انتخابات بدون ائتلاف در پارلمان

۱۳۹۷/۰۳/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۸۲۷
انتخابات بدون ائتلاف در پارلمان

ساز جدایی فراکسیون‌ها رقابت سومین هیات رییسه مجلس دهم را پیچیده‌تر از دو دوره گذشته کرده است. امیدی‌ها پس از سکوت در دوره پیشین این ‌بار عارف را به میدان رقابت برای ریاست فرستاده و از عدم ائتلاف با مستقلین خبر داده‌اند، ولاییون هم پس از دو دوره حمایت از لاریجانی، حاجی‌بابایی را نامزد ریاست کرده‌اند. تصمیمی که جدال بر سر کرسی ریاست مجلس را پیچیده کرده است. حال دیگر حامیان لاریجانی دست بالا را ندارند و امیدشان به جمع تک رای‌ها از دو فراکسیون امید و نمایندگان ولایی است. آنها این‌ بار نه رای امیدی‌ها را مانند سال گذشته دارند و نه رای ولاییون در دو سال گذشته.

فراکسیون امید که سال اول گمان می‌رفت اکثریت مجلس را در دست داشته باشد با گردش به راست تعدادی از نمایندگان لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان، اکثریت خود را از دست داد و رقابت ریاست را به جریان رقیب واگذار کرد. آنها که عارف را کاندیدا کرده بودند 103رای جمع کردند تا در مقابل 173رای لاریجانی ناکام بمانند. آنان سال گذشته هم در ائتلاف با مستقلین اگرچه به ریاست لاریجانی رضایت دادند اما دو جایگاه نایب رییسی را از آن خود کردند. مسعود پزشکیان نایب رییس اول شد، علی مطهری هم نایب رییس دوم. اما آنان برای سال سوم قصد فتح هر 3کرسی ریاست و نایب رییسی را دارند. روز گذشته بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید از تصمیم این فراکسیون مبنی بر کاندیداتوری محمدرضا عارف برای انتخابات ریاست مجلس خبر داد. آنها همچنین مطهری و پزشکیان را برای سمت نایب رییسی کاندیدای انتخابات هیات ریسه مجلس کردند. پارسایی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به برگزاری نشست صبح دیروز مجمع عمومی فراکسیون امید اظهار کرد: در این جلسه بعد از ارائه گزارش کمیته انتخابات، اظهارنظرهای مختلفی مطرح شد و با وجود اینکه در شورای مرکزی تصمیماتی اتخاذ شده بود این تصمیمات مجددا به رای مجمع عمومی فراکسیون امید گذاشته شد. به گفته پارسایی در نشست مجمع عمومی پیرو درخواست تعداد زیادی از نمایندگان از محمدرضا عارف برای کاندیداتوری برای هیات رییسه مجلس به اتفاق آرا کاندیداتوری وی برای ریاست مجلس و مطهری و پزشکیان برای نایب رییسی مجلس تصویب شد. او همچنین اضافه کرد: این تصمیم فراکسیون امید همچنین آب پاکی را بر دستان کسانی ریخت که در روزهای گذشته به دنبال ایجاد شائبه در مورد عبور فراکسیون از آقای مطهری بودند.

براساس گفته‌های پارسایی در مورد ارکان دیگر هیات رییسه برای 6 دبیر و 3 ناظر رای‌گیری شد اما در عین حال به هیات رییسه فراکسیون در مورد اعلام کاندیداهای دبیری و کارپردازی بسته به شرایط و اتفاقاتی مانند تعامل با سایر فراکسیون اختیار داده شد. طبق تصمیم مجمع عمومی فراکسیون امید پروانه سلحشوری، سیدفرید موسوی و حسن لطفی به عنوان کاندیداهای کارپرداز و محمدعلی وکیلی، علی‌اصغر یوسف‌نژاد، عبدالکریم حسین‌زاده، علیرضا رحیمی، سیده‌حمیده زرآبادی و زهرا ساعی به عنوان کاندیداهای دبیری برای انتخابات هیات رییسه انتخاب شدند.

در مقابل فراکسیون نمایندگان ولایی هم که در چند روز گذشته از ارائه لیست مستقل خبر داده بود، حاجی‌بابایی رییس این فراکسیون را نامزد ریاست مجلس کرد. محمدجواد ابطحی عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی با اعلام این خبر گفت که در جلسه روز گذشته مقرر شد که این فراکسیون لیست مستقلی برای انتخابات هیات رییسه مجلس اعلام کند. به گفته او احتمالا برای گزینه‌های نواب رییس محمد دهقان و عبدالرضا مصری از سوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس معرفی می‌شوند. هر چند روز دوشنبه نقوی حسینی، سخنگوی این فراکسیون از احتمال ائتلاف برای تعدادی از جایگاه‌های هیات رییسه مجلس با دو فراکسیون دیگر خبر داده بود.

این درحالی است که فراکسیون مستقلین از ابتدا تاکید کرده بود، علی لاریجانی گزینه قطعی این فراکسیون برای ریاست است و در این باره کوتاه نمی‌آید. مهرداد لاهوتی، سخنگوی فراکسیون مستقلین درباره آخرین وضعیت این فراکسیون برای انتخابات امروز گفت که «گزینه نهایی ما برای نامزدی ریاست مجلس علی لاریجانی خواهد بود. اگر دیگر فراکسیون‌ها با ما ائتلاف کنند، نامزد ما برای نواب رییس مسعود پزشکیان و علی مطهری خواهند بود ولی در صورت عدم ائتلاف ما لیست جداگانه خواهیم داد.» او با توجه به شرایط، احتمال ائتلاف میان این فراکسیون با دیگر فراکسیون‌ها را ضعیف دانسته بود.

حال رقابت بر سر کرسی‌های هیات رییسه مجلس مبهم‌تر از دو دوره گذشته شده است. فراکسیون مستقلین که گفته می‌شود چیزی حدود 80 عضو دارد، علی لاریجانی را کاندیدای ریاست کرده درحالی که مانند سال اول تمامی رای اصولگرایان و در سال دوم تمام رای مجلس را در اختیار ندارد. فراکسیون نمایندگان ولایی که براساس برخی خبرها بین 100تا 105نماینده عضو آن هستند هم حاجی‌بابایی را کاندیدا کرده، امیدی‌ها هم با 100تا 105عضو، عارف را به میدان رقابت فرستاده‌اند. به نظر می‌رسد با این آرایش انتخاباتی، جایگاه هیات رییسه تغییر و تحول اساسی به خود خواهد دید؛ مگر آنکه در دقیقه 90 اتفاق دیگری رخ دهد.

 

ارسال نظر