اساس سیاست ما تعامل سازنده با دنیاست

۱۳۹۷/۰۲/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۳۷۶
اساس سیاست ما تعامل سازنده با دنیاست

چاره‌ای جز ریسک کردن نداریم

ایران|

در روزهایی که موضوع خروج ترامپ از برجام در راس اخبار و تحلیل‌های رسانه‌های داخلی و خارجی قرار گرفته و تب فرجام برجام به بالاترین درجه خود رسیده؛ روحانی در شمایل یک دیپلمات کارکشته یک ‌بار دیگر از راهبرد بنیادین دولتش در تنش‌زدایی با جهان پیرامونی دفاع می‌کند و اساس سیاست‌های دولتش را «تنش‌زدایی» با کشورهای مختلف ارزیابی می‌کند تا از طریق این دیالوگ‌های دوجانبه و چند جانبه زمینه رفع سوءتفاهم‌ها و رسیدن به یک نقطه مشترک فراهم شود. راهبردی مبتنی بر تنش‌زدایی که روحانی از سال 92 با بهره‌مندی از آن توانست یکی از پیچیده‌ترین پرونده‌های نظام بین‌الملل را به سمت حل و فصل شدن سوق دهد و با ظهور برجام به یک دستاورد حقوقی قوام یافته با کشورهای 1+5 برسد.

در این رابطه روز گذشته روحانی در جریان بازدید از نمایشگاه نفت، گاز و پالایش و پتروشیمی بار دیگر تلاش کرد با استفاده از راهبرد تنش‌زدایی و بهره‌مندی از منطق گفت‌وگو برجام را از میان آتش ماجراجویی‌های ترامپ به ساحل سلامت برساند و اعلام کند ایران چه با برجام و چه بدون برجام سیاست تنش‌زدایی را دنبال می‌کند؛ در مسیر این راهبرد بنیادین است که رییس‌جمهور اعلام می‌کند: «اساس سیاست ما تعامل سازنده با دنیاست.»

در کنار موضوع تنش‌زدایی؛ روحانی با ارزیابی تحلیلی راهبرد نفتی ایران تلاش می‌کند تا توجه فعالان این بخش را به موضوع درون‌زایی در صنعت نفت جلب کند. روحانی با ترسیم برنامه‌های دولت برای حمایت از فعالان حوزه نفت می‌گوید:«کمک بزرگی که دولت برای فعالان حوزه نفتی می‌کند در ظاهر ایجاد تسهیلات مالی و خرید تولیدات آنهاست اما اقدام مهم‌تر آن است که دولت فضای مناسب برای کار و فعالیت را برای این شرکت‌ها ایجاد کند. در این زمینه اگر رابطه ما با همسایگان خوب و با دنیا رابطه حساب شده نباشد با مشکلاتی مواجه خواهیم شد».

رییس‌جمهوری پس از بازدید از بیست‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پالایش و پتروشیمی در جلسه‌یی با حضور مدیران دولتی و فعالان بخش خصوصی حوزه نفت با بیان اینکه نفت به طور کلی صنعتی کاملا راهبردی برای ما، منطقه و دنیای صنعتی است، اظهار کرد: هیچ‌گاه در ایران نفت یک مساله اقتصادی نبوده بلکه ابتدا به عنوان یک موضوع سیاسی مطرح بوده و در مراحل بعدی مسائل اقتصادی، اجتماعی و دیگر مسائل را در پی داشته است. ممکن است صنایع مهم و ارزشمند دیگری در کشور وجود داشته باشد اما نفت دارای جایگاه ویژه‌یی است. امروز بسیاری از مسائل حتی نان روزانه مردم نیز وابسته به انرژی است و اگر روزی مشکلی برای گاز پیش بیاید، نانوایی‌ها نیز با مشکل مواجه خواهند شد. نفت صنعتی ویژه و مهم برای دیپلماسی و قدرت ملی ماست و کشوری که بتواند نفت و پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی صادر کند دارای قدرت است.

روحانی با اشاره به بازدید خود از نمایشگاه نفت و برخی غرفه‌های متعلق به شرکت‌های داخلی در حوزه نفتی و با بیان اینکه در بعضی از حوزه‌ها در پیشبرد امور چاره‌یی جز ریسک کردن نداریم، اظهار کرد: کار مشترک با فناوری خارجی سپس دستیابی به استقلال کامل راهی میا‌نبر است. مشارکت با شرکت‌های معروف قابل اعتماد و اتکای خارجی در آغاز اقدامات حساس راهی میانبر است که ممکن است ما را سریع‌تر به نتیجه مطلوب برساند. شرکت‌های داخلی باید به این اعتماد کنند که دولت و دستگاه‌های اجرایی

هر جا بدانند ساخت داخلی مطمئن ایجاد شده، خرید خارجی را در آن زمینه قطع خواهند کرد. حتی اگر جنسی که در داخل ساخته می‌شود دارای عمری کمتر و قیمتی بیشتر از مورد خارجی باشد باز هم حتما قابل قبول خواهد بود چراکه غیر از این روش نمی‌توان صنعت داخلی را متحول کرد و آن را روی ریل سرعت انداخت.

  طرح‌های مهم دولت در حوزه

نفت، گاز و انرژی

رییس‌جمهوری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به طرح‌های مهم دولت در حوزه نفت، گاز و انرژی خاطرنشان کرد: حفظ و حراست و نگهداری از میدان‌ها و منابع نفتی و گازی و استفاده بهتر و حداکثری از این میادین به جای صرف زمان و هزینه برای انجام اکتشافات جدید ازجمله طرح‌های در دست دولت در حوزه نفت است. براساس اعلام وزیر نفت، سرمایه‌گذاری جدیدی که در حوزه نفت انجام شده عمدتا برای آن است که بتوانیم میزان تولید همه بخش‌ها و مخازن مورد استفاده را افزایش دهیم. این اقدام علاوه بر منابع و سرمایه، مدیریت و تکنولوژی مورد نیاز خود را می‌خواهد و اگر بتوانیم برنامه‌یی دقیق و مدیریتی صحیح در این زمینه داشته باشیم، بالاترین قدرت نرم و تکنولوژی را در اختیار خواهیم داشت. روحانی با اشاره به امکان جذب راحت‌تر سرمایه داخلی و خارجی در بخش نفت گفت: یکی از امتیازاتی که نفت دارد این است که نسبت به سایر بخش‌ها راحت‌تر سرمایه داخلی و خارجی را جذب می‌کند و مورد اعتماد قرار می‌گیرد. شرکت‌های ملی نفت و گاز به دلیل اعتباری که دارند و اعتمادی که به آنها می‌شود، می‌توانند با امضای خود سرمایه‌های بسیاری را جذب کنند.

او همچنین با اشاره به نحوه حمایت دولت از بخش خصوصی حوزه نفت خاطرنشان کرد: ایجاد فضای مناسب برای سرمایه‌گذاری در داخل و خارج از کشور از کارهای مهم دولت است. این دولت از روز اول مبنای برنامه‌اش بر این بوده که تعاملی درست، صحیح و سازنده و موثر و به تعبیر خودمان برد- برد با دنیا داشته باشد. ممکن است شرایطی استثنایی در هر زمانی پیش بیاید و آدم خاصی در کشور حاکم شود اما این موضوع همواره در دنیا بوده و الان عبور خواهیم کرد. ممکن است 2ماه یا 3ماه درگیر آن مشکل باشیم اما از آن عبور خواهیم کرد.

  تعامل با دنیا

رییس‌جمهوری تصریح کرد: اساس سیاست ما این است که با دنیا کار کنیم و تعامل سازنده داشته باشیم یک نمونه از اجرای این سیاست کار مشترکی است که می‌خواهیم با آذربایجان انجام دهیم. در این زمینه برای نخستین بار با یک کشور همسایه روی یک مخزن دریایی درحال سرمایه‌گذاری و کار مشترک هستیم. ممکن است این کار را با همسایگان دیگر ازجمله ترکمنستان نیز انجام دهیم. در بسیاری از موارد ما دارای منابعی مشترک با همسایگان هستیم که برای مردم بسیار مهم است که در این زمینه سرمایه‌گذاری‌ها با سرعت بیشتری انجام شود. درحال حاضر در بخش غرب کارون همچنین پارس جنوبی باید با سرعت بیشتری تلاش کنیم تا از منابع مشترک استفاده بیشتری ببریم.

رییس‌جمهوری تامین مالی مورد نیاز پروژه‌های نفتی را از دیگر اقدامات در دستور کار وزارت نفت عنوان کرد و گفت: استفاده از منابع بانک‌ها همچنین صندوق توسعه ملی از روش‌های تامین نیاز مالی پروژه‌های نفتی است اما امروز بخش نفت خود می‌تواند با ایجاد یک صندوق از مردم و بخش خصوصی برای مشارکت در پروژه‌ها دعوت کند. براساس گفته وزیر نفت اگر 50 درصد از درآمد این پول‌ها مورد استفاده قرار بگیرد، سرمایه اولیه 3ساله بازمی‌گردد. بر همین اساس وزارت نفت ابتدا باید روی پای خود بایستد و صندوق مورد نظر خود را تشکیل دهد اما اگر باز هم به سرمایه نیاز داشت از جانب بانک‌ها مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

او با تاکید بر اهمیت حوزه‌های پایین‌دستی نفت خاطرنشان کرد: مهم‌ترین موضوع پایین‌دستی نفت بخش پتروشیمی است. این بخش به لحاظ درآمد همچنین فعال شدن صنایع پایین‌دستی خود و اشتغالی که به همراه دارد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

روحانی در پایان با اشاره به طرح وزارت نفت برای گازرسانی به روستاها با تاکید بر اینکه با این اقدام علاوه بر ایجاد اشتغال و توجه به مسائل زیست محیطی رفاه مردم نیز مورد توجه قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: تا پایان سال جاری روزانه بیش از 10روستا و در مجموع 5 هزار روستای دیگر به روستاهای دارای گاز کشور اضافه می‌شود که این اتفاقی بسیار ارزشمند و مهم است.

 

 

ارسال نظر