پیام مثبت پارلمان به روحانی

۱۳۹۷/۰۲/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۹۷۴
پیام مثبت پارلمان به روحانی

صدای تغییر در کابینه دولت روز به روز بلند‌تر می‌شود. پیش از این تنها در محافل خصوصی از تغییرات احتمالی خبرهایی به گوش می‌رسید، اما طی دو هفته گذشته رییس‌جمهور به‌طور ضمنی از کابینه خود انتقاد کرد. آنچنان که ابتدای اردیبهشت ماه، روحانی از مدیرانی که به گفته او روزه سکوت گرفته‌اند انتقاد کرد و خواهان استعفای‌شان شد. روز یک‌شنبه این هفته هم برخی وزرا را خطاب قرار داد که به گفته او نوای ناامیدی سر می‌دهند: «در ذهن من نسبت به برخی وزرای دولت تقسیم‌بندی وجود دارد، عده‌یی از وزرا از اول سال نوای ناامیدی سر می‌دهند و صحبت‌های آنها ناامیدانه است.» اظهارنظری که واکنش فراوانی به همراه داشت. از نمایندگان مجلس گرفته تا برخی سیاسیون که از این موضع روحانی استقبال کرده و همنوا با او از تغییر و اصلاح کابینه سخن گفتند؛ تغییری که به اعتقاد آنان باید هر چه زودتر صورت گیرد.

 نیاز به تغییر رویکرد و افراد

یکی از این افراد، احمدعلی کیخا نماینده زابل در مجلس شورای اسلامی است. به اعتقاد او رییس‌جمهور باید هر چه سریع‌تر در کابینه خود تغییراتی را اعمال کند که منجر به کارایی قوه مجریه شود. کیخا در پاسخ به این سوال که چه ضرورتی باعث شده تا قبل از پایان یک‌سالگی کابینه دولت دوازدهم، تغییراتی صورت گیرد، به «تعادل» می‌گوید: اگر وضعیت دولت به‌گونه‌یی باشد که نیاز به تغییر احساس شود، نمی‌توان به توجیهاتی همچون زمان کم کابینه و اینکه هنوز دولت به یک‌سالگی نرسیده، اعتنا کرد.

به اعتقاد این نماینده عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در برخی حوزه‌ها شرایط کشور بحرانی است و باید تصمیمات جدی درباره آنها گرفته شود. او می‌افزاید: امروز وزرا باید برای حل مشکلات تصمیم‌گیری کرده و اقدام کنند؛ اما مشاهده می‌کنیم برخی آنها می‌گویند نمی‌شود و مسائل قابل حل نیست. این رویکرد قابل‌قبول نیست، چراکه بسیاری از مشکلات کشور با تصمیم‌گیری‌های صحیح

قابل حل است، اما این آقایان نمی‌توانند. کیخا معتقد است همه مشکلات و گره‌های موجود در کشور راه‌حل دارد، اما کسانی می‌توانند گره‌گشایی کنند که توانایی و دانش آن را داشته باشند. این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که کدامیک از وزارتخانه‌ها نیاز به تغییر دارند، می‌گوید: بهترین کسی که می‌تواند درباره تغییرات کابینه نظر بدهد شخص رییس‌جمهور است، چراکه او از نزدیک با مشکلات و عملکرد معاونان و وزرا آشنا بوده و نسبت به دیگران از آگاهی بیشتری در این باره برخوردار است. با این حال کیخا تاکید می‌کند که مجلس شورای اسلامی از تغییرات احتمالی که در جهت حل مشکلات باشد حمایت می‌کند؛ تغییراتی که به گفته او نباید صرفا به تغییر افراد ختم شود. این نماینده مجلس توضیح می‌دهد: تغییر افراد کافی نیست. اینکه وزرایی بروند و افراد جدید جایگزین آنها شوند، مشکلی را حل نمی‌کند، چراکه مشکلات تنها به‌دلیل حضور آدم‌ها نیست. در این بین باید رویکرد دولت به مسائل و مشکلات تغییر کند. او می‌افزاید: به‌طور مثال در جلسه غیرعلنی مجلس که با حضور سران سه قوا و در صحن برگزار شد، درباره مسائل مربوط به آب و مدیریت آن گفت‌وگوهایی انجام شد که بنده در آنجا گفتم وزارت جهاد کشاورزی در حال حاضر در مسیر توسعه کشاورزی قدم برنمی‌دارد، بلکه تبدیل به مسوولی برای تولید محدود تعدادی از محصولات کشاورزی شده است. از این رو با رویکرد حاکم در این وزارتخانه نمی‌توانیم به توسعه کشاورزی برسیم و باید شاهد تغییرات جدی در نگرش نسبت به موضوعات مختلف باشیم.

 استقبال از تغییر

در این بین یکی از نمایندگان عضو فراکسیون امید می‌گوید که روحانی برای تغییر در کابینه منتظر تصمیم مجلس درباره لایحه اصلاح ساختار دولت است. او درباره چرایی نقد علنی وزرا از سوی رییس‌جمهور می‌افزاید: «به نظر می‌رسد سخنان رییس‌جمهور حکایت از وجود گلایه‌های متقابل بین وزرا و رییس‌جمهور وجود دارد که باید این گلایه‌ها در درون کابینه حل شود. نباید گلایه‌های درون کابینه باعث تشتت و ناامیدی مردم شود بلکه باید رییس‌جمهور در مرحله تصمیم نسبت به آنها تعیین تکلیف کند.» به اعتقاد رحیمی اگر واقعا رییس‌جمهور احساس می‌کند که وزیری با او همراهی ندارد به لحاظ اجرایی، مدیریتی و قانونی حق جابه‌جایی وزرا و ترمیم کابینه را دارد، هر چند رحیمی معتقد است این تغییرات نباید منجر به اختلال در امور جاری کشور شود. یکی دیگر از نمایندگان مجلس، اظهارات روحانی درباره وزرا به صورت علنی را مورد انتقاد قرار می‌دهد و می‌گوید: «رییس‌جمهور باید گلایه‌ها و انتقادات از کابینه و مدیران اجرایی را در جلسات داخلی و نه از تریبون عمومی اعلام کند.» به اعتقاد بهرام پارسایی اگر این انتقادات عمومی مطرح شود بیشتر جنبه شعاری پیدا می‌کند، چون اگر عضوی در کابینه یا تیم اجرایی همراهی لازم با دولت را ندارد، می‌توان این افراد را برکنار کرد. این اختیار رییس‌جمهور است که هر وقت بخواهد می‌تواند کابینه را ترمیم کرده یا مدیران را جابه‌جا کند. این عضو فراکسیون امید

با اشاره به حمایت مجلس از دولت می‌گوید که «در مقطع فعلی نیز اگر رییس‌جمهور تصمیم به ترمیم کابینه داشته باشد مجلس از آن استقبال می‌کند و همراه با دولت است، اما رییس‌جمهور درنهایت باید پاسخگوی عملکرد کابینه‌اش باشد.»

یکی از اعضای کمیسیون قضایی مجلس هم اعتقاد دارد، رییس‌جمهور باید خیلی زودتر از اینها برای تغییر کابینه اقدام می‌کرد. یحیی کمالی‌پور که با ایسنا گفت‌وگو کرده، با اشاره به گفته‌های روحانی مبنی بر تزریق امید به جامعه، می‌گوید که برای رفع ناامیدی و تزریق امید به جامعه، اول باید خود مسوولان اختلافات‌شان را با یکدیگر حل کنند، چراکه به گفته کمالی‌پور «نتیجه اختلافات مسوولان با یکدیگر موجب ناکارآمدی کشور و ناکارآمدی کشور باعث ایجاد یأس در جامعه و میان مردم می‌شود.» این نماینده مجلس می‌گوید که امیدوار است رییس‌جمهور به فکر اصلاح اساسی در ساختار دولت باشد.

 

ارسال نظر