دستیابی به امنیت به هزینه دیگران موجب تشدید درگیری شده است

۱۳۹۷/۰۲/۰۶ - ۰۱:۴۱:۵۷
کد خبر: ۱۲۰۷۲۹
دستیابی به امنیت به هزینه دیگران موجب تشدید درگیری شده است

وزیر امور خارجه کشورمان پیشگیری از جنگ را نیازمند تمرکز بر علل و ریشه‌های ایجاد آن، از جمله عواملی چون اشغالگری، مداخلات خارجی و افراط‌گرایی دانست و گفت: گسترش توهمات هژمونیک و تلاش برای دستیابی به امنیت به هزینه دیگران از طریق انحصار و ایجاد بلوک، موجب تشدید گسترش تنش و درگیری گردیده و مسابقه تسلیحاتی مخربی را ایجاد کرده است.

محمدجواد ظریف که در اجلاس عالی‌رتبه صلح در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی می‌کرد، افزود: بسیار حایز اهمیت است که برای اتخاذ یک رویکرد جدید برمبنای ایجاد منطقه‌یی قوی تلاش کنیم، به جای اینکه تلاش کنیم که قوی‌ترین در منطقه باشیم. ‌باید به جای ایجاد بلوک امنیتی، به ایجاد شبکه‌های امنیتی بپردازیم که از طریق آن منافع همه اعضا تامین شود و همه در این رویکرد برنده خواهند بود.

ظریف اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران معتقد است رویکرد کنونی برخی کشورها مبتنی بر بازی با حاصل جمع صفر که مستلزم تلاش برای دستیابی هژمونی و انحصار و محروم‌سازی در منطقه خاورمیانه طی چهار دهه گذشته بوده، عامل اصلی جنگ‌های مستقیم و غیرمستقیم مخربی بوده است و این رویکرد باید تغییر یابد.

او افزود: این تغییر رویکرد نیازمند پذیرش و احترام به اصولی مشترک همراه با اقداماتی چون اعتماد‌سازی است و برای پیشبرد این هدف جمهوری اسلامی ایران راه‌اندازی یک مجمع گفت‌وگوی منطقه‌یی در خلیج‌فارس را برای غلبه بر چالش‌های پیش رو و ایجاد صلح پایدار در منطقه پیشنهاد می‌کند.

 

ارسال نظر