مجلس نمایندگان امریکا راه حمله احتمالی نظامی به ایران را بست

۱۳۹۷/۰۳/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۵۰۷

مجلس نمایندگان امریکا در پیامی روشن به دولت ترامپ اعلام کرد؛ سیاست‌های جنگ‌طلبانه را بر نمی‌تابد. اعضای کنگره در قانون بودجه سال 2019 امریکا متممی را گنجاندند که بر اساس آن رییس‌جمهور مجوز قانونی برای استفاده از گزینه نظامی علیه ایران را نخواهد داشت. در حالی کنگره به چنین تصمیمی رسید که هفته گذشته وزیر امور خارجه امریکا با اعلام 12 شرط از برنامه دولت این کشور در رابطه با ایران پرده‌برداری کرده بود، 12 شرطی که بوی جنگ می‌داد.

کنگره نیز ظاهرا عاقبت سیاست‌های فعلی رییس‌جمهور امریکا را دریافت تا با این متمم در قانون بودجه، پیش از آنکه ترامپ خسارت جدیدی به این کشور و جامعه بین‌الملل وارد کند، جلو او را بگیرد. این اذعان چند نفر از نمایندگان کنگره امریکاست. یکی از نمایندگان جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان امریکا گفته تصویب این متمم که تمام نمایندگان دموکرات و جمهوری‌خواه بر سر آن متفق‌القول بودند، یک عکس‌العمل به موقع به خروج دولت ترامپ از توافق اتمی و اظهارات خصمانه فزاینده آن علیه ایران است. به باور این نماینده «این اصلاحیه یک پیام قوی در خود دارد که مردم امریکا و اعضای کنگره خواهان جنگ با ایران نیستند. » هر چند پمپئو وزیر تازه‌کار امور خارجه امریکا روز پنج‌شنبه در جلسه پاسخگویی به اعضای کنگره این کشور در پاسخ به پرسشی درباره سیاست «تغییر رژیم در ایران» تصریح کرده که دولت ایالات متحده چنین سیاستی را دنبال نمی‌کند. به گفته پمپئو «امریکا تمام 12شرط درخواستی از ایران را از راه‌های دیپلماتیک محقق خواهد کرد. » اما ناظران سیاسی اعتقاد دیگری دارند. به باور برخی سیاستمداران غربی، اقدامات دولت ترامپ علیه ایران، منجر به بستن مسیر دیپلماسی و دمیدن بر آتش جنگ در خاورمیانه می‌شود؛ جنگی که احتمالا تنها حامیانش رژیم‌صهیونیستی و عربستان‌سعودی خواهد بود، چراکه تا به امروز نه هم‌پیمانان اروپایی امریکا روی خوش به سیاست‌های دولت ترامپ نشان داده است نه کنگره این کشور. اروپایی‌ها با عدم همراهی ترامپ در خروج از برجام دیدگاه خود را اعلام کردند و کنگره امریکا نیز پیش از این با سکوت در برابر اعمال تغییر در برجام موضع خود را به گوش دولت این کشور رسانده بود. پاییز سال گذشته دونالد ترامپ با عدم تایید پایبندی ایران به توافق هسته‌یی، یک بند از قانون مصوب سال ۲۰۱۵ کنگره موسوم به «اینارا» را فعال کرد. طبق بند مذکور در صورت عدم تایید پایبندی ایران به برجام توسط رییس‌جمهور امریکا، کنگره آن کشور ۶۰ روز فرصت دارد برای بازگرداندن تحریم‌های قدیمی یا اعمال تحریم‌های جدید تصمیم‌گیری کند. اما اعضای کنگره پس از پایان فرصت ۶۰روزه اقدامی نکردند، تا آنجا که حتی پیش‌نویس یک طرح هم در این زمینه تهیه نشد و برخی این اقدام را به مخالفت نمایندگان امریکا با سیاست خارجی ترامپ تعبیر کردند. اما گویی اعضای مجلس نمایندگان امریکا دیگر قصد ندارند، موضع خود را با سکوت به دولت این کشور اعلام کند. آنچنان که رندپال سناتور جمهوری‌خواه روز پنج‌شنبه در نشست کمیته روابط خارجی سنای امریکا برای بررسی بودجه وزارت خارجه در حضور مایک پمپئو، سیاست‌های دولت این کشور در قبال ایران را به چالش کشید و گفت که حل بحران خاورمیانه بازی یک‌طرفه نیست. اشاره رندپال به سیاست‌های جنگ‌طلبانه عربستان و اسراییل در خاورمیانه است.

 او با بیان اینکه «ده‌ها گروه در سوریه حضور دارند و حتی داعش از قطر و عربستان تسلیحات می‌گیرد»، گفت: «یکی از ایمیل‌هایی که ویکی لیکس از کلینتون افشا کرد، این بود که باید جلو حمایت عربستان و قطر از داعش را بگیریم. آنها خودشان اعتراف می‌کنند. شما می‌خواهید ایران از سوریه خارج شود اما عربستان و قطر 10‌برابر مشکل ما هستند، خیلی چیزها از سوی عربستان تامین شده است.» به گفته رندپال دولت امریکا از ایران می‌خواهد تا از حوثی‌های یمن حمایت نکند؛ اما از عربستان نمی‌خواهد که به حملات خود پایان دهد. این سناتور جمهوری‌خواه تاکید کرد که فاجعه انسانی بر اثر حملات عربستان است، اما ما از ایران می‌خواهیم از حمایت از حوثی‌ها دست بردارد؛ در حالی که وزارت دفاع می‌گوید که عربستان ۳۲ حمله انجام داده است. رندپال خرج‌های هنگفت برخی کشورهای عربی برای خرید‌های نظامی را مورد اشاره قرار داد و با اشاره به اینکه عرب‌ها برنامه موشکی بالستیک دارند، گفت: عربستان و دیگر کشورهای عربی خیلی بیشتر از ایران پول خرج می‌کنند اما ما به ایران می‌گوییم که باید برنامه بالستیک را متوقف کند و به دیگران چیزی نمی‌گوییم. به باور این سناتور اگر در بحران خاورمیانه عربستان و اسراییل را فراموش کنیم و فقط ایران را در نظر بگیریم، اشتباه است؛ چراکه بحران خاورمیانه یک میدان بازی سه طرفه است، نه یک‌طرفه. این اظهارات سناتور ارشد جمهوری‌خواه که در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا در سال 2016 یکی از کاندیداهای این حزب بود، در کنار تصویب متمم بودجه در قانون امریکا که دست دولت این کشور در جنگ با ایران را بست، نشان می‌دهد اعضای دو حزب قدرتمند امریکا دیگر در برابر سیاست‌های نابخردانه ترامپ که جایگاه این کشور در عرصه بین‌الملل را تضعیف کرده است، سکوت نخواهند کرد.

 

 

ارسال نظر