هیچ تغییری در برجام مناسب نیست

۱۳۹۷/۰۲/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۶۴۸
هیچ تغییری در برجام مناسب نیست

ایران|

«به برجام یک جمله کم یا اضافه نمی‌شود.» این جمله عین عباراتی است که رییس‌جمهوری با آنها تلاش کرده تا دیدگاه دولت دوازدهم درخصوص برخی گمانه‌زنی‌ها درباره افزودن تکمله یا تبصره به برجام را روشن کند. گمانه‌زنی‌هایی که باتوجه به سفر ماکرون رییس‌جمهور فرانسه به واشنگتن و متعاقب آن سفر آنگلا مرکل به امریکا هر روز ابعاد و زوایای تازه‌یی پیدا می‌کند و حاشیه‌های بیشتری درباره آن طرح می‌شود.

 روحانی اما با طرح این پرسش که«قبل از تصمیم درمورد آینده برجام، بگویید آیا به عهدتان پایبند بودید؟» تناقض رفتاری غرب در مواجهه با تعهدات خود در برجام را یادآور می‌شود تا این تصور که ایران حاضر می‌شود با عبور از برجام به نگرانی‌های تازه امریکا پاسخ دهد را از اساس زیر سوال ببرد. رییس‌جمهور با بیان اینکه با توافق برجام تهمت‌ها و پرونده‌سازی‌ها علیه ملت ایران را زدودیم، به برخی زمزمه‌های مقام‌های امریکایی درباره برجام اشاره و تصریح کرد: اگر برجام بد و خطرناک بود، چرا امضا کردید؟ شما یک تاجرید و از حقوق نمی‌دانید. قبل از تصمیم در مورد آینده برجام، بگویید آیا به عهدتان پایبند بودید؟

رییس‌جمهوری که در نشست خبری پایان سفر استانی‌اش درباره برجام صحبت می‌کرد با تاکید بر اینکه برجام یک جمله کم یا اضافه نمی‌شود، گفت: امریکا خودش به‌دلیل عدم عمل به تعهداتش در برجام روی صندلی اتهام است.

در کنار مخاطب قرار دادن شخص ترامپ، روحانی از اروپاییان نیز خواست که اگر اروپا علاقه‌مند به راضی کردن ترامپ هستند، باید از جیب خودشان خرج کنند نه اینکه دست در جیب مردم ایران کنند تا موجودی مانند ترامپ را راضی نگه دارند. رییس‌جمهوری که مردم ایران را مخاطب قرار داده بود، با بیان اینکه برنامه‌های جدید و جامعی در صورت شکست برجام آماده اجراست، گفت: به مردم ایران اطمینان می‌دهم که اگر برجام از بین برود، این کشورهای غربی خواهند بود که با التماس و خواهش حضور ما در پای میز مذاکره را خواستار می‌شوند.

قبل از نشست خبری پایان سفر، روحانی صبح دیروز راهی افتتاحیه رسمی رویداد بین‌المللی تبریز 2018 شد تا از رویکرد حمایتی دولت برای توسعه مناسبات ارتباطی استان‌های گوناگون با جهان پیرامونی صحبت کند.

 همه راه‌ها به نفت ختم می‌شود

رییس‌جمهور با انتقاد از سیاست‌های امریکا در منطقه خاورمیانه و غرب آسیا گفت: برخی فکر می‌کنند این منطقه باید طبق اراده آنها حرکت کرده و کاخ سفید برای خاورمیانه تصمیم بگیرد.

روحانی دیروز در مراسم افتتاحیه رسمی رویداد بین‌المللی تبریز 2018 اظهار کرد: بسیاری از مشکلات منطقه به خاطر دید ناصحیح و سخنان ناصحیح نسبت به ملت‌هاست. بعضی فکر می‌کنند برای همیشه یک رژیم غاصب ظالم باید بر مردم برخی کشورها مسلط شود. فکر می‌کنند کاخ سفید باید برای خاورمیانه تصمیم بگیرد. فکر می‌کنند از این طریق می‌توانند همه ذخایر دنیای عرب را به یغما ببرند. او خطاب به امریکا اظهار کرد: ‌چشم طمع شماها به کجاهاست؟ به طلای سیاه زیرزمینی یا حساب‌های صدها میلیاردی برخی کشورهای عرب منطقه؟ این طمع عقل را از شما ربوده است؟ هر روز سخنی می‌گویید که نه با شأن منطقه و نه شأن مردم و نه شأن قرن جدید سازگار است. به صراحت می‌گویید با پول دیگران می‌مانید. پس شما جیره‌خوار دیگران هستید. ارتش شما به دنبال منبعی است تا بدزدد و ارتزاق کند، این برای شما حیثیت شد؟ می‌گویید پول بدهید در سوریه می‌مانیم و اگر پول ندهید می‌رویم. اگر ما نباشیم شما در یک هفته نیستید چرا نیستند؟ ما حافظ عراقیم. ملت عراق حافظ عراق است. ما آماده‌ایم حافظ عربستان‌سعودی باشیم. ملت عربستان حافظ عربستان است. اتفاقا اگر شما تشریف‌تان را برای همیشه ببرید، امنیت کامل در منطقه برقرار می‌شود. رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: ‌این همه هواپیما و بمب دراختیار عربستان‌سعودی گذاشتید؛ امنیت آوردید؟ چرا نگاه‌تان غلط است. امان از دید غلط و امان از زبانی که به درستی گردش نمی‌کند و سخنانی می‌گویید که برای مردم مشکل ایجاد می‌کند.

روحانی ادامه داد: می‌گویید با فلان رهبر کشور اروپایی برای یک قرارداد هفت‌جانبه تصمیم می‌گیرید؛ با چه اجازه‌یی؟ ما حسن‌نیت خود را به دنیا نشان دادیم. به دنیا نشان دادیم که ایران‌هراسی دروغ بود. ما خواستیم به جهان بگوییم پرونده‌سازی برای ایران تحت عنوان PMD دروغ بوده است و برخلاف عدل و قانون ما را ذیل فصل هفتم شورای امنیت بردید. ما با این پیمان و توافق تهمت‌ها را نشان دنیا دادیم و ثابت کردیم که امریکا و اسراییل طی ده‌ها سال دروغ می‌گفتند. ما راستگویی ایران را تحت عنوان برجام ثابت کردیم. شما به دنیا نشان دادید که به عهدتان پایبند هستید یا نشان دادید که به عهدتان پایبند نیستید؟ اینکه بانک‌های دنیا را برای کار با ایران تهدید می‌کنید، اینکه مانع سرمایه‌گذاری کارآفرینان هستید، اینکه هر روز با یک بیان نادرست نسبت به مردم مسلمان از جمله ایران برای‌شان مانع می‌تراشید، برخلاف عهدتان در جامعه است.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه کسانی که بدهکار هستند حالا طلب وام جدید می‌کنند، گفت: اول آنچه را امضا کردید، رییس‌جمهور سابق و وزیر خارجه سابق‌تان گفتند را اجرا کنید بعد حرف از موضوعات جدید بزنید. می‌گویید قرارداد بسیار بدی امضا شده است، چرا قبلی‌های‌تان این را نفهمیدند؟ شما که سررشته‌یی از سیاست و حقوق ندارید؛ یک کاسب، یک تاجر، یک ساختمان‌ساز و یک برج‌ساز درمورد این قرارداد حرف می‌زند. دنبال چه هستید؟ دنبال این هستید که ایران و ملت‌های منطقه را تهدید کنید. از خدا باید بخواهیم دیدها را در جهان اصلاح و زبان‌ها را در مسیر درست بچرخاند. مشکل ما در دنیای امروز مشکل مواجه شدن با سیاستمدارانی است که ابعاد سخن خود را درک نمی‌کنند.

روحانی با اشاره به اینکه ما دنبال تعامل سازنده و گسترده با جهان هستیم و این تعامل فقط منحصر در قرارداد هسته‌یی نیست، اظهار کرد: همواره گفته‌ایم راه‌حل صحیح برای مسائل، راه‌حل برد-برد است. اگر کسی فکر کند که باید به نفع خود و ضرر دیگری عمل کند توافقی پایدار نمی‌ماند.

 استفاده از ظرفیت‌های گردشگری برای توسعه

رییس‌جمهور همچنین با بیان اینکه یکی از راه‌های تعامل سازنده با دنیا گردشگری است، تصریح کرد: گردشگری هم ارتباط با گذشته است، هم امروز و هم ارتباط برای فردای جهان است. گردشگری می‌تواند برای ما اشتغال و رونق اقتصادی ایجاد کرده و زندگی مردم را بهتر کند. به مردم تبریز و مسوولان این استان می‌گویم، کاری کنند که جاذبه دایمی در تبریز ایجاد شود. بگذارید تبریز مرکز گردشگری برای همه دهه‌ها و قرن‌ها باشد. نخستین جاذبه گردشگری، اخلاق مردم است. برخورد مناسب در ذهن گردشگر می‌ماند.

 

 

همه شهرهای ایران، شهرستان‌های آذربایجان و همه کوچه‌های تبریز مملو از شرف و انسانیت است. تبریز پایتخت گردشگری است نه برای امروز و فردا بلکه برای همیشه تاریخ. تبریز دروازه اتصال ایران به غرب و جهان بوده و در مسیر اصلی جاده ابریشم است و شرق را به غرب متصل کرده است. اگر می‌خواهیم تبریز قطب گردشگری بماند باید از آن مراقبت کنیم. برخورد مناسب مامور فرودگاه، راننده تاکسی و اتوبوس و هتلداران و مردم در ذهن گردشگر می‌ماند. برخورد مناسب ما، تمدن ما را به دنیا معرفی می‌کند.

روحانی در پاسخ به اینکه دولت چه برنامه‌یی برای ایجاد تغییر و بهسازی صنایع موجود تبریز دارد، افزود: دولت باید از بخش خصوصی به صورت واقعی حمایت کند. شرکت‌های دولتی باید به بخش‌های خصوصی موفق حتی به قیمت ارزان‌تر واگذار شود زیرا مدیریت این شرکت‌ها عاملی در موفقیت آنهاست. روز گذشته در بخش صنعت در این استان 8 واحد صنعتی به بهره‌برداری رسید و عملیات اجرایی 8 واحد دیگر نیز آغاز شد. بیش از 20هزارمیلیارد ریال برای این طرح‌ها سرمایه‌گذاری شده است. تبریز یک مرکز صنعتی بسیار مهم در کشور است و در زمینه صنعت و پتروشیمی از آن حمایت می‌شود. در این شهر ظرفیت بسیار خوبی در زمینه صنعت، ماشین‌سازی، پتروشیمی و مواد غذایی وجود دارد.

روحانی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی 7طرح مهم کشاورزی و غذایی در این استان طی روز گذشته ادامه داد: تبریز جایگاه جغرافیایی ممتازی دارد و بخش خصوصی در این شهر بسیار فعال است. حوزه صنعت در تبریز به علت وجود ظرفیت‌ها، امکانات و استعدادهای مختلف باید مورد حمایت قرار گیرد.

 برنامه‌های جامعی در صورت شکست برجام آماده اجراست

رییس‌جمهوری با بیان اینکه برنامه‌های جدید و جامعی در صورت شکست برجام آماده اجراست، گفت: به مردم ایران اطمینان می‌دهم که اگر برجام از بین برود، این کشورهای غربی خواهند بود که با التماس و خواهش حضور ما در پای میز مذاکره را خواستار می‌شوند. برجام یا می‌ماند یا از بین می‌رود اما هیچ تغییری در آن قابل قبول نیست. همان عده‌یی که خواستار تغییراتی در برجام هستند باید بدانند که یا برجام را اینگونه بپذیرند یا با تمامی آن خداحافظی کنند.

روحانی با اشاره به تماس تلفنی خود با رییس‌جمهوری فرانسه در مورد مساله برجام گفت: آقای ماکرون نیز معتقد است که تغییر در برجام مناسب نیست.

او با تاکید بر اینکه مذاکره اروپا با امریکا در موضوع برجام ربطی به جمهوری اسلامی ایران ندارد به کشورهای غربی هشدار داد که اگر منافع ایران تضمین نشود هیچ توافقی در میان نخواهد بود. رییس‌جمهوری امریکا بداند که در صورت شکست برجام با شیب تندی به فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌یی ادامه خواهیم داد.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با جایز نبودن دستیابی به سلاح‌های هسته‌یی بیان کرد: ایران همواره در مسیر صلح حرکت می‌کند.

روحانی حضور نیروهای امریکایی در منطقه را نقد کرد و افزود: حضور امریکا در منطقه به نفع هیچ کشور و ملتی نیست و هیچ کسی نمی‌تواند ادعا کند که حضور امریکا در منطقه امنیت را به ارمغان آورده است؛ امریکا با فریب برخی کشورهای منطقه و توهم دشمن‌سازی فقط جیب آنان را خالی می‌کند. جان مردم یمن، عربستان، امارات، عراق و همه کشورهای منطقه برای ما مهم است و تهدیدی از سوی ایران کشورهای منطقه را در برنمی‌گیرد.

رییس‌جمهوری در پاسخ به سوالی در مورد رهایی کشور از اسارت اقتصاد نفتی گفت: بزرگ‌ترین سرمایه ایران دارا بودن نیروی انسانی کارآمد و متخصص است؛ طبق آماری که در اختیار بنده قرار دادند، جمع کثیری از نخبگان ایرانی که در خارج کشور اقامت داشتند طی یک شیب ملایم درحال بازگشت به کشور هستند. هر روز یک نخبه در حوزه‌های مختلف نانو، بیوتکنولوژی، انرژی هسته‌یی و بسیاری از حوزه‌های دیگر به کشور برمی‌گردند و برای توسعه ایران وارد چرخه می‌شوند.

روحانی با بیان اینکه برای توسعه کشور درآمد ارزی مناسبی داشته و مشکلی نداریم، گفت: دولت متعهد به حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است و در همین راستا چند هزار شرکت دانش‌بنیان زیر چتر حمایتی دولت دوازدهم قرار دارد.

 

 

ارسال نظر