بحران از بازار ارز به بازار طلا نمی‌رسد

۱۳۹۷/۰۲/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۹۷۵

با گذشت حدود 2هفته از برنامه‌های اجرایی دولت برای مهار نوسانات ارزی؛ سخنگوی دولت در نشست خبری با رسانه‌های گروهی اعلام کرد، قصد دولت از حضور در بازار ارز نه ایجاد محدودیت برای مردم و اهالی اقتصاد بلکه ساماندهی بازاری است که از منظر نوبخت بهبود وضعیت آن بسیاری از شاخص‌های کسب وکار و معیشت ایرانیان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بر این اساس است که سخنگوی دولت تاکید می‌کند: «با توجه به شوکی که به بازار ارز وارد شد ما قول دادیم مهار شرایط را انجام دهیم و قصدمان محدود کردن مردم نیست بلکه مهار شرایط و شفاف‌سازی است.» سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به نگرانی‌هایی که درخصوص افزایش قیمت کالاهای مصرفی مردم ایجاد شده به این نکته اشاره می‌کند که دولت تمام پیش‌بینی‌های لازم برای تامین ارز مورد نیاز واردکنندگان و تولید‌کنندگان را انجام داده و از این مرحله این وظیفه سازمان تعزیرات و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان است که باید در برابر هر نوع سودجویی و افزایش قیمت مقابله کنند. اما در شرایطی که در روزهای اخیر زمزمه‌هایی درباره انتقال نوسانات بازار ارز به بازار طلا شنیده می‌شود، نوبخت به این واقعیت اشاره کرد که دولت برنامه‌یی برای تغییر در راهبردهای اساسی‌اش درخصوص بازار طلا ندارد و از مردم خواست که جهت‌گیری نقدینگی خود را به جای این حوزه‌های دردسرساز به سمت تولید و تجارت سوق دهند. خبرنگار تعادل از نوبخت درباره موضوع مقابله با فقر مطلق و نقش رسانه‌ها در این موضوع پرسش خود را مطرح کرد؛ که نوبخت ضمن تاسف از بازداشت مدیر مسوول یکی از رسانه‌های اصلاح‌طلب بر این نکته تاکید کرد که دولت از ابتدای وقوع این دستگیری پیگیر ماجرا بوده و شخص آقای رییس‌جمهور به این نکته تاکید دارند که باید رسانه‌ها در بیان دیدگاه‌هایشان آزاد باشند و براساس قانون با آنها رفتار شود. نوبخت در ادامه تاکید کرد که بدون رسانه‌های منتقد؛ حساس و صریح پروژه‌های اقتصادی کشور با اخلال مواجه خواهند شد و باید از فعالیت‌های سازنده رسانه‌ها حمایت کرد. محمدباقر نوبخت در نشست هفتگی خود با اشاره به مصوبه هیات وزیران درخصوص پیشنهاد ملی آب گفت: کارگروه ملی آب که ریاست آن بر عهده وزیر نیرو است با توجه به تنش آبی در کشور این پیشنهاد را داد، هیات وزیران برای این کار هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تصویب کردند که سازمان برنامه و بودجه ۹۰۰میلیارد تومان آن را می‌دهد و ۷۰۰میلیارد تومان از منابع داخلی این بودجه تامین می‌شود.

 تخصیص 3 میلیارد یورو برای ۱۵ هزار قلم کالا

سخنگوی دولت ادامه داد: حال که با کاهش نزولات آسمانی رو به رو هستیم همراهی و همدلی هموطنان عزیز را می‌طلبد. خدا را شکر در چند روز گذشته نزولات آسمانی بر سر ما فرود آمد اما باید کاهش مصرف را رعایت کنیم. معاون رییس‌جمهور اظهار کرد: براساس گزارش گمرک در یک ماه ابتدایی امسال تراز تجاری کشور مثبت شده است. دو میلیارد و ۵۲۹ میلیون دلار واردات و 3میلیارد و ۱۳۳میلیون دلار صادرات داشتیم. واردات در فروردین ماه سال جاری از نظر ارزش 7.7درصد در مقایسه با سال گذشته افزایش داشته و صادرات نیز از نظر ارزش نسبت به سال قبل ۱۵درصد افزایش داشته است. نوبخت درباره نوسانات نرخ ارز تصریح کرد: از ۸ اردیبهشت برای ۱۵هزار و ۴۰۳ قلم کالا 3میلیارد و ۴۳۳هزار میلیون یورو و علاوه بر آن 3هزارمیلیارد تومان نیز برای کالاهای اساسی و دارو در نظر گرفته شده است. ما انتظار داریم سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تعزیرات نظارت داشته باشند و هیچ توجیهی پذیرفته نیست. حال که دولت برای کالاهای اساسی و دارو که با ارز ۳هزار و ۸۰۰ وارد می‌شود، این شرایط را در نظر گرفته نباید این اقلام قیمت بالاتر عرضه شود. رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه با توجه به شوکی که به بازار ارز وارد شد ما قول دادیم که مهار شرایط را انجام دهیم و قصدمان محدود کردن مردم نیست بلکه مهار شرایط و شفاف‌سازی است، خاطرنشان کرد: اگر معامله‌یی در بازار انجام شود با نرخ‌هایی غیر از نرخ‌های اعلام شده نباید به کل اقتصاد تعمیم داده شود و از نظر ما خارج از این چارچوب غیرقانونی است. نوبخت با بیان اینکه وظیفه ماست که مردم را در سختی قرار ندهیم، ابراز کرد: ما برای ۸۰ میلیون نفر تصمیم می‌گیریم.

 اقتصاد بدون فرار مالیاتی

نوبخت درباره سیاست‌های مالیاتی دولت یادآور شد: ما باید از افرادی که درآمد بیشتری دارند، اخذ مالیات بیشتری داشته باشیم و اشخاصی که کمتر درآمد دارند کمتر دریافتی داشته باشیم. کسانی هستند که از چتر مالیاتی فرار می‌کنند اما ما سیستمی را طراحی کردیم که افراد دیگر نتوانند این کار را انجام دهند. وی درخصوص سرنوشت قرارداد بویینگ و خرید هواپیما عنوان کرد: تا جایی که می‌دانم برای واردات هواپیما که به روش اجاره به شرط تملیک بود تعدادی هواپیما وارد شد. تا این زمان وزارت راه چیزی را منعکس نکردند، پیگیری می‌کنم که مشکلی وجود دارد یا خیر.

 ماجرای انتقاد روحانی از برخی مدیران دولت

نوبخت درباره انتقاد رییس‌جمهور به برخی از مدیران و آیا این نقدها زمزمه تغییر برخی از مدیران است، اظهار کرد: برخی ممکن است نگران باشند که کاری انجام نشود، برخی به دلیل توانایی‌ها در مهار مشکلات ممکن است بگویند، نگران نباشیم ما با برنامه‌های خود می‌توانیم مشکلات را حل کنیم. وی با بیان اینکه در هیات دولت داشتیم افرادی که می‌گفتند، مشکلات را حل می‌کنند ولی 6 ماه بعد مشاهده می‌کردیم که اتفاقی نیفتاده است، تصریح کرد: آقای رییس‌جمهور بسیار آدم زیرکی هستند از مدیران خود شناخت دارد و اگر نیازی به تغییر و اصلاح باشد در هر شرایطی انجام می‌دهد، این رفتار ناشی از تعهد اخلاقی رییس‌جمهور است و با توجه به پیمانی که سال گذشته با مردم بسته‌اند، پیگیر مطالب هستند. سخنگوی دولت ادامه داد: مشکلات زیاد است و باید برطرف شود درحال حاضر هم اطلاعی ندارم که تغییراتی در کابینه درحال رخ دادن است.

 

ارسال نظر