اعضای برجام، بی‌قید و شرط خسارت ایران را جبران کنند

۱۳۹۷/۰۳/۱۹ - ۰۰:۱۷:۳۱
کد خبر: ۱۲۳۱۳۳
اعضای برجام، بی‌قید و شرط خسارت ایران را جبران کنند

وزیر امور خارجه کشورمان در نامه‌یی به همتایان خارجی خود گفت: اگر قرار باشد برجام ادامه یابد، اعضای باقی مانده در برجام و سایر شرکای تجاری باید اطمینان دهند خسارت ایران (ناشی از خروج امریکا از برجام) بی‌قید و شرط از طریق اقدامات ملی، منطقه‌یی و جهانی جبران می‌شود.

محمدجواد ظریف در بخشی از این نامه نوشت:

در راستای تعهد ایران به قانون و تعهد به حل‌وفصل مسالمت‌آمیز مناقشات بین‌المللی، جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفت با حسن‌نیت از سازوکارهای برجام برای یافتن راه‌حل مناسب و تعیین امکان و چگونگی تضمینِ بهره‌برداری کامل مردم ایران از برجام از سوی طرف‌های باقی مانده در این توافق و سایر شرکای اقتصادی استفاده کند.

چنانچه پس از به‌کار بستن راهکارهای موجود، حقوق و بهره مردم ما جبران نشود، این حق ایران است -که البته در برجام و قطعنامه 2231 سازمان ملل متحد نیز مورد شناسایی قرار گرفته است- تا اقدامات متناسب را در پاسخ به اقدامات غیرقانونی مستمر و متعدد امریکا، به‌ویژه خروج این کشور از توافق و اعمال مجدد تمامی تحریم‌های یکجانبه علیه ایران، انجام دهد.

او در پایان نامه تاکید کرد: من اطمینان دارم که دولت محترم شما اقدامات متناسب و سازگار با قطعنامه 2231 شورای امنیت را انجام خواهد داد و تلاش‌ها برای جایگزینی حکومت قانون و نظم جهانی چندجانبه با حکومت خودکامگی و ارعاب یکجانبه‌گرایانه را خنثی و نقش برآب خواهد کرد.

همچنین وزیر امور خارجه کشورمان در توییتر خود در ارتباط با این نامه نوشت: زورگویی اقتصادی رو به افزایش امریکا ضرورت اقدام نه تنها برای حفظ برجام بلکه برای حراست از چندجانبه‌گرایی و حاکمیت قانون را نشان می‌دهد.

 

ارسال نظر