CFT دو ماه مسکوت ماند

۱۳۹۷/۰۳/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۲۹۱
CFT دو ماه مسکوت ماند

 در حالی که کواکبیان برای تصویب لایحه پیوستن به CFT فریاد می‌زد، مجتبی ذوالنوری نماینده جبهه پایداری که از کنار او رد می‌شد به آرامی گفت: «داد نزن! تمام شد.» این تک جمله ذوالنوری نشان داد پیش از آنکه سرنوشت لایحه پیوستن ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم با رای تمام نمایندگان مشخص شود، در گوشه‌یی از صحن مجلس نسخه‌اش پیچیده شده است. ذوالنوری که به همراه همفکرانش هرگاه این لایحه به صحن آمد با قیل و قال، نطق موافقان را در نطفه خفه کردند. از جمله صبح دیروز که با طوماری بلند به نبرد لایحه آمدند. طوماری که مدعی بودند 50 هزار امضا پای خود دارد تا مانع از تصویب این لایحه در مجلس دهم شود. آن زمان که نوبت به بررسی لایحه پیوستن ایران به CFT‌ در صحن رسید، میانه نطق نقوی‌حسینی از مخالفان این لایحه، تنی چند از نمایندگان اصولگرای مجلس که نامشان پیش‌تر با آتش زدن برجام و پرچم امریکا در صحن در کنار یکدیگر قرار گرفته بود، باردیگر به میدان آمدند و این‌بار طوماری بلند را نقش زمین مجلس کردند. این کار مجتبی ذوالنوری، نصرالله پژمان‌فر، محسن کوهکن، حسینعلی حاجی‌دلیگانی، جواد کریمی‌قدوسی و جمعی دیگر از همفکران آنها از جبهه پایداری صدای رییس مجلس را در آورد.

 اعتراض شدید لاریجانی به دلواپسان

 لاریجانی که به ‌شدت از اقدام این نمایندگان عصبی بود، خطاب به آنها گفت: سخنان خود را بفرمایید، شما در مجلس پول می‌گیرید که حرف بزنید و همه را قانع کنید، این کار چیست؟ سپس لاریجانی یکی از طومارهایی که در جایگاه هیات رییسه بود به روی زمین انداخت و گفت این کارها درست نیست. او افزود: مجلس برای این موضوع رای می‌گیرد، شما اگر می‌خواهید حرف بزنید دیگران را قانع و راضی کنید با زور که نمی‌شود کاری انجام داد. این واکنش لاریجانی هم افاقه نکرد و نمایندگان اصولگرا به تجمع خود مقابل جایگاه هیات رییسه مجلس شورای اسلامی ادامه دادند و برخی نیز پلاکاردهایی با این مضمون که آقای رییس حق دانستن را از نمایندگان نگیرید و بگذارید درباره مفاد کنوانسیون شفاف‌سازی شود را به سمت خبرنگاران گرفته و از آنان خواستند که عکس بگیرند. سید حسین نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم که در مخالفت نطق می‌کرد، مدعی شد این طومارها امضای 50هزار نفر از اقشار مختلف مردم در مخالفت با این لایحه را دارد. به باور او پیوستن ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم آثار منفی برای ایران دارد که یکی از بزرگ‌ترین این آثار آن است که امریکایی‌ها ما را نقطه‌زن تحریم می‌کنند.

پس از نقوی‌حسینی، کواکبیان در جایگاه موافق و عباس عراقچی به عنوان نماینده دولت از این لایحه دفاع کردند. عراقچی معاون وزیر خارجه با تاکید بر اینکه ایران به محض احساس خطر و تهدید از کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم خارج می‌شود، ‌گفت: شورای عالی امنیت ملی گواهی داده که حق شرط‌ها و تحفظ‌ها، هیچ تهدید امنیتی متوجه ایران با پیوستن به این کنوانسیون نمی‌شود. عراقچی افزود: از نظر سازمان ملل، چهار گروه داعش، القاعده، طالبان و النصره به عنوان گروه‌های تروریستی تنها شناخته می‌شوند که ما قربانی این گروه‌های تروریستی هستیم. مجلس یک سال پیش در چنین روزهایی قربانی تروریسم داعش شد پس ما باید با این تروریسم مبارزه کنیم کما اینکه در سوریه و جاهای دیگر هم مبارزه می‌کنیم و به خاطر آن خون دادیم.

معاون وزیر خارجه در پاسخ به ادعای مخالفان، مبنی بر تاثیر پیوستن ایران به کنوانسیون در کمک‌های ایران به حزب‌الله و نهضت‌های آزادی بخش منطقه گفت: «ما الان فشارهایی را به خود تحمیل می‌کنیم از ترس اینکه مبادا در آینده مثلا حزب‌الله را جزو گروه‌های تروریستی کنند، حال اینکه در آینده چنین اقدامی را صورت دهند همان زمان برخورد می‌کنیم.»

 مسکوت ماندن لایحه برای 2ماه

مصطفی کواکبیان نماینده عضو فراکسیون امید هم در نطقی از این لایحه حمایت کرد که در میان نطق او ذوالنوری خطاب به او که با صدای بلند سخنرانی می‌کرد، گفت «داد نزن، کار تمام شد.» ظاهرا پیش از آنکه کلیات طرح به رای نمایندگان برسد، توافقی میان گروهی از مجلسی‌ها با دولت صورت گرفته بود. چنانکه پس از پایان نطق‌ها، غلامرضا تاجگردون از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس که پیش از این از موافقان تصویب لایحه بود، از جمع‌آوری

50 امضا برای پیشنهادی خبر داد که بر اساس آن بررسی لایحه پیوستن ایران به CFT دو ماه مسکوت می‌ماند.

او تاکید کرد: درخواست مسکوت ماندن لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم در راستای ایجاد وحدت اصولی و فرصتی برای دولت جهت مذاکره با اروپایی‌ها در ادامه برجام است. پیشنهادی که یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی آن را ضرر به منافع ملی دانست. علی نجفی‌خوشرودی در مخالفت با مسکوت ماندن لایحه الحاق دولت ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم گفت: تصویب این کنوانسیون از جهات مختلف منفعت برای ایران دارد و عدم عضویت در آن ضرر قطعی را ایجاد خواهد کرد. او با بیان اینکه باید از نظر حقوق بین‌الملل، کنوانسیون‌ها و معاهدات به این لایحه نگاه کرد، گفت: «در این لایحه یک‌سری حق شرط و اعلامیه تفسیری لحاظ شده است که می‌توانیم بر اساس آن از منافع خود دفاع کنیم، کما اینکه در این کنوانسیون موضوع انصراف از عضویت نیز وجود دارد.»

سرانجام دولت هم که بی‌تمایل به مسکوت ماندن دو ماهه لایحه به نظر نمی‌رسید، با طرح این پیشنهاد موافقت کرد و نمایندگان نیز با 138رای مثبت در برابر 103رای منفی پیوستن ایران به CFT را تا دست‌کم دو ماه به بایگانی فرستادند. اتفاقی که برخی نمایندگان آن را نتیجه جنجال‌آفرینی مخالفان و فشارها دانستند. علیرضا رحیمی از نمایندگان اصلاح‌طلب شب یک‌شنبه در توییتی از ارسال پیامک‌های تهدیدآمیز برای نمایندگان خبر داده بود. او همچنین پس از مسکوت ماندن این لایحه در توییتی دیگر نوشت: «اکثریت مجلس پیوستن به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم را به نفع کشور می‌دانند و ملاحظات لازم در دولت و نیز مراجع مهم امنیتی کشور بررسی و تمهید شده است. فضا‌سازی گسترده علیه مجلس و نمایندگان به تحریک کدام مراکز و پایگاه‌ها صورت می‌گیرد؟!»

روز شنبه هم در حالی که علی لاریجانی به همراه دو نماینده دیگر قم به دیدار آیت‌الله یزدی دبیرکل مجمع مدرسین حوزه علمیه قم رفته بود، برخی طلاب در مقابل دفتر رییس مجلس تجمع کرده و با این لایحه به مخالفت برخاستند. آن طور که رسانه‌ها نوشتند، علی لاریجانی در دیدار با آیت‌الله یزدی به‌طور جدی از لوایح مربوط به FATF دفاع کرده و به اعضای این تشکل دینی قول داده نگرانی آنان را در این باره برطرف کند.

روز گذشته همچنین مصوبه مجلس درباره پیوستن ایران به کنوانسیون پالرمو که با اشکالات شکلی و ترجمه‌یی از سوی شورای نگهبان به مجلس بازگشته بود، مورد بررسی قرار گرفت. بررسی که کوتاه بود و پس از چند نطق کوتاه، اصلاحات اعمال شده از سوی کمیسیون قضایی به رای گذاشته و به اتفاق آرا تصویب شد.

 

ارسال نظر