زینب طاهری به عنوان وکیل مبنی بر عدم مستندسازی نسبت به خودرویی که به عنوان وسیله جرم بوده است، اظهار کرد: اینجانب در همان روز اول به سرپرست دادسرای جنایی دستور دادم که اتوبوس به پارکینگ انتقال یابد و توقیف شود که این کار بلافاصله انجام و از مالک اتوبوس نیز جداگانه تحقیق شده که در پرونده منعکس است.

 آخرین وضعیت بانک سرمایه و ثامن‌الحجج

وی به پرونده بانک سرمایه و اقدامات دادسرا در این پرونده اشاره کرد و گفت: اخیرا در این پرونده 3 نفر از متهمان بازداشت شده‌اند. بخشی از اموال به بانک بازگشته و درخصوص یکی از متهمان به میزان ۷۰۰میلیارد تومان کیفرخواست صادر شده است.

جعفری‌دولت‌آبادی همچنین به اقدامات دادسرای تهران در پرونده مالی و اعتباری ثامن‌الحجج اشاره و اظهار کرد: در این پرونده ۱/۲۶۷/۰۰۰ نفر سپرده‌گذاری کرده و مجموع وجوه سپرده شده ۱۲هزارمیلیارد تومان است. دادسرا ضمن رسیدگی به اتهامات متهمان به موضوع استرداد وجوه سپرده‌گذاران ورود کرده است. هنوز ۱۲۰۰میلیارد تومان تسهیلات پرداختی از بدهکاران وصول نشده، اما ۵۳۳۰ میلیارد تومان سپرده به مردم مسترد گردیده و درحال حاضر ۴۴۰۰میلیارد تومان بدهی باقی‌مانده است که مربوط به ۵۰۰۰ نفر سپرده‌گذار است.

دادستان تهران از شناسایی ۱۴۰۰ملک و توقیف ۹۸۰ پلاک ثبتی و قیمت‌گذاری ۱۰۳دستگاه اتومبیل متعلق به تعاونی اعتباری ثامن‌الحجج خبر داد و در تبیین گستردگی اموال و اقدامات مالی موسسه مذکور، افزود: ۸ شرکت فعال متعلق به این موسسه شناسایی شده و اهمیت این شرکت‌ها به حدی است که یکی از این شرکت‌ها که در جزیره کیش فعالیت می‌نماید 600 میلیارد تومان ارزش دارد و ۵۰ درصد سهام آن متعلق به متهم اصلی پرونده است، و تامین نیروی برق جزیره را بر عهده دارد. این امر نشان از صعوبت اقدامات دادسرا در رسیدگی به اینگونه پرونده‌ها دارد همچنین این پرسش را مطرح می‌سازد که چرا یک موسسه مالی و اعتباری باید در چنین حوزه‌هایی ورود کند.

جعفری‌دولت‌آبادی همچنین از فروش ۸۷ ملک متعلق به موسسه مالی اعتباری ثامن‌الحجج به مبلغ ۱۸۶میلیارد تومان از طریق مزایده و فروش برخی اقلام منقول موسسه به قیمت ۱۰میلیارد تومان خبر داد. او اعلام کرد درحال حاضر پرونده اتهامی مدیرعامل موسسه ثامن‌الحجج با صدور کیفرخواست در دادگاه کیفری استان تهران تحت رسیدگی است.

 وضعیت کشور در شرایط تحریم

موضوع بعدی که جعفری‌دولت‌آبادی به آن پرداخت، تحریم‌های جدید امریکا و مهلت 3ماهه ترامپ در این راستا بود. وی با احتمال اینکه در پایان این مهلت وضعیت اقتصادی کشور با مشکلاتی مواجه ‌شود، این اقدام مقامات دولت امریکا را با هدف تشدید فشارهای اقتصادی به دولت و مردم ایران دانست و با اشاره به گسترده بودن اقدامات تحریمی امریکا به گونه‌یی که از موسسات و بانک‌های خرد نیز درخواست عدم همکاری با ایران را کرده‌ است، افزود: این تجربه دوم در اعمال تحریم‌هاست و در مقابله با این اقدامات لازم است مردم و دولت در صف واحد قرار گیرند تا این‌بار نیز امریکا را که از اقدامات مذبوحانه خود علیه جمهوری اسلامی ایران ظرف ۴۰سال گذشته درس نگرفته است، ناکام شود. ممکن است اقدامات تحریمی موجب «زحمت ما» باشد اما نتیجه نهایی آن، از بین رفتن «عِرض» دولت امریکاست.

دادستان تهران اقداماتی که در کنار تحریم‌ها در دستور دولتمردان امریکایی قرار دارد را شامل فشار اقتصادی و اقدامات عملی از جمله فلج نمودن تجارت خارجی ایران، حوزه حمل و نقل، مبادلات پولی کشور، فروش نفت و ایجاد جنگ روانی مانند دامن زدن به مطالبات مردم با شیوه نافرمانی مدنی و ترویج ناامنی در کشور اعلام نمود و در توضیح اظهار کرد: آنها می‌خواهند با جنگ روانی در دل مردم ترس بیاندازند و از بعد اقتصادی با ممانعت از ورود ارز به داخل کشور و تحریم بانک‌ها، فشار اقتصادی را افزایش دهند و امریکا در اجرای این هدف تماس‌ها و مذاکراتی با مقامات دیگر کشورها داشته است.

 

ارسال نظر