رفتار امریکا مانع بلند مذاکره

۱۳۹۷/۰۴/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۲۷۲
رفتار امریکا مانع بلند مذاکره

آینده برجام و مذاکره با امریکا دو پرسش پرتکرار این روزهای رسانه‌ها از دستگاه دیپلماسی ایران است. برجام که حیاتش به توانایی اروپا گره خورده و مذاکره با امریکا که حرف و حدیث‌های فراوانی حولش می‌چرخد از گروهی که نامه نوشته و خواهان مذاکره مستقیم با این کشور شده‌اند تا جمعی دیگر که این کار را بی‌فایده و حتی خیانت می‌دانند. از گفته‌های مقامات وزارت خارجه هم اینطور برمی‌آید که دستگاه دیپلماسی دولت علاقه‌یی به مذاکره با امریکا ندارد. این را روز گذشته بهرام قاسمی گفت؛ چراکه به اعتقاد او دولت امریکا نشان داده، قابل اعتماد نیست.

 امریکا قابل اعتماد نیست

 سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری روز گذشته خود در پاسخ به این برخی در فضای رسانه‌یی کشور صحبت از لزوم انجام مذاکرات بین ایران و امریکا می‌کنند و اگر فضایی ایجاد شود که ایران تامین منافع خود را در گرو مذاکره با امریکا ببیند آیا از انجام این مذاکرات استقبال می‌کند، گفت: یکی از سیاست‌های اصلی جمهوری اسلامی ایران، تعامل و تفاهم با کشورهای مختلف است و شما باید به این نکته توجه داشته باشید که این ایالات متحده امریکا بود که بعد از انقلاب با روش‌های خصمانه وضعیت ناهنجاری را در نوع تعامل با ایران به وجود آورد و ما در مقاطع مختلف شاهد این رفتار خصمانه امریکایی‌ها علیه ایران بوده‌ایم و در وضعیت جدید این رفتار شدت گرفته است.

قاسمی در ادامه به خروج یک طرفه امریکا از برجام اشاره کرد که به گفته او این موضوع نشان می‌دهد امریکا کشور قابل اعتمادی نیست و هیچ علامت و سیگنالی که بتوان به امریکا اعتماد کرد درحال حاضر وجود ندارد.

این دیپلمات افزود: مقامات جمهوری اسلامی ایران پیش از این اعلام کرده بودند که برجام یک نمونه و آزمون است که نشان می‌دهد، می‌توان به امریکا اعتماد کرد یا نه که متاسفانه امریکا در این آزمون هم شکست خورد و نمره قبولی دریافت نکرد و بیش از پیش اثبات شد که حاکمان امریکا قابل اعتماد نیستند.

اما این تنها دلیلی نبود که به اعتقاد قاسمی دولت امریکا را غیرقابل اعتماد کرده است. دولت ترامپ طی یک سال اخیر از تعداد زیادی از معاهدات خارج شده و نسبت به سازمان‌های بین‌المللی بی‌اعتنا بوده است. قاسمی با اشاره به همین موضوع بر عدم پایبندی این کشور به موازین بین‌المللی تاکید کرد و افزود: با توجه به این وضعیت نمی‌توان انتظار داشت که امریکا شرایط و خواسته‌های ایران را برآورده کند و یک تغییر رفتار جدی در برابر ایران داشته باشد. اگر امریکا در این رفتارهای خود تغییر ایجاد می‌کرد و به عنوان کشوری متعهد و صلح‌طلب که نمی‌خواهد بر سایر کشورهای جهان سلطه داشته باشد، رفتار می‌کرد شاید بحث تعامل با امریکا قابل بحث بود ولی تا به امروز ما چنین رفتار هوشمندانه‌یی را در هیات حاکمه امریکا نمی‌بینیم و قطعا کشوری که در همین ایام و در همین دوران اخیر آخرین خلف وعده خود را انجام داده و از برجام خارج شده است، کشور و دولتی نیست که بتوان با آن مذاکره کرد.

او با بیان این مطلب تاکید کرد که در همین چارچوب بحث، مذاکره و گفت‌وگو با امریکا تا اینجای کار غیرممکن به نظر می‌رسد.

 سیاست ایران در قبال شرق

رابطه میان ایران و روسیه هم به دیگر مناقشه میان گروه‌های مختلف در کشور تبدیل شده است که روز گذشته از سوی خبرنگاران مطرح شد. سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاری که با بیان چند مثال معتقد بود، ایران به صورت چشم بسته از سیاست‌های چین و روسیه پیروی می‌کند و به نظر می‌رسد که گویی چک سفیدی به آنها در این زمینه داده است با رد چنین نگاهی گفت: من فکر می‌کنم آنچه شما مطرح کردید بیشتر از آنچه سوال باشد یک بیانیه است که در مورد دو کشور مطرح کردید بدون هیچگونه سند و مدرکی که بعضا با برخی از اطلاعات غلط نیز همراه است.

او در مورد صحبت این خبرنگار که مطرح کرده بود بانک‌های چینی حساب برخی از ایرانیان را مسدود کرده‌اند، تصریح کرد: این موضوع مربوط به شش هفت ماه قبل است و با توجه به مکانیسمی که خود بانک‌های چینی در پیش گرفته بودند این اتفاق افتاد و پیگیری نیز در مورد آن صورت گرفت.

قاسمی با بیان اینکه اظهاراتی مبنی بر اینکه چین یا روسیه صدور کالاهای خود را به ایران محدود کرده‌اند یک نوع پیش‌داوری بدون داشتن سندی معتبر است، تصریح کرد: ایران سیاست خود را تعامل با تمام کشورهای جهان قرار داده است و ما براساس این سیاست متوازن که در چارچوب تحقق منافع ملی است، حرکت می‌کنیم. او با تاکید بر اینکه قطعا هیچ دو کشوری در مورد تمام مسائل بین‌المللی به صورت یکسان فکر نمی‌کنند و دیدگاه‌های مشترکی ندارند، تصریح کرد: صحبت از روابط دوجانبه و نزدیک به این معنا نیست که دو کشور در تمام موضوعات اشتراک نظر و دیدگاه یکسانی داشته باشند و این موضوع در مورد نوع روابط ایران با چین و روسیه همچنین دیگر شرکایمان مصداق پیدا می‌کند.

قاسمی با اشاره به اهمیت کشور چین و روسیه در عرصه بین‌الملل به عنوان دو عضو شورای امنیت تصریح کرد: از طرف دیگر روسیه کشور همسایه ماست و با توجه به این موارد ما روابط خوبی با این دو کشور داریم.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه من علاقه ندارم که نسبت به هیچ کشوری پیش‌داوری داشته باشم و این نیز درست نیست که ایران را متهم کنیم که به صورت چشم بسته از سیاست‌های دیگر کشورها پیروی می‌کند، افزود: ما کشور مستقل هستیم و مردم ما برای کسب استقلال بهای زیادی پرداخته‌اند و قطعا ایران چشم بسته از سیاست‌های هیچ کشوری پیروی نمی‌کند چراکه ما مستقل هستیم.

 

 

ارسال نظر