کنار نمی‌نشینیم تا عده‌ای اقتصاد را تخریب کنند

۱۳۹۷/۰۳/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۴۴۹
کنار نمی‌نشینیم تا عده‌ای اقتصاد را تخریب کنند

گروه ایران|

«دولت کنار نمی‌نشیند تا عده‌یی اقتصاد را تخریب کنند.» این عباراتی است که سخنگوی دولت با بیان آنها به استقبال پرسش‌های اقتصادی خبرنگاران می‌رود؛ اظهاراتی که نشان‌دهنده راهبردی است که دولت دوازدهم برای عبور از شرایط پیش روی کشور در پیش گرفته است؛

 نوبخت به این واقعیت اشاره می‌کند که هر چند دولت معتقد به بازار رقابتی در اقتصاد است اما نمی‌تواند آنگونه که برخی کارشناسان اقتصادی مطرح می‌کنند؛ سرنوشت معیشت و کسب وکار مردم را به دست‌های نامرئی آدام اسمیت و اقتصاد بازار آزاد بسپارد تا ایده‌هایی که حتی کشورهای غربی هم حاضر به اجرای تمام و کامل آن نیستند در اقتصاد نوظهور ایران امتحان شود. اما جماعتی که نوبخت از آنها به عنوان تخریبگران اقتصادی یاد می‌کنند چه افراد و گروه‌هایی را شامل می‌شوند؟ نوبخت در تشریح روش‌هایی که این افرادی از طریق آن قصد تخریب برنامه‌های اقتصادی دولت را دارند به این نکته اشاره می‌کند:«عده‌یی هستند که در زمان مذاکرات هسته‌یی ایران با 1+5 مدام فشار ایجاد می‌کردند که چرا با دشمنان مذاکره می‌کنید و امروز که امریکا از برجام خارج شده است؛ دولت را تخریب می‌کنند که چرا از منافع ایران دفاع نمی‌کنید».

نوبخت اما در پاسخ به پرسش «تعادل» درباره هتک حرمت از رییس سازمان انرژی اتمی در راهپیمایی روز قدس توسط برخی از تندروها ابراز کرد: درخصوص این رخداد واقعا موهن و غیرقابل توجیه چند نفر نسبت به شخصیت‌های خدوم و دانشمندان هسته‌یی نظام باید گفت این اقدام بدون تردید از سوی جریان قلیلی صورت گرفت، آنها به این سرمایه اهانت و حرکت روز قدس را مخدوش کردند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه صالحی انسانی است که اخلاق اسلامی را در سرلوحه خود قرار داده است، تصریح کرد: این افراد به چنین فردی اهانت کردند. وقتی یک جمعیت اینچنین بزرگ با دهان روزه اعلام برائت کردند، شما دیدید رسانه‌ها یک کادر کوچک را به جای حرکت پاکی که ملت بزرگ ما انجام داد، نشان دادند. اینها خائن هستند. مشاهده کردید که حرکت بزرگ ملت ما چگونه تحت‌الشعاع این حرکت قرار گرفت.

نوبخت خطاب به هتاکان صالحی خاطرنشان کرد: چنین آدم‌هایی در طول تاریخ بوده‌اند و ائمه اطهار را نیز مورد اهانت قرار دادند، ما حتی از نظر سیاسی اختلافی داشته باشیم ۳۶۴روز سال برای شما اما اجازه دهید یک روز سال صدای واحدی از کشور شنیده شود، اینکه از سوی مقامات رسمی برای اینها اقدامی صورت گیرد، امیدوارم قوه قضاییه اقدامی انجام دهد. سخنگوی دولت درباره احکام صادر شده برای دانشجویانی که در اعتراضات دی ماه بازداشت شدند، ابراز کرد: باید برای جلوگیری از موج دشمنان دستانمان را به هم دهیم، اینجا استقلال قوا مطرح است اما در جلسات مشترک پیگیری می‌کنیم. این عزیزان فرزندان ما هستند و شاید در برخی از مواقع تحمل‌‌‌‌شان کم شود و حرفی بزنند. ما نباید کاری کنیم که روح آشفته ناآرامشان دچار تلاطم بیشتری شود ما باید با عطوفت با این عزیزان برخورد کنیم.

 دولت از معیشت مردم دفاع می‌کند

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در مورد شرایط اقتصادی و گرانی برخی اقلام در ماه‌های اخیر گفت: اینگونه نیست که کنار بنشینیم تا اقتصاد را عده‌یی تخریب کنند. دولت نظارت و کنترل را انجام می‌دهد و از ملت در برابر کسانی که می‌خواهند ظلم کنند، دفاع می‌کند.

نوبخت در مورد افزایش قیمت مسکن، خودرو و سکه نیز افزود: تبدیل نقدینگی و سرمایه مردم به این بازارها باعث به وجود آمدن این حباب‌‌‌ها شده و وظیفه دستگاه‌های نظارتی است که با مسببان این افرایش قیمت‌‌‌ها برخورد جدی داشته باشد.

رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه معتقد هستیم اقتصاد باید در دستان مردم باشد، افزود: اینگونه نیست کنار بنشینیم که اقتصاد را عده‌یی تخریب کنند. دولت نظارت و کنترل را انجام می‌دهد و از ملت در برابر کسانی که می‌خواهند ظلم کنند، دفاع می‌کند.

نوبخت در پاسخ به سوال دیگری درباره حمایت از بانک‌ها همچنین اظهارنظر برخی از علما درخصوص ربوی بودن معاملات بانکی اظهار کرد: یکی از دستور کارهای شورای عالی 3 قوه در جلسه نخست همین بحث بانکی بوده است. ما درحال حاضر از یک سو به بانک‌ها می‌گوییم برای آسان شدن سرمایه‌گذاری نرخ سود را همانند سال گذشته پایین بیاورید از سوی دیگر اگر این اتفاق بیفتد، عده‌یی می‌گویند این اقدام باعث بروز وضعیت فعلی بازار ارز شد.

معاون رییس‌جمهوری ادامه داد: وقتی به نظام بانکی بگوییم 15درصد یا کمتر سود سپرده داشته باشند همین امر زمینه خروج از بازار پول را فراهم می‌کند و نخستین گام برای خنثی کردن این اتفاق این بود که ما نرخ 20درصد را برای گواهی سپرده قائل شدیم. او با بیان اینکه دولت 8 یا 9برنامه برای اصلاح نظام بانکی داشته، اظهار کرد: بخش نخست را ما از سال گذشته آغاز کردیم و برای افزایش سرمایه دولت نزد بانک‌ها 39هزارمیلیارد تومان اختصاص دادیم علاوه بر این دولت براساس مکانیسم تبصره 35، 13هزارمیلیارد تومان از بدهی خود به بانک‌ها را تسویه کرد.

 رهبر کره شمالی مراقب ترامپ باشد

نوبخت در بخشی دیگر از سخنان خود در جریان این نشست خبری با اشاره به مذاکرات ترامپ و رهبر کره شمالی ادامه داد: نمی‌دانم رهبر کره شمالی با چه کسی دارد مذاکره می‌کند و معلوم نیست تا رهبر کره به کشورش باز نگشته، وی توافق را به هم نزند.

او با بیان اینکه این شخص نماینده ملت فهیم امریکا نیست، گفت: قطعا در انتخابات آینده انتظار داریم قبل از تهدید ملت‌های دیگر، ملت امریکا حساب وی را برسند و از او مبرا شوند. سخنگوی دولت یادآور شد: البته هر از گاهی در برخی کشورها افراد کوچک در جاهای بزرگ قرار گرفتند و جز زیان برای ملت خود چیزی نگذاشتند. او درباره راه‌‌‌‌اندازی وب‌سایتی از سوی اسراییل به زبان فارسی درخصوص بحران آب بیان کرد: رژیمی که دانشمندان هسته‌یی ما را می‌کشد، می‌خواهد مشکل آب را حل کند؟ واقعا چه مغز کوچکی در کله بزرگ آنها قرار دارد. جز پوزخند چه می‌توان کرد. معاون رییس‌جمهور در ادامه راجع به اقدامات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی گفت: یکی از اقداماتی که این ستاد انجام داد این بود که سیاست‌ها را در 24بند دسته‌بندی کرده و آنها را در قالب 12برنامه تعریف کرد. بعد از این اقدام 56 طرح تعریف شد که هر کدام شامل چندین پروژه است و قرار شد از منابع خزانه و دولت 200پروژه در دستور کار قرار گیرد.

 لایحه تامین مالی مقابله با تروریسم

رای می‌آورد

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا دولت از لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی مبارزه با تروریسم دفاع جدی نمی‌کند و هزینه تاخیر در تصویب این لایحه را چه کسی باید بدهد، گفت: ما در مجلس جلسات غیرعلنی درخواست کردیم و حتی دبیر شورای عالی امنیت ملی هم توضیح دادند. خود ما و تمام مسوولان وزارت امور خارجه در جلسات غیرعلنی و علنی بر اهمیت این لوایح تاکید کردیم با این حال باید بپذیریم که تفاوت نگاه در کشور وجود دارد و عده‌یی نگاهشان با ما متفاوت است.

او با بیان اینکه برای منتقدان احترام قائل هستیم، خاطرنشان کرد: در گذشته هم دیدیم به دفعات وزرا را استیضاح کردند ولی اکثریت مجلس نگاه دیگری داشتند اگر(این لایحه) را به رای واسپاری می‌کردیم آنها رای می‌دادند.

نوبخت یادآور شد: با این حال خوشبختانه یا متاسفانه هیچ مضایقه‌یی از فشارهای بیرونی و پیامکی نشد و این اتفاق افتاد. امیدواریم در مرحله بعد تصمیم سنجیده‌یی از سوی مجلس شورای اسلامی شاهد باشیم.

 آسیب‌های خروج امریکا از برجام

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برخی در روزهای منتهی به امضای برجام می‌گفتند بابت هر روز تاخیر صدها میلیارد تومان ضرر می‌کنیم آیا این درست بود، گفت: ما در آن ایام روزانه حق فروش بیش از یک میلیون بشکه نفت نداشتیم. بخش اصلی درآمدهای ما هم از محل فروش نفت است در آخرین گزارش این میزان به دو میلیون و 647 هزار بشکه رسیده است.

او با بیان اینکه در شرایط تحریم در نهایت مردم هزینه‌ها را می‌دهند، اظهار کرد: تمام تلاش ما این است که ملت هزینه ندهد. عده‌یی به زور می‌خواهند منافع ملت ما را مورد تهدید قرار دهند ما حتما با چنین سیاست‌هایی مقابله می‌کنیم. انعطاف و نرمش ما همه برای این است که بتوانیم بدون صرف هزینه بالا اهدافمان را تامین کنیم.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: اگر رشد اقتصادی کشور به تایید مجامع بین‌المللی از 6-درصد به مثبت 4درصد رسیده است از محل همین منابع بوده است. ما ورد نخواندیم. با این حال این منابع برای اینکه مردم ما در رفاه باشند، کافی نیست و از این جهت انتظار داریم دولت را منصفانه نقد کنند و با توجه به منابعی که دولت در اختیار دارد از آن تکلیف بخواهند.

 

ارسال نظر