پرونده قاتل ماموران ناجا به اجرای احکام رفت

۱۳۹۷/۰۲/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۱۷۱

دومین نشست دادستان تهران با مدیران مسوول رسانه‌ها در سال جاری دیروز با حضور ۲۰نفر از مدیران عامل خبرگزاری‌ها و مدیران مسوول روزنامه‌ها به ریاست عباس جعفری‌دولت‌آبادی برگزار شد؛ نشستی که در جریان آن تلاش شد تا نوری به ابعاد گوناگون مهم‌ترین پرونده‌های حقوقی و قضایی کشورمان انداخته و چشم‌اندازی از برنامه آینده نیز ارائه شود. دامنه وسیعی از موضوعات مانند؛ تمرکز رسانه‌ها بر تلاش بر احیای حقوق عامه، مشکل تاخیر پروازها، پرونده قاتل ماموران ناجا و... از جمله مسائلی بودند که دادستان تهران درباره آنها صحبت کرد و به اظهارنظر درباره آنها پرداخت.

عباس جعفری‌دولت‌آبادی از ارسال پرونده قاتل ماموران ناجا در آشوب‌های اسفند سال ۹۶ به اجرای احکام خبر داد و اعلام کرد: با توجه به تایید حکم صادره در دیوان‌عالی کشور و انجام تشریفات لازم حکم صادره اجرا خواهد شد.

دادستان تهران در این نشست ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان با برشمردن برخی آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد و کاهش سن مصرف مواد مخدر و روان‌گردان، طلاق، آمار افراد ازدواج نکرده، زنان مطلقه، حاشیه‌نشینی، بیکاری، ‌فقر و مشکلات دیگری که در کشور وجود دارد و به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه یکی از مهم‌ترین مسائل کشور لزوم توجه به آسیب‌های اجتماعی است، اشاره کرد و افزود: برخی از این آسیب‌ها در بستر بیکاری یا مشکلات کشور ایجاد شده و بعضی دیگر ناشی از ناامیدی و به هم خوردن ساختارهای مدنی کشور است. جعفری‌دولت‌آبادی با اعلام اینکه اگر حاشیه‌نشینی ادامه پیدا کند، وضعیت شهرها تحت تاثیر قرار خواهد گرفت، تصریح کرد: باید بین شهرها و حاشیه‌ شهرها فاصله جغرافیایی منطقی باشد و اگر غیر از این باشد در ارائه خدمات به مردم مشکلاتی ایجاد می‌شود. دادستان تهران در رابطه با نقش رسانه‌ها در مهار آسیب‌های اجتماعی افزود: رسانه‌ها باید به این موضوع ورود کرده و از سیاه‌نمایی پرهیز کنند. وی به بیان مصادیقی در این زمینه پرداخت و با اشاره به اظهارات یکی از مسوولان سازمان ثبت‌احوال در خصوص آمار طلاق گفت: اوایل سال جاری سخنگوی سازمان ثبت‌احوال آماری را در مورد طلاق ارائه داد که این خبر اگرچه ممکن بود بخشی از واقعیت‌ باشد؛ ‌اما بیانگر همه واقعیت‌های مربوط به طلاق نبود؛ چراکه سازمان ثبت‌احوال این خبر را اصلاح کرد و مشخص شد که وضعیت طلاق در کشور بحرانی نیست.

 تلاش برای ناکارآمد نشان دادن نظام اسلامی

تمرکز و سرمایه‌گذاری دشمن بر سه محور بی‌اعتمادی مردم به مسوولان، ناامیدی و ناکارآمدی جمهوری اسلامی موضوع دیگری بود که دادستان تهران در این جلسه به آن اشاره کرد و از مدیران مسوولان رسانه‌ها خواست که مراقب باشند با انتشار اخبار خلاف واقع به خیال‌پردازی‌های دشمنان که از ابتدای شکل‌گیری انقلاب بیان می‌کنند، دامن زده نشود. او با بیان اینکه این موضوع برای جمهوری اسلامی مثل سم عمل می‌کند، تاکید بر پرهیز از اقدام رسانه‌ها در این مسیر را به معنای عدم بیان اشکالات و مشکلات موجود ندانست و افزود: رسانه‌ها مراقب باشند در بیان انتقادات و طرح مشکلات مردم به این سه محور توجه کنند. دادستان تهران با بیان اینکه نباید مردم را از آینده انقلاب ناامید کرد و بی‌اعتمادی و ناکارآمدی را ترویج داد، خاطرنشان کرد: این موضوع در مبارزه با فساد رخ داد و آن قدر اخبار فساد منتشر شد که ادراک فساد بر مبارزه با فساد پیشی گرفت در حالی که پرونده‌های مبارزه با فساد با قاطعیت مورد رسیدگی قرار گرفته و می‌گیرد. او با اعلام اینکه طی چند سال اخیر مبارزه با فساد دوچندان شده است، گفت: در سال‌های ۸۸ و ۸۹ به پرونده‌های عوامل جریان فتنه رسیدگی شد، سال‌های ۹۰ و ۹۱ پرونده امیرمنصور آریا و بعد از آن به پرونده‌های برخی عوامل جریان انحراف رسیدگی شد و سپس به پرونده بابک زنجانی و برخی پرونده‌های مهم دیگر رسیدگی شد و در واقع برخی از این پرونده‌ها سال‌ها قوه قضاییه را درگیر کرده است، همان‌طور که در پرونده امیرمنصور آریا هنوز تعداد اندکی از پرونده‌ها مفتوح است.

 نقش رسانه در احیای حقوق عامه

تمرکز رسانه‌ها بر تلاش بر احیای حقوق عامه نکته دیگری بود که دادستان تهران به آن اشاره کرد و با بیان اینکه در یک‌سال اخیر حقوق عامه به‌طور ویژه مورد توجه قوه قضاییه قرار گرفته است، اظهار داشت: مردم حقوقی دارند و در ساختار سیاسی کشور نیز نهادهایی مثل شهرداری‌ها، اتحادیه‌های صنفی و دستگاه‌هایی که عهده‌دار وظایف عمومی مردم هستند، وجود دارد که باید به حفظ و رعایت حقوق عمومی مردم توجه کنند. در قوه قضاییه نیز حسب دستور ریاست قوه قضاییه در پانزدهمین همایش روسای کل دادگستری‌ها و دادستان‌ها، پیشنهاد شد که قانونی در این زمینه تدوین شود.

جعفری‌دولت‌آبادی به برخی اقدامات دادستانی تهران در زمینه احیای حقوق عامه اشاره کرد و با مورد توجه قرار دادن برخی مصادیق آن از جمله مساله آب بیان داشت: سال گذشته به این موضوع پرداخته شد و به دلیل مشکلاتی که در حوزه آب وجود دارد به حقوق عامه تبدیل شده است و باید از منافع عمومی در این بخش حمایت شود و اجازه ندهیم کمبود آب، به یک مساله امنیتی یا بحران اجتماعی تبدیل شود و ضرورت دارد برنامه‌ریزی بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

 پیگیری مستمر دادستانی تهران در خصوص تاخیر پروازها

ورود به تاخیر پروازها موضوع دیگری بود که مورد توجه دادستان تهران قرار گرفت. وی در این باره اظهار کرد: بخشی از تاخیرها به مشکلات تحریم‌ها، نقص فنی و کمبود هواپیما برمی‌گردد که طبیعی است ولی برخی ناشی از عدم پاسخگویی به مشکلات مردم است، در واقع هواپیما تاخیر دارد ولی کسی پاسخگو نیست و رسانه‌های نیز به دلایل مختلف آن را منتشر نمی‌کنند. جعفری‌دولت‌آبادی با اشاره به احصای ۷۰ مورد حقوق عامه در قوانین کشور بیان داشت: امروز حقوق عامه حقی است که مطالبه‌اش مهم و چگونگی در مسیر قرار دادن آن مهم‌تر است و باید کاری کرد که دستگاه‌ها وظایف خود را انجام دهند و نظارت بیشتری را احساس کنند. دادستان تهران از رسانه‌ها خواست در راستای توجه به حقوق عامه به موضوعاتی که منافع کثیری را به خطر می‌اندازد، بیشتر عنایت داشته باشند و به گونه‌یی عمل کنند که مطالبات واقعی مطرح شود، وظایف دستگاه‌ها را یادآوری کرده تا کارکرد سیاسی و جناحی پیدا نکند.

 ارسال پرونده قاتل ماموران ناجا به اجرای احکام

جعفری‌دولت‌آبادی از ارسال پرونده قاتل ماموران ناجا در آشوب‌های اسفند سال ۹۶ به اجرای احکام خبر داد و اعلام کرد با توجه به تایید حکم صادره در دیوان‌عالی کشور و انجام تشریفات لازم حکم صادره اجرا خواهد شد. وی از صدور هشت فقره محکومیت نسبت به متهمان آشوب‌های اسفندماه خبر داد که به موجب آن متهمان به حبس و مجازات‌های تکمیلی محکوم شده‌اند. دادستان تهران همچنین از ارسال پرونده قاتل بنیتا به اجرای احکام دادسرای جنایی تهران خبر داد.

 

 

ارسال نظر