روی خط برجام

۱۳۹۷/۰۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۴۵۹

 تنهایی دامنه‌دار امریکا

همزمان با واکنش‌های عمومی کشور درباره برجام؛ اعضای کابینه دوازدهم هم در جریان گفت‌وگوهای رسانه‌یی روز گذشته خود تلاش کردند تا نسبت به ماجراجویی‌های تازه امریکا واکنش نشان دهند. دیروز همچنین هیات دولت به ریاست رییس‌جمهور، شرایط کشور پس از خروج امریکا از برجام را مورد بررسی قرار داد. در این نشست، اعضای دولت ضمن بررسی شرایط کشور پس از خروج امریکا از برجام و تبادل نظر درباره آن تصمیمات لازم را اتخاذ و به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ کردند.

 برای تمام سناریوهای امریکا آماده بودیم

عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور اعلام کرد: خروج ترامپ از برجام قابل پیش‌بینی بود، برای تمام سناریوهای احتمالی امریکا از لحاظ سیاسی و اقتصادی آماده بودیم. وی افزود: موضوع خروج امریکا از برجام موضوعی است که از ماه‌ها پیش مطرح شده و در جلسات مختلف در حوزه‌های متفاوتی همچون اقتصادی و سیاسی همه تصمیمات با سناریوهای مختلف درباره این موضوع اتخاذ شده است.

 مردم نگران اقدامات ترامپ نباشند

 حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رییس‌جمهور با اشاره به برنامه‌ریزی‌های دولت برای مقابله با اقدامات رییس‌جمهور امریکا گفت: به ملت عرض می‌کنم که جای هیچ نگرانی وجود ندارد. او افزود: صحبت‌های رییس‌جمهور کشورمان در واکنش به این اقدام ترامپ یک صحبت بسیار متقن، منطقی و بیان‌کننده اراده ملت بزرگ ایران بود. این موضع‌گیری ترامپ مردم ما را منسجم‌تر، ‌متحدتر و یکپارچه کرد و ما قطعا شاهد انسجام و وحدت بیشتر مردم خواهیم بود.

 امریکا از همیشه تنهاتر است

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دنیا از لحاظ حقوقی و سیاسی با ایران همراه و امروز امریکا از همیشه تنهاتر است. وی همچنین درباره تغییر زمان نمایشگاه کتاب از ماه اردیبهشت به ماه دیگر اظهار کرد: نزدیک به 30سال است که نمایشگاه کتاب در اردیبهشت ماه برگزار شده است و وقتی که تقویم تاریخی حدود 30سال این رویداد را در خود دارد، جابه‌جا کردن آن کاری غیرممکن است.  

 دولت برنامه‌های لازم را

برای مقابله با اقدامات امریکا تهیه کرده است

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به اینکه دولت برنامه‌های لازم را برای مقابله با اقدامات امریکا تهیه کرده و تحت تاثیر القائات و فضاسازی‌های روانی قرار نمی‌گیرد، گفت: اکنون شرایط خیلی متفاوت شده و نسبت به سیاست‌های امریکا در دنیا بی‌اعتمادی شدیدی وجود دارد.  معصومه ابتکار درباره موضع امریکا مبنی بر خروج از برجام و عکس‌العمل ایران اظهار کرد: دولت با اقتدارتر از قبل درباره مواضع احتمالی دولت امریکا برنامه‌ریزی خوبی داشته است. در جلسه هیات دولت هم کاملا مشخص بود که دولت با برنامه‌ریزی قبلی به این موضوع ورود کرده است.

  رییس‌جمهور امریکا زیر تیغ انتقاد هم‌پیمانان

واکنش منفی جامعه بین‌الملل به تصمیم نابخردانه ترامپ خیلی طولانی نشد. تنها دقایقی از اعلام خروج امریکا از برجام نگذشته بود که موگرینی رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتقاد از تصمیم دولت ترامپ، بر حمایت این اتحادیه از توافق تاکید کرد، وزرای خارجه سه کشور فرانسه، آلمان و بریتانیا نیز بر پایبندی کشورشان به برجام خبر دادند و مقامات سیاسی دیگر کشورها نیز در مقام دفاع از توافق و حمله به ترامپ برآمدند. در همین رابطه، روز گذشته اتحادیه اروپا در بیانیه‌یی ضمن ابراز تاسف از تصمیم دولت امریکا، تاکید کرد: «تا زمانی که ایران به اجرای تعهدات مرتبط هسته‌یی‌اش ادامه دهد، همان‌گونه که تاکنون انجام داده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در ۱۰ گزارش خود آن را مورد تایید قرار داده است، اتحادیه اروپا هم به اجرای موثر و کامل توافق هسته‌یی متعهد باقی خواهد ماند.»

 

 ایران به توافق پایبند بوده است

لودریان وزیر امور خارجه فرانسه هم روز گذشته در یک گفت‌وگوی رادیویی با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی ماکرون و روحانی، از دیدار مقامات ایرانی با مقامات فرانسه، بریتانیا و آلمان خبر داد و گفت که «این دیدارها ممکن است با حضور نمایندگانی از توتال و دیگر شرکت‌های اقتصادی و تجاری بزرگ در منطقه انجام شود.» به باور لودریان توافق هسته‌یی از بین نرفته است و اروپایی‌ها به گونه‌یی عمل خواهند کرد که ایران نیز در توافق بماند. همان‌طور که به گفته او «گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد ایران به توافق هسته‌یی پایبند بوده است.»

 برجام دستاورد بزرگی است

یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز دیروز در بیانیه‌یی با بیان اینکه ایران ذیل برجام تحت سخت‌ترین رژیم راستی‌آزمایی هسته‌یی جهان قرار دارد و این یک دستاورد مهم در زمینه راستی‌آزمایی است، گفت که «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا به امروز می‌تواند تایید کند که ایران به تعهدات مرتبط هسته‌یی‌اش عمل می‌کند و آژانس به دقت تحولات مربوط به این توافق را نظارت کرده است.»

 خروج امریکا تاسف‌آور است

 از شرق هم وزیر امور خارجه ژاپن واکنش نشان داد و خروج امریکا را تاسف‌برانگیز خواند، اگر تاثیر این خروج به اندازه‌یی باشد که حفظ آن را با مشکل مواجه کند. تارو کانو با بیان اینکه توکیو پیامدهای خروج امریکا از توافق هسته‌یی را از نزدیک زیرنظر خواهد داشت، تاکید کرد که «ژاپن آماده است تا با دیگر طرف‌های توافق برای حفظ آن همکاری کند.»

 جهان از برجام حمایت می‌کند

دبیرکل سازمان ملل نیز با ابراز تاسف نسبت به خروج امریکا از برجام از تمام کشورهای عضو خواست با وجود این اتفاق همچنان از توافق هسته‌یی حمایت کنند. به اعتقاد آنتونیو گوترش برجام یک دستاور بزرگ منع اشاعه هسته‌یی و دیپلماسی بوده. او همچنین از طرف‌های برجام خواست به‌طور کامل به تعهدات خود پایبند باشند و خواستار آن است که تمام کشورهای عضو سازمان ملل کماکان از این توافق حمایت کنند.

 

ارسال نظر